JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Fantomsmerter gjennom tre romanar

Agota Kristof veit kva eit halvt liv er.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Agota Kristof voks opp i Ungarn, men flytte til Sveits.

Agota Kristof voks opp i Ungarn, men flytte til Sveits.

Foto: Philippe Pache / Getty Images / Cappelen Damm

Agota Kristof voks opp i Ungarn, men flytte til Sveits.

Agota Kristof voks opp i Ungarn, men flytte til Sveits.

Foto: Philippe Pache / Getty Images / Cappelen Damm

3097
20200214
3097
20200214

Roman

Agota
Kristof:

Beviset

Omsett av Willy Flock
Cappelen Damm

Agota Kristof sin trilogi om tvillingane Claus og Lucas kom på fransk mellom 1986 og 1991. Willy Flock (1939–2010) omsette bøkene til norsk ganske straks. Dei kom ut på det for lengst Cappelen-kjøpte forlaget Aventura mellom 1987 og 1992, og det er Flocks omsetjingar i lett revisjon som ligg til grunn for relanseringa av Agota Kristof.

Agota Kristof (1935–2011) vart født i Ungarn, og som barn og ungdom opplevde ho krigen og den sovjetiske okkupasjonen fram til folkeopprøret i 1956. Da flykta ho til Vesten og slo seg ned i den franskspråklege delen av Sveits, og først i ein alder av 51 år, debuterte ho med Tvillingenes dagbok – på fransk, som skulle bli det litterære språket hennar.

Romanane er korte, men skrivne med ein intensitet og ei eksistensiell smerte som treffer lesaren med rå kraft i eit univers av vald, mishandling, overgrep og drap, lengslar, sorg og sakn.

Tvillingane Claus og Lucas veks opp hos ei råbarka bestemor på landet. Dei lærer fort å greie seg sjølv. Dei herdar seg mot alt dei fryktar, dei lærer alt på eiga hand, og i ei dagbok skriv dei ned alt dei har bruk for i kampen for å overleve. Dei lever i ein slags symbiose, namna deira er eit anagram, Claus-Lucas, og dei uttrykkjer seg i vi-form. Å skilje dei ville vere ein katastrofe for begge, og det er det som skjer: Claus greier på dramatisk vis å krysse ei minelagd grense mot vest, Lucas blir att i huset til bestemora.

I Beviset følgjer vi Lucas frå 15-årsalderen fram til han er rundt 50. Krigstraume pregar heile samfunnet. Folk søker trøyst hos kvarandre samtidig som dei lever med dei som er borte – døde, i fengsel eller avretta av dei nye styresmaktene. Lucas tar seg av ei ung jente med eit misdanna barn, unnfanga ved incest, han tar seg av enkja etter ein som er avretta og seinare rehabilitert, liksom det skal dempe smerta, han hjelper den aldrande soknepresten, han opnar eit bibliotek for barn, han prøver å gjere gode gjerningar i eit samfunn prega av strukturell diskriminering, byråkratisk detaljstyring, løgn og politisk einsretting.

Dei hemmelege kladdebøkene frå barndommen er med heile vegen. Lucas les på nytt, føyer til, stryk ut og «lar bare det som er absolutt nødvendig, stå igjen» under ei erkjenning av at «den som ikke skriver, er fortapt». Slik dannar skrifta og språket eit eige rom der Lucas kan finne igjen Claus sjølv om dei aldri har hatt kontakt etter at dei skilde lag, og Lucas trøyster seg sjølv og andre med at dei som ikkje er døde, vil vende tilbake.

Og det er det som skjer: Claus vender tilbake som turist, men da er Lucas borte på mystisk vis. Eller er det slik at Claus og Lucas er same personen heile vegen? Svaret på denne gåta finn vi kanskje i den siste romanen i trilogien, Den tredje løgnen, som blir utgitt seinare på året.

Inntil det: Les Tvillingenes dagbok og Beviset!

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Agota
Kristof:

Beviset

Omsett av Willy Flock
Cappelen Damm

Agota Kristof sin trilogi om tvillingane Claus og Lucas kom på fransk mellom 1986 og 1991. Willy Flock (1939–2010) omsette bøkene til norsk ganske straks. Dei kom ut på det for lengst Cappelen-kjøpte forlaget Aventura mellom 1987 og 1992, og det er Flocks omsetjingar i lett revisjon som ligg til grunn for relanseringa av Agota Kristof.

Agota Kristof (1935–2011) vart født i Ungarn, og som barn og ungdom opplevde ho krigen og den sovjetiske okkupasjonen fram til folkeopprøret i 1956. Da flykta ho til Vesten og slo seg ned i den franskspråklege delen av Sveits, og først i ein alder av 51 år, debuterte ho med Tvillingenes dagbok – på fransk, som skulle bli det litterære språket hennar.

Romanane er korte, men skrivne med ein intensitet og ei eksistensiell smerte som treffer lesaren med rå kraft i eit univers av vald, mishandling, overgrep og drap, lengslar, sorg og sakn.

Tvillingane Claus og Lucas veks opp hos ei råbarka bestemor på landet. Dei lærer fort å greie seg sjølv. Dei herdar seg mot alt dei fryktar, dei lærer alt på eiga hand, og i ei dagbok skriv dei ned alt dei har bruk for i kampen for å overleve. Dei lever i ein slags symbiose, namna deira er eit anagram, Claus-Lucas, og dei uttrykkjer seg i vi-form. Å skilje dei ville vere ein katastrofe for begge, og det er det som skjer: Claus greier på dramatisk vis å krysse ei minelagd grense mot vest, Lucas blir att i huset til bestemora.

I Beviset følgjer vi Lucas frå 15-årsalderen fram til han er rundt 50. Krigstraume pregar heile samfunnet. Folk søker trøyst hos kvarandre samtidig som dei lever med dei som er borte – døde, i fengsel eller avretta av dei nye styresmaktene. Lucas tar seg av ei ung jente med eit misdanna barn, unnfanga ved incest, han tar seg av enkja etter ein som er avretta og seinare rehabilitert, liksom det skal dempe smerta, han hjelper den aldrande soknepresten, han opnar eit bibliotek for barn, han prøver å gjere gode gjerningar i eit samfunn prega av strukturell diskriminering, byråkratisk detaljstyring, løgn og politisk einsretting.

Dei hemmelege kladdebøkene frå barndommen er med heile vegen. Lucas les på nytt, føyer til, stryk ut og «lar bare det som er absolutt nødvendig, stå igjen» under ei erkjenning av at «den som ikke skriver, er fortapt». Slik dannar skrifta og språket eit eige rom der Lucas kan finne igjen Claus sjølv om dei aldri har hatt kontakt etter at dei skilde lag, og Lucas trøyster seg sjølv og andre med at dei som ikkje er døde, vil vende tilbake.

Og det er det som skjer: Claus vender tilbake som turist, men da er Lucas borte på mystisk vis. Eller er det slik at Claus og Lucas er same personen heile vegen? Svaret på denne gåta finn vi kanskje i den siste romanen i trilogien, Den tredje løgnen, som blir utgitt seinare på året.

Inntil det: Les Tvillingenes dagbok og Beviset!

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Romanane er korte, men skrivne med ei smerte som treffer med rå kraft.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
Ingvild Bræin

Fadesar og fasadar

Roboten blir til mens vi ror.

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek  Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Foto: Ole Martin Wold / NTB

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

I rykk og napp

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis