Eit minnesmerke over dei gamle mødrene
Helge Torvund tek oss med attende til tida «før det vart for mykje av alt», og spelar fram eit hjartevarmt bilete av mor si, Inger Torvund.
Helge Torvund har skrive bok til mor si.
Foto: Lise Åserud / NTB
Dikt
Helge Torvund:
Til mor
Jæren forlag
«Vel, mor, dette hadde me aldri sett for oss kunne skje. Her sit eg heilt aleine inne i skobutikken. Her er ingen andre kundar, og eg sit her med ein kald, skummande halvliter godt, lokalt øl framfor meg. Eg ser utover torget og tenkjer på kor underleg det kan gå til i denne verda.»
Det er den heimkomne poeten Helge Torvund som sit på pub på Nærbø, i eit lokale der gamle Gunhild Øvestad dreiv skobutikk i vår felles ungdom. Eg er to år eldre enn poeten, frå same himmelstrok og kommune, og eg deler heilt den undringa som kjem til uttrykk ved ølglaset, og som han deler med mora – ho døydde for over førti år sidan.
Ei gåve til nynorsken
Til mor heiter boka han no har skrive om henne, formelt på prosa, men hjå Torvund vert også prosaen oftast poesi. Han er ein ekte diktar, ei gåve til nynorsken. Kvar setning er laga frå botnen av, kvart ord dirrar – oftast lågmælt og audmjukt – frå ein usynleg streng, der ingen falske tonar kling, ingen som ikkje er i samklang med hans skarpsynte og kjenslevare diktarsjel.
Han tek oss med attende til tida «før det vart for mykje av alt», og spelar fram eit hjartevarmt bilete av mora, Inger Torvund, som døydde 61 år gamal i 1979, då diktaren var berre 28 år. Ho var mor til fire søner, frå ei tid då me tykte om norske namn: Olav, Gunnar, Helge og Kjell, som alle var «hamslege» i kleda og skikka seg vel.
Me er vel den siste generasjonen der alle hadde slike mødrer, som «mata oss og kledde oss og heldt om oss/ Reiste oss opp når me fall/ Las for oss og fortalde eventyr til hjarta vårt/ slik at me skulle halda ut/ mørkna i skogen og elva som fløymde over om hausten/ Sovna sjølv over halvferdig handarbeid/ Nålauga nattlukka av trøyttleik/ Snubla i seng halvt inne i draumeland/ Fylte av kvardagskjærleiken sitt slit og si glede».
Ei tid som er forbi
Dei laga all maten frå botnen av, mødrene våre, dei strikka og sydde, stoppa sokkar og broderte dukar; måndagane vaska dei klede, dei hadde potteplanter i urner i vindaugskarmen og rulleklemmer i håret – poeten kallar attende ei tid som er forbi, og sjølv om det sikkert ikkje er slik for han, som nok er meir på parti med moderniteten enn eg, psykolog som han er, er det som ein undertone av protestsong i tekstane: Korleis kunne slike mødrer verta avleggs?
Dei unge i dag har all grunn til å misunna oss vår barndom og oppvekst med desse utdaterte mødrene, som etter dagsens ideologi til og med var undertrykte, der dei sat og laga basargevinstar til Saniteten og samlast i muntre damelag og fekk seg tupper-skåler til å lagra maten i og hadde hoftehaldarar under kjolen.
«Me sat ved det store stovevindauget, og det var mørkt ute. Stjernehimmelen stod over husa og markene mot den gamle kyrkja, som jo ikkje vart kalla gammal då. Og me såg begge ut. Og så sa du, stillferdig, at det hendte at du, når du sat slik og kikka opp på verdsrommet, lurte på kva me eigentleg gjorde her nede, kva me skulle her.»
Kjell Arild Pollestad
Kjell Arild Pollestad er forfattar, omsetjar, katolsk pater i unåde og fast skribent i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Dikt
Helge Torvund:
Til mor
Jæren forlag
«Vel, mor, dette hadde me aldri sett for oss kunne skje. Her sit eg heilt aleine inne i skobutikken. Her er ingen andre kundar, og eg sit her med ein kald, skummande halvliter godt, lokalt øl framfor meg. Eg ser utover torget og tenkjer på kor underleg det kan gå til i denne verda.»
Det er den heimkomne poeten Helge Torvund som sit på pub på Nærbø, i eit lokale der gamle Gunhild Øvestad dreiv skobutikk i vår felles ungdom. Eg er to år eldre enn poeten, frå same himmelstrok og kommune, og eg deler heilt den undringa som kjem til uttrykk ved ølglaset, og som han deler med mora – ho døydde for over førti år sidan.
Ei gåve til nynorsken
Til mor heiter boka han no har skrive om henne, formelt på prosa, men hjå Torvund vert også prosaen oftast poesi. Han er ein ekte diktar, ei gåve til nynorsken. Kvar setning er laga frå botnen av, kvart ord dirrar – oftast lågmælt og audmjukt – frå ein usynleg streng, der ingen falske tonar kling, ingen som ikkje er i samklang med hans skarpsynte og kjenslevare diktarsjel.
Han tek oss med attende til tida «før det vart for mykje av alt», og spelar fram eit hjartevarmt bilete av mora, Inger Torvund, som døydde 61 år gamal i 1979, då diktaren var berre 28 år. Ho var mor til fire søner, frå ei tid då me tykte om norske namn: Olav, Gunnar, Helge og Kjell, som alle var «hamslege» i kleda og skikka seg vel.
Me er vel den siste generasjonen der alle hadde slike mødrer, som «mata oss og kledde oss og heldt om oss/ Reiste oss opp når me fall/ Las for oss og fortalde eventyr til hjarta vårt/ slik at me skulle halda ut/ mørkna i skogen og elva som fløymde over om hausten/ Sovna sjølv over halvferdig handarbeid/ Nålauga nattlukka av trøyttleik/ Snubla i seng halvt inne i draumeland/ Fylte av kvardagskjærleiken sitt slit og si glede».
Ei tid som er forbi
Dei laga all maten frå botnen av, mødrene våre, dei strikka og sydde, stoppa sokkar og broderte dukar; måndagane vaska dei klede, dei hadde potteplanter i urner i vindaugskarmen og rulleklemmer i håret – poeten kallar attende ei tid som er forbi, og sjølv om det sikkert ikkje er slik for han, som nok er meir på parti med moderniteten enn eg, psykolog som han er, er det som ein undertone av protestsong i tekstane: Korleis kunne slike mødrer verta avleggs?
Dei unge i dag har all grunn til å misunna oss vår barndom og oppvekst med desse utdaterte mødrene, som etter dagsens ideologi til og med var undertrykte, der dei sat og laga basargevinstar til Saniteten og samlast i muntre damelag og fekk seg tupper-skåler til å lagra maten i og hadde hoftehaldarar under kjolen.
«Me sat ved det store stovevindauget, og det var mørkt ute. Stjernehimmelen stod over husa og markene mot den gamle kyrkja, som jo ikkje vart kalla gammal då. Og me såg begge ut. Og så sa du, stillferdig, at det hendte at du, når du sat slik og kikka opp på verdsrommet, lurte på kva me eigentleg gjorde her nede, kva me skulle her.»
Kjell Arild Pollestad
Kjell Arild Pollestad er forfattar, omsetjar, katolsk pater i unåde og fast skribent i Dag og Tid.
Kvar setning er laga frå botnen av, kvart ord dirrar – oftast lågmælt og audmjukt.
Fleire artiklar
Laila Goody, Maria Ómarsdóttir Austgulen, Trond Espen Seim og John Emil Jørgenrud i nachspielet frå helvete som stykket til Edward Albee blir kalla.
Foto: Erika Hebbert
Sterkt om livsløgn og overleving
Gode skodespelarprestasjonar i intens kamp på liv og død.
Den nye statsministeren i Frankrike, Michel Barnier, blir klappa inn av den utgåande, Gabriel Attal, i ein seremoni på Hôtel Matignon i Paris 5. september.
Foto: Stephane De Sakutin / Reuters / NTB
Ny statsminister med gjeld, utan budsjett
No lyt alt skje raskt i fransk politikk for å avverje nye kriser.
Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl på veg til pressetreffet om motarbeiding av kriminalitet. Også statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum deltok.
Foto: Thomas Fure / NTB
– No ser me effekten av færre politifolk
Det er mykje regjeringa kunne gjort som dei ikkje har gjort. Me er ikkje imponerte, seier Helge André Njåstad (FrP).
Den oppdaterte boka om rettens ironi er ei samling av tekstar frå Rune Slagstad gjennom førti år.
Foto: André Johansen / Pax Forlag
Jussen som styringsverktøy
Rettens ironi, no i fjerde og utvida utgåve, har for lengst blitt ein klassikar i norsk idé- og rettshistorie.
Finn Olstad har doktorgrad i historie og er tidlegare professor ved Seksjon for kultur og samfunn ved Noregs idrettshøgskule.
Foto: Edvard Thorup
Det nye klassesamfunnet
Finn Olstads nye bok er eit lettlese innspel til ei sårt tiltrengd innsikt i skilnaden mellom fakta og ideologi.