JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Fridom under tvang

Tina Åmodt skriv med innsikt og innleving om pubertet.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Tina Åmodt skriv eit truverdig portrett av ei ung jente.

Tina Åmodt skriv eit truverdig portrett av ei ung jente.

Foto: Camilla Skirbekk

Tina Åmodt skriv eit truverdig portrett av ei ung jente.

Tina Åmodt skriv eit truverdig portrett av ei ung jente.

Foto: Camilla Skirbekk

3372
20181026
3372
20181026

Roman

Tina Åmodt:

Doris

Oktober

Ein sjøroman har normalt handling frå dei sju hav der aktørane er sjøfolk av alle kategoriar, alt frå førstereisguten til den garva krigsseglaren – havets proletarar med sjøen som yrke slik ein finn det hos Jon Michelet, Nordahl Grieg, Herman Melville, Joseph Conrad, Harry Martinson eller Jens Bjørneboe, for å nemne namn.

Når Tina Åmodt kallar den nye romanen sin, Doris, «en sjøroman», (for)tøyer ho sjangeren innaskjers om bord i ein yacht av luksusklassen der ho følgjer 14-årige Doris og faren Roy Arne Holmås eit par sommardagar i skjergarden ein stad på Vestlandet. Året er 2000, med tidsmarkørar som Baneheia-drapa i Kristiansand og Se og Hør med slarv om kronprinsen og aleinemora. Elles er det lite som viser at handlinga ligg 18 år tilbake i tid, men Tina Åmodt var sjølv 14 år denne sommaren, og det kan vere at ho knyter seg sjølv til teksten på denne måten utan å skrive sjølvbiografisk eller ut frå familiære forhold. Samtidig som handlinga er sett gjennom Doris’ auge, er det også ei kommenterande og korrigerande vaksenstemme som betraktar Doris utanfrå og i ettertid: «Doris er fanget i en begivenhetsfattig, foreldrestyrt tilværelse, i en forvokst kropp, med altfor kort, bleket hår som har grønnlig skjær etter alle timene i skolens hardt klorede basseng.» Dette doble blikket er gjennomført og utvidar forståinga av Doris’ livssituasjon.

Konflikt

Forholdet mellom far og dotter er ikkje det aller beste. Dessutan er foreldra i konflikt, og i sinne har Roy Arne Holmås reist frå båtvennene og segla sin eigen sjø saman med Doris. Bildet av faren er ikkje spesielt flatterande: ein nyrik oppkomling utan danning eller utdanning, ein som har tent gode pengar og gått frå den eine konkursen etter den andre; kanskje har han også noko forsikringssnusk i bagasjen. Sjølvrespekten hans ligg i materielle verdiar, og yachten «Doris» på 50 fot, med isbitmaskin, to bad og tre lugarar, toppar sjølvbildet som vellukka og brautande forretningsmann. Framstillinga heller nok litt mot karikaturen, ein kjem ikkje heilt innpå mannen anna enn at ein opplever han som nokså ufordrageleg og usympatisk.

Truverdig portrett

Skildringa av Doris er av eit anna kaliber. Her leverer Tina Åmodt eit truverdig portrett av ei ung jente i ei brytingstid der alt er nytt og spennande, sjølv om ho heile tida må passe på å tekkjast den humørsjuke faren. Kontakten med omverda skjer gjennom mobilen, men ho slit med dekninga, og det kan gå lang tid mellom kvar gong ho får kontakt med den 13 år eldre kjærasten. I mellomtida drøymer ho om kva dei har gjort og kva dei skal gjere. Ho lever i eit indre kaos av kjensler og fantasiar i leitinga etter faste haldepunkt og stabilitet i tilværet, og ho kastar seg begjærleg over alt som kan gi ei avveksling frå det monotone livet om bord på «Doris». Når ho møter Vera på 18, begynner ho å tenkje i større sirklar enn seg sjølv.

Doris er den tredje boka frå Tina Åmodt, og igjen skriv ho med autoritet, kunnskap og psykologisk teft, men to dagar i skjergarden er ikkje nok til at eg kjøper teksten som «en sjøroman». Eller rekker Tina Åmodt tunge til ein mannsdominert sjanger?

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Tina Åmodt:

Doris

Oktober

Ein sjøroman har normalt handling frå dei sju hav der aktørane er sjøfolk av alle kategoriar, alt frå førstereisguten til den garva krigsseglaren – havets proletarar med sjøen som yrke slik ein finn det hos Jon Michelet, Nordahl Grieg, Herman Melville, Joseph Conrad, Harry Martinson eller Jens Bjørneboe, for å nemne namn.

Når Tina Åmodt kallar den nye romanen sin, Doris, «en sjøroman», (for)tøyer ho sjangeren innaskjers om bord i ein yacht av luksusklassen der ho følgjer 14-årige Doris og faren Roy Arne Holmås eit par sommardagar i skjergarden ein stad på Vestlandet. Året er 2000, med tidsmarkørar som Baneheia-drapa i Kristiansand og Se og Hør med slarv om kronprinsen og aleinemora. Elles er det lite som viser at handlinga ligg 18 år tilbake i tid, men Tina Åmodt var sjølv 14 år denne sommaren, og det kan vere at ho knyter seg sjølv til teksten på denne måten utan å skrive sjølvbiografisk eller ut frå familiære forhold. Samtidig som handlinga er sett gjennom Doris’ auge, er det også ei kommenterande og korrigerande vaksenstemme som betraktar Doris utanfrå og i ettertid: «Doris er fanget i en begivenhetsfattig, foreldrestyrt tilværelse, i en forvokst kropp, med altfor kort, bleket hår som har grønnlig skjær etter alle timene i skolens hardt klorede basseng.» Dette doble blikket er gjennomført og utvidar forståinga av Doris’ livssituasjon.

Konflikt

Forholdet mellom far og dotter er ikkje det aller beste. Dessutan er foreldra i konflikt, og i sinne har Roy Arne Holmås reist frå båtvennene og segla sin eigen sjø saman med Doris. Bildet av faren er ikkje spesielt flatterande: ein nyrik oppkomling utan danning eller utdanning, ein som har tent gode pengar og gått frå den eine konkursen etter den andre; kanskje har han også noko forsikringssnusk i bagasjen. Sjølvrespekten hans ligg i materielle verdiar, og yachten «Doris» på 50 fot, med isbitmaskin, to bad og tre lugarar, toppar sjølvbildet som vellukka og brautande forretningsmann. Framstillinga heller nok litt mot karikaturen, ein kjem ikkje heilt innpå mannen anna enn at ein opplever han som nokså ufordrageleg og usympatisk.

Truverdig portrett

Skildringa av Doris er av eit anna kaliber. Her leverer Tina Åmodt eit truverdig portrett av ei ung jente i ei brytingstid der alt er nytt og spennande, sjølv om ho heile tida må passe på å tekkjast den humørsjuke faren. Kontakten med omverda skjer gjennom mobilen, men ho slit med dekninga, og det kan gå lang tid mellom kvar gong ho får kontakt med den 13 år eldre kjærasten. I mellomtida drøymer ho om kva dei har gjort og kva dei skal gjere. Ho lever i eit indre kaos av kjensler og fantasiar i leitinga etter faste haldepunkt og stabilitet i tilværet, og ho kastar seg begjærleg over alt som kan gi ei avveksling frå det monotone livet om bord på «Doris». Når ho møter Vera på 18, begynner ho å tenkje i større sirklar enn seg sjølv.

Doris er den tredje boka frå Tina Åmodt, og igjen skriv ho med autoritet, kunnskap og psykologisk teft, men to dagar i skjergarden er ikkje nok til at eg kjøper teksten som «en sjøroman». Eller rekker Tina Åmodt tunge til ein mannsdominert sjanger?

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Her leverer Tina Åmodt eit truverdig portrett av ei ung jente i ei brytingstid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk
I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis