Hendene som vinkar på havbotnen
Hos Marit Kaldhol grunnstøyter ung kjærleik mot brutal røynd.
Marit Kaldhol har vore forfattar både for vaksne og for born i nesten førti år og fått gjæve prisar.
Foto: Oyvind Eide / NTB scanpix
Roman
Marit O. Kaldhol:
Ta først på di eiga maske
Samlaget
«Ein må jo rydde opp», var kommentaren som møtte meg frå enkelte eg snakka med i Chile i 1990, om brutaliteten under det nyleg avvikla militærdiktaturet som dei hadde levd under i nesten 17 år. For ein ung spanskstudent var det sjokkerande å samtale med folk som faktisk hadde støtta det blodige kuppet og dei uteljelege overgrepa.
Hovudpersonen i Marit Kaldhols bok røyner noko av det same på si reise til landet mange år seinare, Chile er framleis eit splitta land. Reisa hennar til Chile er ramma rundt ei forteljing om kjærleik og politikk, om sakn etter og uro for dei ein er mest glad i.
Kjærleik og politikk
Ein av dei kjende songane til den chilenske poeten og songaren Violeta Parra (som også skreiv songen som på svensk fekk tittelen «Jag vill tacka livet») heiter på spansk «Volver a los diecisiete». Teksten i songen handlar om korleis kjærleiken gjer alt ungt og nytt, men også har noko djupt sårbart i seg. Også hos Kaldhol er dei sterke kjenslene i ungdommen eit sentralt tema der det bitre blir blanda med det søte, lengt og lidenskap støyter mot den brutale røynda.
Året er 1979, staden Bergen og omland. Rut er 25 år, bur og jobbar på eit gartneri litt utanfor byen. Ein kveld på bar treffer ho Luis frå Chile og forelskar seg. Dei får eit forhold, lidenskapeleg og intenst, i nokre månader. Opplevingane som Luis hadde under diktaturet han flykta frå, kastar lange og mørke skuggar inn over kjærleikslivet. Etter kvart distanserer han seg stadig meir frå kjærasten, utan at Rut skjønar kva som hender. Har det med historia hans å gjere, eller gjeld det dei to? Luis blir borte for henne, ho må gå vidare i livet.
Nesten førti år seinare reiser Rut til Chile. Klassisk nok blir det ei reise både bakover i tid og minne mot ei større forståing av det vonde som plaga kjærasten hennar den gongen, og ei reise mot større sjølverkjenning. Det siste temaet blir ikkje handsama grundig nok.
Ein viktig biperson er Ruts dotter Rakel. Relasjonen er prega av distanse og manglande tillit. Dei bibelske namna kling godt, men eg kan ikkje sjå at dei har stor relevans for handlinga i boka.
Å summere opp historia
Chile er eit land som ikkje har summert opp si eiga historie, blir det sagt i romanen, dei har ikkje tatt eit skikkeleg oppgjer med diktaturet. Altfor mange drap er ikkje oppklarte, altfor mange hender frå dei som vart kasta på havet frå fly, «vinkar på havbotnen».
Over ein tredel av romanen er vigd reisa gjennom Chile som Rut gjer i 2017. Inntrykka frå Chile er velskrivne og ikkje utan relevans. Likevel blir denne delen av romanen for lang, den narrative motoren stansar nesten opp her, spenningsmomenta fell saman. Chile-reisa blir ståande for seg sjølv, litt som ei eiga reiseskildring, hekta litt utanpå resten av soga. Konflikten mellom Rut og dottera Rakel kjem vi berre innom no og då undervegs, det grip ikkje skikkeleg tak.
Best er Kaldhol i byrjinga av romanen. Vart og vakkert skildrar ho den unge forelskinga, nært – og etter kvart smertefullt – når kjærleiken glepp. Den røynde skrivaren viser at ho har eit sikkert grep om språk og karakterar. I ein elles fin og sterk roman kunne ho ha stramma inn komposisjonen eit par hakk.
Hilde Vesaas
Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Marit O. Kaldhol:
Ta først på di eiga maske
Samlaget
«Ein må jo rydde opp», var kommentaren som møtte meg frå enkelte eg snakka med i Chile i 1990, om brutaliteten under det nyleg avvikla militærdiktaturet som dei hadde levd under i nesten 17 år. For ein ung spanskstudent var det sjokkerande å samtale med folk som faktisk hadde støtta det blodige kuppet og dei uteljelege overgrepa.
Hovudpersonen i Marit Kaldhols bok røyner noko av det same på si reise til landet mange år seinare, Chile er framleis eit splitta land. Reisa hennar til Chile er ramma rundt ei forteljing om kjærleik og politikk, om sakn etter og uro for dei ein er mest glad i.
Kjærleik og politikk
Ein av dei kjende songane til den chilenske poeten og songaren Violeta Parra (som også skreiv songen som på svensk fekk tittelen «Jag vill tacka livet») heiter på spansk «Volver a los diecisiete». Teksten i songen handlar om korleis kjærleiken gjer alt ungt og nytt, men også har noko djupt sårbart i seg. Også hos Kaldhol er dei sterke kjenslene i ungdommen eit sentralt tema der det bitre blir blanda med det søte, lengt og lidenskap støyter mot den brutale røynda.
Året er 1979, staden Bergen og omland. Rut er 25 år, bur og jobbar på eit gartneri litt utanfor byen. Ein kveld på bar treffer ho Luis frå Chile og forelskar seg. Dei får eit forhold, lidenskapeleg og intenst, i nokre månader. Opplevingane som Luis hadde under diktaturet han flykta frå, kastar lange og mørke skuggar inn over kjærleikslivet. Etter kvart distanserer han seg stadig meir frå kjærasten, utan at Rut skjønar kva som hender. Har det med historia hans å gjere, eller gjeld det dei to? Luis blir borte for henne, ho må gå vidare i livet.
Nesten førti år seinare reiser Rut til Chile. Klassisk nok blir det ei reise både bakover i tid og minne mot ei større forståing av det vonde som plaga kjærasten hennar den gongen, og ei reise mot større sjølverkjenning. Det siste temaet blir ikkje handsama grundig nok.
Ein viktig biperson er Ruts dotter Rakel. Relasjonen er prega av distanse og manglande tillit. Dei bibelske namna kling godt, men eg kan ikkje sjå at dei har stor relevans for handlinga i boka.
Å summere opp historia
Chile er eit land som ikkje har summert opp si eiga historie, blir det sagt i romanen, dei har ikkje tatt eit skikkeleg oppgjer med diktaturet. Altfor mange drap er ikkje oppklarte, altfor mange hender frå dei som vart kasta på havet frå fly, «vinkar på havbotnen».
Over ein tredel av romanen er vigd reisa gjennom Chile som Rut gjer i 2017. Inntrykka frå Chile er velskrivne og ikkje utan relevans. Likevel blir denne delen av romanen for lang, den narrative motoren stansar nesten opp her, spenningsmomenta fell saman. Chile-reisa blir ståande for seg sjølv, litt som ei eiga reiseskildring, hekta litt utanpå resten av soga. Konflikten mellom Rut og dottera Rakel kjem vi berre innom no og då undervegs, det grip ikkje skikkeleg tak.
Best er Kaldhol i byrjinga av romanen. Vart og vakkert skildrar ho den unge forelskinga, nært – og etter kvart smertefullt – når kjærleiken glepp. Den røynde skrivaren viser at ho har eit sikkert grep om språk og karakterar. I ein elles fin og sterk roman kunne ho ha stramma inn komposisjonen eit par hakk.
Hilde Vesaas
Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Best er Kaldhol
i byrjinga av romanen. Vart og vakkert skildrar ho den unge forelskinga nært – og etter kvart smertefullt – når kjærleiken glepp.
Fleire artiklar
Fargerikt om tolsemd
Me får garantert høyra meir til komponisten Eilertsen.
Birger Emanuelsen har skrive både romanar, essay og sakprosa etter debuten i 2012.
Foto: Christopher Helberg
Endringar til godt og vondt
Birger Emanuelsen skriv om folk slik at ein trur på det.
Me drog til månen av di det var teknologisk mogleg. Eit strålande døme på det teknologiske imperativet. Her vandrar astronaut Buzz Aldrin frå Apollo 11 rundt og les sjekklista si på venstre arm på ekte ingeniørvis.
Kjelde: Nasa
Teknologisk imperativ!
«Birkebeinerne på ski over fjellet med kongsbarnet».
Foto: Morten Henden Aamot
Eit ikonisk stykke kunst er kome heim
Medan gode krefter arbeider for å etablere eit museum for kunstnarbrørne Bergslien på Voss, har den lokale sparebanken sikra seg ein originalversjon av eit hovudverk av målaren Knud Bergslien.
Frå rettsoppgjeret i Trondheim etter krigen. Henry Rinnan på veg inn i tinghuset i Trondheim 30. april 1946.
Foto: NTB
Rett i fella
Nikolaj Frobenius tar seg altfor godt til rette i kjeldematerialet. Rinnan-romanen hans er både problematisk og uinteressant.