Du skal ikkje stele
Det finst mykje kreativ kraft i dårleg samvit.
Kaia Dahle Nyhus handskriv teksten i biletbøkene sine.
Foto: Line Fresti
Biletbok
Kaia Dahle Nyhus:
Sjokoladeskurken
Cappelen Damm
Vi kan ikkje lenger snakke om Kaia Dahle Nyhus som ein nykommar, men framleis får ein kjensla av å sjå noko nytt når ein blar i biletbøkene hennar. Det nye er tydelegast i måten ho handskriv teksten på og lèt han bli ein del av estetikken, men likevel ikkje integrerer han i bileta slik vi er vande med i sjangeren. Metta fargeflater med stiliserte figurar i eit naivt, men uttrykksfullt formspråk er blitt eit kjennemerke.
I Sjokoladeskurken er ho både forfattar og illustratør, slik ho også var det i fjorårets prislønte utgjeving Verden sa ja. Frå det breitt kollektive og globale samvitet for kloden og klimaet skrur ho denne gongen siktet inn på den enkelte og på ein meir grunnleggjande køyreregel: Du skal ikkje stele.
Har du nokon gong stole noko, og det har du nok, veit du korleis det kjennest. Det dårlege samvitet kan setje fart både i frykta og fantasien. I Sjokoladeskurken utnyttar forfattaren den kreative krafta som ligg i dette. I staden for å terpe på kva som er rett og kva som er gale, får barnelesaren vere med på ei utforsking av ukjende, spanande og skumle versjonar av skurkerolla.
I form minner forteljinga om klassiske mytar og eventyr som skulle tene til å skremme barnet bort frå den smale stien. Vår vesle sjokoladetjuv fell i søvn, men så bankar det på vindauget. Inn kjem eit sendebod frå skurkemøtet, som den nyslåtte tjuven i senga no er invitert til.
I oppslag etter oppslag viser dei seg med spesialitetane sine: Nasker’n, Hacker’n, Raner’n og etter kvart også den mørke Morder’n.
Her er det freistande å dra i nødbremsen og bla forbi. Somme av oppslaga er i overkant skremmande for målgruppa.
Den god-skumle spaninga er i alle fall borte. I staden vert det tydeleg for lesaren: Sjokoladeskurken er i dårleg selskap på skurkemøtet. Vel heime er det likevel ikkje fullt så opplagt at karrieren som tjuv bør avsluttast. Sjokolade er veldig godt.
Janne Karin Støylen
Janne Karin Støylen er bonde og litteraturvitar.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Biletbok
Kaia Dahle Nyhus:
Sjokoladeskurken
Cappelen Damm
Vi kan ikkje lenger snakke om Kaia Dahle Nyhus som ein nykommar, men framleis får ein kjensla av å sjå noko nytt når ein blar i biletbøkene hennar. Det nye er tydelegast i måten ho handskriv teksten på og lèt han bli ein del av estetikken, men likevel ikkje integrerer han i bileta slik vi er vande med i sjangeren. Metta fargeflater med stiliserte figurar i eit naivt, men uttrykksfullt formspråk er blitt eit kjennemerke.
I Sjokoladeskurken er ho både forfattar og illustratør, slik ho også var det i fjorårets prislønte utgjeving Verden sa ja. Frå det breitt kollektive og globale samvitet for kloden og klimaet skrur ho denne gongen siktet inn på den enkelte og på ein meir grunnleggjande køyreregel: Du skal ikkje stele.
Har du nokon gong stole noko, og det har du nok, veit du korleis det kjennest. Det dårlege samvitet kan setje fart både i frykta og fantasien. I Sjokoladeskurken utnyttar forfattaren den kreative krafta som ligg i dette. I staden for å terpe på kva som er rett og kva som er gale, får barnelesaren vere med på ei utforsking av ukjende, spanande og skumle versjonar av skurkerolla.
I form minner forteljinga om klassiske mytar og eventyr som skulle tene til å skremme barnet bort frå den smale stien. Vår vesle sjokoladetjuv fell i søvn, men så bankar det på vindauget. Inn kjem eit sendebod frå skurkemøtet, som den nyslåtte tjuven i senga no er invitert til.
I oppslag etter oppslag viser dei seg med spesialitetane sine: Nasker’n, Hacker’n, Raner’n og etter kvart også den mørke Morder’n.
Her er det freistande å dra i nødbremsen og bla forbi. Somme av oppslaga er i overkant skremmande for målgruppa.
Den god-skumle spaninga er i alle fall borte. I staden vert det tydeleg for lesaren: Sjokoladeskurken er i dårleg selskap på skurkemøtet. Vel heime er det likevel ikkje fullt så opplagt at karrieren som tjuv bør avsluttast. Sjokolade er veldig godt.
Janne Karin Støylen
Janne Karin Støylen er bonde og litteraturvitar.
Fleire artiklar
To unge mormonmisjonærar, søster Paxton (Sophie Thatcher) og søster Barnes (Chloe East), blir tvinga til å setje trua si på prøve i møtet med herr Reed (Hugh Grant).
Foto: Ymer Media
«Mange av skrekkfilmane no til dags liknar meir på filmar frå syttitalet»
I tillegg til å vere forfattar er Kristina Leganger Iversen også litteraturvitar, samfunnsdebattant og omsetjar.
Foto: Sara Olivia Sanderud
Nedslåande sanning
Kristina Leganger Iversen leverer eit grundig studium av noko som burde vere opplagt for fleire.
Teikning: May Linn Clement
«Me har ikkje grunnlag for å seia at bokmålsbrukarar har kvassare penn enn andre, men nokre av dei evnar å kløyva kvass i to.»
Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.
Foto: Another World Entertainment
Propaganda på agendaen
Fører og forfører er ein drivande historietime om tidenes skumlaste skrønemakar.
Ein mann med tomlar opp i ruinane i ein forstad sør i Beirut etter at fredsavtalen mellom Hizbollah og Israel vart gjeldande 27. november.
Foto: Mohammed Yassin / Reuters / NTB
Fredsavtale med biverknader
Avtalen mellom Israel og Libanon kan få vidtrekkjande konsekvensar.