Heidis gåtefulle systrer
Mona Høvrings forteljing er meir punkt enn linje.
Romanen til Mona Høvring kan tolkast i meir enn éi retning.
Foto: Agnete Brun
Roman
Mona Høvring:
Fordi Venus passerte en alpefiol den dagen jeg blei født
Oktober
Mona Høvring er kanskje først og fremst poet. Også når ho skriv prosa, har ho denne leikande og nyskapande innstillinga til språket som er typisk for kløktige lyrikarar. Tekstvevnadane hennar er fulle av opne og skjulte litterære førelegg. Ho skriv uutgrundeleg litteratur med rik symbolikk, soger som alltid overraskar. Når du trur du «har» henne, blir historia straks ei anna. Slik er det òg i årets bok. Denne korte romanen med det lange og kryptiske namnet vrir seg unna og nektar å bli halden fast i éi tolking, meininga skiftar etter kva vinkel du ser henne frå.
Aleine saman
To systrer i byrjinga av tjueåra er på eit rekonvalesensopphald på ein stad som er noko midt i mellom høgfjellshotell og kurstad. Det vil seie, det er eit hotell i den norske fjellheimen, men i hovudet på forteljaren i boka, Ella, er dei like mykje i Alpane på eit av desse klassiske kurbada som litt eldre litteratur har mange av. Omgjevnader og personar har eit stilisert preg, og det sveitsiske og austerrikske ligg både over og under forteljinga. Ella har lese både Johanna Spyri og Stefan Zweig. I tillegg ligg Trolldomsfjellet av Thomas Mann der som ein ikkje-uttalt undertekst og dirrar. Ella og Marthas verd har ein sterk dåm av noko trolsk og ikkje-realistisk.
Ella har fått i oppdrag å passe på systera Martha, som har hatt eit samanbrot. Det blir ikkje heilt enkelt. Tilhøvet mellom systrene er ganske spent, men òg kjærleiksfullt. Slik det jo gjerne er mellom nærskylde, er relasjonen prega av ei rekkje motsetnader: avstand og nærleik, tiltrekking og avsky, beundring og forakt. Undervegs i historia byrjar lesaren å undre på om det kanskje er ho som fortel, som ikkje er heilt god i nervane, og som meir enn systera treng ettersyn. Kven passar eigentleg på kven her? Og kva vil det seie å «passe på» – kva er skilnaden mellom å setje gode og sunne grenser og å sperre einannan inne? Korleis finn ein grensene mellom seg sjølv og andre? At dette er viktige tema i romanen, er understreka ved at også mora – og i mindre grad faren – til systrene ofte er til stades i tankane og lengten deira. Systrene står på spranget ut i det forvirrande vaksenlivet, dei skal finne sin eigen veg og nye viktige relasjonar, finne ut av korleis ting heng saman. Noko som er langt meir krevjande enn fjellklatring.
Potent prosa
Viktigare enn historia og korleis ho utviklar seg, er språk og stemning. Høvrings augeopnande og forunderlege metode er heilt hennar eigen. Boka er bygd opp av episodar som kunne ha stått for seg sjølv. Sjølv om her òg finst ei narrativ line, er Fordi Venus passerte en alpefiol den dagen jeg ble født aller mest utrykk for tilstandar og tilhøve. Her er mange glimrande setningar, originale og lada med meining, i eit forsøk på å «sette sammen virkeligheta slik at den blir fattbar, i det minste for oss sjøl». Når Ella ei kort stund kjenner seg fri etter å ha tatt inn over seg dødens «frydefulle ondskap», kjenner ho: «ei lett tyngde, som om jeg bar på ei diger porøs og nesten vektlaus steinblokk».
Går ein til Høvring med ope sinn og nyfike hjarte, blir ein lønt med ei litterær oppleving av dei sjeldne. At boka er kort, gjer at ein med fordel kan lese henne fleire gonger, slik ein kan med gode dikt.
Hilde Vesaas
Hilde Vesaas er lektor, forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Mona Høvring:
Fordi Venus passerte en alpefiol den dagen jeg blei født
Oktober
Mona Høvring er kanskje først og fremst poet. Også når ho skriv prosa, har ho denne leikande og nyskapande innstillinga til språket som er typisk for kløktige lyrikarar. Tekstvevnadane hennar er fulle av opne og skjulte litterære førelegg. Ho skriv uutgrundeleg litteratur med rik symbolikk, soger som alltid overraskar. Når du trur du «har» henne, blir historia straks ei anna. Slik er det òg i årets bok. Denne korte romanen med det lange og kryptiske namnet vrir seg unna og nektar å bli halden fast i éi tolking, meininga skiftar etter kva vinkel du ser henne frå.
Aleine saman
To systrer i byrjinga av tjueåra er på eit rekonvalesensopphald på ein stad som er noko midt i mellom høgfjellshotell og kurstad. Det vil seie, det er eit hotell i den norske fjellheimen, men i hovudet på forteljaren i boka, Ella, er dei like mykje i Alpane på eit av desse klassiske kurbada som litt eldre litteratur har mange av. Omgjevnader og personar har eit stilisert preg, og det sveitsiske og austerrikske ligg både over og under forteljinga. Ella har lese både Johanna Spyri og Stefan Zweig. I tillegg ligg Trolldomsfjellet av Thomas Mann der som ein ikkje-uttalt undertekst og dirrar. Ella og Marthas verd har ein sterk dåm av noko trolsk og ikkje-realistisk.
Ella har fått i oppdrag å passe på systera Martha, som har hatt eit samanbrot. Det blir ikkje heilt enkelt. Tilhøvet mellom systrene er ganske spent, men òg kjærleiksfullt. Slik det jo gjerne er mellom nærskylde, er relasjonen prega av ei rekkje motsetnader: avstand og nærleik, tiltrekking og avsky, beundring og forakt. Undervegs i historia byrjar lesaren å undre på om det kanskje er ho som fortel, som ikkje er heilt god i nervane, og som meir enn systera treng ettersyn. Kven passar eigentleg på kven her? Og kva vil det seie å «passe på» – kva er skilnaden mellom å setje gode og sunne grenser og å sperre einannan inne? Korleis finn ein grensene mellom seg sjølv og andre? At dette er viktige tema i romanen, er understreka ved at også mora – og i mindre grad faren – til systrene ofte er til stades i tankane og lengten deira. Systrene står på spranget ut i det forvirrande vaksenlivet, dei skal finne sin eigen veg og nye viktige relasjonar, finne ut av korleis ting heng saman. Noko som er langt meir krevjande enn fjellklatring.
Potent prosa
Viktigare enn historia og korleis ho utviklar seg, er språk og stemning. Høvrings augeopnande og forunderlege metode er heilt hennar eigen. Boka er bygd opp av episodar som kunne ha stått for seg sjølv. Sjølv om her òg finst ei narrativ line, er Fordi Venus passerte en alpefiol den dagen jeg ble født aller mest utrykk for tilstandar og tilhøve. Her er mange glimrande setningar, originale og lada med meining, i eit forsøk på å «sette sammen virkeligheta slik at den blir fattbar, i det minste for oss sjøl». Når Ella ei kort stund kjenner seg fri etter å ha tatt inn over seg dødens «frydefulle ondskap», kjenner ho: «ei lett tyngde, som om jeg bar på ei diger porøs og nesten vektlaus steinblokk».
Går ein til Høvring med ope sinn og nyfike hjarte, blir ein lønt med ei litterær oppleving av dei sjeldne. At boka er kort, gjer at ein med fordel kan lese henne fleire gonger, slik ein kan med gode dikt.
Hilde Vesaas
Hilde Vesaas er lektor, forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Mona Høvrings augeopnande og forunderlege
metode er heilt hennar eigen.
Fleire artiklar
Rosa rullar av gris – men om skinka er ekte eller ikkje, er ikkje godt å seie ut frå eit bilete.
Foto: Pxhere.com
Kokt skinke
Ikkje eingong «ekte» er det det ein gong var.
Gunnhild Øyehaug har skrive bøker i mange sjangrar etter diktdebuten i 1998. Ho er også lærar ved Skrivekunstakademiet i Hordaland.
Foto: Helge Skodvin
Bulletinar frå ein medviten romanperson
Gunnhild Øyehaug skriv friskt og morosamt om draum og røynd i metaland.
VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.
Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB
Politikk i grenseland
Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.
Alle foto: Håvard Rem
Det blonde reservatet
PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.
Joaquin Phoenix spelar hovudrolla som Joker.
Foto: Warner Bros. Discovery
Dyster dobbeldose
Denne runden med Jokeren ber det same mørket med nye tonar.