JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

I fikserbadet

Patrick Modiano hentar ei jødisk jente fram frå gløymsla.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
3682
20190301
3682
20190301

Roman

Patrick
Modiano:

Dora
Bruder

Omsett av Tom Lotherington
Cappelen Damm

Mellom 1979 og 1988 gav Cappelen ut tre korte romanar av franskmannen Patrick Modiano (f. 1945). Så blei det stille fram til 2014, da desse tre romanane kom i nytt opplag: Ungdomstid, Søndager i august og Gater i mørke. I 2015 kom ein fjerde Modiano-roman på norsk: Så du ikke går deg bort.

Den nyvekte interessa for Modiano botnar neppe i kommersiell interesse, men i det faktumet at han fekk Nobelprisen i 2014. No er den femte av romanane hans ute i Tom Lotheringtons omsetjing, Dora Bruder frå 1997.

Dei som søker fart og spenning, action og effektar, har ingenting å hente hos Modiano. Han skriv heile vegen som ei motvekt til dette og søker bakover i sitt eige liv i refleksjonar over alt som er borte og forsvinn i skuggar og kompakt mørke, men likevel finst glimtvis som minne under tjukke lag av gløymsle. Å framkalle sitt eige liv og si eiga tid i ein slags tverrsum av erkjenning er det litterære prosjektet han løftar fram i bok etter bok gjennom eit 30-tals bøker.

Andre verdskrigen

Den andre verdskrigen og Paris under okkupasjonen er ofte eit omdreiingspunkt hos Modiano. I Dora Bruder er det heilt sentralt i rekonstruksjonen av livet til ei 15-årig jødisk jente og familien hennar fram til dei blir myrda i Auschwitz i 1942. Modiano har sjølv jødisk bakgrunn, og faren kom seg ved eit tilfelle unna massearrestasjonane den dagen Dora Bruder blei tatt og internert.

Det som vekker Modianos interesse, er ein avisnotis frå 31. desember 1941: «Vi etterlyser den 15 år gamle Dora Bruder (…). Alle henvendelser til herr og fru Bruder, 41 Boulevard Ornano, Paris.» I dette strøket har Modiano sjølv vakse opp, han har streifa rundt i dei same gatene som Dora utan kunnskap om eller kjennskap til lagnaden ho møtte som fransk statsborgar med foreldre frå Austerrike og Ungarn. Det er dette mørkret han går inn i over ei seksårig gransking av politirapportar, biletarkiv, skoleprotokollar, adresselister og fødselsregister for å finne ut kven ho eigentleg var, kvifor faren aldri skreiv henne inn i jøderegisteret, kvifor ho fleire gonger rømte frå den katolske internatskolen ho gjekk på, kva som dreiv henne frå skanse til skanse fram til den endelege deportasjonen saman med tusenvis av andre franske jødar.

Ingen spekulasjon

Hos Modiano finst det ingen svar på dette. Han spekulerer ikkje, han fell aldri ned i det sentimentale, han legg fram dei faktaa han har funne, nøkternt, utan store fakter eller moralsk indignasjon. Dora Bruders liv lar seg ikkje rekonstruere ned i minste detalj som svaret i ein fasit, for det finst ein rest som er hennar eigen løyndom, den resten som aldri går opp: «Det er hennes hemmelighet. En fattigslig og kostbar hemmelighet som bødlene, forordningene og de såkalte okkupasjonsmyndighetene, politiarresten, kasernene, leirene, historien, tiden – alt det som skitner deg til og bryter deg ned – aldri klarte å ta fra henne.»

Mens eg les om Dora Bruder, fell tankane på Espen Søbyes bok om Kathe Lasnik, Kathe, alltid vært i Norge (2003), ei norsk jødisk jente på alder med Dora Bruder, send med «Donau» til Auschwitz 26. november 1942 og myrda 1. desember same året. Og eg tenkjer på Cissi Klein frå Trondheim som blei myrda i Auschwitz 3. mars 1943, knapt 14 år gammal. Desse tre er alle offer for eit kynisk, byråkratisk maskineri i samspel med ein ufatteleg brutalitet der det overordna målet var å gjere heile Europa «judenfrei».

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Patrick
Modiano:

Dora
Bruder

Omsett av Tom Lotherington
Cappelen Damm

Mellom 1979 og 1988 gav Cappelen ut tre korte romanar av franskmannen Patrick Modiano (f. 1945). Så blei det stille fram til 2014, da desse tre romanane kom i nytt opplag: Ungdomstid, Søndager i august og Gater i mørke. I 2015 kom ein fjerde Modiano-roman på norsk: Så du ikke går deg bort.

Den nyvekte interessa for Modiano botnar neppe i kommersiell interesse, men i det faktumet at han fekk Nobelprisen i 2014. No er den femte av romanane hans ute i Tom Lotheringtons omsetjing, Dora Bruder frå 1997.

Dei som søker fart og spenning, action og effektar, har ingenting å hente hos Modiano. Han skriv heile vegen som ei motvekt til dette og søker bakover i sitt eige liv i refleksjonar over alt som er borte og forsvinn i skuggar og kompakt mørke, men likevel finst glimtvis som minne under tjukke lag av gløymsle. Å framkalle sitt eige liv og si eiga tid i ein slags tverrsum av erkjenning er det litterære prosjektet han løftar fram i bok etter bok gjennom eit 30-tals bøker.

Andre verdskrigen

Den andre verdskrigen og Paris under okkupasjonen er ofte eit omdreiingspunkt hos Modiano. I Dora Bruder er det heilt sentralt i rekonstruksjonen av livet til ei 15-årig jødisk jente og familien hennar fram til dei blir myrda i Auschwitz i 1942. Modiano har sjølv jødisk bakgrunn, og faren kom seg ved eit tilfelle unna massearrestasjonane den dagen Dora Bruder blei tatt og internert.

Det som vekker Modianos interesse, er ein avisnotis frå 31. desember 1941: «Vi etterlyser den 15 år gamle Dora Bruder (…). Alle henvendelser til herr og fru Bruder, 41 Boulevard Ornano, Paris.» I dette strøket har Modiano sjølv vakse opp, han har streifa rundt i dei same gatene som Dora utan kunnskap om eller kjennskap til lagnaden ho møtte som fransk statsborgar med foreldre frå Austerrike og Ungarn. Det er dette mørkret han går inn i over ei seksårig gransking av politirapportar, biletarkiv, skoleprotokollar, adresselister og fødselsregister for å finne ut kven ho eigentleg var, kvifor faren aldri skreiv henne inn i jøderegisteret, kvifor ho fleire gonger rømte frå den katolske internatskolen ho gjekk på, kva som dreiv henne frå skanse til skanse fram til den endelege deportasjonen saman med tusenvis av andre franske jødar.

Ingen spekulasjon

Hos Modiano finst det ingen svar på dette. Han spekulerer ikkje, han fell aldri ned i det sentimentale, han legg fram dei faktaa han har funne, nøkternt, utan store fakter eller moralsk indignasjon. Dora Bruders liv lar seg ikkje rekonstruere ned i minste detalj som svaret i ein fasit, for det finst ein rest som er hennar eigen løyndom, den resten som aldri går opp: «Det er hennes hemmelighet. En fattigslig og kostbar hemmelighet som bødlene, forordningene og de såkalte okkupasjonsmyndighetene, politiarresten, kasernene, leirene, historien, tiden – alt det som skitner deg til og bryter deg ned – aldri klarte å ta fra henne.»

Mens eg les om Dora Bruder, fell tankane på Espen Søbyes bok om Kathe Lasnik, Kathe, alltid vært i Norge (2003), ei norsk jødisk jente på alder med Dora Bruder, send med «Donau» til Auschwitz 26. november 1942 og myrda 1. desember same året. Og eg tenkjer på Cissi Klein frå Trondheim som blei myrda i Auschwitz 3. mars 1943, knapt 14 år gammal. Desse tre er alle offer for eit kynisk, byråkratisk maskineri i samspel med ein ufatteleg brutalitet der det overordna målet var å gjere heile Europa «judenfrei».

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

«Modiano spekulerer ikkje, han fell aldri ned i det sentimentale.»

Oddmund Hagen

Emneknaggar

Fleire artiklar

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
Gunhild AlvikNyborg

FHI svikter sitt samfunnsoppdrag

«Det er svært viktig at FHI er tydelig overfor publikum på at de ikke jobber med årsaken til long covid.»

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk
I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis