Hundre års einsemd i flokk
Rakel Solstad har skrive ein viktig roman om synlege og usynlege overgrep.
Rakel Solstad har tidlegare skrive to novellesamlingar.
Foto: Benedikte Skarvik
Roman
Rakel
Solstad:
I for
Internatunge
Samlaget
«Helvete er dei andre», heiter det hjå Sartre, men ein lyt hugsa at me også er mellom dei andre for somme. I flokken trivst vondskapen, av di det kjem for ein dag kven som er veik eller sterk, etter skiftande målestokkar, alltid definert av einkvan som vil ha makt.
Sende bort
I 1901 vart den første internatskulen i Finnmark vedteken, i 1999 vart dei siste lagde ned. I eit snautt hundreår eksisterte det altså ei stode der mange små born vart sende bort på skulen for ei veke eller meir om gongen. No har Rakel Solstad skrive ein god roman om dette, og samla røynsler som faktisk er kjende frå denne tida i nokre få personar som me får sjå dels i tette, nære scener frå hendingar under ein snøstorm i november 1962, og dels i referatstil frå litt eldre tider.
Sentralt i romanen står Elis, som var elev ved internatskulen i tida mellom 1948 og 1956. Her får me i byrjinga berre sjå i generelle vendingar at Elis nok ikkje hadde det særleg godt. I 1962 er han attende ved skulen, som ein slags assistent med praktiske arbeidsoppgåver. I snøstormen i 1962 har straumen gått, det er ikkje råd å frakta elevane heim i helga, og lesaren får eit lite innblikk i tilhøva mellom borna. Her er ein redd gut som heiter Frans, han har synt veikskapen sin såleis at han vert eit våpen for dei hine, og ein som er i stand til å nytta dette våpenet, er ein annan gut, Arno. Overgrepa kjem ikkje frå dei vaksne, dei er resultat av løynlege og stundom openberre hierarkiske strukturar i flokken. Og slik var det nok alltid, men det er ikkje eit særmerke ved internatskulen. Tilhøvet vert berre forstørra av at ungane er på same stad heile døgeret, heile veka.
Grove brotsverk
Ei hending kan vera ein bagatell for den eine og traumatisk for den andre. Solstad skildrar grove brotsverk, men er for det meste atterhalden, her vert det ikkje smurt på med effektar. Såleis forstår ein lidinga til Frans betre, og ein kan også ana kva Elis vart utsett for, og kva det gjorde med han. Men kven skal klandrast? Alle stader der ein samlar folk i grupper, vert det straks danna maktstrukturar. Den første dagen min i barnehagen i kjellaren i Nordberg kyrkje i Oslo, kom ein gut som heitte Sigurd bort til meg og fortalde at han var den sterkaste i heile barnehagen, og brått forstod eg korleis verda fungerer. Lærdomen er framleis gyldig.
Det var nok mange som hadde det vondt på internatskulane, men der var oasar i ørkenen, borna fekk komma heim i helgene. Såleis skil desse skulane seg frå institusjonar som guteheimane Gabriel Scott skreiv om i De vergeløse, eller den sadistiske Johanne Sofie Fougners Pikeskole, også kalla torturanstalten i Pilestredet, eller dei danske guteheimane som ein kan lesa om i Godhavnsrapporten, eller sjå om i den vonde, men gode filmen Der kommer en dag, om tilhøve, mellom anna på heimen Godhavn (i filmen kalla Gudbjerg), heilt til ut i 1970-åra.
Slik eg les boka til Solstad, gjorde dei vaksne tilsette ved internatskulen så godt dei kunne. Det var ikkje godt nok, men det var i alle høve ikkje dei som skapte det vonde. Det var der frå før, det veks med talet på individ, oftast fortare enn det gode. Ein får det ikkje vekk, korkje med øks eller Roundup. Men påminninga om at det er slik, er viktig, og Rakel Solstad har fått til ei god bok om emnet, med levande og truverdige personar som ein ikkje gløymer lett.
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar
og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Rakel
Solstad:
I for
Internatunge
Samlaget
«Helvete er dei andre», heiter det hjå Sartre, men ein lyt hugsa at me også er mellom dei andre for somme. I flokken trivst vondskapen, av di det kjem for ein dag kven som er veik eller sterk, etter skiftande målestokkar, alltid definert av einkvan som vil ha makt.
Sende bort
I 1901 vart den første internatskulen i Finnmark vedteken, i 1999 vart dei siste lagde ned. I eit snautt hundreår eksisterte det altså ei stode der mange små born vart sende bort på skulen for ei veke eller meir om gongen. No har Rakel Solstad skrive ein god roman om dette, og samla røynsler som faktisk er kjende frå denne tida i nokre få personar som me får sjå dels i tette, nære scener frå hendingar under ein snøstorm i november 1962, og dels i referatstil frå litt eldre tider.
Sentralt i romanen står Elis, som var elev ved internatskulen i tida mellom 1948 og 1956. Her får me i byrjinga berre sjå i generelle vendingar at Elis nok ikkje hadde det særleg godt. I 1962 er han attende ved skulen, som ein slags assistent med praktiske arbeidsoppgåver. I snøstormen i 1962 har straumen gått, det er ikkje råd å frakta elevane heim i helga, og lesaren får eit lite innblikk i tilhøva mellom borna. Her er ein redd gut som heiter Frans, han har synt veikskapen sin såleis at han vert eit våpen for dei hine, og ein som er i stand til å nytta dette våpenet, er ein annan gut, Arno. Overgrepa kjem ikkje frå dei vaksne, dei er resultat av løynlege og stundom openberre hierarkiske strukturar i flokken. Og slik var det nok alltid, men det er ikkje eit særmerke ved internatskulen. Tilhøvet vert berre forstørra av at ungane er på same stad heile døgeret, heile veka.
Grove brotsverk
Ei hending kan vera ein bagatell for den eine og traumatisk for den andre. Solstad skildrar grove brotsverk, men er for det meste atterhalden, her vert det ikkje smurt på med effektar. Såleis forstår ein lidinga til Frans betre, og ein kan også ana kva Elis vart utsett for, og kva det gjorde med han. Men kven skal klandrast? Alle stader der ein samlar folk i grupper, vert det straks danna maktstrukturar. Den første dagen min i barnehagen i kjellaren i Nordberg kyrkje i Oslo, kom ein gut som heitte Sigurd bort til meg og fortalde at han var den sterkaste i heile barnehagen, og brått forstod eg korleis verda fungerer. Lærdomen er framleis gyldig.
Det var nok mange som hadde det vondt på internatskulane, men der var oasar i ørkenen, borna fekk komma heim i helgene. Såleis skil desse skulane seg frå institusjonar som guteheimane Gabriel Scott skreiv om i De vergeløse, eller den sadistiske Johanne Sofie Fougners Pikeskole, også kalla torturanstalten i Pilestredet, eller dei danske guteheimane som ein kan lesa om i Godhavnsrapporten, eller sjå om i den vonde, men gode filmen Der kommer en dag, om tilhøve, mellom anna på heimen Godhavn (i filmen kalla Gudbjerg), heilt til ut i 1970-åra.
Slik eg les boka til Solstad, gjorde dei vaksne tilsette ved internatskulen så godt dei kunne. Det var ikkje godt nok, men det var i alle høve ikkje dei som skapte det vonde. Det var der frå før, det veks med talet på individ, oftast fortare enn det gode. Ein får det ikkje vekk, korkje med øks eller Roundup. Men påminninga om at det er slik, er viktig, og Rakel Solstad har fått til ei god bok om emnet, med levande og truverdige personar som ein ikkje gløymer lett.
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar
og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Rakel Solstad har fått til ei god bok om emnet.
Fleire artiklar
Stillinga i VM-kampen mellom Ding Liren og Gukesh var 4–4 etter 8 av 14 parti.
Foto: Eng Chin An / FIDE
Sjakken lever vidare som eit kuriosum og freak-show, noko som passar meg ganske bra i denne spalta, skriv Atle Grønn.
Når den ambisiøse kokken Almut (Florence Pugh) møter nyskilde Tobias (Andrew Garfield), endrar livet seg for alltid.
Foto: Ymer Media
At eg tek til tårene, betyr ikkje at eg elskar We Live in Time.
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.
Foto: Maria Gros Vatne
Frå draum til sorg
Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».
Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.
Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild
«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbeltgjengeri»
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.
Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret
Kven har makt over kven?
Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.