JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Ein politisk intellektuell utfordrar

Gudmund Hernes viser i denne boka fram det doble i perspektivet sitt.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Kyrkje- og undervisningsminister Gudmund Hernes heldt på reformene sine då ha heldt pressekonferanse på Plaza Hotel i 1994.

Kyrkje- og undervisningsminister Gudmund Hernes heldt på reformene sine då ha heldt pressekonferanse på Plaza Hotel i 1994.

Foto: Berit Roald / NTB

Kyrkje- og undervisningsminister Gudmund Hernes heldt på reformene sine då ha heldt pressekonferanse på Plaza Hotel i 1994.

Kyrkje- og undervisningsminister Gudmund Hernes heldt på reformene sine då ha heldt pressekonferanse på Plaza Hotel i 1994.

Foto: Berit Roald / NTB

7606
20220325
7606
20220325

Sakprosa

Gudmund Hernes:

Maktutreder og maktutøver. Observasjoner i norsk offentlighet 1960–2021

Dreyer 2021

«Vi har vel alle erfart hvor skjøre ego’ene vi møter i den akademiske verden kan være – hvor mange som føler seg grunnleggende truet, og fort blir flakkende i blikket hvis en hugger til med et argument.»

Kva er det med denne mannen? Anten hærdar ikkje folk Hernes, eller så dyrkar dei han. Eller aller vanlegast er det nok å ha djup vørdnad for lærdommen, intellektet og talegåvene til denne sjeldne personlegdomen i norsk offentleg liv.

Dei som nyttar «hernesianisme» som skjellsord, er nok helst å finne i akademia og har motviljug godteke den rådande tilstanden. Systemet vi har enda med, har ført til nye former for stivsinn og tilbakeskoding, og er då heilt i pakt med ein vits Hernes brukte kome med i si tid som forskingsminister: «Hva er likheten mellom en kirkegård og et universitet? Det er at ingen av de tilstedeværende ønsker å flytte på seg.»

Råkande merknader

Det Hernes aldri gjorde, var å overstyre politisk innhaldet i forsking og undervisning, noko som no ser ut til å verte ei jamleg aukande freisting. At han oppnådde litt ymsande popularitet, har nok å gjere med måten han formulerer seg på i det innleiande sitatet ovanfor, henta frå siste boka hans, som kom ut like før jul. Boka syner nemleg godt ei side ved Hernes som mange vert urolege over og samstundes ovundrar: evna til kjølig analyse para med kvasse, råkande karakteristikkar som gjennomborar emnet han skriv om.

Slike merknader råkar også tilhøyrarar og lesarar i hjartekula. Ein heil del av tekstane i denne boka er talar eller føredrag haldne for å feire sosiologien, statsvitskapen, forskinga og elles også ulike tenkjarar. Nokre liknar på minneord, andre er artiklar med gjennomgangar av forskingspolitikk, av makttilhøve, av vilkår for og reaksjonar på den fyrste maktutgreiinga, der Gudmund Hernes spela ei sentral rolle.

Glimt av gull

Mykje av dette glimtar av intellektuelt og akademisk gull; det er kombinasjonar av systematiske diskusjonar, friare resonnement omkring verdien av det som er gjort, og somtid også drøftingar eller framlegg til korleis ein skal oppfatte aktiviteten til den samfunnsvitskaplege forskaren. I desse tekstane lyfter Hernes seg frå å vere ein nærsynt forskar til å te seg som ein samfunnsobservatør. Samanfatninga og perspektiveringa i det fine etterordet til Bernt Hagtvet gjer dette ganske tydeleg og er verdfullt i seg sjølv som tilskot til norsk intellektuell historie.

Tvisynet kjem fram på mange måtar. Mykje forsking, kulturteori, maktteori og framlegg til politisk aksjon byggjer nemleg på føreåtfatta oppfatningar. Eller, som Voltaire sa det: «Ein fordom er ein dom ein har felt før ein har gjort seg opp ei grunngjeven meining om sakstilhøvet det er tale om.» Hernes går ikkje ofte til opne åtak på skuleretningar eller mykje utbreidde teoriar. Han er ikkje dekonstruktør, men stiller spørsmål ved utgangspunktet for måten det er tenkt på, og justerer rett som det er siktet for målet.

Målstyringskritikk

Og då kjem vi til målstyringa, som Hernes ofte er skulda for å ha innført. Tilhøvet er snarare det motsette; Hernes kritiserte målstyringa for at ho alltid ville føre til frustrerte planar og større utgifter. Uoppfylte mål førte til krav om meir pengar for å oppfylle måla, og slik voks jamvel også dårleg grunngjevne prosjekt til rekrutteringsgrunnlag for nye generasjonar forskarar med fastlagde premissar.

Alle diskusjonane kring utdanning, frå grunnskule til universitet, i alle høve dei som er med i denne boka, er doble på den måten at dei føreset at samfunnet treng visse typar haldningar og eigenskapar hjå dei som vert utdanna, men også at det må finnast resultat som samfunnet kan nytte.

For denne lesaren ter det seg som eit sakn at det ikkje vert lagt fram ei eigenvurdering av desse tilskota til norsk politisk historie som Hernes sjølv produserte, jamfør tittelen på boka. Rett nok er det mot slutten med nokre kommentarartiklar frå Morgenbladet som peikar i ei meir kritisk vurderande retning overfor den uheile koplinga mellom sjølvstendig deltaking og resultatorientering som mange tidlegare artiklar står for.

Ulikskap

Når vi så kjem til «Sosialdemokratiet 2020: Et regime foran undergangen», får vi til gjengjeld ein skarpsindig gjennomgang av 40 år i Arbeidarpartiet, 1980–2020. Her ser vi dei store dilemmaa sette opp: Arbeidarklassen som forsvann, arbeidarklassen som vart forlaten, og framvoksteren av ei politisk klasse. Her er klårt slått fast at offentleg sektor produserer ulikskapar!

Det var slikt eg ville ha venta at Hernes skulle ha forfylgt tidlegare, ut frå den tidlege forskinga hans om just ulikskap. Analysen av utviklinga i politikkens (såkalla) venstreside der ein endar med det nest beste, altså kompromiss, er jo ikkje lenger der Hernes i denne 2020-artikkelen seier at sosialdemokratiet bør vere: ei rørsle for å sikre at dei som vert råka «av de ordninger vi andre ønsker, skal skånes for å måtte tåle skaden alene». Vi er langt derifrå, og etter mitt syn går vi i rakt motsett retning.

Men det er vel så at forskarar bør halde seg frå å profetere. Det heile minner om soga i Platons sjuande brev. Det gjekk ikkje slik Hernes såg for seg, at utdanningsreformene hans skulle gjere landet meir kompetent, meir skikka for nye utfordringar, meir akutt klart til å møte samfunnsendringane og samfunnsoppdraga. Sjølv om Hernes har ein dialogisk stil, ser ein ikkje mange spor etter dei innvendingane som kom i reformperioden, og som sidan har vorte framførte kan hende altfor mange gonger.

Overraskar ikkje

Heile denne amerikanskinspirerte tanken om at alle skal ha tilgang til det same, vart i utdanningssystemet omdanna til ei minimalistisk oppskrift: Dette kan vi klare oss med. Og det vart innprenta gjennom så mykje ideologisering og så mange kurs og diskusjonar at vi framleis ber det med oss som den eigentlege arven etter reformene på 90-talet. Det er kort og godt blitt eit dogme, i lærebøker som i undervisning, like sterkt som tanken om at verda må kunne delast opp i interessesfærar mellom stormaktene.

Filosofen Ludwig Wittgenstein sa at for å kunne analysere rett, må ein ha rett skildring av saka. Og her manglar det ikkje på skildringar. Men dei har svært ofte moralske eller definitoriske føresetnader som vert føresette i utgangspunktet. Om det så er avvisinga av kultursosiologen Pierre Bourdieu over to og ei halv side, som eg nok tykkjer er av dei minst interessante tekstane. Har ein lese døme på den fornyande innsatsen til Bourdieu, ser ein jo at det har ikkje Hernes gjort. Han må ha gjort som han tilrådde i 90-talet, og tenkt at det er betre med ein Disney-versjon av ein klassikar enn ingen versjon av den klassikaren.

Maktutgreiaren vurderer ikkje fylgjene av eiga maktutøving. Så tekstsamlinga overraskar ikkje, er ikkje eit fyrverkeri, men her er nok av aha-opplevingar.

Eit par av dei beste kjem heilt til sist, der Hernes rår sosialdemokratar frå å drøfte politikk ut frå tillit til marknaden og borgarlege premiss «med neoliberale halve og fjerdedels sannheter». Hadde han levd opp til ynsket, kunne boka vorte uomgjengeleg for alle som vil sosialdemokratiet vel. No har han helst dokumentert korleis han sjølv gav tilskot til at dette ynsket ikkje kjem til å verte oppfylt.

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen er professor i lesevitskap ved Universitetet i Stavanger og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Sakprosa

Gudmund Hernes:

Maktutreder og maktutøver. Observasjoner i norsk offentlighet 1960–2021

Dreyer 2021

«Vi har vel alle erfart hvor skjøre ego’ene vi møter i den akademiske verden kan være – hvor mange som føler seg grunnleggende truet, og fort blir flakkende i blikket hvis en hugger til med et argument.»

Kva er det med denne mannen? Anten hærdar ikkje folk Hernes, eller så dyrkar dei han. Eller aller vanlegast er det nok å ha djup vørdnad for lærdommen, intellektet og talegåvene til denne sjeldne personlegdomen i norsk offentleg liv.

Dei som nyttar «hernesianisme» som skjellsord, er nok helst å finne i akademia og har motviljug godteke den rådande tilstanden. Systemet vi har enda med, har ført til nye former for stivsinn og tilbakeskoding, og er då heilt i pakt med ein vits Hernes brukte kome med i si tid som forskingsminister: «Hva er likheten mellom en kirkegård og et universitet? Det er at ingen av de tilstedeværende ønsker å flytte på seg.»

Råkande merknader

Det Hernes aldri gjorde, var å overstyre politisk innhaldet i forsking og undervisning, noko som no ser ut til å verte ei jamleg aukande freisting. At han oppnådde litt ymsande popularitet, har nok å gjere med måten han formulerer seg på i det innleiande sitatet ovanfor, henta frå siste boka hans, som kom ut like før jul. Boka syner nemleg godt ei side ved Hernes som mange vert urolege over og samstundes ovundrar: evna til kjølig analyse para med kvasse, råkande karakteristikkar som gjennomborar emnet han skriv om.

Slike merknader råkar også tilhøyrarar og lesarar i hjartekula. Ein heil del av tekstane i denne boka er talar eller føredrag haldne for å feire sosiologien, statsvitskapen, forskinga og elles også ulike tenkjarar. Nokre liknar på minneord, andre er artiklar med gjennomgangar av forskingspolitikk, av makttilhøve, av vilkår for og reaksjonar på den fyrste maktutgreiinga, der Gudmund Hernes spela ei sentral rolle.

Glimt av gull

Mykje av dette glimtar av intellektuelt og akademisk gull; det er kombinasjonar av systematiske diskusjonar, friare resonnement omkring verdien av det som er gjort, og somtid også drøftingar eller framlegg til korleis ein skal oppfatte aktiviteten til den samfunnsvitskaplege forskaren. I desse tekstane lyfter Hernes seg frå å vere ein nærsynt forskar til å te seg som ein samfunnsobservatør. Samanfatninga og perspektiveringa i det fine etterordet til Bernt Hagtvet gjer dette ganske tydeleg og er verdfullt i seg sjølv som tilskot til norsk intellektuell historie.

Tvisynet kjem fram på mange måtar. Mykje forsking, kulturteori, maktteori og framlegg til politisk aksjon byggjer nemleg på føreåtfatta oppfatningar. Eller, som Voltaire sa det: «Ein fordom er ein dom ein har felt før ein har gjort seg opp ei grunngjeven meining om sakstilhøvet det er tale om.» Hernes går ikkje ofte til opne åtak på skuleretningar eller mykje utbreidde teoriar. Han er ikkje dekonstruktør, men stiller spørsmål ved utgangspunktet for måten det er tenkt på, og justerer rett som det er siktet for målet.

Målstyringskritikk

Og då kjem vi til målstyringa, som Hernes ofte er skulda for å ha innført. Tilhøvet er snarare det motsette; Hernes kritiserte målstyringa for at ho alltid ville føre til frustrerte planar og større utgifter. Uoppfylte mål førte til krav om meir pengar for å oppfylle måla, og slik voks jamvel også dårleg grunngjevne prosjekt til rekrutteringsgrunnlag for nye generasjonar forskarar med fastlagde premissar.

Alle diskusjonane kring utdanning, frå grunnskule til universitet, i alle høve dei som er med i denne boka, er doble på den måten at dei føreset at samfunnet treng visse typar haldningar og eigenskapar hjå dei som vert utdanna, men også at det må finnast resultat som samfunnet kan nytte.

For denne lesaren ter det seg som eit sakn at det ikkje vert lagt fram ei eigenvurdering av desse tilskota til norsk politisk historie som Hernes sjølv produserte, jamfør tittelen på boka. Rett nok er det mot slutten med nokre kommentarartiklar frå Morgenbladet som peikar i ei meir kritisk vurderande retning overfor den uheile koplinga mellom sjølvstendig deltaking og resultatorientering som mange tidlegare artiklar står for.

Ulikskap

Når vi så kjem til «Sosialdemokratiet 2020: Et regime foran undergangen», får vi til gjengjeld ein skarpsindig gjennomgang av 40 år i Arbeidarpartiet, 1980–2020. Her ser vi dei store dilemmaa sette opp: Arbeidarklassen som forsvann, arbeidarklassen som vart forlaten, og framvoksteren av ei politisk klasse. Her er klårt slått fast at offentleg sektor produserer ulikskapar!

Det var slikt eg ville ha venta at Hernes skulle ha forfylgt tidlegare, ut frå den tidlege forskinga hans om just ulikskap. Analysen av utviklinga i politikkens (såkalla) venstreside der ein endar med det nest beste, altså kompromiss, er jo ikkje lenger der Hernes i denne 2020-artikkelen seier at sosialdemokratiet bør vere: ei rørsle for å sikre at dei som vert råka «av de ordninger vi andre ønsker, skal skånes for å måtte tåle skaden alene». Vi er langt derifrå, og etter mitt syn går vi i rakt motsett retning.

Men det er vel så at forskarar bør halde seg frå å profetere. Det heile minner om soga i Platons sjuande brev. Det gjekk ikkje slik Hernes såg for seg, at utdanningsreformene hans skulle gjere landet meir kompetent, meir skikka for nye utfordringar, meir akutt klart til å møte samfunnsendringane og samfunnsoppdraga. Sjølv om Hernes har ein dialogisk stil, ser ein ikkje mange spor etter dei innvendingane som kom i reformperioden, og som sidan har vorte framførte kan hende altfor mange gonger.

Overraskar ikkje

Heile denne amerikanskinspirerte tanken om at alle skal ha tilgang til det same, vart i utdanningssystemet omdanna til ei minimalistisk oppskrift: Dette kan vi klare oss med. Og det vart innprenta gjennom så mykje ideologisering og så mange kurs og diskusjonar at vi framleis ber det med oss som den eigentlege arven etter reformene på 90-talet. Det er kort og godt blitt eit dogme, i lærebøker som i undervisning, like sterkt som tanken om at verda må kunne delast opp i interessesfærar mellom stormaktene.

Filosofen Ludwig Wittgenstein sa at for å kunne analysere rett, må ein ha rett skildring av saka. Og her manglar det ikkje på skildringar. Men dei har svært ofte moralske eller definitoriske føresetnader som vert føresette i utgangspunktet. Om det så er avvisinga av kultursosiologen Pierre Bourdieu over to og ei halv side, som eg nok tykkjer er av dei minst interessante tekstane. Har ein lese døme på den fornyande innsatsen til Bourdieu, ser ein jo at det har ikkje Hernes gjort. Han må ha gjort som han tilrådde i 90-talet, og tenkt at det er betre med ein Disney-versjon av ein klassikar enn ingen versjon av den klassikaren.

Maktutgreiaren vurderer ikkje fylgjene av eiga maktutøving. Så tekstsamlinga overraskar ikkje, er ikkje eit fyrverkeri, men her er nok av aha-opplevingar.

Eit par av dei beste kjem heilt til sist, der Hernes rår sosialdemokratar frå å drøfte politikk ut frå tillit til marknaden og borgarlege premiss «med neoliberale halve og fjerdedels sannheter». Hadde han levd opp til ynsket, kunne boka vorte uomgjengeleg for alle som vil sosialdemokratiet vel. No har han helst dokumentert korleis han sjølv gav tilskot til at dette ynsket ikkje kjem til å verte oppfylt.

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen er professor i lesevitskap ved Universitetet i Stavanger og fast skribent i Dag og Tid.

Maktutgreiaren vurderer ikkje fylgjene av eiga maktutøving.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte
Bjørn Kvalsvik Nicolaysen

Ja til skule, nei til studentfabrikk

Diverre er samarbeidet mellom skulen og høgre utdanningsinstitusjonar ofte dårleg.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn
Andrej Kurkov

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis