Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Felemakar på jorda

Edvard Hoems soger om folk i forne tider pustar og lever.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Edvard Hoem fekk Brages heiderspris i fjor, og i år vart han utnemnd til kommandør av St. Olavs Orden for framståande innsats for norsk litteratur og kulturarv.

Edvard Hoem fekk Brages heiderspris i fjor, og i år vart han utnemnd til kommandør av St. Olavs Orden for framståande innsats for norsk litteratur og kulturarv.

Foto: Paul Audestad

Edvard Hoem fekk Brages heiderspris i fjor, og i år vart han utnemnd til kommandør av St. Olavs Orden for framståande innsats for norsk litteratur og kulturarv.

Edvard Hoem fekk Brages heiderspris i fjor, og i år vart han utnemnd til kommandør av St. Olavs Orden for framståande innsats for norsk litteratur og kulturarv.

Foto: Paul Audestad

3665
20201127
3665
20201127

Roman

Edvard Hoem:

Felemakaren

Oktober

Felemakaren er den sjette romanen frå Edvard Hoem der forfattaren gir dikterisk liv til menneske i eiga slekt, serien vart innleidd med Slåttekar i himmelen i 2014. Interessa for forne tider hadde Hoem tidleg, i Heimlandet barndom frå 1985 dukkar nokre av personane i serien opp.

Felemakar Lars Olsen Hoem var frå garden Hoem i Fræna i Romsdal. Han reiste tidleg ut i verda, men kom seg heim att og vart ein gjæv felemakar som laga rundt fem hundre fiolinar. Tretti av dei er bevarte. Diverse kjelder – arkiv, kyrkjebøker, militære dokument, fangeprotokollar – gir faktabakgrunn og ytre rammer for livet til Lars. Hoem diktar vidare og skriv fram eit heilt liv, og med det ei verd og ei tidsånd. Den som les, får tillit til truverdet i forteljinga ved at forfattaren ikkje held noko tilbake når det gjeld kjeldene, men nemner dei opent både i etterordet og innfletta i historia undervegs. Grepet gir også eit innblikk i korleis arkivaren og diktaren i forfattaren har gått i tospann for å skape Lars’ historie.

Krig og dramatikk

I barndomen er Lars særleg knytt til storebroren, men forholdet mellom dei blir øydelagt av noko dramatisk som hender med ei tenestejente. Dei to blir ikkje vener att medan Lars bur heime. Lars kjem seg snart ut i verda. Som så mange unge gutar som har vakse opp langs ein kyst, drøymer han om å kome seg om bord på ei skute og sigle langt av stad. Han kjem seg til sjøs, men som soldat – det vil seie som roar i Det romsdalske Compagnie. Og han må byrje til fots, gå frå Molde til København.

Dette er under Napo­leonskrigane, Danmark-Noreg var med Frankrike mot England. Snart kjem Lars med i det dramatiske slaget i Københavns red i 1801, og skakande og grufulle opplevingar set seg fast hos ungguten. Krigsinnsatsen endar i eit fangetilvære, i fem år er han om bord på eit fangeskip. Det er brutale tilhøve, og han undrar på om livet er verdt å leve. Midt i denne vonløysa er det han finn livsvegen sin: Han får kontakt med ein franskmann som lærer han kunsten å lage fiolinar.

Vel heime kjenner ikkje familien han att, han er blitt ein annan. Lars drar av stad på ny, men ikkje lenger enn til Kristiansund. Det er harde tider, strev og motgang. Armoda forsvinn aldri heilt frå livet til Lars, og mykje blir annleis enn han drøymde om. Med tid og stunder ordnar likevel mangt seg til det beste. Han får seg hus og heim med kjerring og mange døtrer, og han blir det han så lenge drøymer om å bli: ein vidgjeten felemakar.

Musikkens herlege rike 

Soga om Lars er fortald med varme og vyrdnad. Hoem har ei spesielt god hand når det gjeld alle dei konkrete detaljane i miljøet: reiskapar, materiale, klede, mat og drykk. Slik blir dette ein tekst som pustar og gir liv til folk som freista eit tilvære så fjernt frå vårt eige, her trer dei tydeleg fram for oss. Ikkje minst blir det ein tekst med stor age for menn og kvinner med eit liv under heilt andre og tøffare vilkår enn våre, eit skriftstykke som vedgår oss som lever i dag.

Musikken går som ein raud tråd gjennom romanen. Nokre av dei aller vakraste og lyriske partia er når felemakaren opplever eller sjølv skaper musikk. Musikken har ei lækjande kraft, frå felespelet når Lars har det vondt med seg sjølv, til korsongen som samlar og lyfter dei mange hundre fangane på fangeskipet til julestemning.

Det religiøse er også med heile vegen, spenner opp ein himmel over alle dei strevsame kvardagane i jordelivet og bind saman den gong og no.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast meldar for Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Edvard Hoem:

Felemakaren

Oktober

Felemakaren er den sjette romanen frå Edvard Hoem der forfattaren gir dikterisk liv til menneske i eiga slekt, serien vart innleidd med Slåttekar i himmelen i 2014. Interessa for forne tider hadde Hoem tidleg, i Heimlandet barndom frå 1985 dukkar nokre av personane i serien opp.

Felemakar Lars Olsen Hoem var frå garden Hoem i Fræna i Romsdal. Han reiste tidleg ut i verda, men kom seg heim att og vart ein gjæv felemakar som laga rundt fem hundre fiolinar. Tretti av dei er bevarte. Diverse kjelder – arkiv, kyrkjebøker, militære dokument, fangeprotokollar – gir faktabakgrunn og ytre rammer for livet til Lars. Hoem diktar vidare og skriv fram eit heilt liv, og med det ei verd og ei tidsånd. Den som les, får tillit til truverdet i forteljinga ved at forfattaren ikkje held noko tilbake når det gjeld kjeldene, men nemner dei opent både i etterordet og innfletta i historia undervegs. Grepet gir også eit innblikk i korleis arkivaren og diktaren i forfattaren har gått i tospann for å skape Lars’ historie.

Krig og dramatikk

I barndomen er Lars særleg knytt til storebroren, men forholdet mellom dei blir øydelagt av noko dramatisk som hender med ei tenestejente. Dei to blir ikkje vener att medan Lars bur heime. Lars kjem seg snart ut i verda. Som så mange unge gutar som har vakse opp langs ein kyst, drøymer han om å kome seg om bord på ei skute og sigle langt av stad. Han kjem seg til sjøs, men som soldat – det vil seie som roar i Det romsdalske Compagnie. Og han må byrje til fots, gå frå Molde til København.

Dette er under Napo­leonskrigane, Danmark-Noreg var med Frankrike mot England. Snart kjem Lars med i det dramatiske slaget i Københavns red i 1801, og skakande og grufulle opplevingar set seg fast hos ungguten. Krigsinnsatsen endar i eit fangetilvære, i fem år er han om bord på eit fangeskip. Det er brutale tilhøve, og han undrar på om livet er verdt å leve. Midt i denne vonløysa er det han finn livsvegen sin: Han får kontakt med ein franskmann som lærer han kunsten å lage fiolinar.

Vel heime kjenner ikkje familien han att, han er blitt ein annan. Lars drar av stad på ny, men ikkje lenger enn til Kristiansund. Det er harde tider, strev og motgang. Armoda forsvinn aldri heilt frå livet til Lars, og mykje blir annleis enn han drøymde om. Med tid og stunder ordnar likevel mangt seg til det beste. Han får seg hus og heim med kjerring og mange døtrer, og han blir det han så lenge drøymer om å bli: ein vidgjeten felemakar.

Musikkens herlege rike 

Soga om Lars er fortald med varme og vyrdnad. Hoem har ei spesielt god hand når det gjeld alle dei konkrete detaljane i miljøet: reiskapar, materiale, klede, mat og drykk. Slik blir dette ein tekst som pustar og gir liv til folk som freista eit tilvære så fjernt frå vårt eige, her trer dei tydeleg fram for oss. Ikkje minst blir det ein tekst med stor age for menn og kvinner med eit liv under heilt andre og tøffare vilkår enn våre, eit skriftstykke som vedgår oss som lever i dag.

Musikken går som ein raud tråd gjennom romanen. Nokre av dei aller vakraste og lyriske partia er når felemakaren opplever eller sjølv skaper musikk. Musikken har ei lækjande kraft, frå felespelet når Lars har det vondt med seg sjølv, til korsongen som samlar og lyfter dei mange hundre fangane på fangeskipet til julestemning.

Det religiøse er også med heile vegen, spenner opp ein himmel over alle dei strevsame kvardagane i jordelivet og bind saman den gong og no.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast meldar for Dag og Tid.

Soga om Lars er fortald med varme og vyrdnad.

Emneknaggar

Fleire artiklar

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

Foto: Hallgeir Opedal

Feature

Berre røre, ikkje sjå

Otto Prytz (81) er fødd blind, men takka vere ein ung franskmann blei han ikkje analfabet. Han blei akademikar.

Hallgeir Opedal
– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

Foto: Hallgeir Opedal

Feature

Berre røre, ikkje sjå

Otto Prytz (81) er fødd blind, men takka vere ein ung franskmann blei han ikkje analfabet. Han blei akademikar.

Hallgeir Opedal
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.

Familien Nerdrum ved garden i Stavern.

Foto: Agnete Brun / NRK

KunstKultur
Kaj Skagen

Ikkje alt er politikk

Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.

Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Foto: Gorm Kallestad / AP / NTB

HelseSamfunn
Marita Liabø

– ADHD-diagnosen skal henge høgt

Det har vore ein kraftig auke i talet på ADHD-diagnosar og bruken av ADHD-medisin dei siste åra. Blir diagnosen utvatna når kjendisar snakkar han opp?

Forfattar og siviløkonom Martin Bech Holte har vore både forskar i samfunnsøkonomi og leiar i næringslivet.

Forfattar og siviløkonom Martin Bech Holte har vore både forskar i samfunnsøkonomi og leiar i næringslivet.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar
Gjermund BakkeliHaga

Når rikdom blir eit problem

Martin Bech Holte kjem med ein diskutabel analyse og friske fråspark i Landet som ble for rikt.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis