JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Djupdykk i ein usikker røyndom

Eskil Skjeldal skriv sterkt og nært om psykisk sjukdom.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Eskil Skjeldal har tidlegare skrive sakprosabøker, men debuterer no som romanforfattar.

Eskil Skjeldal har tidlegare skrive sakprosabøker, men debuterer no som romanforfattar.

Foto: Vegard Giskehaug

Eskil Skjeldal har tidlegare skrive sakprosabøker, men debuterer no som romanforfattar.

Eskil Skjeldal har tidlegare skrive sakprosabøker, men debuterer no som romanforfattar.

Foto: Vegard Giskehaug

4042
20210305
4042
20210305

Roman

Eskil Skjeldal:

Fars hage, mors hus

Cappelen Damm

«Det var forferdelig trist, men det var først og fremst sant: Et menneske kan ikke endre et annet menneske. Det gjaldt å innse det, og slutte å håpe på kontakt.»

Dette er konklusjonen som Mikael landar på i barndomen.

Då han som vaksen mann møter i gravferda til faren, har han ikkje sett foreldra sine på 17 år. Det vert raskt klart at han har eit ustabilt sinn, og at han har vore plaga av psykisk sjukdom. Han seier: «Mye kunne gå galt i dag, jeg visste at jeg var lett å knuse. Men foreløpig var jeg altså i balanse.»

Det varer sjølvsagt ikkje. Alt før gravferda er over, smuldrar den skjøre kontrollen hans bort. Han kvervlar inn i eit kaotisk, uhandterleg sjølv, og på stutt tid spinn han ut av kontroll. Midt i vårdagane legg han seg til i senga, i mørkret. Frå sengekanten vert vi med på eit djupdykk i den særs usikre røyndomen hans.

Sakn, tvil

Dei mange tilbakeblikka viser eit livslaup som fører fram til denne mørke, urørlege våren. Oppveksten er prega av ei vag uro og eit stadig meir dominerande sakn. Foreldra står i sentrum av granskinga. Han undrar seg på om dei er glade i han. Tankane krinsar om kven han er for dei, og han saknar å verte sett som individ. Han granskar dei i løynd, men vert berre stadig meir forvirra, stundom rett ut skremd. Kven er desse menneska?

Mikaels forteljing om foreldra er prega av uvisse. Han har ingen handfaste prov på svik, men heller ikkje på at han er elska. Tvilen slit han sund. Så uviss er han på eigne observasjonar at eg som lesar vert trekt inn i tvilen. Kva har eigentleg desse foreldra gjort som er så gale?

Tvilen som knyter seg til Mikaels observasjonar, er sjølve navet i teksten. Med meir konkrete prov på omsorgssvikt hjå foreldra ville denne forteljinga ikkje vere mogeleg. Teksten gjer motstand mot eintydige svar, og lesaren vert tvinga inn i det splintra universet til Mikael.

Orda

Samanbrotet skjer mot eit bakteppe av eit ordinært liv i forstaden med kone og tre barn. Ragnhild forelska seg i han og stetta soleis lengselen hans etter å bli sett. Han seier: «Jeg kunne nå se meg selv med et annet menneskes blikk. Det hun så, det ble jeg. Det hun ville se, det ville jeg bli.»

Når han er frisk, er han ein god og omsorgsfull far. Han kjenner nærleik til barna og opplever seg sett. Men slik saka utviklar seg, er ikkje dette berre til velsigning. I ein av dei mest skakande og samstundes mest komiske episodane får Mikael ei teikning som den yngste dottera har laga av familien. Blikket til dottera manglar filteret som den vaksne har, og den direkte måten situasjonen er skildra på, gjer at i alle fall eg kjenner skjelvet heilt inn i innvolane.

Eskil Skjeldal skriv sterkt og nært om psykisk sjukdom. Depresjonen som har råka Mikael, held på å knekke familien. Både Mikael, Ragnhild og barna kjempar, men dei manglar sårt den naudsynte reiskapen. Ragnhild har klippefast tru på ordets makt og den terapeutiske verknaden av samtalen, men Mikael strittar imot. Den spontane og fysiske tilnærminga barna har til fars smerte, peikar mot ei anna løysing.

Romanen utforskar korleis vi vert definerte i samspel med andre, og korleis orda kjem til kort i kommunikasjonen mellom menneska. Det er eit ambisiøst prosjekt, og forfattaren lukkast langt på veg. I enkelte parti saknar eg djupna og den inderlege tonen som pregar teksten på sitt beste. Eg hadde òg gjerne sett eit noko fastare grep om komposisjonen. Til dømes verkar draumen som heimsøkjer hovudpersonen, noko kryptisk og unødvendig. Det er når Mikael kjempar for å verje barna sine mot dei mest destruktive sidene i seg sjølv, at forteljinga slår sterkast. Her er krafta særs treffande. Mikael taper fullstendig balansen, men teksten er solid.

Guri Sørnes

Guri Sørnes er radioteknikar og litteraturvitar.

Sidan Eskil Skjeldal er fast skribent i Dag og Tid, vert romanen hans meld av ein meldar utanfrå.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Eskil Skjeldal:

Fars hage, mors hus

Cappelen Damm

«Det var forferdelig trist, men det var først og fremst sant: Et menneske kan ikke endre et annet menneske. Det gjaldt å innse det, og slutte å håpe på kontakt.»

Dette er konklusjonen som Mikael landar på i barndomen.

Då han som vaksen mann møter i gravferda til faren, har han ikkje sett foreldra sine på 17 år. Det vert raskt klart at han har eit ustabilt sinn, og at han har vore plaga av psykisk sjukdom. Han seier: «Mye kunne gå galt i dag, jeg visste at jeg var lett å knuse. Men foreløpig var jeg altså i balanse.»

Det varer sjølvsagt ikkje. Alt før gravferda er over, smuldrar den skjøre kontrollen hans bort. Han kvervlar inn i eit kaotisk, uhandterleg sjølv, og på stutt tid spinn han ut av kontroll. Midt i vårdagane legg han seg til i senga, i mørkret. Frå sengekanten vert vi med på eit djupdykk i den særs usikre røyndomen hans.

Sakn, tvil

Dei mange tilbakeblikka viser eit livslaup som fører fram til denne mørke, urørlege våren. Oppveksten er prega av ei vag uro og eit stadig meir dominerande sakn. Foreldra står i sentrum av granskinga. Han undrar seg på om dei er glade i han. Tankane krinsar om kven han er for dei, og han saknar å verte sett som individ. Han granskar dei i løynd, men vert berre stadig meir forvirra, stundom rett ut skremd. Kven er desse menneska?

Mikaels forteljing om foreldra er prega av uvisse. Han har ingen handfaste prov på svik, men heller ikkje på at han er elska. Tvilen slit han sund. Så uviss er han på eigne observasjonar at eg som lesar vert trekt inn i tvilen. Kva har eigentleg desse foreldra gjort som er så gale?

Tvilen som knyter seg til Mikaels observasjonar, er sjølve navet i teksten. Med meir konkrete prov på omsorgssvikt hjå foreldra ville denne forteljinga ikkje vere mogeleg. Teksten gjer motstand mot eintydige svar, og lesaren vert tvinga inn i det splintra universet til Mikael.

Orda

Samanbrotet skjer mot eit bakteppe av eit ordinært liv i forstaden med kone og tre barn. Ragnhild forelska seg i han og stetta soleis lengselen hans etter å bli sett. Han seier: «Jeg kunne nå se meg selv med et annet menneskes blikk. Det hun så, det ble jeg. Det hun ville se, det ville jeg bli.»

Når han er frisk, er han ein god og omsorgsfull far. Han kjenner nærleik til barna og opplever seg sett. Men slik saka utviklar seg, er ikkje dette berre til velsigning. I ein av dei mest skakande og samstundes mest komiske episodane får Mikael ei teikning som den yngste dottera har laga av familien. Blikket til dottera manglar filteret som den vaksne har, og den direkte måten situasjonen er skildra på, gjer at i alle fall eg kjenner skjelvet heilt inn i innvolane.

Eskil Skjeldal skriv sterkt og nært om psykisk sjukdom. Depresjonen som har råka Mikael, held på å knekke familien. Både Mikael, Ragnhild og barna kjempar, men dei manglar sårt den naudsynte reiskapen. Ragnhild har klippefast tru på ordets makt og den terapeutiske verknaden av samtalen, men Mikael strittar imot. Den spontane og fysiske tilnærminga barna har til fars smerte, peikar mot ei anna løysing.

Romanen utforskar korleis vi vert definerte i samspel med andre, og korleis orda kjem til kort i kommunikasjonen mellom menneska. Det er eit ambisiøst prosjekt, og forfattaren lukkast langt på veg. I enkelte parti saknar eg djupna og den inderlege tonen som pregar teksten på sitt beste. Eg hadde òg gjerne sett eit noko fastare grep om komposisjonen. Til dømes verkar draumen som heimsøkjer hovudpersonen, noko kryptisk og unødvendig. Det er når Mikael kjempar for å verje barna sine mot dei mest destruktive sidene i seg sjølv, at forteljinga slår sterkast. Her er krafta særs treffande. Mikael taper fullstendig balansen, men teksten er solid.

Guri Sørnes

Guri Sørnes er radioteknikar og litteraturvitar.

Sidan Eskil Skjeldal er fast skribent i Dag og Tid, vert romanen hans meld av ein meldar utanfrå.

Det er eit ambisiøst prosjekt, og forfattaren lukkast langt på veg.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Roque Rachel Salas Rivera er poet, omsetjar og redaktør, og ein av poetane i antologien.

Roque Rachel Salas Rivera er poet, omsetjar og redaktør, og ein av poetane i antologien.

Foto: Poetry Foundation

Meldingar

Ung amerikansk dikting på norsk

Felles for fleire i antologien er viljen til å trekkja moderne teknologi og media djupt inn i diktinga.

Kjetil Berthelsen
Roque Rachel Salas Rivera er poet, omsetjar og redaktør, og ein av poetane i antologien.

Roque Rachel Salas Rivera er poet, omsetjar og redaktør, og ein av poetane i antologien.

Foto: Poetry Foundation

Meldingar

Ung amerikansk dikting på norsk

Felles for fleire i antologien er viljen til å trekkja moderne teknologi og media djupt inn i diktinga.

Kjetil Berthelsen
Abid Raja er advokat og Venstre- politikar.

Abid Raja er advokat og Venstre- politikar.

Foto: Lina Hindrum

BokMeldingar
EinarHaakaas

Det trugande utanforskapet

På sitt beste er Vår ære og vår frykt historia om ei integrering på retur og ei kraftig åtvaring om kva som kan skje som følgje av det.

MusikkMeldingar
Lars Mossefinn

Fargerikt om tolsemd

Me får garantert høyra meir til komponisten Eilertsen.

Birger Emanuelsen har skrive både romanar, essay og sakprosa etter debuten i 2012.

Birger Emanuelsen har skrive både romanar, essay og sakprosa etter debuten i 2012.

Foto: Christopher Helberg

BokMeldingar
Odd W. Surén

Endringar til godt og vondt

Birger Emanuelsen skriv om folk slik at ein trur på det.

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Foto: Carina Johansen / NTB

ØkonomiSamfunn

Ser ei slagside i direktoratet

Sokkeldirektoratet overdriv verdien av norsk
olje og gass, meiner universitetsrektor og petroleumsøkonom Klaus Mohn.

Per Anders Todal
Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Johan Sverdrup feltsenter ved den offisielle opninga i 2020. Dette feltet vart oppdaga i 2010 og er det siste verkeleg store oljefunnet på norsk sokkel.

Foto: Carina Johansen / NTB

ØkonomiSamfunn

Ser ei slagside i direktoratet

Sokkeldirektoratet overdriv verdien av norsk
olje og gass, meiner universitetsrektor og petroleumsøkonom Klaus Mohn.

Per Anders Todal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis