JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Hendene som vinkar på havbotnen

Hos Marit Kaldhol grunnstøyter ung kjærleik mot brutal røynd.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Marit Kaldhol har vore forfattar både for vaksne og for born i nesten førti år og fått gjæve prisar.

Marit Kaldhol har vore forfattar både for vaksne og for born i nesten førti år og fått gjæve prisar.

Foto: Oyvind Eide / NTB scanpix

Marit Kaldhol har vore forfattar både for vaksne og for born i nesten førti år og fått gjæve prisar.

Marit Kaldhol har vore forfattar både for vaksne og for born i nesten førti år og fått gjæve prisar.

Foto: Oyvind Eide / NTB scanpix

3552
20200221
3552
20200221

Roman

Marit O. Kaldhol:

Ta først på di eiga maske

Samlaget

«Ein må jo rydde opp», var kommentaren som møtte meg frå enkelte eg snakka med i Chile i 1990, om brutaliteten under det nyleg avvikla militærdiktaturet som dei hadde levd under i nesten 17 år. For ein ung spanskstudent var det sjokkerande å samtale med folk som faktisk hadde støtta det blodige kuppet og dei uteljelege overgrepa.

Hovudpersonen i Marit Kaldhols bok røyner noko av det same på si reise til landet mange år seinare, Chile er framleis eit splitta land. Reisa hennar til Chile er ramma rundt ei forteljing om kjærleik og politikk, om sakn etter og uro for dei ein er mest glad i.

Kjærleik og politikk

Ein av dei kjende songane til den chilenske poeten og songaren Violeta Parra (som også skreiv songen som på svensk fekk tittelen «Jag vill tacka livet») heiter på spansk «Volver a los diecisiete». Teksten i songen handlar om korleis kjærleiken gjer alt ungt og nytt, men også har noko djupt sårbart i seg. Også hos Kaldhol er dei sterke kjenslene i ungdommen eit sentralt tema der det bitre blir blanda med det søte, lengt og lidenskap støyter mot den brutale røynda.

Året er 1979, staden Bergen og omland. Rut er 25 år, bur og jobbar på eit gartneri litt utanfor byen. Ein kveld på bar treffer ho Luis frå Chile og forelskar seg. Dei får eit forhold, lidenskapeleg og intenst, i nokre månader. Opplevingane som Luis hadde under diktaturet han flykta frå, kastar lange og mørke skuggar inn over kjærleikslivet. Etter kvart distanserer han seg stadig meir frå kjærasten, utan at Rut skjønar kva som hender. Har det med historia hans å gjere, eller gjeld det dei to? Luis blir borte for henne, ho må gå vidare i livet.

Nesten førti år seinare reiser Rut til Chile. Klassisk nok blir det ei reise både bakover i tid og minne mot ei større forståing av det vonde som plaga kjærasten hennar den gongen, og ei reise mot større sjølverkjenning. Det siste temaet blir ikkje handsama grundig nok.

Ein viktig biperson er Ruts dotter Rakel. Relasjonen er prega av distanse og manglande tillit. Dei bibelske namna kling godt, men eg kan ikkje sjå at dei har stor relevans for handlinga i boka.

Å summere opp historia

Chile er eit land som ikkje har summert opp si eiga historie, blir det sagt i romanen, dei har ikkje tatt eit skikkeleg oppgjer med diktaturet. Altfor mange drap er ikkje oppklarte, altfor mange hender frå dei som vart kasta på havet frå fly, «vinkar på havbotnen».

Over ein tredel av romanen er vigd reisa gjennom Chile som Rut gjer i 2017. Inntrykka frå Chile er velskrivne og ikkje utan relevans. Likevel blir denne delen av romanen for lang, den narrative motoren stansar nesten opp her, spenningsmomenta fell saman. Chile-reisa blir ståande for seg sjølv, litt som ei eiga reiseskildring, hekta litt utanpå resten av soga. Konflikten mellom Rut og dottera Rakel kjem vi berre innom no og då undervegs, det grip ikkje skikkeleg tak.

Best er Kaldhol i byrjinga av romanen. Vart og vakkert skildrar ho den unge forelskinga, nært – og etter kvart smertefullt – når kjærleiken glepp. Den røynde skrivaren viser at ho har eit sikkert grep om språk og karakterar. I ein elles fin og sterk roman kunne ho ha stramma inn komposisjonen eit par hakk.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Marit O. Kaldhol:

Ta først på di eiga maske

Samlaget

«Ein må jo rydde opp», var kommentaren som møtte meg frå enkelte eg snakka med i Chile i 1990, om brutaliteten under det nyleg avvikla militærdiktaturet som dei hadde levd under i nesten 17 år. For ein ung spanskstudent var det sjokkerande å samtale med folk som faktisk hadde støtta det blodige kuppet og dei uteljelege overgrepa.

Hovudpersonen i Marit Kaldhols bok røyner noko av det same på si reise til landet mange år seinare, Chile er framleis eit splitta land. Reisa hennar til Chile er ramma rundt ei forteljing om kjærleik og politikk, om sakn etter og uro for dei ein er mest glad i.

Kjærleik og politikk

Ein av dei kjende songane til den chilenske poeten og songaren Violeta Parra (som også skreiv songen som på svensk fekk tittelen «Jag vill tacka livet») heiter på spansk «Volver a los diecisiete». Teksten i songen handlar om korleis kjærleiken gjer alt ungt og nytt, men også har noko djupt sårbart i seg. Også hos Kaldhol er dei sterke kjenslene i ungdommen eit sentralt tema der det bitre blir blanda med det søte, lengt og lidenskap støyter mot den brutale røynda.

Året er 1979, staden Bergen og omland. Rut er 25 år, bur og jobbar på eit gartneri litt utanfor byen. Ein kveld på bar treffer ho Luis frå Chile og forelskar seg. Dei får eit forhold, lidenskapeleg og intenst, i nokre månader. Opplevingane som Luis hadde under diktaturet han flykta frå, kastar lange og mørke skuggar inn over kjærleikslivet. Etter kvart distanserer han seg stadig meir frå kjærasten, utan at Rut skjønar kva som hender. Har det med historia hans å gjere, eller gjeld det dei to? Luis blir borte for henne, ho må gå vidare i livet.

Nesten førti år seinare reiser Rut til Chile. Klassisk nok blir det ei reise både bakover i tid og minne mot ei større forståing av det vonde som plaga kjærasten hennar den gongen, og ei reise mot større sjølverkjenning. Det siste temaet blir ikkje handsama grundig nok.

Ein viktig biperson er Ruts dotter Rakel. Relasjonen er prega av distanse og manglande tillit. Dei bibelske namna kling godt, men eg kan ikkje sjå at dei har stor relevans for handlinga i boka.

Å summere opp historia

Chile er eit land som ikkje har summert opp si eiga historie, blir det sagt i romanen, dei har ikkje tatt eit skikkeleg oppgjer med diktaturet. Altfor mange drap er ikkje oppklarte, altfor mange hender frå dei som vart kasta på havet frå fly, «vinkar på havbotnen».

Over ein tredel av romanen er vigd reisa gjennom Chile som Rut gjer i 2017. Inntrykka frå Chile er velskrivne og ikkje utan relevans. Likevel blir denne delen av romanen for lang, den narrative motoren stansar nesten opp her, spenningsmomenta fell saman. Chile-reisa blir ståande for seg sjølv, litt som ei eiga reiseskildring, hekta litt utanpå resten av soga. Konflikten mellom Rut og dottera Rakel kjem vi berre innom no og då undervegs, det grip ikkje skikkeleg tak.

Best er Kaldhol i byrjinga av romanen. Vart og vakkert skildrar ho den unge forelskinga, nært – og etter kvart smertefullt – når kjærleiken glepp. Den røynde skrivaren viser at ho har eit sikkert grep om språk og karakterar. I ein elles fin og sterk roman kunne ho ha stramma inn komposisjonen eit par hakk.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Best er Kaldhol
i byrjinga av romanen. Vart og vakkert skildrar ho den unge forelskinga nært – og etter kvart smertefullt – når kjærleiken glepp.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Foto: Samuel Hess

MusikkMeldingar
Øyvind Vågnes

Mindre er meir

Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Foto: Laurent le Crabe

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Oppussinga

Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

ReportasjeFeature

Doguekspressen

ANATOLIA: Sett frå ein togkupé midt inne i landet blir Tyrkia ubegripeleg.

Ida Lødemel Tvedt
Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

ReportasjeFeature

Doguekspressen

ANATOLIA: Sett frå ein togkupé midt inne i landet blir Tyrkia ubegripeleg.

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis