JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Hemnen

Tone Myklebusts herlege skråblikk skaper tekster med godt driv.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Tone Myklebust debuterer som skjønnlitterær forfattar med novellesamlinga.

Tone Myklebust debuterer som skjønnlitterær forfattar med novellesamlinga.

Foto: Henriette Framnes Time / Studio Hjelm

Tone Myklebust debuterer som skjønnlitterær forfattar med novellesamlinga.

Tone Myklebust debuterer som skjønnlitterær forfattar med novellesamlinga.

Foto: Henriette Framnes Time / Studio Hjelm

3226
20201224
3226
20201224

Noveller

Tone Myklebust:

Det stoppar ikkje her

Cappelen Damm

 «Den beine linja mot mål finst ikkje. Om du tenker aldri så positivt, trener beinhardt, et sunt, er snill og grei og utviser takksemd mot verda: Livet kjem ikkje planert og med kunstgras. Du har ikkje kontroll.» Dette står å lese i tittelnovella i den nye boka til Tone Myklebust, som tidlegare har skrive for barn. Sitatet kan stå som eit credo for heile novellesamlinga.

Samlinga består av elleve ganske korte noveller. Felles for dei er det litt skeive blikket på aparte personar som i for stor grad lever i si eiga boble. Det er både skarpt og underhaldande, og dei beste tekstane er verkeleg gode.

 Ut av kurs

Felles for menneska i Myklebusts tekster er at dei lever litt på sida av samfunnet eller litt på sida av seg sjølv – eller båe delar. Mange av novellene er fortalde i eg-form, noko som avslører diskrepansen mellom den indre røynda og den ytre. Her er mykje einsemd, sterkt skildra i «Det blir nok torever», om førtitoåringen som ikkje tar sjansen på kontakt eller selskap, og meir humoristisk i nettdatingfarsen «Neste fredag». Språket er stramt og skore inn til beinet, med mange gode og presise ordbilete.

 Opningsnovella «Hundemann» er den klart sterkaste i samlinga, med tittelnovella som ein god nummer to. I soga om hundemannen tar Myklebust det bisarre og skeive heilt ut i ei stilsikker novelle som eg las med skrekkblanda fryd. Det metaforiske og det røynlege glid her saman i ein heilstøypt tekst om eit par som har levd saman ei stund. Ho er særs dominerande, og han er ein hundemann: «Ho har han i band», som det står i opningssetninga. Han vaskar seg ikkje lenger og må bu i garasjen. Når dei skal på førjulsmiddag til foreldra hennar, pissar han i hagen, og etter det er det «point of no return». I ei lita, men tydeleg scene får vi også krystallklårt demonstrert opphavet til mønsteret med «hundemann» og «eigar». Det er både attkjenneleg og herleg absurd.

Novella «Det stoppar ikkje her» handlar vel i botn og grunn om å kjenne seg tvinga til å vere hyggeleg når ein for lengst har fått nok og inst inne vil slå. Hovudpersonen er frå før pressa opp i eit hjørne, og når ho møter ei ho slett ikkje vil snakke med på kafé, endar ho med å ta ut den indre frustrasjonen på eit uskuldig menneske, i ei tekst som både overraskar og er herleg rå.

 Skråblikk og sanning

Eg skulle nok ønskt meg fleire tekster av «Hundemann»-typen, der Myklebust «tar han heilt ut». Det skrå blikket på menneske og tilhøve er på plass i mange av dei stramt komponerte novellene, men fleire av dei endar likevel med å glide over i det meir konvensjonelle enn opningsteksten indikerer og lovar. Eg tykkjer dette gjeld noveller som «Spor 2 til Oslo» og «Ikkje for hovudscenen».

Det er kjent frå før at tekster med ein tydeleg framandgjerande effekt kan få fram vel så djupe sanningar om grunnvilkåra for menneskelivet som den meir realistiske og konvensjonelle prosaen kan. Myklebust har heilt klårt eit talent for det absurde som ho burde utnytte endå meir i seinare utgivingar.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast meldar for Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Noveller

Tone Myklebust:

Det stoppar ikkje her

Cappelen Damm

 «Den beine linja mot mål finst ikkje. Om du tenker aldri så positivt, trener beinhardt, et sunt, er snill og grei og utviser takksemd mot verda: Livet kjem ikkje planert og med kunstgras. Du har ikkje kontroll.» Dette står å lese i tittelnovella i den nye boka til Tone Myklebust, som tidlegare har skrive for barn. Sitatet kan stå som eit credo for heile novellesamlinga.

Samlinga består av elleve ganske korte noveller. Felles for dei er det litt skeive blikket på aparte personar som i for stor grad lever i si eiga boble. Det er både skarpt og underhaldande, og dei beste tekstane er verkeleg gode.

 Ut av kurs

Felles for menneska i Myklebusts tekster er at dei lever litt på sida av samfunnet eller litt på sida av seg sjølv – eller båe delar. Mange av novellene er fortalde i eg-form, noko som avslører diskrepansen mellom den indre røynda og den ytre. Her er mykje einsemd, sterkt skildra i «Det blir nok torever», om førtitoåringen som ikkje tar sjansen på kontakt eller selskap, og meir humoristisk i nettdatingfarsen «Neste fredag». Språket er stramt og skore inn til beinet, med mange gode og presise ordbilete.

 Opningsnovella «Hundemann» er den klart sterkaste i samlinga, med tittelnovella som ein god nummer to. I soga om hundemannen tar Myklebust det bisarre og skeive heilt ut i ei stilsikker novelle som eg las med skrekkblanda fryd. Det metaforiske og det røynlege glid her saman i ein heilstøypt tekst om eit par som har levd saman ei stund. Ho er særs dominerande, og han er ein hundemann: «Ho har han i band», som det står i opningssetninga. Han vaskar seg ikkje lenger og må bu i garasjen. Når dei skal på førjulsmiddag til foreldra hennar, pissar han i hagen, og etter det er det «point of no return». I ei lita, men tydeleg scene får vi også krystallklårt demonstrert opphavet til mønsteret med «hundemann» og «eigar». Det er både attkjenneleg og herleg absurd.

Novella «Det stoppar ikkje her» handlar vel i botn og grunn om å kjenne seg tvinga til å vere hyggeleg når ein for lengst har fått nok og inst inne vil slå. Hovudpersonen er frå før pressa opp i eit hjørne, og når ho møter ei ho slett ikkje vil snakke med på kafé, endar ho med å ta ut den indre frustrasjonen på eit uskuldig menneske, i ei tekst som både overraskar og er herleg rå.

 Skråblikk og sanning

Eg skulle nok ønskt meg fleire tekster av «Hundemann»-typen, der Myklebust «tar han heilt ut». Det skrå blikket på menneske og tilhøve er på plass i mange av dei stramt komponerte novellene, men fleire av dei endar likevel med å glide over i det meir konvensjonelle enn opningsteksten indikerer og lovar. Eg tykkjer dette gjeld noveller som «Spor 2 til Oslo» og «Ikkje for hovudscenen».

Det er kjent frå før at tekster med ein tydeleg framandgjerande effekt kan få fram vel så djupe sanningar om grunnvilkåra for menneskelivet som den meir realistiske og konvensjonelle prosaen kan. Myklebust har heilt klårt eit talent for det absurde som ho burde utnytte endå meir i seinare utgivingar.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast meldar for Dag og Tid.

Dei beste tekstene er verkeleg gode.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis