JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Ein parallell røyndom

Ei framand verd kan av og til kjennast uhyggeleg nær.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Stig Beite Løken bur i Stavanger og debuterte med ei novellesamling i 2012.

Stig Beite Løken bur i Stavanger og debuterte med ei novellesamling i 2012.

Foto: Anita Hamremoen / Cappellen Damm

Stig Beite Løken bur i Stavanger og debuterte med ei novellesamling i 2012.

Stig Beite Løken bur i Stavanger og debuterte med ei novellesamling i 2012.

Foto: Anita Hamremoen / Cappellen Damm

3782
20210326
3782
20210326

Roman

Stig Beite Løken:

Det finnes ingen andre verdener

Cappelen Damm

Stig Beite Løkens førre roman, Drømmelinsene, gjekk mykje føre seg i DreamVerse, ei draumeverd ein kunne leve i virtuelt om ein budde i Stavanger på 2040-talet, eller kor som helst i verda, altså i ei nær framtid.

I årets roman, Det finnes ingen andre verdener, er vi tilbake i det same universet. No følger vi Mathilde, som er i ferd med å døy av lungekreft, og som legg ut på ei siste virtuell reise for å finne igjen barna sine for å ta farvel.

Merkbart merkeleg

På reisa har ho selskap av ein snakkande hund som ho har kidnappa frå draumen til ein annan, ein kunstig intelligensriddar som har rømt frå sin eigen draum, og som har visse likskapar med don Quijote, og ein elg som berre er eit skjelett.

Dette høyrest kanskje merkeleg ut, og det er det. Men etter at ein har tatt seg gjennom dei første par sidene, der ein må lese fleire gongar at eit tog går under vatn, før ein forstår, og godtar, at toget går under vatn, er denne verda like lett å følge som vår verkelege. Ein må berre inn i henne.

Og etter som ein kjem lenger inn i denne verda, skjønar ein at ho ikkje er så ulik vår eiga. Ein kan døy her òg, og mens ein ventar på å døy, kan ein både leite etter viktige folk fordi det er noko ein skulle sagt, og ein kan prøve å stase seg opp for ikkje å sjå så gammal ut (reboote seg sjølv, noko som i vår verd ville bli kalla botox): «Det var uvant a° forholde seg til mennesker som ikke var vakre.» Ein blir omgitt av reklame alle vegar, og dygdene og lastene hos andre menneske er like dygdige og lastelege her som elles.

Også i dette universet har alt ein ende. Eller har det det? Om det ikkje har det, er det ikkje sikkert det er til det beste. Kan eg få døy, please? Ein kan òg i dette draumescenarioet gjenskape vener og partnarar som er avlidne; det er jo ein vakker tanke. Men vil vi eigentleg gjenopplive dei, kunstig, eller vil vi minnast dei? Forsone oss med at dei er borte?

Skurret i verda

Stig Beite Løken har vore i sitt rikhaldige språkreiskapsskjul og henta verkty til å skape ein røyndom som er parallell med vår eigen, og som liknar, og han liknar fordi all alternativ røyndom som er menneskeskapt, uansett vil ha i seg menneska sin måte å gjere ting på.

Behov og lengslar trenger seg gjennom all pop-up-reklame. Det er som om romanen – som både er satirisk og eksistensielt alvorleg, som er moderne science fiction og eit mellomaldersk stasjonsdrama der Mathilde går frå draumeversjon til draumeversjon gjennom tablå – seier at kan ein skape seg andre røyndomar, kan ein også skape seg.

Når den nylanserte 3.0-versjonen av DreamVerse ikkje er heilt på stell og skapar forstyrringar i overføringa, noko som kan resultere i alt frå skurr i samtalar til folk og dyr på avvegar, blir satiren total, idet vi ler av ei absurd verd – som likevel er identisk med vår eiga. Når all teknologi vi i dagens samfunn er vande med å stole på, knirkar, ja, då blir det skurr, og alle gjeremåla våre bryt saman, det er ikkje science fiction.

I tillegg er ramma rundt forteljinga storpolitiske scenario som makttilhøvet mellom USA og Kina, propaganda frå alle kantar, og nokre interessentar ønsker til og med å lage underhaldning av enkeltskjebnar. Har du sett på maken? Ja.

Stig Beite Løken vel sjeldan minste motstands veg i dei litterære arbeida sine, heller ikkje her. Takk for det. Det krev sin universomsetjar å lese dei to siste romanane hans, men gjer ein det, kan ein fort kjenne seg motivert til å plassere seg i eit her og no. I denne verda.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Stig Beite Løken:

Det finnes ingen andre verdener

Cappelen Damm

Stig Beite Løkens førre roman, Drømmelinsene, gjekk mykje føre seg i DreamVerse, ei draumeverd ein kunne leve i virtuelt om ein budde i Stavanger på 2040-talet, eller kor som helst i verda, altså i ei nær framtid.

I årets roman, Det finnes ingen andre verdener, er vi tilbake i det same universet. No følger vi Mathilde, som er i ferd med å døy av lungekreft, og som legg ut på ei siste virtuell reise for å finne igjen barna sine for å ta farvel.

Merkbart merkeleg

På reisa har ho selskap av ein snakkande hund som ho har kidnappa frå draumen til ein annan, ein kunstig intelligensriddar som har rømt frå sin eigen draum, og som har visse likskapar med don Quijote, og ein elg som berre er eit skjelett.

Dette høyrest kanskje merkeleg ut, og det er det. Men etter at ein har tatt seg gjennom dei første par sidene, der ein må lese fleire gongar at eit tog går under vatn, før ein forstår, og godtar, at toget går under vatn, er denne verda like lett å følge som vår verkelege. Ein må berre inn i henne.

Og etter som ein kjem lenger inn i denne verda, skjønar ein at ho ikkje er så ulik vår eiga. Ein kan døy her òg, og mens ein ventar på å døy, kan ein både leite etter viktige folk fordi det er noko ein skulle sagt, og ein kan prøve å stase seg opp for ikkje å sjå så gammal ut (reboote seg sjølv, noko som i vår verd ville bli kalla botox): «Det var uvant a° forholde seg til mennesker som ikke var vakre.» Ein blir omgitt av reklame alle vegar, og dygdene og lastene hos andre menneske er like dygdige og lastelege her som elles.

Også i dette universet har alt ein ende. Eller har det det? Om det ikkje har det, er det ikkje sikkert det er til det beste. Kan eg få døy, please? Ein kan òg i dette draumescenarioet gjenskape vener og partnarar som er avlidne; det er jo ein vakker tanke. Men vil vi eigentleg gjenopplive dei, kunstig, eller vil vi minnast dei? Forsone oss med at dei er borte?

Skurret i verda

Stig Beite Løken har vore i sitt rikhaldige språkreiskapsskjul og henta verkty til å skape ein røyndom som er parallell med vår eigen, og som liknar, og han liknar fordi all alternativ røyndom som er menneskeskapt, uansett vil ha i seg menneska sin måte å gjere ting på.

Behov og lengslar trenger seg gjennom all pop-up-reklame. Det er som om romanen – som både er satirisk og eksistensielt alvorleg, som er moderne science fiction og eit mellomaldersk stasjonsdrama der Mathilde går frå draumeversjon til draumeversjon gjennom tablå – seier at kan ein skape seg andre røyndomar, kan ein også skape seg.

Når den nylanserte 3.0-versjonen av DreamVerse ikkje er heilt på stell og skapar forstyrringar i overføringa, noko som kan resultere i alt frå skurr i samtalar til folk og dyr på avvegar, blir satiren total, idet vi ler av ei absurd verd – som likevel er identisk med vår eiga. Når all teknologi vi i dagens samfunn er vande med å stole på, knirkar, ja, då blir det skurr, og alle gjeremåla våre bryt saman, det er ikkje science fiction.

I tillegg er ramma rundt forteljinga storpolitiske scenario som makttilhøvet mellom USA og Kina, propaganda frå alle kantar, og nokre interessentar ønsker til og med å lage underhaldning av enkeltskjebnar. Har du sett på maken? Ja.

Stig Beite Løken vel sjeldan minste motstands veg i dei litterære arbeida sine, heller ikkje her. Takk for det. Det krev sin universomsetjar å lese dei to siste romanane hans, men gjer ein det, kan ein fort kjenne seg motivert til å plassere seg i eit her og no. I denne verda.

Ingvild Bræin

Ingvild Bræin er forfattar, nordist og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Stig Beite Løken vel sjeldan minste motstands veg i dei litterære arbeida sine.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Monumental pedal

Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Foto: Erik Johansen / NTB

Ordskifte
PrebenAavitsland

Meir om seinfølgjer

Den årlege rapporten FHI har publisert, syner at dødeligheita blant personar under 40 år har vore nokså stabil sidan 2015.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Foto: Maria Jemeljanova / Fide

SjakkKunnskap
Atle Grønn

«Sjølv har eg heller aldri sett ein så mogen 17-åring, korkje på eller utanfor sjakkbrettet.»

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

Foto: Alex Da Corte

MusikkMeldingar

Ditt første andedrag er eit skrik

På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.

Øyvind Vågnes
St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

Foto: Alex Da Corte

MusikkMeldingar

Ditt første andedrag er eit skrik

På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.

Øyvind Vågnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis