JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Godt nytt frå Runde

Goksøyr pendlar mellom heimplassen og livet i storbyen.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Monica Goksøyr arbeider til dagleg som jurist i staten. No debuterer ho som skjønnlitterær forfattar.

Monica Goksøyr arbeider til dagleg som jurist i staten. No debuterer ho som skjønnlitterær forfattar.

Foto: Oda Berby

Monica Goksøyr arbeider til dagleg som jurist i staten. No debuterer ho som skjønnlitterær forfattar.

Monica Goksøyr arbeider til dagleg som jurist i staten. No debuterer ho som skjønnlitterær forfattar.

Foto: Oda Berby

3103
20230818
3103
20230818

Noveller

Monica Goksøyr:

Slemme jenter

Aschehoug

Den vesle øya Runde i havgapet på Sunnmøre har frå langt tilbake vore landskjend for eit rikt fugleliv med koloniar av lundefugl, alke, toppskarv og lomvi. Dei siste femti åra har øya også vore knytt til det såkalla Rundefunnet etter eit skipsforlis i 1725.

Det dei færraste veit, er at øya med vel hundre innbyggjarar også har fostra to forfattarar på nasjonalt nivå, og som om ikkje det var nok, så heiter begge Goksøyr: Odd Goksøyr (f. 1952) og Monica Goksøyr (f. 1990). I desse dagar debuterer Monica med novellesamlinga Slemme jenter. Begge skriv på nynorsk.

Psykologisk teft

Monica Goksøyr leverer sju noveller med vekt på jenter som barn, i pubertet og som vaksne. Tekstane er velskrivne, velkomponerte og med psykologisk teft for sinnets labyrintar. Fleire av novellene er små perler av skarp observasjon, kvardagsrealisme og røynslene med å vekse opp i eit bygdemiljø utan særleg toleranse for det som bryt med tradisjonane.

Monica Goksøyr har norsk far og thailandsk mor, og den rasismen ho har møtt i skole og arbeidsliv, er nedfelt i fleire av novellene. Det slarvet som blir levert rundt middagsbordet, finn ein fort att både i barnehagen og i klasserommet.

I opningsnovella «Sakna» skildrar Goksøyr den sorgreaksjonen som rammar May når ho får vite at barndomsvennen og ungdomskjærasten Phillip er sakna. Tidsperiodar og minneglimt, draum og realitet flyt over i kvarandre i ei pendling mellom heimplassen og storbyen. Når Phillip blir funnen etter ei veke, sluttar novella. Om han er død eller om han lever, må lesaren tenke seg til.

Slike opne avslutningar er eit grep Goksøyr gjer bruk av i fleire av novellene, og det tilfører noko uforklarleg som ligg både i teksten og utanfor teksten, hos lesaren. Det viser eit svært bevisst forhold til det å skrive og å forme ein tekst der spenninga ligg i underteksten og det usagde.

Barneblikk

I «Vaskedama» er dette demonstrert gjennom barnets blikk når ho er med mora på jobb. Mora, med asiatisk bakgrunn, vaskar lokala hos ein skipsreiar. Ho drøymer om fast stilling. Eit av skipa til reiarlaget er utstilt i ein monter på kontoret. Jentungen er fascinert av dette skipet, men ved eit uhell veltar ho monteren, slik at alt går i knas, og i det same kjem skipsreiaren. Det står ikkje at mora får sparken på staden, men barnet forstår intuitivt maktstrukturane mellom over- og underklasse, og novella er eit stykke sosialrealisme av godt merke.

«Du er Beautiful» og «Jenter som kjedar seg» er også høgst leseverdige tekster der det spontane og impulsive blir stilt i kontrast til konvensjonelle forventningar til kjønn og seksualitet. Det handlar om å finne ei plattform i livet og ei meining i tilværet. Det er ikkje alltid så enkelt når motiva hos andre ikkje er i samsvar med eigne behov.

Monica Goksøyr har gjennom Slemme jenter avlagt ein svært god sveineprøve. Neste bok blir fagbrevet som gjer at ho med all grunn kan kalle seg forfattar.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Noveller

Monica Goksøyr:

Slemme jenter

Aschehoug

Den vesle øya Runde i havgapet på Sunnmøre har frå langt tilbake vore landskjend for eit rikt fugleliv med koloniar av lundefugl, alke, toppskarv og lomvi. Dei siste femti åra har øya også vore knytt til det såkalla Rundefunnet etter eit skipsforlis i 1725.

Det dei færraste veit, er at øya med vel hundre innbyggjarar også har fostra to forfattarar på nasjonalt nivå, og som om ikkje det var nok, så heiter begge Goksøyr: Odd Goksøyr (f. 1952) og Monica Goksøyr (f. 1990). I desse dagar debuterer Monica med novellesamlinga Slemme jenter. Begge skriv på nynorsk.

Psykologisk teft

Monica Goksøyr leverer sju noveller med vekt på jenter som barn, i pubertet og som vaksne. Tekstane er velskrivne, velkomponerte og med psykologisk teft for sinnets labyrintar. Fleire av novellene er små perler av skarp observasjon, kvardagsrealisme og røynslene med å vekse opp i eit bygdemiljø utan særleg toleranse for det som bryt med tradisjonane.

Monica Goksøyr har norsk far og thailandsk mor, og den rasismen ho har møtt i skole og arbeidsliv, er nedfelt i fleire av novellene. Det slarvet som blir levert rundt middagsbordet, finn ein fort att både i barnehagen og i klasserommet.

I opningsnovella «Sakna» skildrar Goksøyr den sorgreaksjonen som rammar May når ho får vite at barndomsvennen og ungdomskjærasten Phillip er sakna. Tidsperiodar og minneglimt, draum og realitet flyt over i kvarandre i ei pendling mellom heimplassen og storbyen. Når Phillip blir funnen etter ei veke, sluttar novella. Om han er død eller om han lever, må lesaren tenke seg til.

Slike opne avslutningar er eit grep Goksøyr gjer bruk av i fleire av novellene, og det tilfører noko uforklarleg som ligg både i teksten og utanfor teksten, hos lesaren. Det viser eit svært bevisst forhold til det å skrive og å forme ein tekst der spenninga ligg i underteksten og det usagde.

Barneblikk

I «Vaskedama» er dette demonstrert gjennom barnets blikk når ho er med mora på jobb. Mora, med asiatisk bakgrunn, vaskar lokala hos ein skipsreiar. Ho drøymer om fast stilling. Eit av skipa til reiarlaget er utstilt i ein monter på kontoret. Jentungen er fascinert av dette skipet, men ved eit uhell veltar ho monteren, slik at alt går i knas, og i det same kjem skipsreiaren. Det står ikkje at mora får sparken på staden, men barnet forstår intuitivt maktstrukturane mellom over- og underklasse, og novella er eit stykke sosialrealisme av godt merke.

«Du er Beautiful» og «Jenter som kjedar seg» er også høgst leseverdige tekster der det spontane og impulsive blir stilt i kontrast til konvensjonelle forventningar til kjønn og seksualitet. Det handlar om å finne ei plattform i livet og ei meining i tilværet. Det er ikkje alltid så enkelt når motiva hos andre ikkje er i samsvar med eigne behov.

Monica Goksøyr har gjennom Slemme jenter avlagt ein svært god sveineprøve. Neste bok blir fagbrevet som gjer at ho med all grunn kan kalle seg forfattar.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis