JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Dikting og sanning

Edvard Hoem skriv både nøkternt og gripande om ei tippoldemor som var jordmor på 1800-talet.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Edvard Hoem kjenner 1800-talet betre enn dei fleste, skriv Oddmund Hagen.

Edvard Hoem kjenner 1800-talet betre enn dei fleste, skriv Oddmund Hagen.

Foto: Paal Audestad

Edvard Hoem kjenner 1800-talet betre enn dei fleste, skriv Oddmund Hagen.

Edvard Hoem kjenner 1800-talet betre enn dei fleste, skriv Oddmund Hagen.

Foto: Paal Audestad

3469
20181221
3469
20181221

Roman

Edvard Hoem:

Jordmor på jorda. Huset under Blåhammaren

Oktober

Edvard Hoem har dei siste åra hatt ein eventyrleg suksess med fire slektsromanar med handling frå Romsdalen og Amerika. I år løftar han tippoldemora Marta Kristine Andersdatter Nesje fram frå det historiske mørkret, og han teiknar eit nært og truverdig bilde av eit enkeltindivid og dei økonomiske, materielle og strukturelle vilkåra ho måtte leve under den tida ho hadde mellom 1793 og 1877.

Hoem har skrive om henne tidlegare, da han på oppdrag frå Den norske jordmorforening skreiv boka Jordmor saman med Tove Nilsen i 2008. No har han utvida denne teksten og gått djupare inn i stoffet, og undertittelen Huset under Blåhammaren markerer skiljet mellom dei to romanane.

Uredd og rakrygga

Alt som barn viste Marta Kristine – eller Stina – seg å vere uredd og rakrygga i møte med vaksenverda, og dette draget ved henne kom til å prege dei vala ho gjorde seinare i livet. Ho møtte sin Hans som barn, og dei heldt fast ved kvarandre i ein livslang kjærleik som baud på store utfordringar for dei begge. Hans var med i krigen mot svenskane i 1814, og i slaget ved Matrand opplevde han ting som seinare vende tilbake som tunge krigstraume og gjorde han uskikka til å forsørgje familien som etter kvart omfatta ti barn, der den yngste av dei, Knut Hansen Nesje, er Edvard Hoems oldefar og hovudpersonen i Slåttekar i himmelen, første romanen i slektskvartetten.

Stina fekk gjennom presten på Veøy høve til å ta eit jordmorkurs i Molde, men ho møtte motstand i bygdene da ho ville praktisere yrket. Det som før hadde vore gratis, skulle folk no betale for, og i ei tid da det var mangel på alt, ikkje minst pengar, var det rimeleg at jordmorhjelp blei sett på som luksus. Men Stina gav ikkje opp; i 1821 gjekk ho til Christiania og tok jordmorskole. Så gjekk ho heim igjen, og no blei ho møtt med større respekt, men ikkje større enn at ho møtte saksøke folk for å få lønna ho hadde krav på.

Historisk grunnmur

Edvard Hoem kjenner 1800-talet betre enn dei fleste gjennom omfattande arbeid med Bjørnstjerne Bjørnson (2009–2013) og far hans, Peder Bjørnson (2007). Kjeldematerialet Hoem har granska, formar den historiske grunnmuren i slektsromanane samtidig som han utvidar det heile gjennom lokale kyrkjebøker, militærrullar, matriklar, kopibøker, kontraktar, dødsbu og auksjonar, brev og nedteikningar – alt dette som finst i Riksarkivet og statsarkiv rundt omkring. Slik skriv han fram ei tid med fattigdom og naud, tungt arbeid, store klasseskilje og lange avstandar mellom styresmaktene og folket.

Men Hoem var ikkje Hoem utan at han kvelva ein himmel over dei som gjekk før han: «Dei levde slik menneska til alle tider har gjort i Norge og Norden, dei levde i årstidene som var så skiftande nett her, dei levde i vintermørkret med korte dagar, snø og regn og sprengkulde og tømmervegger som knaka i frosten, og som like etter kunne slå over i tøyvêr da det draup frå alle tak. Så lengta dei etter våren og sommaren, men dei lyse årstidene vart for korte for alle langstrekte draumar.»

Neste år kan Edvard Hoem feire 50 år som forfattar. Han fortener all hyllest og alle godord for eit eineståande livsverk som enda ikkje er sluttført.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Edvard Hoem:

Jordmor på jorda. Huset under Blåhammaren

Oktober

Edvard Hoem har dei siste åra hatt ein eventyrleg suksess med fire slektsromanar med handling frå Romsdalen og Amerika. I år løftar han tippoldemora Marta Kristine Andersdatter Nesje fram frå det historiske mørkret, og han teiknar eit nært og truverdig bilde av eit enkeltindivid og dei økonomiske, materielle og strukturelle vilkåra ho måtte leve under den tida ho hadde mellom 1793 og 1877.

Hoem har skrive om henne tidlegare, da han på oppdrag frå Den norske jordmorforening skreiv boka Jordmor saman med Tove Nilsen i 2008. No har han utvida denne teksten og gått djupare inn i stoffet, og undertittelen Huset under Blåhammaren markerer skiljet mellom dei to romanane.

Uredd og rakrygga

Alt som barn viste Marta Kristine – eller Stina – seg å vere uredd og rakrygga i møte med vaksenverda, og dette draget ved henne kom til å prege dei vala ho gjorde seinare i livet. Ho møtte sin Hans som barn, og dei heldt fast ved kvarandre i ein livslang kjærleik som baud på store utfordringar for dei begge. Hans var med i krigen mot svenskane i 1814, og i slaget ved Matrand opplevde han ting som seinare vende tilbake som tunge krigstraume og gjorde han uskikka til å forsørgje familien som etter kvart omfatta ti barn, der den yngste av dei, Knut Hansen Nesje, er Edvard Hoems oldefar og hovudpersonen i Slåttekar i himmelen, første romanen i slektskvartetten.

Stina fekk gjennom presten på Veøy høve til å ta eit jordmorkurs i Molde, men ho møtte motstand i bygdene da ho ville praktisere yrket. Det som før hadde vore gratis, skulle folk no betale for, og i ei tid da det var mangel på alt, ikkje minst pengar, var det rimeleg at jordmorhjelp blei sett på som luksus. Men Stina gav ikkje opp; i 1821 gjekk ho til Christiania og tok jordmorskole. Så gjekk ho heim igjen, og no blei ho møtt med større respekt, men ikkje større enn at ho møtte saksøke folk for å få lønna ho hadde krav på.

Historisk grunnmur

Edvard Hoem kjenner 1800-talet betre enn dei fleste gjennom omfattande arbeid med Bjørnstjerne Bjørnson (2009–2013) og far hans, Peder Bjørnson (2007). Kjeldematerialet Hoem har granska, formar den historiske grunnmuren i slektsromanane samtidig som han utvidar det heile gjennom lokale kyrkjebøker, militærrullar, matriklar, kopibøker, kontraktar, dødsbu og auksjonar, brev og nedteikningar – alt dette som finst i Riksarkivet og statsarkiv rundt omkring. Slik skriv han fram ei tid med fattigdom og naud, tungt arbeid, store klasseskilje og lange avstandar mellom styresmaktene og folket.

Men Hoem var ikkje Hoem utan at han kvelva ein himmel over dei som gjekk før han: «Dei levde slik menneska til alle tider har gjort i Norge og Norden, dei levde i årstidene som var så skiftande nett her, dei levde i vintermørkret med korte dagar, snø og regn og sprengkulde og tømmervegger som knaka i frosten, og som like etter kunne slå over i tøyvêr da det draup frå alle tak. Så lengta dei etter våren og sommaren, men dei lyse årstidene vart for korte for alle langstrekte draumar.»

Neste år kan Edvard Hoem feire 50 år som forfattar. Han fortener all hyllest og alle godord for eit eineståande livsverk som enda ikkje er sluttført.

Oddmund Hagen

Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Men Hoem var ikkje Hoem utan at han kvelva ein himmel over dei som gjekk før han.

Emneknaggar

Fleire artiklar

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk
I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

I framgrunnen står skulpturen «Le Combattant» (1961) av Sonja Ferlov Mancoba, bronse.

KunstMeldingar

Tungvektar med oppsikts­vekkande manglar

Kunstsilo trona mot blå himmel i Kristiansand på opningsdagen, laurdag 11. mai 2024. Vegen frå idé til ferdig museum har vore lang og prega av konfliktar. Det står att å sjå kva Kunstsilo kan bety for fastbuande og tilreisande. Tangen-samlinga er kanskje verdas største samling av nordisk kunst frå 1900-talet, men er ho representativ for perioden, og er det så nøye?

Mona Louise Dysvik Mørk

Teikning: May Linn Clement

Ordskifte
Halvor Tjønn

Å forveksla aggressor med forsvarar

«Etter at Putin kom til makta hausten 1999, har Russland ført ei heil rad med krigar.»

Den nyfødde kalven.

Den nyfødde kalven.

Foto: Hilde Lussand Selheim

Samfunn
Svein Gjerdåker

Ei ny Ameline er fødd

Vårsøg – også kalla Tripso sidan ho var så skvetten som ung, spissa øyro for ingenting og trippa med beina inn og ut av fjøset – fekk ein ny kalv natt til 13. mai.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen
Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Brystkreft er den vanlegaste kreftforma blant norske kvinner. Biletet er frå Rosa sløyfe-aksjonen mot brystkreft, arrangert av Den norske Kreftforeningen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB

HelseSamfunn

Kven bør få tilbod om mammografi?

Norske kvinner får eit heilt anna råd enn svenske
og amerikanske.

Christiane Jordheim Larsen

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis