JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Intoleransens uransakelege vegar

Janne Haaland Matlary skisserer verdikonservative svar på utfordringane i demokratiet. Overraskande peikar dei mot mindre demokrati.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Janne Haaland Matlary er professor i internasjonal politikk ved Universitetet i Oslo.

Janne Haaland Matlary er professor i internasjonal politikk ved Universitetet i Oslo.

Foto: Kagge Forlag

Janne Haaland Matlary er professor i internasjonal politikk ved Universitetet i Oslo.

Janne Haaland Matlary er professor i internasjonal politikk ved Universitetet i Oslo.

Foto: Kagge Forlag

6417
20220311
6417
20220311

Sakprosa

Janne Haaland Matlary:

Demokratiets langsomme død. Den nye intoleransen

Kagge Forlag

Janne Haaland Matlary skisserer verdikonservative svar på utfordringane i demokratiet. Overraskande peikar dei mot mindre demokrati.

Det største problemet for demokratiet og den offentlege samtalen er ifølge Matlary det ho kallar «relativismens grep», eksemplifisert med «wokebevegelsen», «cancel culture» og ein venstreradikal identitetspolitikk. Denne relativismen har fått spreidd seg på grunn av ein mangel på forståing av kva mennesket er, og fråvær av det sanne, det «objektive» og det «pre-politiske».

For å sikre demokratiet vil ho difor attskapa ein samfunnsorden basert på eit «objektivt menneskesyn» og ei «sannhet» som set grenser for politikk. Inspirasjonen hentar Matlary frå «naturretten» – ei rettslære basert på ei menneskeforståing utvikla i antikken, vidareutvikla av teologar i mellomalderen og i dag knytt til den katolske kyrkja, og som legg til grunn eit lovsamsvar om kva mennesket er. Det er altså noko som ikkje er forhandlingsbart.

Uforanderlege rettar

Det er mellom anna i denne samanhengen at Matlary er ein sterk forsvarar av menneskerettane og meiner dei må fungera som rettesnor og innramming av private og politiske liv. Desse rettane er «medfødte, umistelige og uforanderlige» og gjeld for alle. Dei kan altså ikkje tolkast. Dei ligg fast.

Her er vi ved ein kjerne i det ho meiner er utfordringar i samtida, nemleg utbreidd «politisk lesning» av menneskerettane. Ho vil tilbake til ei meir «bokstavtro» lesing. Det betyr til dømes at alt liv er heilagt (les abort), at foreldreretten inneber val av skular som ikkje bryt med det foreldra meiner er sant, og at familien beståande av mann og kvinne utgjer den naturlege og grunnleggande eininga i samfunnet.

Matlary meiner menneskerettsfråsegna er eit «naturrettsdokument» og ikkje «gitt av politikerne», men «oppdaget» gjennom «menneskelig fornuft». Fråsegnene er derfor «apolitiske, fordi de ikke er politisk vedtatt, men en konsekvens av mennesket natur». Men, viss dei er ein konsekvens av naturen til mennesket, kvifor oppstod dei i 1948 og ikkje 1648? Oppstod desse rettane i eit historisk og samfunnspolitisk vakuum?

Ufullstendige analysar?

Matlary vil rulla tilbake det ho kallar ei «politisering» av «privatsfæren» (familie, rett til liv, religion og privat økonomi). Ho meiner at vi ikkje kan «politisere det som i sin natur ikke er politisk». Kva er ikkje politisk? Jo, rett til liv (abort), seksualliv, kjønnspolitikk og familien. Men har ikkje desse spørsmåla alltid vore «politiserte», berre på ein meir intolerant måte?

Ho meiner rasjonalitet og logikk må rå, samtidig bevegar ho seg langt inn i sfæren til trua. Ho er imot den sterke normative makta til internasjonale organisasjonar, men er samtidig sentral i den katolske kyrkja som sender ut normative dekret til 1,3 milliardar menneske. Matlary meiner «moralisme» blir brukt som hersketeknikk, men fremmar ho ikkje sjølv ei form for moralisme og «meningsekskludering»? Vil ho ikkje erstatta «politisering» med ei slags «religionifisering»?

Ho er imot «politisk korrekthet», men innfører vel ein ny sjølv? Ho argumenterer mot venstreradikal identitetspolitikk, men gløymer høgreradikal identitetspolitikk («white supremacy»). Møter ho ikkje samtidas «cancel culture» med ein annan «cancel culture»? Ho åtvarar mot at demokratiet blir svekt, men vil ho ikkje sjølv avgrensa demokratiets og politikkens nedslagsfelt – og dermed bidra til å umyndiggjera oss menneske?

«Majoritetskultur»

Matlary meiner «majoritetskultur», som består av eit lands historie, språk og kultur, er lim i samfunnet og noko alle må ha eit forhold til. Få er vel usamde i det. Men er «majoritetskultur» statisk – er han ikkje annleis i 2022 enn han var i 1822? For henne er «majoritetskulturen» kristen, men er han ikkje meir sekulær i dag?

Ho vil ha meir diskusjon om «nasjonal identitet» og «nasjonalt fellesskap», men slår samtidig fast at alle menneske er «like som politiske borgere» og at dette er «grunnlaget for det nasjonale fellesskapet hvor de vestlige verdiene kommer foran de nasjonale». Korleis dette blir knytt til ein «dypere» nasjon og «kriterier» for tilhøyrsle til ein nasjon, er uklart.

I boka viser ho til «vårt forsvar», der ein skal «sette livet til hvis nødvendig – for konge og fedreland – altså for nasjonen Norge». Ho meiner at «ingen norske soldater kan sendes i utenlandstjeneste fordi de kun er forpliktet på det nasjonale». Men viss eit Nato-land blir angripe og «trykker på artikkel 5- knappen», skal ikkje Noreg då gjera noko? Er ho imot Nato?

Ho slår fast at «den store forskjellen på et demokrati og et diktatur, er rettsstaten», men samtidig meiner ho at det juridiske har fått for mykje makt. Ho berre konstaterer at den ungarske statsministeren, Victor Orban, ikkje vil ha eit «liberalt demokrati», men eit «illiberalt» eller «kristent demokrati», men utan at ho problematiserer kva det betyr. Kvifor?

Lys frå mellomalderen

Matlarys kjelde til lys er lesinga av antikkens filosofar og teologar i mellomalderen. Opplysingstida og deira filosofiske straumdrag, som la grunnlaget for forståinga av at menneske kan forma si eiga framtid, er fråverande. Ho nemner rett nok Locke, Hume og Kant over halvanna side, men det er berre for lettvint å avvisa dei som irrelevante med tanke på samtidas utfordringar.

Når ho framhevar «definisjonen på mennesket ut fra dets rasjonelle evne», så vart ikkje denne definisjonen laga av opplysningsfilosofar. Nei, menneskets rasjonelle evne vart ifølgje Matlary definert i antikken og i mellomalderen. Indirekte seier ho at opplysingstidas filosofar var relativistar. Tenking frå tida etter mellomalderen verkar «cancelled».

Boka er godt skriven og lett å lesa, men teksten er òg vanskeleg og kontroversiell. Matlary har fleire gode observasjonar, men analysane verkar mangelfulle eller ufullstendige. Forlaget skriv at boka er ein «lærerik brannfakkel». Tja, det er lærerikt å komma tettare på korleis verdikonservative katolikkar ønsker å innretta livet og samfunnet vårt, men det er ingen brannfakkel.

Tarjei Skirbekk

Tarjei Skirbekk er idéhistorikar og forfattar.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Sakprosa

Janne Haaland Matlary:

Demokratiets langsomme død. Den nye intoleransen

Kagge Forlag

Janne Haaland Matlary skisserer verdikonservative svar på utfordringane i demokratiet. Overraskande peikar dei mot mindre demokrati.

Det største problemet for demokratiet og den offentlege samtalen er ifølge Matlary det ho kallar «relativismens grep», eksemplifisert med «wokebevegelsen», «cancel culture» og ein venstreradikal identitetspolitikk. Denne relativismen har fått spreidd seg på grunn av ein mangel på forståing av kva mennesket er, og fråvær av det sanne, det «objektive» og det «pre-politiske».

For å sikre demokratiet vil ho difor attskapa ein samfunnsorden basert på eit «objektivt menneskesyn» og ei «sannhet» som set grenser for politikk. Inspirasjonen hentar Matlary frå «naturretten» – ei rettslære basert på ei menneskeforståing utvikla i antikken, vidareutvikla av teologar i mellomalderen og i dag knytt til den katolske kyrkja, og som legg til grunn eit lovsamsvar om kva mennesket er. Det er altså noko som ikkje er forhandlingsbart.

Uforanderlege rettar

Det er mellom anna i denne samanhengen at Matlary er ein sterk forsvarar av menneskerettane og meiner dei må fungera som rettesnor og innramming av private og politiske liv. Desse rettane er «medfødte, umistelige og uforanderlige» og gjeld for alle. Dei kan altså ikkje tolkast. Dei ligg fast.

Her er vi ved ein kjerne i det ho meiner er utfordringar i samtida, nemleg utbreidd «politisk lesning» av menneskerettane. Ho vil tilbake til ei meir «bokstavtro» lesing. Det betyr til dømes at alt liv er heilagt (les abort), at foreldreretten inneber val av skular som ikkje bryt med det foreldra meiner er sant, og at familien beståande av mann og kvinne utgjer den naturlege og grunnleggande eininga i samfunnet.

Matlary meiner menneskerettsfråsegna er eit «naturrettsdokument» og ikkje «gitt av politikerne», men «oppdaget» gjennom «menneskelig fornuft». Fråsegnene er derfor «apolitiske, fordi de ikke er politisk vedtatt, men en konsekvens av mennesket natur». Men, viss dei er ein konsekvens av naturen til mennesket, kvifor oppstod dei i 1948 og ikkje 1648? Oppstod desse rettane i eit historisk og samfunnspolitisk vakuum?

Ufullstendige analysar?

Matlary vil rulla tilbake det ho kallar ei «politisering» av «privatsfæren» (familie, rett til liv, religion og privat økonomi). Ho meiner at vi ikkje kan «politisere det som i sin natur ikke er politisk». Kva er ikkje politisk? Jo, rett til liv (abort), seksualliv, kjønnspolitikk og familien. Men har ikkje desse spørsmåla alltid vore «politiserte», berre på ein meir intolerant måte?

Ho meiner rasjonalitet og logikk må rå, samtidig bevegar ho seg langt inn i sfæren til trua. Ho er imot den sterke normative makta til internasjonale organisasjonar, men er samtidig sentral i den katolske kyrkja som sender ut normative dekret til 1,3 milliardar menneske. Matlary meiner «moralisme» blir brukt som hersketeknikk, men fremmar ho ikkje sjølv ei form for moralisme og «meningsekskludering»? Vil ho ikkje erstatta «politisering» med ei slags «religionifisering»?

Ho er imot «politisk korrekthet», men innfører vel ein ny sjølv? Ho argumenterer mot venstreradikal identitetspolitikk, men gløymer høgreradikal identitetspolitikk («white supremacy»). Møter ho ikkje samtidas «cancel culture» med ein annan «cancel culture»? Ho åtvarar mot at demokratiet blir svekt, men vil ho ikkje sjølv avgrensa demokratiets og politikkens nedslagsfelt – og dermed bidra til å umyndiggjera oss menneske?

«Majoritetskultur»

Matlary meiner «majoritetskultur», som består av eit lands historie, språk og kultur, er lim i samfunnet og noko alle må ha eit forhold til. Få er vel usamde i det. Men er «majoritetskultur» statisk – er han ikkje annleis i 2022 enn han var i 1822? For henne er «majoritetskulturen» kristen, men er han ikkje meir sekulær i dag?

Ho vil ha meir diskusjon om «nasjonal identitet» og «nasjonalt fellesskap», men slår samtidig fast at alle menneske er «like som politiske borgere» og at dette er «grunnlaget for det nasjonale fellesskapet hvor de vestlige verdiene kommer foran de nasjonale». Korleis dette blir knytt til ein «dypere» nasjon og «kriterier» for tilhøyrsle til ein nasjon, er uklart.

I boka viser ho til «vårt forsvar», der ein skal «sette livet til hvis nødvendig – for konge og fedreland – altså for nasjonen Norge». Ho meiner at «ingen norske soldater kan sendes i utenlandstjeneste fordi de kun er forpliktet på det nasjonale». Men viss eit Nato-land blir angripe og «trykker på artikkel 5- knappen», skal ikkje Noreg då gjera noko? Er ho imot Nato?

Ho slår fast at «den store forskjellen på et demokrati og et diktatur, er rettsstaten», men samtidig meiner ho at det juridiske har fått for mykje makt. Ho berre konstaterer at den ungarske statsministeren, Victor Orban, ikkje vil ha eit «liberalt demokrati», men eit «illiberalt» eller «kristent demokrati», men utan at ho problematiserer kva det betyr. Kvifor?

Lys frå mellomalderen

Matlarys kjelde til lys er lesinga av antikkens filosofar og teologar i mellomalderen. Opplysingstida og deira filosofiske straumdrag, som la grunnlaget for forståinga av at menneske kan forma si eiga framtid, er fråverande. Ho nemner rett nok Locke, Hume og Kant over halvanna side, men det er berre for lettvint å avvisa dei som irrelevante med tanke på samtidas utfordringar.

Når ho framhevar «definisjonen på mennesket ut fra dets rasjonelle evne», så vart ikkje denne definisjonen laga av opplysningsfilosofar. Nei, menneskets rasjonelle evne vart ifølgje Matlary definert i antikken og i mellomalderen. Indirekte seier ho at opplysingstidas filosofar var relativistar. Tenking frå tida etter mellomalderen verkar «cancelled».

Boka er godt skriven og lett å lesa, men teksten er òg vanskeleg og kontroversiell. Matlary har fleire gode observasjonar, men analysane verkar mangelfulle eller ufullstendige. Forlaget skriv at boka er ein «lærerik brannfakkel». Tja, det er lærerikt å komma tettare på korleis verdikonservative katolikkar ønsker å innretta livet og samfunnet vårt, men det er ingen brannfakkel.

Tarjei Skirbekk

Tarjei Skirbekk er idéhistorikar og forfattar.

Boka er godt skriven og lett å lesa, men teksten er òg vanskeleg og kontroversiell.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Piano har vore ei kjelde til musikkglede i mange hundre år. Men kva er musikk? Og kvifor lèt eit veltemperert piano så godt i øyra?

Piano har vore ei kjelde til musikkglede i mange hundre år. Men kva er musikk? Og kvifor lèt eit veltemperert piano så godt i øyra?

Kjelde: Per Thorvaldsen og DALL-E 3

TeknologiFeature

Musikkteori for tonedauve 

Musikk er matematikk, og kanskje den einaste forma for brøkrekning som kan vekkja andre kjensler enn berre frustrasjon.

Per Thorvaldsen
Piano har vore ei kjelde til musikkglede i mange hundre år. Men kva er musikk? Og kvifor lèt eit veltemperert piano så godt i øyra?

Piano har vore ei kjelde til musikkglede i mange hundre år. Men kva er musikk? Og kvifor lèt eit veltemperert piano så godt i øyra?

Kjelde: Per Thorvaldsen og DALL-E 3

TeknologiFeature

Musikkteori for tonedauve 

Musikk er matematikk, og kanskje den einaste forma for brøkrekning som kan vekkja andre kjensler enn berre frustrasjon.

Per Thorvaldsen
Dombås Hotell brenn 19. mai 2007.

Dombås Hotell brenn 19. mai 2007.

Foto: Kari Anette Austvik / NTB

Frå bridgeverdaKunnskap
Erlend Skjetne

Frå bridgeverda: Svidd utgang

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
Ingvild Bræin

Fadesar og fasadar

Roboten blir til mens vi ror.

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek  Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Foto: Ole Martin Wold / NTB

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

I rykk og napp

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis