JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Gjennom den skøyre skorpa

Klør er ein naken tekst om lengt etter merksemd og stadfesting.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Ida Frisch er romandebutant.

Ida Frisch er romandebutant.

Paal Audestad

Ida Frisch er romandebutant.

Ida Frisch er romandebutant.

Paal Audestad

3651
20180406
3651
20180406

Roman

Ida Frisch:

Klør

Tiden Norsk Forlag

Når skaresnøen ber ein vaksen mann ved jonsoktider, vert det sein vår. Så seier eit gamalt ordtak, og i år skal du radt sjå me får sett det på prøve. Kor som er opplever vel dei fleste stundom at dei går på ei utrygg yte, og i den originale romanen Klør av debutanten Ida Frisch finst det ei jente, kalla Tomorrow av den namnlause hovudpersonen, som ottast at sjølve jordskorpa skal breste. Sjølv har ho nok trakka igjennom det sosiale golvet, ho er rusmisbrukar og tydelegvis utan noko eller nokon å halda seg til, med unnatak av ho som altså gav henne namnet Tomorrow.

Som eit langt dikt

Hovudpersonen, som Tomorrow visstnok kallar Søvn, fører ordet i boka, og ho gjer det i eit lyrisk språk med ujamn høgremarg. I grunnen er romanen skriven som eit langt dikt, men det har nokre moment av aktivitet, der subjektet plasserer seg i tid og rom i ei handling med utvikling og konsekvens. Teksten er naken, her er lite skildring av gjeremål, men desto meir biletlege uttrykk for det trivielle. Metaforen tek stundom aktøren sin plass, reaksjonen vert rangert over aksjonen, og språket verkar såleis somme tider noko affektert og konstruert. Men samstundes kjennest det rett å skriva slik Frisch gjer i denne romanen, for boka er ikkje ei forteljing om det ordinære, det er heller eit kunstnarleg uttrykk for fall frå eller gjennom det rasjonelle og ned i det meir og meir irrasjonelle, konkret om ei sinnsliding i skremmande utvikling, og biletleg ei fråsegn om samtida.

Hovudpersonen studerer til veterinær, men ho gløymer eksamen og rotar seg bort i eigne tankar og stundom forvirrande prat. Ho er sambuar med ein mann som er på veg til å gjera karriere som songar, han øver seg mellom anna på å skriva flotte autografar, medan ho lengtar etter meir merksemd, og ikkje minst etter stadfesting av at ho kan vera viktig for andre menneske, og komma på innsida av dei.

Sambuarskapen skrantar i takt med rasjonaliteten til hovudpersonen, og det lyriske språket tykkjest stadig meir høveleg til å skildra denne utviklinga. Samstundes er det også råd å lesa ein undertekst i denne skrifta, som kan vera tilsikta av forfattaren, eit resultat av intuisjon, eller berre noko som vert til i lesaren. I alle høve er det slik at totaliteten, altså hovudhandlinga, i grunnen er perifer, medan teksten er konsentrert om det partikulære. Heilskapen har tapt seg som interessant objekt, og dette er, sanneleg min hatt, eit godt kjenneteikn på tidsånda. Alt er her og no, ein lyt oppdatera heile tida, ideologiane har dårlege kår, kontinuitet er ubegripeleg. Det er altså ei utålmodig tid Frisch skriv om, ei tid for byrjingar, men ikkje framhald, ei tid for historier, men ikkje historie. Sagt på ein annan måte: Det er ei tid for galskap.

Samtidsbilete

Ida Frisch kjem, etter mi meining, vel ifrå debuten. Ho har funne ein stil som høver godt med innhaldet, men han har ein spesiell eigenskap sams med underteksten i boka. Skrivemåten er nemleg partikulær, på det viset at han berre høyrer til denne teksten, i alle høve er det vanskeleg å sjå at same metode kan nyttast til ei anna bok, og framhaldet for forfattaren vert såleis som å debutera på nytt, med ny skrivemåte. Dermed kan også forfattarskapen til Ida Frisch verta som eit bilete på samtida: ein serie av byrjingar. Det er heilt i orden, særleg dersom alle byrjingane vert like gode som romanen Klør.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Ida Frisch:

Klør

Tiden Norsk Forlag

Når skaresnøen ber ein vaksen mann ved jonsoktider, vert det sein vår. Så seier eit gamalt ordtak, og i år skal du radt sjå me får sett det på prøve. Kor som er opplever vel dei fleste stundom at dei går på ei utrygg yte, og i den originale romanen Klør av debutanten Ida Frisch finst det ei jente, kalla Tomorrow av den namnlause hovudpersonen, som ottast at sjølve jordskorpa skal breste. Sjølv har ho nok trakka igjennom det sosiale golvet, ho er rusmisbrukar og tydelegvis utan noko eller nokon å halda seg til, med unnatak av ho som altså gav henne namnet Tomorrow.

Som eit langt dikt

Hovudpersonen, som Tomorrow visstnok kallar Søvn, fører ordet i boka, og ho gjer det i eit lyrisk språk med ujamn høgremarg. I grunnen er romanen skriven som eit langt dikt, men det har nokre moment av aktivitet, der subjektet plasserer seg i tid og rom i ei handling med utvikling og konsekvens. Teksten er naken, her er lite skildring av gjeremål, men desto meir biletlege uttrykk for det trivielle. Metaforen tek stundom aktøren sin plass, reaksjonen vert rangert over aksjonen, og språket verkar såleis somme tider noko affektert og konstruert. Men samstundes kjennest det rett å skriva slik Frisch gjer i denne romanen, for boka er ikkje ei forteljing om det ordinære, det er heller eit kunstnarleg uttrykk for fall frå eller gjennom det rasjonelle og ned i det meir og meir irrasjonelle, konkret om ei sinnsliding i skremmande utvikling, og biletleg ei fråsegn om samtida.

Hovudpersonen studerer til veterinær, men ho gløymer eksamen og rotar seg bort i eigne tankar og stundom forvirrande prat. Ho er sambuar med ein mann som er på veg til å gjera karriere som songar, han øver seg mellom anna på å skriva flotte autografar, medan ho lengtar etter meir merksemd, og ikkje minst etter stadfesting av at ho kan vera viktig for andre menneske, og komma på innsida av dei.

Sambuarskapen skrantar i takt med rasjonaliteten til hovudpersonen, og det lyriske språket tykkjest stadig meir høveleg til å skildra denne utviklinga. Samstundes er det også råd å lesa ein undertekst i denne skrifta, som kan vera tilsikta av forfattaren, eit resultat av intuisjon, eller berre noko som vert til i lesaren. I alle høve er det slik at totaliteten, altså hovudhandlinga, i grunnen er perifer, medan teksten er konsentrert om det partikulære. Heilskapen har tapt seg som interessant objekt, og dette er, sanneleg min hatt, eit godt kjenneteikn på tidsånda. Alt er her og no, ein lyt oppdatera heile tida, ideologiane har dårlege kår, kontinuitet er ubegripeleg. Det er altså ei utålmodig tid Frisch skriv om, ei tid for byrjingar, men ikkje framhald, ei tid for historier, men ikkje historie. Sagt på ein annan måte: Det er ei tid for galskap.

Samtidsbilete

Ida Frisch kjem, etter mi meining, vel ifrå debuten. Ho har funne ein stil som høver godt med innhaldet, men han har ein spesiell eigenskap sams med underteksten i boka. Skrivemåten er nemleg partikulær, på det viset at han berre høyrer til denne teksten, i alle høve er det vanskeleg å sjå at same metode kan nyttast til ei anna bok, og framhaldet for forfattaren vert såleis som å debutera på nytt, med ny skrivemåte. Dermed kan også forfattarskapen til Ida Frisch verta som eit bilete på samtida: ein serie av byrjingar. Det er heilt i orden, særleg dersom alle byrjingane vert like gode som romanen Klør.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Dermed kan også forfattarskapen til Ida Frisch verta som eit bilete på samtida: ein serie av byrjingar.

Emneknaggar

Fleire artiklar

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

Foto: Aleksej Nikolskij / Sputnik / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Nytt frå den russiske klankampen

Under overflata går det føre seg ein bitter maktkamp i Putin-regimet. Verda har fått eit sjeldan innblikk i denne kampen dei siste vekene.

Halvor Tjønn
President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

President Putin flankert av forsvarsminister Sergej Sjojgu til høgre og viseforsvarsminister Timur Ivanov til venstre. Foto frå 2018. Sjojgu er no avsett, Ivanov sit i arresten.

Foto: Aleksej Nikolskij / Sputnik / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Nytt frå den russiske klankampen

Under overflata går det føre seg ein bitter maktkamp i Putin-regimet. Verda har fått eit sjeldan innblikk i denne kampen dei siste vekene.

Halvor Tjønn

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
Gunhild AlvikNyborg

FHI svikter sitt samfunnsoppdrag

«Det er svært viktig at FHI er tydelig overfor publikum på at de ikke jobber med årsaken til long covid.»

Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.

Eirik Holmøyvik har trekt seg trekt seg som forskingsleiar ved Det juridiske fakultet i Bergen.

Foto: Kim E. Andreassen / UiB

Samfunn
Eva Aalberg Undheim

Israel-boikott splittar akademia

Jussprofessor Eirik Holmøyvik prøvde å få omgjort vedtaket om Israel-boikott ved Det juridiske fakultetet i Bergen, men vart røysta ned. No har han trekt seg som forskingsleiar ved fakultetet.

Anne Kalvig er religionsvitar og tidlegare professor ved Universitetet i Stavanger. I fjor etablerte ho Medvit forlag.

Anne Kalvig er religionsvitar og tidlegare professor ved Universitetet i Stavanger. I fjor etablerte ho Medvit forlag.

Foto: Anja Bakken

BokMeldingar
CathrineHolst

Tru og tvil

Vi må framleis snakke om kvinner og menn. Men kan vi ikkje samstundes ta rimeleg omsyn til dei andre?

Frå det nasjonale sirkuset i Kyiv.

Frå det nasjonale sirkuset i Kyiv.

KrigSamfunn

Klovnar i kamp

Humor og sirkus er viktig for å overleve i ein krig. I Ukraina er 14 nasjonale sirkusarbeidarar fritekne frå mobilisering.

Andrej Kurkov
Frå det nasjonale sirkuset i Kyiv.

Frå det nasjonale sirkuset i Kyiv.

KrigSamfunn

Klovnar i kamp

Humor og sirkus er viktig for å overleve i ein krig. I Ukraina er 14 nasjonale sirkusarbeidarar fritekne frå mobilisering.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis