JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Golfbanesår i gulrotland

Nå hogger de er ein original roman frå konfliktsona mellom brot og framhald.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Agnar Lirhus har skrive ti bøker etter debuten i 2005.

Agnar Lirhus har skrive ti bøker etter debuten i 2005.

Foto: Finn Ståle Felberg

Agnar Lirhus har skrive ti bøker etter debuten i 2005.

Agnar Lirhus har skrive ti bøker etter debuten i 2005.

Foto: Finn Ståle Felberg

3615
20210205
3615
20210205

Roman

Agnar Lirhus:

Nå hogger de

Forlaget Oktober

Det trygge finn me i det me kjenner til, det som har vore, det som har fungert, og me vil jo ofte vera i det trygge. Men det er tidvis smått med framdrift der, og me vil jo ikkje berre ha det godt, men betre, og då lyt ein stundom godta endring.

I romanen Nå hogger de av Agnar Lirhus er det gamle og relativt trygge eit gardsbruk ein stad i Noreg. Der bur bonden Gunnar Pettersen og kona hans, Sofia, og den vaksne son deira, Jon.

Hovudproduktet på garden er gulrot, men det går dårleg med drifta, og Jon har alliert seg med nokre grannar for å få til noko nytt, nemleg ei golfbane i staden for gulrotland. Foreldra er ikkje samde i slike endringar, særleg er Sofia ein motstandar av denne ideen.

Perspektiv

Men denne konflikten, det utvendige rammeverket i boka, er likevel ikkje det viktige. Heile hovudsaka er perspektivet, og det ligg hjå ein kar som heiter Knut Hovin. Han er truleg på alder med Jon og har budd ei stund i ei hytte i lag med mor si. Knut er ikkje heilt som andre, lesaren får tidleg inntrykk av at han har ei eller anna form for psykisk utviklingshemming, men det indre livet hans er likevel rikt og interessant, ikkje minst har han ein særleg kontakt med alt levande som elles vantar ord.

Stundom vert dette indre og løynlege livet hans litt for rikt og nyansert, ikkje minst har han der eit vokabular og ei assosiasjonsevne som aldri syner seg i tale eller slik handling som andre kan observera. Noko av det ordtilfanget han har inne i seg, men ikkje får ut, hentar han frå ei bok om himmelrommet, om solsystemet, stjerner og planetar, såleis har han lært seg ord som sentrum og sfære, og det høver ikkje heilt med personen Knut.

Likeins er det med måten somme av dei andre i teksten ordlegg seg på i samtale med Knut. Særleg hjå Jon er det tidvis eit brot mellom kva han meiner om Knut, altså at han er ein tomsing, og kva han seier til han, og dette gjeld både innhaldet og måten. Dette brotet kjem truleg av at forfattaren forsøker å formidla eitkvart om framdrifta av golfplanane, Knut må få litt informasjon slik at lesaren heng med. Men det er slett ikkje naudsynt. Boka er så desidert best når Knut er i eitt med naturen, det språket han då stundom har, er på si side best når det er naivt, når han berre sansar det som skjer, når han er i det og nyttar orda på ein personleg måte. Då er han tidvis som ein slektning av han Mattis, Tusten, hjå Vesaas. Andre stunder, i samtale og samforståing med ville dyr, minner han meir om kvinna Reva i den svenske filmen Gräns, som på norsk diverre fekk tittelen i bunden form.

Tid

Eit anna viktig moment ved denne romanen er tida. Knut er nesten som Billy Pilgrim hjå Vonnegut, ein spastikar i tid. Her må lesaren vera «på alerten», som dei seier, heile tida, for før og no er blanda saman, tidt utan overgang eller forklaring. Såleis er soga til Knut eit puslespel for lesaren. Der gulrotbøndene ser eitt stort skilje i noko som kan komma, nemleg golfbana, er alt fragmentert for Knut. Han ser fortid og notid i same stund, og truleg er det eit viktig element i tilstanden hans, nokre gonger kjem alt til han på same tid, og flokar seg, andre gonger er det ingenting.

Dette er ein ambisiøs roman som lukkast best just i den usamanhengande skildringa. Det er også den som gjer Knut truverdig, noko som er heilt avgjerande for denne romanen.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Agnar Lirhus:

Nå hogger de

Forlaget Oktober

Det trygge finn me i det me kjenner til, det som har vore, det som har fungert, og me vil jo ofte vera i det trygge. Men det er tidvis smått med framdrift der, og me vil jo ikkje berre ha det godt, men betre, og då lyt ein stundom godta endring.

I romanen Nå hogger de av Agnar Lirhus er det gamle og relativt trygge eit gardsbruk ein stad i Noreg. Der bur bonden Gunnar Pettersen og kona hans, Sofia, og den vaksne son deira, Jon.

Hovudproduktet på garden er gulrot, men det går dårleg med drifta, og Jon har alliert seg med nokre grannar for å få til noko nytt, nemleg ei golfbane i staden for gulrotland. Foreldra er ikkje samde i slike endringar, særleg er Sofia ein motstandar av denne ideen.

Perspektiv

Men denne konflikten, det utvendige rammeverket i boka, er likevel ikkje det viktige. Heile hovudsaka er perspektivet, og det ligg hjå ein kar som heiter Knut Hovin. Han er truleg på alder med Jon og har budd ei stund i ei hytte i lag med mor si. Knut er ikkje heilt som andre, lesaren får tidleg inntrykk av at han har ei eller anna form for psykisk utviklingshemming, men det indre livet hans er likevel rikt og interessant, ikkje minst har han ein særleg kontakt med alt levande som elles vantar ord.

Stundom vert dette indre og løynlege livet hans litt for rikt og nyansert, ikkje minst har han der eit vokabular og ei assosiasjonsevne som aldri syner seg i tale eller slik handling som andre kan observera. Noko av det ordtilfanget han har inne i seg, men ikkje får ut, hentar han frå ei bok om himmelrommet, om solsystemet, stjerner og planetar, såleis har han lært seg ord som sentrum og sfære, og det høver ikkje heilt med personen Knut.

Likeins er det med måten somme av dei andre i teksten ordlegg seg på i samtale med Knut. Særleg hjå Jon er det tidvis eit brot mellom kva han meiner om Knut, altså at han er ein tomsing, og kva han seier til han, og dette gjeld både innhaldet og måten. Dette brotet kjem truleg av at forfattaren forsøker å formidla eitkvart om framdrifta av golfplanane, Knut må få litt informasjon slik at lesaren heng med. Men det er slett ikkje naudsynt. Boka er så desidert best når Knut er i eitt med naturen, det språket han då stundom har, er på si side best når det er naivt, når han berre sansar det som skjer, når han er i det og nyttar orda på ein personleg måte. Då er han tidvis som ein slektning av han Mattis, Tusten, hjå Vesaas. Andre stunder, i samtale og samforståing med ville dyr, minner han meir om kvinna Reva i den svenske filmen Gräns, som på norsk diverre fekk tittelen i bunden form.

Tid

Eit anna viktig moment ved denne romanen er tida. Knut er nesten som Billy Pilgrim hjå Vonnegut, ein spastikar i tid. Her må lesaren vera «på alerten», som dei seier, heile tida, for før og no er blanda saman, tidt utan overgang eller forklaring. Såleis er soga til Knut eit puslespel for lesaren. Der gulrotbøndene ser eitt stort skilje i noko som kan komma, nemleg golfbana, er alt fragmentert for Knut. Han ser fortid og notid i same stund, og truleg er det eit viktig element i tilstanden hans, nokre gonger kjem alt til han på same tid, og flokar seg, andre gonger er det ingenting.

Dette er ein ambisiøs roman som lukkast best just i den usamanhengande skildringa. Det er også den som gjer Knut truverdig, noko som er heilt avgjerande for denne romanen.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Det er ein ambisiøs roman som lukkast best i den usamanhengande skildringa.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Foto: Heiko Junge / NTB

UtanriksSamfunn

Noreg skal vera det mest demokratiske landet i verda, men ignorerer Asias fremste og samstundes mest truga demokrati

HalvorEifring
Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Statsminister Jonas Gahr Støre avsluttar Kina-vitjinga i fjor i Shanghai, den største byen i landet og den travlaste hamna i verda.

Foto: Heiko Junge / NTB

UtanriksSamfunn

Noreg skal vera det mest demokratiske landet i verda, men ignorerer Asias fremste og samstundes mest truga demokrati

HalvorEifring
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet måndag denne veka.

Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet måndag denne veka.

Foto: Dag og Tid

KommentarSamfunn

Venstre­­populisme på norsk

Ap bør skale av nokre marknadsteknokratar for å gje rom for ein populistisk storkoalisjon til venstre.

Rune Slagstad
Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet måndag denne veka.

Rune Slagstad på veg inn til Finansdepartementet måndag denne veka.

Foto: Dag og Tid

KommentarSamfunn

Venstre­­populisme på norsk

Ap bør skale av nokre marknadsteknokratar for å gje rom for ein populistisk storkoalisjon til venstre.

Rune Slagstad

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis