JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Fakta og fiksjon

Elisabeth Beanca Halvorsen peiker på det åndelege slektskapet mellom forfattar og litterær karakter.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Elisabeth Beanca Halvorsen er forfattar og omsetjar, busett i Oslo, Wien og ved Isesjø.

Elisabeth Beanca Halvorsen er forfattar og omsetjar, busett i Oslo, Wien og ved Isesjø.

Foto: Julie Pike

Elisabeth Beanca Halvorsen er forfattar og omsetjar, busett i Oslo, Wien og ved Isesjø.

Elisabeth Beanca Halvorsen er forfattar og omsetjar, busett i Oslo, Wien og ved Isesjø.

Foto: Julie Pike

4110
20230616
4110
20230616

Sakprosa

Elisabeth Beanca Halvorsen:

Flyktning i paradis. Scener fra syv dødssteder

Gyldendal

Elisabeth Beanca Halvorsen har tidlegare skrive opplysande portrett av dei to kvinnelege nobelprisvinnarane Elfride Jelinek og Doris Lessing: Piker, Wien og klagesang. Om Elfride Jelineks forfatterskap (2010) og Doris Lessing. En litterær forfølgelse (2016). Ho held seg både til det strengt biografiske og ei friare, essayistisk tilnærming, og dette grepet nyttar ho også i årets bok.

I Flyktning i paradis oppsøker ho dødsstaden til sju kjende forfattarar som døydde mellom 1901 og 2001, men denne gongen lar ho litterære karakterar frå kvart forfattarskap presentere sin skapar. Dei sju er, kronologisk ordna etter året dei døydde, Dagny Juel, August Strindberg, Edith Södergran, Franz Kafka, Stefan Zweig, Karen Blixen og Tove Jansson.

Å gå inn i eit forfattarskap gjennom fiktive karakterar som forfattaren sjølv har skapt, er eit nokså uvanleg grep, men hos Halvorsen fungerer det svært godt, for ho lar karakterane vere både sjølvstendige og audmjuke i forhold til opphavet. Ja, tidvis lar ho også eit kritisk blikk sleppe til, slik barn og unge møter foreldra sine. Dei er tidlaust til stades, men ute av stand til å gripe inn eller endre noko; dei er no prisgitte Elisabeth Beanca Halvorsens fiksjon, slik dei før var prisgitte han eller ho som skapte dei.

Innlevande fantasi

Først ut er Ivi frå Dagny Juels einaktar Når solen går ned. Halvorsen har plassert henne på ein balkong utanfor rom 4 i det som i 1901 var Hotel Tiflis i Tbilisi, hovudstaden i Georgia. Her lar ho Ivi bli vitne til det som hende 5. juni 1901, da den polske familievennen Wladyslav Emeryk skaut og drap Dagny og seg sjølv i rommet innanfor. Ivis oppgåve blir å verne om Dagny Juels korte biografi, og sjølv om ho meiner at ho får altfor liten plass i Når solen går ned, er ho lojal mot forfattaren.

Så lojal er ikkje portnaren frå August Strindbergs Svarta handskan. Han er ein slags vaktmeister i Falkners pensjonat i Drottninggatan 85 i Stockholm, der Strindberg levde dei siste åra i «Blå tornet». Portnaren har sjølv litterære ambisjonar i konkurranse med Strindberg, og Halvorsen lar han skrive skodespelet Abu Casems tofflar (1909) og gi det ut i Strindbergs namn.

Dette viser den kreative og innlevande fantasien Halvorsen legg for dagen gjennom alle dei sju biografiske forteljingane, det vere seg om Edith Södergran, der eit diffust «jag» vender tilbake til Raivola i Karelen, eit område som i dag er russisk, og der mykje – om ikkje alt som minner om Finland – er systematisk fjerna. Og mens vi er i Finland, lar ho også Hufsa sleppe til som ein slags vaktar av Harun, den vesle øya i Finskebukta der Tove Jansson hadde sommarhus og budde delar av året.

Litterær hund

Franz Kafka skreiv novella «En landsens lege» i 1918, og det er mellom andre denne legen som er til stades gjennom dei siste vekene i Kafkas liv, på eit sanatorium i Kierling nær Wien, der ein i dag finn Kafkas Gedenkraum, ei minneutstilling kring Kafkas liv og død.

Ein russisk desertør og flyktning frå første verdskrigen og frå Stefan Zweigs novelle «Der Flüchtling» (1919) skriv i brevform om Zweigs siste tid som flyktning i Brasil før han døydde for eiga hand og tok med seg kona Charlotte Altmann i døden. Lengten heim frå eit liv i det framande dirrar gjennom heile teksten.

Også ein schæferhund kan fortelje om eigaren, og det er nettopp det Pasop frå Karen Blixens Syv fantastiske fortellinger gjer, både som litterær hund og som Blixens følgjesvenn gjennom 13 år.

Ein litterær karakter vil alltid vere prisgitt sin opphavsmann eller -kvinne, men det motsette kan også skje: På dødsleiet skal Honore de Balzac (1799–1850) ha sendt bod etter den einaste som kunne redde han, doktor Horace Bianchon, ein lege han sjølv hadde skapt i Den menneskelige komedie. Denne anekdoten viser det tette bandet mellom forfattaren og personane han eller ho skriv fram.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Sakprosa

Elisabeth Beanca Halvorsen:

Flyktning i paradis. Scener fra syv dødssteder

Gyldendal

Elisabeth Beanca Halvorsen har tidlegare skrive opplysande portrett av dei to kvinnelege nobelprisvinnarane Elfride Jelinek og Doris Lessing: Piker, Wien og klagesang. Om Elfride Jelineks forfatterskap (2010) og Doris Lessing. En litterær forfølgelse (2016). Ho held seg både til det strengt biografiske og ei friare, essayistisk tilnærming, og dette grepet nyttar ho også i årets bok.

I Flyktning i paradis oppsøker ho dødsstaden til sju kjende forfattarar som døydde mellom 1901 og 2001, men denne gongen lar ho litterære karakterar frå kvart forfattarskap presentere sin skapar. Dei sju er, kronologisk ordna etter året dei døydde, Dagny Juel, August Strindberg, Edith Södergran, Franz Kafka, Stefan Zweig, Karen Blixen og Tove Jansson.

Å gå inn i eit forfattarskap gjennom fiktive karakterar som forfattaren sjølv har skapt, er eit nokså uvanleg grep, men hos Halvorsen fungerer det svært godt, for ho lar karakterane vere både sjølvstendige og audmjuke i forhold til opphavet. Ja, tidvis lar ho også eit kritisk blikk sleppe til, slik barn og unge møter foreldra sine. Dei er tidlaust til stades, men ute av stand til å gripe inn eller endre noko; dei er no prisgitte Elisabeth Beanca Halvorsens fiksjon, slik dei før var prisgitte han eller ho som skapte dei.

Innlevande fantasi

Først ut er Ivi frå Dagny Juels einaktar Når solen går ned. Halvorsen har plassert henne på ein balkong utanfor rom 4 i det som i 1901 var Hotel Tiflis i Tbilisi, hovudstaden i Georgia. Her lar ho Ivi bli vitne til det som hende 5. juni 1901, da den polske familievennen Wladyslav Emeryk skaut og drap Dagny og seg sjølv i rommet innanfor. Ivis oppgåve blir å verne om Dagny Juels korte biografi, og sjølv om ho meiner at ho får altfor liten plass i Når solen går ned, er ho lojal mot forfattaren.

Så lojal er ikkje portnaren frå August Strindbergs Svarta handskan. Han er ein slags vaktmeister i Falkners pensjonat i Drottninggatan 85 i Stockholm, der Strindberg levde dei siste åra i «Blå tornet». Portnaren har sjølv litterære ambisjonar i konkurranse med Strindberg, og Halvorsen lar han skrive skodespelet Abu Casems tofflar (1909) og gi det ut i Strindbergs namn.

Dette viser den kreative og innlevande fantasien Halvorsen legg for dagen gjennom alle dei sju biografiske forteljingane, det vere seg om Edith Södergran, der eit diffust «jag» vender tilbake til Raivola i Karelen, eit område som i dag er russisk, og der mykje – om ikkje alt som minner om Finland – er systematisk fjerna. Og mens vi er i Finland, lar ho også Hufsa sleppe til som ein slags vaktar av Harun, den vesle øya i Finskebukta der Tove Jansson hadde sommarhus og budde delar av året.

Litterær hund

Franz Kafka skreiv novella «En landsens lege» i 1918, og det er mellom andre denne legen som er til stades gjennom dei siste vekene i Kafkas liv, på eit sanatorium i Kierling nær Wien, der ein i dag finn Kafkas Gedenkraum, ei minneutstilling kring Kafkas liv og død.

Ein russisk desertør og flyktning frå første verdskrigen og frå Stefan Zweigs novelle «Der Flüchtling» (1919) skriv i brevform om Zweigs siste tid som flyktning i Brasil før han døydde for eiga hand og tok med seg kona Charlotte Altmann i døden. Lengten heim frå eit liv i det framande dirrar gjennom heile teksten.

Også ein schæferhund kan fortelje om eigaren, og det er nettopp det Pasop frå Karen Blixens Syv fantastiske fortellinger gjer, både som litterær hund og som Blixens følgjesvenn gjennom 13 år.

Ein litterær karakter vil alltid vere prisgitt sin opphavsmann eller -kvinne, men det motsette kan også skje: På dødsleiet skal Honore de Balzac (1799–1850) ha sendt bod etter den einaste som kunne redde han, doktor Horace Bianchon, ein lege han sjølv hadde skapt i Den menneskelige komedie. Denne anekdoten viser det tette bandet mellom forfattaren og personane han eller ho skriv fram.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Jonas Bals er fagleiar i LO og utdanna målarsvein og historikar. Han har skrive fleire bøker og er dessutan spaltist og bokmeldar.

Jonas Bals er fagleiar i LO og utdanna målarsvein og historikar. Han har skrive fleire bøker og er dessutan spaltist og bokmeldar.

Foto: Siw Pessar

BokMeldingar

Jonas Bals har skrive ei tjukk, viktig bok nummer to om fascisme. Men å skrive objektivt om si eiga tid er ei krevjande øving.

Torgeir E. Sæveraas
Jonas Bals er fagleiar i LO og utdanna målarsvein og historikar. Han har skrive fleire bøker og er dessutan spaltist og bokmeldar.

Jonas Bals er fagleiar i LO og utdanna målarsvein og historikar. Han har skrive fleire bøker og er dessutan spaltist og bokmeldar.

Foto: Siw Pessar

BokMeldingar

Jonas Bals har skrive ei tjukk, viktig bok nummer to om fascisme. Men å skrive objektivt om si eiga tid er ei krevjande øving.

Torgeir E. Sæveraas
«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

Alle foto: Frank Furseth

KunstMeldingar

Glede er eit aktivt val

Kva vil det seie å leve eit fullverdig liv? Amerikanske Emilie Louise Gossiaux (f. 1989) utfordrar fordommane våre gjennom ei varm, uvanleg og sterk utstilling.

Eva Furseth
«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

«Kinship» er ei særs luftig utstilling.

Alle foto: Frank Furseth

KunstMeldingar

Glede er eit aktivt val

Kva vil det seie å leve eit fullverdig liv? Amerikanske Emilie Louise Gossiaux (f. 1989) utfordrar fordommane våre gjennom ei varm, uvanleg og sterk utstilling.

Eva Furseth

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis