JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Ei elskarinne for far

Somme bøker les ein forbitra og med gråten i halsen. Dette er ei av dei.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Kjønnsforskar Eva Lundgren etter å ha vorte frikjend for mistanken om uheiderleg forsking. No har ho skrive ein roman om eit overgrep.

Kjønnsforskar Eva Lundgren etter å ha vorte frikjend for mistanken om uheiderleg forsking. No har ho skrive ein roman om eit overgrep.

Foto: Jörgen Hagelqvist / UNT / NTB scanpix

Kjønnsforskar Eva Lundgren etter å ha vorte frikjend for mistanken om uheiderleg forsking. No har ho skrive ein roman om eit overgrep.

Kjønnsforskar Eva Lundgren etter å ha vorte frikjend for mistanken om uheiderleg forsking. No har ho skrive ein roman om eit overgrep.

Foto: Jörgen Hagelqvist / UNT / NTB scanpix

4594
20180622
4594
20180622

Sakprosa

Eva Lundgren:

Livsarven. En beretning om overgrep.

Gyldendal

Skrivemåten i Livsarven kan liknast med skalpellen inn i ein verkebyll som har fått vekse til smertestillande piller berre gjer skade. Det som renn ut, er uhugleg å sjå.

Forfattaren er notorisk utskjelt for bøker om religiøse, psykiske og seksuelle overgrep. Eva Lundgren har alltid vore i kamp. Ho har oppsøkt, grave fram eller fått materiale ho har publisert og drøfta. Like frå starten vart ho møtt med grov æreskjelling og mistenkjeleggjering. Det kom bakpå henne for vel ti års tid sidan, då det vart hevda at ho, professor ved velærverdige Universitetet i Uppsala, skulle ha dikta opp materiale, blant anna om satanistsekter som ofra born. Stormen stod inntil universitetet hennar fekk granska saka. Dei forvrengde påstandane om kva ho hadde skrive og gjort, vart avsanna, ho fekk oppreisning og skadeserstatning.

Knust barndom

Denne soga er ikkje uvedkomande her; «the shaming» gjev rammeforteljinga om kvifor og korleis Lundgren tok opp soga som er lagd fram i Livsarven. Vi ser fylgjene av det sosiale fallet, men òg korleis ho i trua på det ho gjer, arbeider seg opp att. Ho konstruerer nye framgangsmåtar, hentar opp andre ressursar. Dei skaper ny forståing av sjølvet og av andre at ho må streve slik med å finne måten å skildre den knuste barndommen til «Emma» på, kvinna som alltid har levd med fylgjene av å ha vore elskarinna til faren – i eit miljø av omsynslause humanistar.

Ramma lèt oss òg sjå korleis dei det gjeld, er anonymiserte, ein prosess nøye fylgd av ho som er utgangspunktet for «Emma» og forlaget. Eit gammalt triks er brukt: Skildringa tek feste i antipodar, altså reine motsetningar, i ombytingar av nord og sør, fagdisiplinar, språk og så bortetter, men topologien flyttar ikkje frå Bergen. For mange som var nye i Bergen for om lag 40 år sidan, er det eitt og anna den gong uforståeleg som fell på plass – og som gjer at vi grøssar.

Incest

Mellom start og slutt i rammeforteljinga finn vi då den sterke soga om ei heilt anna kvinne, fødd i 1952, og familien hennar – ei soge som trengde seg på utanfrå, ved oppattekne kontaktar frå dei som ville ha henne fortald.

Ein kveld bergensjenta «Emma» er sju, kjem far hennar, nybakt professor med landleg bakgrunn, gift med ei kvinne av høgt borgarskap, opp i senga hennar med ei gulrot for å leike på ein måte vi her ikkje treng detaljere. Over år vekslar bruken av fødevarer (leverpostei, prim, vaniljesaus etc.), som kamuflerer den dårlege hygienen til mannen. Ikkje før tolvårsalderen skjer det fyrste samleiet, sidan vert det jamleg, heilt fram til «Emma» er 24 år. Då vert det for mykje for jenta, og psykiatrisk behandling er ein veg ut som så avsluttar det fysiske hopehavet.

Materialet er mangslunge, med blant anna dagbøker etter mora, som har levd på eksistensminimum med lite tilgang til pengar heile ekteskapet, og som gir opp å protestere mot utruskap med allslags kvinner utanom barnet hennar, som ho vel veit om, men ikkje vedgår. Det er sjukejournalar, brev og munnlege vitnemål, især frå «Emma», som har hatt full kontroll med presentasjonen av soga si, men ikkje med livet sitt, med fysiske skadar (blant anna i endetarmen) og konfliktfulle haldningar overfor faren. Eit liv med psykiske plager kjem ho aldri frå, sjølv om ho har ein eigen karriere, på sitt vis, kan føre seg sosialt og finn kjærleik hjå menn.

Kampspråk

Lundgren har ofte skrive dikotomistisk – ut frå sterke motsetnadspar – og fører ein agonistisk retorikk, eit kampspråk. Det har eg alltid likt ved henne, at ho slik har ein inkarnert samfunnsanalyse, der ho alltid kjempar for dei som vert haldne nede, og aldri sparkar nedover. I Livsarven har ho gjort ei omfattande kvalitativ endring: Dei mest grufulle skildringar – så sprø at dei kling sanne av den grunn – vert fylgde av moment av doble røynsler og kjensler i alle hendingar, kva som bind opp aktørane, alltid med ein uendeleg var tone i alt som handlar om hovudpersonen «Emma». Her er eit livs fornedring framlagt på ein måte der vitnemålets vørdnad bryt fram.

Er det forsking, er det kunst, er det dokumentasjon? Alt dette og meir til. Du må vere særs blasert om ikkje boka rører ved noko i deg. Eg trur på denne boka. Det vil nok dei fleste som les med ørlite opning i sinnet, gjere.

Bjørn Kvalsvik
Nicolaysen

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen er professor i lesevitskap ved Universitetet i Stavanger og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Sakprosa

Eva Lundgren:

Livsarven. En beretning om overgrep.

Gyldendal

Skrivemåten i Livsarven kan liknast med skalpellen inn i ein verkebyll som har fått vekse til smertestillande piller berre gjer skade. Det som renn ut, er uhugleg å sjå.

Forfattaren er notorisk utskjelt for bøker om religiøse, psykiske og seksuelle overgrep. Eva Lundgren har alltid vore i kamp. Ho har oppsøkt, grave fram eller fått materiale ho har publisert og drøfta. Like frå starten vart ho møtt med grov æreskjelling og mistenkjeleggjering. Det kom bakpå henne for vel ti års tid sidan, då det vart hevda at ho, professor ved velærverdige Universitetet i Uppsala, skulle ha dikta opp materiale, blant anna om satanistsekter som ofra born. Stormen stod inntil universitetet hennar fekk granska saka. Dei forvrengde påstandane om kva ho hadde skrive og gjort, vart avsanna, ho fekk oppreisning og skadeserstatning.

Knust barndom

Denne soga er ikkje uvedkomande her; «the shaming» gjev rammeforteljinga om kvifor og korleis Lundgren tok opp soga som er lagd fram i Livsarven. Vi ser fylgjene av det sosiale fallet, men òg korleis ho i trua på det ho gjer, arbeider seg opp att. Ho konstruerer nye framgangsmåtar, hentar opp andre ressursar. Dei skaper ny forståing av sjølvet og av andre at ho må streve slik med å finne måten å skildre den knuste barndommen til «Emma» på, kvinna som alltid har levd med fylgjene av å ha vore elskarinna til faren – i eit miljø av omsynslause humanistar.

Ramma lèt oss òg sjå korleis dei det gjeld, er anonymiserte, ein prosess nøye fylgd av ho som er utgangspunktet for «Emma» og forlaget. Eit gammalt triks er brukt: Skildringa tek feste i antipodar, altså reine motsetningar, i ombytingar av nord og sør, fagdisiplinar, språk og så bortetter, men topologien flyttar ikkje frå Bergen. For mange som var nye i Bergen for om lag 40 år sidan, er det eitt og anna den gong uforståeleg som fell på plass – og som gjer at vi grøssar.

Incest

Mellom start og slutt i rammeforteljinga finn vi då den sterke soga om ei heilt anna kvinne, fødd i 1952, og familien hennar – ei soge som trengde seg på utanfrå, ved oppattekne kontaktar frå dei som ville ha henne fortald.

Ein kveld bergensjenta «Emma» er sju, kjem far hennar, nybakt professor med landleg bakgrunn, gift med ei kvinne av høgt borgarskap, opp i senga hennar med ei gulrot for å leike på ein måte vi her ikkje treng detaljere. Over år vekslar bruken av fødevarer (leverpostei, prim, vaniljesaus etc.), som kamuflerer den dårlege hygienen til mannen. Ikkje før tolvårsalderen skjer det fyrste samleiet, sidan vert det jamleg, heilt fram til «Emma» er 24 år. Då vert det for mykje for jenta, og psykiatrisk behandling er ein veg ut som så avsluttar det fysiske hopehavet.

Materialet er mangslunge, med blant anna dagbøker etter mora, som har levd på eksistensminimum med lite tilgang til pengar heile ekteskapet, og som gir opp å protestere mot utruskap med allslags kvinner utanom barnet hennar, som ho vel veit om, men ikkje vedgår. Det er sjukejournalar, brev og munnlege vitnemål, især frå «Emma», som har hatt full kontroll med presentasjonen av soga si, men ikkje med livet sitt, med fysiske skadar (blant anna i endetarmen) og konfliktfulle haldningar overfor faren. Eit liv med psykiske plager kjem ho aldri frå, sjølv om ho har ein eigen karriere, på sitt vis, kan føre seg sosialt og finn kjærleik hjå menn.

Kampspråk

Lundgren har ofte skrive dikotomistisk – ut frå sterke motsetnadspar – og fører ein agonistisk retorikk, eit kampspråk. Det har eg alltid likt ved henne, at ho slik har ein inkarnert samfunnsanalyse, der ho alltid kjempar for dei som vert haldne nede, og aldri sparkar nedover. I Livsarven har ho gjort ei omfattande kvalitativ endring: Dei mest grufulle skildringar – så sprø at dei kling sanne av den grunn – vert fylgde av moment av doble røynsler og kjensler i alle hendingar, kva som bind opp aktørane, alltid med ein uendeleg var tone i alt som handlar om hovudpersonen «Emma». Her er eit livs fornedring framlagt på ein måte der vitnemålets vørdnad bryt fram.

Er det forsking, er det kunst, er det dokumentasjon? Alt dette og meir til. Du må vere særs blasert om ikkje boka rører ved noko i deg. Eg trur på denne boka. Det vil nok dei fleste som les med ørlite opning i sinnet, gjere.

Bjørn Kvalsvik
Nicolaysen

Bjørn Kvalsvik Nicolaysen er professor i lesevitskap ved Universitetet i Stavanger og fast skribent i Dag og Tid.

Er det forsking, er det kunst, er det dokumentasjon? Alt dette og meir til.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø
Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
RichardAubrey White

Tendensiøs statistikk om senfølger

Myndighetene må anerkjenne at senfølger eksisterer og utgjør et samfunnsproblem.

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Foto: Javad Parsa / NTB

Ordskifte
AndreasBjelland Eriksen

Bedre forhold for villreinen

Villreinen som lever i fjellområdene i Sør-Norge, sliter. Skal vi lykkes med å snu utviklingen, må vi finne løsninger sammen.

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature
Ida Lødemel Tvedt

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis