Godt handverk gir god litteratur
Arne Ruset har heile vegen trudd på eige talent, og det betaler seg etter kvart.
Arne Ruset har skrive bøker i fleire sjangrar og er no ute med den tredje romanen sin.
Foto: André Løyning
Roman
Arne Ruset:
Nattferje frå Åfarnes
Solum / Bokvennen
Eg skal vere ærleg og seie at Arne Rusets forfattarskap, med 16 titlar frå 1973 og fram til i dag, ikkje har vekt den store interessa frå mi side. Men dei siste åra har forfattarskapen fått ny vitalitet gjennom å vende seg bort frå lyrikken og inn mot prosaen. I ein alder av nær 70 år står Arne Ruset fram som ein stilsikker og raffinert forfattar med romanen Songbok for hesten (2017) og årets roman Nattferje frå Åfarnes.
Ruset er ikkje den første, og neppe den siste, til å vinkle ein roman ut frå at forteljaren/forfattaren i ei livskrise søkjer seg tilbake til heimplassen for å finne svar på eksistensielle spørsmål kring livet og døden og kjærleiken. Men han gjer det på ein imponerande måte ved å la to parallelle tekstløp krysse og kommentere kvarandre gjennom ti noveller og ti kvardagsrapportar frå opphaldet i ei kummerleg hytte. Når forteljaren ikkje skriv for hand, streifar han rundt i nærområdet og observerer i minste detalj seg sjølv og landskapet rundt seg.
Poengtert humor
Forteljaren verkar innimellom nokså upåliteleg, ein mann som blandar draumar og realitet, og som lar noko usagt bli hengande i lufta. Han er rutinert og veit å avslutte i tide, slik at lesaren kjenner denne dirringa som kjenneteiknar god litteratur. I langt dei fleste av tekstene i denne fragmentromanen er dette på plass, både i novellene og i kvardagsrapportane som også speler seg ut mot ein reell eller ein fiktiv dramatikk, slik novellene òg gjer.
Samtidig med at Ruset kan vende kvardagsnære og harmlause situasjonar til noko skremmande og farleg, er han også heilt nedpå med ein poengtert humor og eit blikk for komiske situasjonar, som skildringa av ei vitjing hos mora på sjukeheimen. Også det at mora døyr og blir gravlagd, er skildra nært og med usentimental distanse.
Å vere menneske
Kven er så denne mannen som traskar rundt i barndomstraktene, tenkjer og skriv korte noveller der han går i rette med seg sjølv? Han er godt vaksen, ekteskapet har havarert, han er sosialt utilpass, lever asketisk sjølv om han hevdar å ha levd eit vilt liv før. I det heile tatt: ein mann som leitar etter seg sjølv i ein annan versjon, og det er denne versjonen som trer fram i novellene, som er lett forkledde tilbakeblikk på eige liv.
«… desperasjon kan spele menneskesinnet så mangt eit puss», heiter det i ei av novellene. Det er det som skjer heile vegen der forteljaren går rundt i «skumring og gåtefulle skuggar» på leiting etter noko handgripeleg som er der samtidig som det vik unna og blir ei smerte det ikkje finst lindring for. Det er slik å vere menneske, og Arne Ruset veit noko om det.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Arne Ruset:
Nattferje frå Åfarnes
Solum / Bokvennen
Eg skal vere ærleg og seie at Arne Rusets forfattarskap, med 16 titlar frå 1973 og fram til i dag, ikkje har vekt den store interessa frå mi side. Men dei siste åra har forfattarskapen fått ny vitalitet gjennom å vende seg bort frå lyrikken og inn mot prosaen. I ein alder av nær 70 år står Arne Ruset fram som ein stilsikker og raffinert forfattar med romanen Songbok for hesten (2017) og årets roman Nattferje frå Åfarnes.
Ruset er ikkje den første, og neppe den siste, til å vinkle ein roman ut frå at forteljaren/forfattaren i ei livskrise søkjer seg tilbake til heimplassen for å finne svar på eksistensielle spørsmål kring livet og døden og kjærleiken. Men han gjer det på ein imponerande måte ved å la to parallelle tekstløp krysse og kommentere kvarandre gjennom ti noveller og ti kvardagsrapportar frå opphaldet i ei kummerleg hytte. Når forteljaren ikkje skriv for hand, streifar han rundt i nærområdet og observerer i minste detalj seg sjølv og landskapet rundt seg.
Poengtert humor
Forteljaren verkar innimellom nokså upåliteleg, ein mann som blandar draumar og realitet, og som lar noko usagt bli hengande i lufta. Han er rutinert og veit å avslutte i tide, slik at lesaren kjenner denne dirringa som kjenneteiknar god litteratur. I langt dei fleste av tekstene i denne fragmentromanen er dette på plass, både i novellene og i kvardagsrapportane som også speler seg ut mot ein reell eller ein fiktiv dramatikk, slik novellene òg gjer.
Samtidig med at Ruset kan vende kvardagsnære og harmlause situasjonar til noko skremmande og farleg, er han også heilt nedpå med ein poengtert humor og eit blikk for komiske situasjonar, som skildringa av ei vitjing hos mora på sjukeheimen. Også det at mora døyr og blir gravlagd, er skildra nært og med usentimental distanse.
Å vere menneske
Kven er så denne mannen som traskar rundt i barndomstraktene, tenkjer og skriv korte noveller der han går i rette med seg sjølv? Han er godt vaksen, ekteskapet har havarert, han er sosialt utilpass, lever asketisk sjølv om han hevdar å ha levd eit vilt liv før. I det heile tatt: ein mann som leitar etter seg sjølv i ein annan versjon, og det er denne versjonen som trer fram i novellene, som er lett forkledde tilbakeblikk på eige liv.
«… desperasjon kan spele menneskesinnet så mangt eit puss», heiter det i ei av novellene. Det er det som skjer heile vegen der forteljaren går rundt i «skumring og gåtefulle skuggar» på leiting etter noko handgripeleg som er der samtidig som det vik unna og blir ei smerte det ikkje finst lindring for. Det er slik å vere menneske, og Arne Ruset veit noko om det.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
I ein alder av nær 70 år står Arne Ruset fram som ein stilsikker og raffinert forfattar.
Fleire artiklar
Stillinga i VM-kampen mellom Ding Liren og Gukesh var 4–4 etter 8 av 14 parti.
Foto: Eng Chin An / FIDE
Sjakken lever vidare som eit kuriosum og freak-show, noko som passar meg ganske bra i denne spalta, skriv Atle Grønn.
Når den ambisiøse kokken Almut (Florence Pugh) møter nyskilde Tobias (Andrew Garfield), endrar livet seg for alltid.
Foto: Ymer Media
At eg tek til tårene, betyr ikkje at eg elskar We Live in Time.
Gjennom foto og tekst dokumenterte Maria Gros Vatne eit annleis liv på bloggen Wildandfree.no. Ho og mannen Nik Payne forlét bylivet og trygge jobbar til fordel for økologisk gardsbruk og heimeskule. Her ser me sonen Falk.
Foto: Maria Gros Vatne
Frå draum til sorg
Ukjent landskap vinn den eine prisen etter den andre. No er den å finne på lista over filmar som er kvalifiserte til vurdering av Oscar-akademiet i kategorien «Beste dokumentarfilm».
Peter Flamm (1891–1963) var ein tysk lege med jødisk familiebakgrunn som i 1926 gjorde furore med debutromanen.
Foto: Otto Kurt Vogelsang / Ullstein bild
«Jeg? er ein djupt fascinerande og høgst moderne tekst om sinnsforvirring og dobbeltgjengeri»
Marie Blokhus, Gard Skagestad og Kirsti Refseth spelar stykket til den tyske dramatikaren Marius von Mayenburg.
Foto: Monica Tormassy / Det Norske Teatret
Kven har makt over kven?
Velspelt om medviten og umedviten makt, sanning, manipulasjon og illusjon.