JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Fascinasjon og vidsyn

Hans Petter Blad har skrive ei framifrå intellektuell kjærleikserklæring til fransk kultur.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Hans Petter Blad skriv om Paris.

Hans Petter Blad skriv om Paris.

Foto: Katharina Barbosa

Hans Petter Blad skriv om Paris.

Hans Petter Blad skriv om Paris.

Foto: Katharina Barbosa

3642
20190531
3642
20190531

Roman

Hans
Petter Blad:

Paris-kontorene

Forlaget
Oktober

Lesing, lytting, observasjon og tenking er investering i kompetanse til å forstå både det som ligg føre på yta, og det av substansen som det utvendige røper. Ein kan læra seg å sjå fenomen i samanheng, men evna til assosiasjon, som gjer opplevingane samanhengande der dei for andre tykkjest partikulære, veks med kunnskapsnivået, og kunnskapen kjem ikkje utan innsats.

Soge og samanheng

Hans Petter Blad skriv om Paris på ein interessevekkjande måte. Den nye boka hans er kategorisert som roman, men kan like gjerne kallast ein serie informale essay der Blad, varsamt kamuflert som forfattaren Lukas Hørslev, er cicerone for lesaren gjennom ein verdsby som ikkje vert observert som stilleben, men som ein dynamisk prosess med soge og samanheng. Samstundes er det skjønnlitterære alibiet også bortimot vasstett, sidan forfattaren, eller forteljaren, også ser det moglege, og ikkje berre det som ligg tydeleg føre, som når han seier om ein kelner at han «mumlet fram sine forslag og anbefalinger, uten å ta blikket fra døren, som ventet han hvert sekund å skulle arresteres for forbrytelser han ikke kunne huske å ha begått.» Andre gonger ser han kanskje ikkje heilt rett, som når han ved observasjonen av nokre menn i bøn meiner å sjå åndeleg kontemplasjon. Den automatiserte handlinga er vel heller ritualets diktat.

Boka er skriven lysande klårt, med reine, elegante setningar. Kvaliteten på prosaen kan minna om Pål Norheim, sjølv om teksten er mindre poengtert, og meir nyansert hjå Blad, og ikkje risikabel på nokon måte, det vil seia at han ikkje diskuterer farlege spørsmål om samfunnet. Han er dessutan atterhalden, noko som kjem fram i dei mange innskotne setningane og parentesane, ein av dei, som tek til øvst på side 88, er endåtil utan slutt, og sjølv om det neppe er intendert, høver det på subtilt vis med inntrykket eg får av Lukas Hørslev, litt på sida av det røynlege, i sin eigen, parentetiske kommentatorboks der det siste ordet enno ikkje er sagt.

Glitrande anekdotisk

Det er ei ekte kjærleikserklæring me får servert i denne boka, og såleis kjem Lukas stundom farleg nær ei stereotyp framstilling av forfattaren som reisande estet med eit privat kjærleiksforhold til Paris, ein hadde ikkje vorte overraska om han avslørte sidesprang med ein vingard i Provence eller eit eventyr med ein landsby i Albania, for det er eit element av eksotisme sjølv i den begeistringa Hørslev underbyggjer med kunnskap og vidsyn, og det skal ein vera varsam med. Det eksotiske suspenderer den kritiske sansen. For tida går det til dømes ein flott naturfilmserie på NRK, om Serengeti, der mange av dei ville dyra har personnamn som verkar røynlege i sin framandarta venleik. Det hadde fungert annleis om to rivaliserande bavianar i serien fekk namna Leif og Kåre, eller om ei profilert gepardmor vart kalla Gudrun. Det framande, også i franske namn, tykkjest å tilføra ein ekstra kvalitet til staden, tingen, fenomenet. Den kvaliteten kan ikkje isolerast, men Blad/Hørslev prøver likevel å formidla han.

Sjølv om Lukas Hørslev står i sentrum av boka, med sine minne, refleksjonar og assosiasjonar, er det atmosfæren som har prioriteten, og ikkje noka eigentleg handling. Ein les likevel med glede og interesse, for Hans Petter Blad skriv glitrande anekdotisk og informert som ein Montaigne, og han gjer det naturleg, liketil og kjærleg.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Hans
Petter Blad:

Paris-kontorene

Forlaget
Oktober

Lesing, lytting, observasjon og tenking er investering i kompetanse til å forstå både det som ligg føre på yta, og det av substansen som det utvendige røper. Ein kan læra seg å sjå fenomen i samanheng, men evna til assosiasjon, som gjer opplevingane samanhengande der dei for andre tykkjest partikulære, veks med kunnskapsnivået, og kunnskapen kjem ikkje utan innsats.

Soge og samanheng

Hans Petter Blad skriv om Paris på ein interessevekkjande måte. Den nye boka hans er kategorisert som roman, men kan like gjerne kallast ein serie informale essay der Blad, varsamt kamuflert som forfattaren Lukas Hørslev, er cicerone for lesaren gjennom ein verdsby som ikkje vert observert som stilleben, men som ein dynamisk prosess med soge og samanheng. Samstundes er det skjønnlitterære alibiet også bortimot vasstett, sidan forfattaren, eller forteljaren, også ser det moglege, og ikkje berre det som ligg tydeleg føre, som når han seier om ein kelner at han «mumlet fram sine forslag og anbefalinger, uten å ta blikket fra døren, som ventet han hvert sekund å skulle arresteres for forbrytelser han ikke kunne huske å ha begått.» Andre gonger ser han kanskje ikkje heilt rett, som når han ved observasjonen av nokre menn i bøn meiner å sjå åndeleg kontemplasjon. Den automatiserte handlinga er vel heller ritualets diktat.

Boka er skriven lysande klårt, med reine, elegante setningar. Kvaliteten på prosaen kan minna om Pål Norheim, sjølv om teksten er mindre poengtert, og meir nyansert hjå Blad, og ikkje risikabel på nokon måte, det vil seia at han ikkje diskuterer farlege spørsmål om samfunnet. Han er dessutan atterhalden, noko som kjem fram i dei mange innskotne setningane og parentesane, ein av dei, som tek til øvst på side 88, er endåtil utan slutt, og sjølv om det neppe er intendert, høver det på subtilt vis med inntrykket eg får av Lukas Hørslev, litt på sida av det røynlege, i sin eigen, parentetiske kommentatorboks der det siste ordet enno ikkje er sagt.

Glitrande anekdotisk

Det er ei ekte kjærleikserklæring me får servert i denne boka, og såleis kjem Lukas stundom farleg nær ei stereotyp framstilling av forfattaren som reisande estet med eit privat kjærleiksforhold til Paris, ein hadde ikkje vorte overraska om han avslørte sidesprang med ein vingard i Provence eller eit eventyr med ein landsby i Albania, for det er eit element av eksotisme sjølv i den begeistringa Hørslev underbyggjer med kunnskap og vidsyn, og det skal ein vera varsam med. Det eksotiske suspenderer den kritiske sansen. For tida går det til dømes ein flott naturfilmserie på NRK, om Serengeti, der mange av dei ville dyra har personnamn som verkar røynlege i sin framandarta venleik. Det hadde fungert annleis om to rivaliserande bavianar i serien fekk namna Leif og Kåre, eller om ei profilert gepardmor vart kalla Gudrun. Det framande, også i franske namn, tykkjest å tilføra ein ekstra kvalitet til staden, tingen, fenomenet. Den kvaliteten kan ikkje isolerast, men Blad/Hørslev prøver likevel å formidla han.

Sjølv om Lukas Hørslev står i sentrum av boka, med sine minne, refleksjonar og assosiasjonar, er det atmosfæren som har prioriteten, og ikkje noka eigentleg handling. Ein les likevel med glede og interesse, for Hans Petter Blad skriv glitrande anekdotisk og informert som ein Montaigne, og han gjer det naturleg, liketil og kjærleg.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Boka er skriven lysande klårt, med reine, elegante setningar.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø
Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
RichardAubrey White

Tendensiøs statistikk om senfølger

Myndighetene må anerkjenne at senfølger eksisterer og utgjør et samfunnsproblem.

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Foto: Javad Parsa / NTB

Ordskifte
AndreasBjelland Eriksen

Bedre forhold for villreinen

Villreinen som lever i fjellområdene i Sør-Norge, sliter. Skal vi lykkes med å snu utviklingen, må vi finne løsninger sammen.

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature
Ida Lødemel Tvedt

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis