Heilstøypt om omsorgssvikt
Marieke Lucas Rijneveld borar djupt i barnesinnets labyrintar.
Marieke Lucas Rijneveld fekk den internasjonale Booker-prisen i 2020.
Foto: Oskardebot / Wikipedia
Roman
Marieke Lucas
Rijneveld:
Kveldens ubehag
Omsett av Hedda Vormeland
Solum Bokvennen
Når ein debutant fødd i 1991 vinn International Booker Price for 2020, er det truleg snakk om ein sensasjonelt god, høgst original og gjennomført tekst både språkleg og tematisk. Etter å ha lese Kveldens ubehag av nederlandske Marieke Lucas Rijnevald skjønner ein at dette var eit klokt val. Romanen kom på nederlandsk i 2018.
Strengt religiøst miljø
Det handlar om familien Mulder og om oppvekst i eit strengt religiøst miljø på den nederlandske landsbygda, der fire søsken fort blir redusert til tre når storebror Mathies går gjennom isen og druknar. Den lammande sorga og det saknet alle kjenner på, blir det traumet dei drar med seg vidare, for ingen ting blir snakka om, alt blir skyvd til sides eller bortforklart med bibelord og Guds vilje.
Forteljaren er tiåringen Jas, som observerer familien ut frå dei røynslene og den kunnskapen ho har. Dette barneblikket gjennomlyser og formørkar på same tid, for ho har inga makt til å endre eller snu på det ho kjenner er heilt feil: at mora blir tynnare og tynnare, at foreldra knapt snakkar saman, at faren vil reise frå dei, at det heng eit reip på låven, at det går an å hoppe frå fôrsiloen. Saman med søstera Hanna legg Jas planar om å reise til den andre sida, kva no det måtte innebere. «I tillegg til mat og klær, trenger vi oppmerksomhet», tenkjer Jas, mens faren seier: «Vi er i verden, men ikke av verden.»
Omsorgssvikten i familien blir lagd merke til både på skolen og i landsbyen, og når Jas nektar å ta av seg jakka etter at broren drukna, blir dette eit samtaleemne som også kjem faren for øyre. Når han som familiens patriark grip inn, går han samtidig over dei grensene Jas har for sitt eige liv, og sluttscenen lyser av fortvilt avmakt.
Eineståande skildring
Jas, broren Obbe og søstera Hanna er alle i ulike stadium av puberteten, og som ungar flest har dei seksuelle fantasiar og gjer seg sine røynsler med kvarandre eller med dyra på garden, ofte med eit innslag av vald, brutalitet og mishandling, slik Jas behandlar to padder ho har i ei bøtte på rommet sitt. Ho er fiksert på at dei skal pare seg, slik ho ønskjer at foreldra også skal pare seg, men desse paddene svelt sakte i hel, slik alt liv på garden går til grunne når munn- og klauvsjuke rammar heile buskapen.
Frå første side har Rijneveld ei eineståande evne til å skildre dagleglivet på garden gjennom lukt, smak, høyrsel og presise observasjonar av forfall og likesæle, der alt heng saman med alt, og der den livlege fantasien til Jas flørtar med både livet og døden og draumen om å komme seg bort. Samtidig kjenner ho seg fanga, slik ho tenkjer at kjellaren er full av jødar på flukt. Dei må vere i dekning til alt er over, slik ho sjølv søkjer dekning bak den jakka ho nektar å ta av seg.
Marieke Rijneveld fekk for nokre år sidan godkjent Lucas som del av namnet sitt for å markere ein kjønnsnøytral posisjon med både eit jentenamn og eit gutenamn utan å vere nokon av delane. Ingen bør kjenne seg krenkte av den grunn. Likevel har Rijneveld fått merke aktivistisk krenkekultur: Ho trekte seg som gjendiktar av Amanda Gormans «The Hill We Climb» da nokon hekta seg opp i hudfarge, og i den engelske omsetjinga av Kveldens ubehag blei ho pressa til å fjerne ein Hitler-vits. I klarspråk kallar ein dette sensur.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Marieke Lucas
Rijneveld:
Kveldens ubehag
Omsett av Hedda Vormeland
Solum Bokvennen
Når ein debutant fødd i 1991 vinn International Booker Price for 2020, er det truleg snakk om ein sensasjonelt god, høgst original og gjennomført tekst både språkleg og tematisk. Etter å ha lese Kveldens ubehag av nederlandske Marieke Lucas Rijnevald skjønner ein at dette var eit klokt val. Romanen kom på nederlandsk i 2018.
Strengt religiøst miljø
Det handlar om familien Mulder og om oppvekst i eit strengt religiøst miljø på den nederlandske landsbygda, der fire søsken fort blir redusert til tre når storebror Mathies går gjennom isen og druknar. Den lammande sorga og det saknet alle kjenner på, blir det traumet dei drar med seg vidare, for ingen ting blir snakka om, alt blir skyvd til sides eller bortforklart med bibelord og Guds vilje.
Forteljaren er tiåringen Jas, som observerer familien ut frå dei røynslene og den kunnskapen ho har. Dette barneblikket gjennomlyser og formørkar på same tid, for ho har inga makt til å endre eller snu på det ho kjenner er heilt feil: at mora blir tynnare og tynnare, at foreldra knapt snakkar saman, at faren vil reise frå dei, at det heng eit reip på låven, at det går an å hoppe frå fôrsiloen. Saman med søstera Hanna legg Jas planar om å reise til den andre sida, kva no det måtte innebere. «I tillegg til mat og klær, trenger vi oppmerksomhet», tenkjer Jas, mens faren seier: «Vi er i verden, men ikke av verden.»
Omsorgssvikten i familien blir lagd merke til både på skolen og i landsbyen, og når Jas nektar å ta av seg jakka etter at broren drukna, blir dette eit samtaleemne som også kjem faren for øyre. Når han som familiens patriark grip inn, går han samtidig over dei grensene Jas har for sitt eige liv, og sluttscenen lyser av fortvilt avmakt.
Eineståande skildring
Jas, broren Obbe og søstera Hanna er alle i ulike stadium av puberteten, og som ungar flest har dei seksuelle fantasiar og gjer seg sine røynsler med kvarandre eller med dyra på garden, ofte med eit innslag av vald, brutalitet og mishandling, slik Jas behandlar to padder ho har i ei bøtte på rommet sitt. Ho er fiksert på at dei skal pare seg, slik ho ønskjer at foreldra også skal pare seg, men desse paddene svelt sakte i hel, slik alt liv på garden går til grunne når munn- og klauvsjuke rammar heile buskapen.
Frå første side har Rijneveld ei eineståande evne til å skildre dagleglivet på garden gjennom lukt, smak, høyrsel og presise observasjonar av forfall og likesæle, der alt heng saman med alt, og der den livlege fantasien til Jas flørtar med både livet og døden og draumen om å komme seg bort. Samtidig kjenner ho seg fanga, slik ho tenkjer at kjellaren er full av jødar på flukt. Dei må vere i dekning til alt er over, slik ho sjølv søkjer dekning bak den jakka ho nektar å ta av seg.
Marieke Rijneveld fekk for nokre år sidan godkjent Lucas som del av namnet sitt for å markere ein kjønnsnøytral posisjon med både eit jentenamn og eit gutenamn utan å vere nokon av delane. Ingen bør kjenne seg krenkte av den grunn. Likevel har Rijneveld fått merke aktivistisk krenkekultur: Ho trekte seg som gjendiktar av Amanda Gormans «The Hill We Climb» da nokon hekta seg opp i hudfarge, og i den engelske omsetjinga av Kveldens ubehag blei ho pressa til å fjerne ein Hitler-vits. I klarspråk kallar ein dette sensur.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Frå første side har Rijneveld ei eineståande evne til å skildre dagleglivet på garden.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
«Rørslene me skildrar som vipping, er gjerne større og kjem mindre tett enn dei me omtalar som vibrering.»
Foto: Agnete Brun
Med den monumentale boka Sjøfareren Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.
Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB
Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.
Kongsbonden Johan Jógvanson bur i den Instagram-venlege bygda Saksun. Men sjølv om han skjeller ut turistar, er det ikkje dei han er forbanna på. Det er politikarane inne i Tórshavn.
Alle foto: Hallgeir Opedal
Turistinvasjonen har gjort Johan Jógvanson til den sintaste bonden på Færøyane.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.
Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Kapitulasjon i klimapolitikken
Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.