JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Ei smertefull tvillingsoge

Agota Kristofs trilogi toler relansering. Det er meisterleg litteratur.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
3258
20200904
3258
20200904

Roman

Agota Kristof:

Den tredje løgnen

Omsett av Willy Flock
Cappelen

Agota Kristofs trilogi om tvillingane Claus og Lucas kom ut mellom 1986 og 1991 og blei raskt fanga opp på norsk ved Willy Flock. No blir bøkene relanserte over heile Europa og inkluderte i ein kanon over nyare europeisk litteratur der ein ungarar som skreiv på fransk og var busett i Sveits, får sin renessanse.

Agota Kristof (1935–2011) blei fødd i den vesle ungarske landsbyen Csikvánd med rundt 500 innbyggjarar, men voks opp i Szombathely, ein større by i nærleiken, heilt på grensa til Austerrike. Etter folkeopprøret i 1956 flykta ho med mann og barn og slo seg ned i Sveits, der ho tileigna seg fransk og etter kvart begynte å skrive. I den korte sjølvbiografien Analfabeten gjer ho greie for denne prosessen og det smertelege oppbrotet frå broren som blei igjen i Ungarn, og det er fullt mogleg å lese tvillingtrilogien (Tvillingenes dagbok, Beviset og Den tredje løgnen) i lys av det sjølvbiografiske.

Samtidig blir det sjølvbiografiske undergrave ved at alt blir vridd og vrengt frå ulike vinklar, slik at det lesaren trur etter å ha lese opninga med Tvillingenes dagbok, slett ikkje stemmer etter lesinga av Den tredje løgnen, for løgn og sanning er relative storleiker i dette universet, som gestaltar ein barndom og oppvekst under ekstreme vilkår med krig, okkupasjon, undertrykking og flukt.

På eiga hand

Frå starten er Claus og Lucas saman, plasserte hos bestemora, der dei veks opp og må greie seg sjølve og lære alt på eiga hand, sidan dei aldri går på skule eller blir innvigde i normale menneskelege relasjonar, dei må prøve det ut i all sin perversitet og råskap, slik at dei blir herda for vaksenlivet. Samtidig skriv dei, og desse dagboknotata dannar ein grunnmur i livet deira og i teksten som heilskap.

Tvillingenes dagbok sluttar med at Lucas som 15-åring på dramatisk vis flyktar over grensa og lar Claus bli igjen i heimlandet. Han blir registrert som papirlaus flyktning, og han lyg på alderen. Dermed blir han ikkje berre fysisk skild frå broren, men også i alder, og når han etter rundt 50 år i utlandet vender tilbake på turistvisum for å finne broren, blir dette brukt imot han.

Han vender tilbake til dei stadene han kjende som barn, og han kjem med ein ny versjon av det som hendte, og som skilde han frå broren og foreldra. Alt blir forskyvd og flytta på i «historier som ikke er virkelige, men som kunne ha vært det».

Smertefullt

Han finn omsider broren, som er ein kjend forfattar under psevdonymet Klaus Lukas, men broren fornektar han, og sidan visumet har gått ut for lenge sidan og han er under arrest og i varetekt i ambassaden før han skal deporterast, vel han å ta sitt eige liv.

Det går ei djup eksistensiell smerte gjennom heile trilogien, ein lengt etter noko som kanskje ikkje finst, for undervegs glir Claus og Lucas over i kvarandre som éin person, og denne lengten etter å finne seg sjølv i den andre er kanskje noko Agota Kristof sjølv kjende på og skreiv ut i denne heilt spesielle og djupt fascinerande trilogien.

Oddmund Hagen

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Agota Kristof:

Den tredje løgnen

Omsett av Willy Flock
Cappelen

Agota Kristofs trilogi om tvillingane Claus og Lucas kom ut mellom 1986 og 1991 og blei raskt fanga opp på norsk ved Willy Flock. No blir bøkene relanserte over heile Europa og inkluderte i ein kanon over nyare europeisk litteratur der ein ungarar som skreiv på fransk og var busett i Sveits, får sin renessanse.

Agota Kristof (1935–2011) blei fødd i den vesle ungarske landsbyen Csikvánd med rundt 500 innbyggjarar, men voks opp i Szombathely, ein større by i nærleiken, heilt på grensa til Austerrike. Etter folkeopprøret i 1956 flykta ho med mann og barn og slo seg ned i Sveits, der ho tileigna seg fransk og etter kvart begynte å skrive. I den korte sjølvbiografien Analfabeten gjer ho greie for denne prosessen og det smertelege oppbrotet frå broren som blei igjen i Ungarn, og det er fullt mogleg å lese tvillingtrilogien (Tvillingenes dagbok, Beviset og Den tredje løgnen) i lys av det sjølvbiografiske.

Samtidig blir det sjølvbiografiske undergrave ved at alt blir vridd og vrengt frå ulike vinklar, slik at det lesaren trur etter å ha lese opninga med Tvillingenes dagbok, slett ikkje stemmer etter lesinga av Den tredje løgnen, for løgn og sanning er relative storleiker i dette universet, som gestaltar ein barndom og oppvekst under ekstreme vilkår med krig, okkupasjon, undertrykking og flukt.

På eiga hand

Frå starten er Claus og Lucas saman, plasserte hos bestemora, der dei veks opp og må greie seg sjølve og lære alt på eiga hand, sidan dei aldri går på skule eller blir innvigde i normale menneskelege relasjonar, dei må prøve det ut i all sin perversitet og råskap, slik at dei blir herda for vaksenlivet. Samtidig skriv dei, og desse dagboknotata dannar ein grunnmur i livet deira og i teksten som heilskap.

Tvillingenes dagbok sluttar med at Lucas som 15-åring på dramatisk vis flyktar over grensa og lar Claus bli igjen i heimlandet. Han blir registrert som papirlaus flyktning, og han lyg på alderen. Dermed blir han ikkje berre fysisk skild frå broren, men også i alder, og når han etter rundt 50 år i utlandet vender tilbake på turistvisum for å finne broren, blir dette brukt imot han.

Han vender tilbake til dei stadene han kjende som barn, og han kjem med ein ny versjon av det som hendte, og som skilde han frå broren og foreldra. Alt blir forskyvd og flytta på i «historier som ikke er virkelige, men som kunne ha vært det».

Smertefullt

Han finn omsider broren, som er ein kjend forfattar under psevdonymet Klaus Lukas, men broren fornektar han, og sidan visumet har gått ut for lenge sidan og han er under arrest og i varetekt i ambassaden før han skal deporterast, vel han å ta sitt eige liv.

Det går ei djup eksistensiell smerte gjennom heile trilogien, ein lengt etter noko som kanskje ikkje finst, for undervegs glir Claus og Lucas over i kvarandre som éin person, og denne lengten etter å finne seg sjølv i den andre er kanskje noko Agota Kristof sjølv kjende på og skreiv ut i denne heilt spesielle og djupt fascinerande trilogien.

Oddmund Hagen

Det går ei djup eksistensiell smerte gjennom heile trilogien, ein lengt etter noko som kanskje ikkje finst.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Det vart meir enn 300 bryllaup mellom islandske kvinner og allierte soldatar og offiserar.

Foto: National Archives, Maryland

Samfunn

Den uheldige sida av «ein velsigna invasjon»

REYKJAVÍK: På Island vart det registrert meir enn 800 kvinner som hadde kontakt med engelske eller amerikanske militære under krigen. Det var kontroversielt, og mange av kvinnene vart straffa på ulikt vis.

Ottar Fyllingsnes
Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Kjersti Halvorsen er psykolog og forfattar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
Ingvild Bræin

Fadesar og fasadar

Roboten blir til mens vi ror.

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek  Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned (jf. opprykk, nedrykk), skriv Kristin Fridtun. Her tek Ranheims Mads Reginiussen til tårene etter nedrykk i eliteseriekampen i fotball mellom Rosenborg og Ranheim på Lerkendal Stadion (3-2).

Foto: Ole Martin Wold / NTB

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

I rykk og napp

Det er naturleg å rykkja til når ein skjønar at laget ein spelar eller heiar på, rykkjer ned.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.

Foto: Wildside

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Roma – ein lukka by

Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis