JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Guru Malla!

Morosam katalog over det viktigaste ein kan leva utan i ein grå, men gyllen epoke.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Toklas (til venstre) og Stein  i Søraust-Frankrike 1944. Handkolorert fotografi.

Toklas (til venstre) og Stein i Søraust-Frankrike 1944. Handkolorert fotografi.

Foto: Granger/REX/Shutterstock

Toklas (til venstre) og Stein  i Søraust-Frankrike 1944. Handkolorert fotografi.

Toklas (til venstre) og Stein i Søraust-Frankrike 1944. Handkolorert fotografi.

Foto: Granger/REX/Shutterstock

3683
20180706
3683
20180706

Roman

Gertrude Stein:

Alice B. Toklas’ sjølvbiografi

Omsett av Brit Bildøen
Skald Forlag

Aura er eit ord eg sjeldan tek i bruk om anna enn fisk, men eg lyt vedgå at somme menneske tykkjest å ha eit sterkare kraftfelt kring seg enn andre. Truleg er den viktigaste kraftkjelda ryktet om personen, såleis er krafta ikkje absolutt og målbar, men relativ og dermed – i sin essens – fiktiv. Med unnatak av særs massive personar, sjølvsagt, Einstein påviste jo i si tid at lekamar med stor masse gjer tid og rom krumt, noko som etter mi meining til dømes forklarar at Nicklas Bendtner faktisk var i offside då han scora eit mål som dei fleste meiner vart feilaktig annullert, mot Brann i vår. Ja, den naturen, den naturen.

Kasta lys og skugge

Gertrude Stein, som eg av ein eller annan grunn i mange år i tankane har tildelt pseudonymet Guru Malla, er for meg like massiv som etternamnet, men den tunge og robuste utsjånaden og ryktet om det overlegne intellektet hennar er som svart-kvitt-fotografi frå samtida hennar, eit grått bilete av den mest fargerike, nyskapande og glitrande epoken i den vestlege kulturen. Det åndelege rommet krumma seg kring Gertrude Stein på eit vis som i dag knapt er til å fatta, i alle høve om ein ikkje les Alice B. Toklas’ sjølvbiografi.

Som mange veit var Alice B. Toklas partnaren til Gertrude Stein, men ho skreiv ingen sjølvbiografi; boka handlar først og fremst om Gertrude Stein, som kasta lys, men også skugge, i ulik grad over og på alle som kom inn i gravitasjonsfeltet hennar, og det var den vestlege kultureliten i den første tredjedelen av 1900-talet. I Baker Street 221 B, nei, årsak, Rue de Fleurus 27 dukka dei opp, Picasso, Matisse, Hemingway og ei mengd andre, for å høyra med guruen Gertrude om kva ein skulle meina om det eine og det andre, ja, boka er ein parade av store namn, og det som vert oftast nemnt, er Gertrude Stein, medan det som knapt er å sjå, er Alice B. Toklas, som tidt hadde jobben med å underhalda konene til dei av genia som hadde koner, medan Gertrude Stein tok seg av konversasjonen med dei geniale.

Boka inneheld også forteljingar om tilhøvet mellom kunstnarane, korleis dei vekselvis hata og elska kvarandre og ofte eksponerte ein tragikomisk skort på perspektiv. Det som tyktest viktig for dei var jo, når alt kjem til alt, slikt ein kan leva utan og aldri sakna før ein får nyss om at det faktisk finst. Mangel på kunst er ein sjeldan dødsårsak.

Definisjonsevne

Kunst som veks fram or eit kunstnarmiljø er lik eit tre som berre lever av sitt eige lauvfall, om ikkje noko vesentleg kjem til utanfrå, og det gjer det absolutt i Alice B. Toklas’ sjølvbiografi. Det vesentlege er stilen til Gertrude Stein, tenkjemåten hennar, haldningane hennar. Ho er vittig på ein humørlaus måte som gjer det vittige vittigare, og ho har – eller hadde, får me vel seia – ein sjeldan eigenskap, nemleg definisjonsevne. Når ho seier at eit måleri anten kostar tre hundre franc eller tre hundre tusen franc, forstår ein straks kva ho meiner. Når ho seier om ein person at «han ønskte alltid å vita kva alle tenkte om alt for på den måten å finne ut kva han tenkte sjølv» kjenner ein på seg at ho har stilt ein særs presis diagnose. Så hadde ho då også studert medisin.

Brit Bildøen har gjort ein fin jobb som omsetjar, mellom anna ved eit teiknsetjingsregime som ligg nær idealet til forfattaren, og boka er rett og slett herleg lesnad.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Gertrude Stein:

Alice B. Toklas’ sjølvbiografi

Omsett av Brit Bildøen
Skald Forlag

Aura er eit ord eg sjeldan tek i bruk om anna enn fisk, men eg lyt vedgå at somme menneske tykkjest å ha eit sterkare kraftfelt kring seg enn andre. Truleg er den viktigaste kraftkjelda ryktet om personen, såleis er krafta ikkje absolutt og målbar, men relativ og dermed – i sin essens – fiktiv. Med unnatak av særs massive personar, sjølvsagt, Einstein påviste jo i si tid at lekamar med stor masse gjer tid og rom krumt, noko som etter mi meining til dømes forklarar at Nicklas Bendtner faktisk var i offside då han scora eit mål som dei fleste meiner vart feilaktig annullert, mot Brann i vår. Ja, den naturen, den naturen.

Kasta lys og skugge

Gertrude Stein, som eg av ein eller annan grunn i mange år i tankane har tildelt pseudonymet Guru Malla, er for meg like massiv som etternamnet, men den tunge og robuste utsjånaden og ryktet om det overlegne intellektet hennar er som svart-kvitt-fotografi frå samtida hennar, eit grått bilete av den mest fargerike, nyskapande og glitrande epoken i den vestlege kulturen. Det åndelege rommet krumma seg kring Gertrude Stein på eit vis som i dag knapt er til å fatta, i alle høve om ein ikkje les Alice B. Toklas’ sjølvbiografi.

Som mange veit var Alice B. Toklas partnaren til Gertrude Stein, men ho skreiv ingen sjølvbiografi; boka handlar først og fremst om Gertrude Stein, som kasta lys, men også skugge, i ulik grad over og på alle som kom inn i gravitasjonsfeltet hennar, og det var den vestlege kultureliten i den første tredjedelen av 1900-talet. I Baker Street 221 B, nei, årsak, Rue de Fleurus 27 dukka dei opp, Picasso, Matisse, Hemingway og ei mengd andre, for å høyra med guruen Gertrude om kva ein skulle meina om det eine og det andre, ja, boka er ein parade av store namn, og det som vert oftast nemnt, er Gertrude Stein, medan det som knapt er å sjå, er Alice B. Toklas, som tidt hadde jobben med å underhalda konene til dei av genia som hadde koner, medan Gertrude Stein tok seg av konversasjonen med dei geniale.

Boka inneheld også forteljingar om tilhøvet mellom kunstnarane, korleis dei vekselvis hata og elska kvarandre og ofte eksponerte ein tragikomisk skort på perspektiv. Det som tyktest viktig for dei var jo, når alt kjem til alt, slikt ein kan leva utan og aldri sakna før ein får nyss om at det faktisk finst. Mangel på kunst er ein sjeldan dødsårsak.

Definisjonsevne

Kunst som veks fram or eit kunstnarmiljø er lik eit tre som berre lever av sitt eige lauvfall, om ikkje noko vesentleg kjem til utanfrå, og det gjer det absolutt i Alice B. Toklas’ sjølvbiografi. Det vesentlege er stilen til Gertrude Stein, tenkjemåten hennar, haldningane hennar. Ho er vittig på ein humørlaus måte som gjer det vittige vittigare, og ho har – eller hadde, får me vel seia – ein sjeldan eigenskap, nemleg definisjonsevne. Når ho seier at eit måleri anten kostar tre hundre franc eller tre hundre tusen franc, forstår ein straks kva ho meiner. Når ho seier om ein person at «han ønskte alltid å vita kva alle tenkte om alt for på den måten å finne ut kva han tenkte sjølv» kjenner ein på seg at ho har stilt ein særs presis diagnose. Så hadde ho då også studert medisin.

Brit Bildøen har gjort ein fin jobb som omsetjar, mellom anna ved eit teiknsetjingsregime som ligg nær idealet til forfattaren, og boka er rett og slett herleg lesnad.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid

Boka er ein parade av store namn, og det som vert oftast nemnt, er Gertrude Stein, medan det som knapt er å sjå, er Alice B. Toklas

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Per Anders Todal
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Monumental pedal

Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.

Trålar utanfor Måløy sentrum.

Trålar utanfor Måløy sentrum.

Foto: Gorm Kallestad / NTB

Ordskifte
RagnarSandbæk

Barents blues, også et flytende samfunn

Min tiårige til-og-fra-periode i den tøffe trålbobla har preget meg nokså sterkt.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn
Cecilie Hellestveit

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis