JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Ei gruve i livet

Odd Marakatt Sivertsen skriv innsiktsfullt om folk under harde kår.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
3623
20220701
3623
20220701

Roman

Odd Marakatt Sivertsen:

Ingen tårer i Moskogaisa

Communicatio Forlag

Det er mange slags gruver her i livet, og det er viktig å sjå skilnad på gullgruver og fallgruver. Romanen Ingen tårer i Moskogaisa har derimot ei kopargruve sentralt plassert i handlinga, og då er forfattaren på trygg grunn. Det same kan ikkje seiast om gruvearbeidarane.

Rotlaust barn

Teksten har skiftande perspektiv, der guten Eero, som vert døypt som Enok i Noreg, fører ordet først og sist, men vert presentert i tredje person i midten av romanen. Han kom til verda på slutten av attenhundretalet, truleg nord i Finland, og levde i lag med mora til dei to kom vekk frå kvarandre i Skibotn i Noreg, og eit barnlaust par, Peder og Sina, tok han til seg. På den tida er det oppdaga kopar i fjellet just på dei kantar, og etter ei tid, der Eero veks opp som Enok med skiftande føresette, kjem det i gang gruvedrift i fjella ved Birtavarre. Men før ein kjem så langt, har forfattaren fått til ei flott skildring av det rotlause barnet i ei hard tid. Guten syg til seg kunnskap frå fleire kjelder og reagerer emosjonelt utan intellektuell korrigering, mellom fattige folk, der somme dansar kring den tomma flaska, og andre rundt den fulle, læstadianarar på den eine sida og gruvesluskar på den andre.

Sivertsen skriv både informativt og reint arbitrært, og boka er såleis eit skjønnlitterært verk med essayistiske innslag, noko som fungerer av di det ikkje vert for mykje av dei reine saksopplysningane, altså slike som skildrar utviklinga av bergverksdrifta, kjende ulukker og framvoksteren av arbeidarsamfunn. Ein annan måte å framstilla dette på, kunne ha vore å dela teksten opp i fleire små kapittel, med ei kort, sakleg innleiing av kvart av desse, og kanskje fleire instansar som kom til uttrykk i første person. Men Sivertsen har gjort sitt val og kjem vel ifrå det.

På leiting

Ein les boka både for sakkunnskapen, informasjonen om livet i gruvesamfunnet, der kokka går væpna med hammar, og for å sjå korleis det går med Enok. Teksten dveler ikkje lenge ved kvart stadium i livet hans, han veks fort til og vert tidleg sysselsett i gruva Moskogaisa, først som køyrekar og seinare inne i sjølve gruvene. Han er mykje påverka av læstadianismen, og lite av alkohol, men når han stundom fretter nytt, eller gamalt, om den bortkomne mora, får han høyra at det er motsett med henne. Han slepper likevel ikkje tak i minnet om henne, og han legg ut på leiting. Dette er eit lite spenningsmoment i teksten, men det vert fort utløyst. Det som kunne ha vore eit djup gruve i livet, vert helst eit dagbrot, men det er likevel plausibelt, så ein tvilar ikkje på at det er slik forfattaren skriv.

Nøytral tone

Sivertsen skildrar tida godt. Kulturen er truverdig og språket idiomatisk sannsynleg utan å verke arkaisk. Det harde livet skriv han om i ein heller nøytral tone som høver godt til måten Enok ser livet på, for han er kjenslevar, men ikkje særleg sentimental. Dei mange skadane og dødsfalla knytt til gruvedrifta får presis omtale utan forsterkande språkbruk, og det høver jo godt med tittelen på boka. Elles ser det ut til at religionen etter kvart tapar makta si over Enok, men då er det kommunismen som ligg best an til å ta over. Du skal sjå han har funne seg ei ny gruve i livet.

Boka løyser seg litt opp mot slutten, men har alt i alt gode litterære kvalitetar, og den kulturhistoriske verdien er udiskutabel.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Odd Marakatt Sivertsen:

Ingen tårer i Moskogaisa

Communicatio Forlag

Det er mange slags gruver her i livet, og det er viktig å sjå skilnad på gullgruver og fallgruver. Romanen Ingen tårer i Moskogaisa har derimot ei kopargruve sentralt plassert i handlinga, og då er forfattaren på trygg grunn. Det same kan ikkje seiast om gruvearbeidarane.

Rotlaust barn

Teksten har skiftande perspektiv, der guten Eero, som vert døypt som Enok i Noreg, fører ordet først og sist, men vert presentert i tredje person i midten av romanen. Han kom til verda på slutten av attenhundretalet, truleg nord i Finland, og levde i lag med mora til dei to kom vekk frå kvarandre i Skibotn i Noreg, og eit barnlaust par, Peder og Sina, tok han til seg. På den tida er det oppdaga kopar i fjellet just på dei kantar, og etter ei tid, der Eero veks opp som Enok med skiftande føresette, kjem det i gang gruvedrift i fjella ved Birtavarre. Men før ein kjem så langt, har forfattaren fått til ei flott skildring av det rotlause barnet i ei hard tid. Guten syg til seg kunnskap frå fleire kjelder og reagerer emosjonelt utan intellektuell korrigering, mellom fattige folk, der somme dansar kring den tomma flaska, og andre rundt den fulle, læstadianarar på den eine sida og gruvesluskar på den andre.

Sivertsen skriv både informativt og reint arbitrært, og boka er såleis eit skjønnlitterært verk med essayistiske innslag, noko som fungerer av di det ikkje vert for mykje av dei reine saksopplysningane, altså slike som skildrar utviklinga av bergverksdrifta, kjende ulukker og framvoksteren av arbeidarsamfunn. Ein annan måte å framstilla dette på, kunne ha vore å dela teksten opp i fleire små kapittel, med ei kort, sakleg innleiing av kvart av desse, og kanskje fleire instansar som kom til uttrykk i første person. Men Sivertsen har gjort sitt val og kjem vel ifrå det.

På leiting

Ein les boka både for sakkunnskapen, informasjonen om livet i gruvesamfunnet, der kokka går væpna med hammar, og for å sjå korleis det går med Enok. Teksten dveler ikkje lenge ved kvart stadium i livet hans, han veks fort til og vert tidleg sysselsett i gruva Moskogaisa, først som køyrekar og seinare inne i sjølve gruvene. Han er mykje påverka av læstadianismen, og lite av alkohol, men når han stundom fretter nytt, eller gamalt, om den bortkomne mora, får han høyra at det er motsett med henne. Han slepper likevel ikkje tak i minnet om henne, og han legg ut på leiting. Dette er eit lite spenningsmoment i teksten, men det vert fort utløyst. Det som kunne ha vore eit djup gruve i livet, vert helst eit dagbrot, men det er likevel plausibelt, så ein tvilar ikkje på at det er slik forfattaren skriv.

Nøytral tone

Sivertsen skildrar tida godt. Kulturen er truverdig og språket idiomatisk sannsynleg utan å verke arkaisk. Det harde livet skriv han om i ein heller nøytral tone som høver godt til måten Enok ser livet på, for han er kjenslevar, men ikkje særleg sentimental. Dei mange skadane og dødsfalla knytt til gruvedrifta får presis omtale utan forsterkande språkbruk, og det høver jo godt med tittelen på boka. Elles ser det ut til at religionen etter kvart tapar makta si over Enok, men då er det kommunismen som ligg best an til å ta over. Du skal sjå han har funne seg ei ny gruve i livet.

Boka løyser seg litt opp mot slutten, men har alt i alt gode litterære kvalitetar, og den kulturhistoriske verdien er udiskutabel.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Kulturen er truverdig og språket idiomatisk sannsynleg utan å verka arkaisk.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes
Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Eugenio Derbez spelar hovudrolla som den nye læraren Sergio på ein mexikansk skule.

Foto: AS Fidalgo

FilmMeldingar

Simpatico

Radical er ein søt, håpefull film og ei rørande hyllest til kunnskap og pedagogikk.

Brit Aksnes
Stig Amdam og Ragnhild Gudbrandsen spelar hovudrollene i stykket av August Strindberg.

Stig Amdam og Ragnhild Gudbrandsen spelar hovudrollene i stykket av August Strindberg.

Foto: Magnus Skrede / Den Nationale Scene

TeaterMeldingar
Jan H. Landro

Krigen mellom kjønna

Dødsdansen er eit ekteskapsdrama der komikken får for stor plass, men spelestilane utfordrar kvarandre på interessant vis.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou  i Hebei-provinsen.

Kina fyrer på alle sylindrane: Ingen bygger ut så mykje kolkraft som kinesarane gjer. Biletet viser eit kolkraftverk i Dingzhou i Hebei-provinsen.

Foto: Ng Han Guan / AP / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Ein straum av problem

Straumforbruket i verda aukar framleis raskare enn fornybar kraftproduksjon. Kolkraftverk skal varme kloden i mange år enno.

Nana rise-Lynum er redaktør i Norsk Barneblad.

Nana rise-Lynum er redaktør i Norsk Barneblad.

Foto: Per Anders Todal

Kultur
Hilde Vesaas

Å gi barn det dei ikkje veit at dei vil ha

Norsk Barneblad vart skipa i 1887 og har kome ut kvart år sidan. Sist helg fekk Nana Rise-Lynum Målprisen frå Noregs Mållag for innsatsen som redaktør.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Cecilie Hellestveit
Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Ludmila Shabelnyk syner bilete av sonen Ivan i landsbyen Kapitolivka ved Izium i Ukraina, 25. september 2022. Russiske okkupasjonsstyrkar mishandla Ivan grovt før dei drap han. Landsbyen vart seinare gjenerobra av ukrainske styrkar.

Foto: Evgeniy Maloletka / AP / NTB

KommentarSamfunn

Overgrep som skakar folkeretten

Okkupasjonsmakta Russland viser ingen respekt for konvensjonen som skal verne sivile i krig.

Cecilie Hellestveit

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis