Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Haggard foryngdecountrymusikken

Eliot er best når han i biografien fram­stiller livet til Merle Haggard som ein countrysong.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
3520
20230331
3520
20230331

Sakprosa

Marc Eliot:

The Hag. The Life, Times, and Music of Merle Haggard

Hachette Books, New York 2022

Merle Haggard var ein av dei største i countrymusikken. Då han døydde i 2016, hadde han spelt inn over 600 songar, 250 skrivne av han sjølv. Inspirert av songane til Bob Wills, Jimmie Rodgers, Lefty Frizzell og Hank Williams starta han som tenåring å komponere låtar og skrive biletsterke tekster med konsise ordval og djupe observasjonar: kjærleikssongar, alkoholsongar, fengselssongar og togblues.

Den einaste Top 40-hiten hans var julesongen «If We Make It Through December» i 1973. Han lét som ein jazzstandard frå før 1950 med virtuose gitarakkordar og den honningmjuke røysta til Merle Haggard. Songen har ein bodskap som ikkje finst i «White Christmas» til Bing Crosby. Den arbeidslause faren i songen uroar seg for at han ikkje skal klare å lage jul for den vesle dottera.

I vogge-til-grav-biografien som Marc Eliot har skrive om Haggard, blir denne songen samanlikna med eit kanonisert dikt av ein annan californiar, Robert Frost. «Stopping By Woods On A Snowy Evening» har også eit lyrisk eg som møter snøen og desembermørket. Både julesongen til Haggard og diktet til Frost nyttar enkle kvardagsvendingar, lada av einsemd, desperasjon, liding og mysterium så fort du pirkar i overflata.

Dette er interessant, men det blir umotivert synsing når han påstår at «December» kan måle seg med kva som helst av annan amerikansk lyrikk, og at dei litterære smaksdomarane har ignorert Haggard. Det er viktigare for posisjonen til Haggard at han i mai 1974 som første countrymusikar i historia var på framsida til vekemagasinet Time, og at han blei heidra med Lincoln Center Lifetime Award for utøvande kunstnarar. Ifølge Eliot blei Haggard dessutan av Bob Dylan utropt til den største av alle amerikanske låtskrivarar.

Eliot er best når han i biografien framstiller livet til Haggard som ein countrysong. Nokre av grunnmotiva er depresjonen i 1930-åra då foreldra følgde straumen av folk vestover frå det tørkeramma Oklahoma til ei ny framtid i California.

Bakersfield blei ein mellomting av boomtown og hobo-jungel med tett i tett av dansehallar, kneiper og barar der hard og elektrifisert countrymusikk oppstod. The Bakersfield sound var den rake motsetnaden til den pyntelege sound of Nashville. Buck Owens blei den første store utøvaren. Haggard løfta Bakersfield-musikken til dei heilt store høgdene og foryngde heile countrymusikken.

Familien budde i ei kassert godsvogn som faren bygde om. Faren, som døydde då Merle var ni år, er neste motiv. Guten blei sjølvdestruktiv og rømte heimafrå, fekk dårlege vener og kom i ungdomsfengsel. Musikken han spelte saman med ein kompis, heldt han oppe. I 1956 gifta han seg for første gong av fem gonger, og blei familiefar med eit veksande rulleblad av biltjuveri, sjekksvindel og ran.

Etter 17 rømmingar frå soningsopphald fekk han 15 år bak murane i San Quentin med mogleg fråtrekk for god oppførsel. Etter to år blei han sloppen ut på prøve, og i 1965 slo han igjennom med «(All My Friends Are Gonna Be) Strangers», og Strangers blei namnet på det legendariske bandet hans.

I 1969 var Merle Haggard den bestseljande countryartisten av alle. Han var inspirasjonen for Gram Parsons’ countryrock som spreidde seg i California heile vegen til The Eagles.

Øyvind Pharo

Øyvind Pharo er frilans musikkskribent og fast skribent i dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Sakprosa

Marc Eliot:

The Hag. The Life, Times, and Music of Merle Haggard

Hachette Books, New York 2022

Merle Haggard var ein av dei største i countrymusikken. Då han døydde i 2016, hadde han spelt inn over 600 songar, 250 skrivne av han sjølv. Inspirert av songane til Bob Wills, Jimmie Rodgers, Lefty Frizzell og Hank Williams starta han som tenåring å komponere låtar og skrive biletsterke tekster med konsise ordval og djupe observasjonar: kjærleikssongar, alkoholsongar, fengselssongar og togblues.

Den einaste Top 40-hiten hans var julesongen «If We Make It Through December» i 1973. Han lét som ein jazzstandard frå før 1950 med virtuose gitarakkordar og den honningmjuke røysta til Merle Haggard. Songen har ein bodskap som ikkje finst i «White Christmas» til Bing Crosby. Den arbeidslause faren i songen uroar seg for at han ikkje skal klare å lage jul for den vesle dottera.

I vogge-til-grav-biografien som Marc Eliot har skrive om Haggard, blir denne songen samanlikna med eit kanonisert dikt av ein annan californiar, Robert Frost. «Stopping By Woods On A Snowy Evening» har også eit lyrisk eg som møter snøen og desembermørket. Både julesongen til Haggard og diktet til Frost nyttar enkle kvardagsvendingar, lada av einsemd, desperasjon, liding og mysterium så fort du pirkar i overflata.

Dette er interessant, men det blir umotivert synsing når han påstår at «December» kan måle seg med kva som helst av annan amerikansk lyrikk, og at dei litterære smaksdomarane har ignorert Haggard. Det er viktigare for posisjonen til Haggard at han i mai 1974 som første countrymusikar i historia var på framsida til vekemagasinet Time, og at han blei heidra med Lincoln Center Lifetime Award for utøvande kunstnarar. Ifølge Eliot blei Haggard dessutan av Bob Dylan utropt til den største av alle amerikanske låtskrivarar.

Eliot er best når han i biografien framstiller livet til Haggard som ein countrysong. Nokre av grunnmotiva er depresjonen i 1930-åra då foreldra følgde straumen av folk vestover frå det tørkeramma Oklahoma til ei ny framtid i California.

Bakersfield blei ein mellomting av boomtown og hobo-jungel med tett i tett av dansehallar, kneiper og barar der hard og elektrifisert countrymusikk oppstod. The Bakersfield sound var den rake motsetnaden til den pyntelege sound of Nashville. Buck Owens blei den første store utøvaren. Haggard løfta Bakersfield-musikken til dei heilt store høgdene og foryngde heile countrymusikken.

Familien budde i ei kassert godsvogn som faren bygde om. Faren, som døydde då Merle var ni år, er neste motiv. Guten blei sjølvdestruktiv og rømte heimafrå, fekk dårlege vener og kom i ungdomsfengsel. Musikken han spelte saman med ein kompis, heldt han oppe. I 1956 gifta han seg for første gong av fem gonger, og blei familiefar med eit veksande rulleblad av biltjuveri, sjekksvindel og ran.

Etter 17 rømmingar frå soningsopphald fekk han 15 år bak murane i San Quentin med mogleg fråtrekk for god oppførsel. Etter to år blei han sloppen ut på prøve, og i 1965 slo han igjennom med «(All My Friends Are Gonna Be) Strangers», og Strangers blei namnet på det legendariske bandet hans.

I 1969 var Merle Haggard den bestseljande countryartisten av alle. Han var inspirasjonen for Gram Parsons’ countryrock som spreidde seg i California heile vegen til The Eagles.

Øyvind Pharo

Øyvind Pharo er frilans musikkskribent og fast skribent i dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

Foto: Hallgeir Opedal

Feature

Berre røre, ikkje sjå

Otto Prytz (81) er fødd blind, men takka vere ein ung franskmann blei han ikkje analfabet. Han blei akademikar.

Hallgeir Opedal
– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

Foto: Hallgeir Opedal

Feature

Berre røre, ikkje sjå

Otto Prytz (81) er fødd blind, men takka vere ein ung franskmann blei han ikkje analfabet. Han blei akademikar.

Hallgeir Opedal
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.

Familien Nerdrum ved garden i Stavern.

Foto: Agnete Brun / NRK

KunstKultur
Kaj Skagen

Ikkje alt er politikk

Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.

Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Foto: Gorm Kallestad / AP / NTB

HelseSamfunn
Marita Liabø

– ADHD-diagnosen skal henge høgt

Det har vore ein kraftig auke i talet på ADHD-diagnosar og bruken av ADHD-medisin dei siste åra. Blir diagnosen utvatna når kjendisar snakkar han opp?

Forfattar og siviløkonom Martin Bech Holte har vore både forskar i samfunnsøkonomi og leiar i næringslivet.

Forfattar og siviløkonom Martin Bech Holte har vore både forskar i samfunnsøkonomi og leiar i næringslivet.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar
Gjermund BakkeliHaga

Når rikdom blir eit problem

Martin Bech Holte kjem med ein diskutabel analyse og friske fråspark i Landet som ble for rikt.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis