JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Detaljrikt, men tomt

Forgløymeleg bok om ei ung kvinnes verste mareritt.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Debutromanen til Carolina Setterwall er alt seld til 25 land.

Debutromanen til Carolina Setterwall er alt seld til 25 land.

Foto: Linnéa Jonasson Bernholm

Debutromanen til Carolina Setterwall er alt seld til 25 land.

Debutromanen til Carolina Setterwall er alt seld til 25 land.

Foto: Linnéa Jonasson Bernholm

3235
20190308
3235
20190308

Roman

Carolina Setterwall:

La oss håpe på det beste

Omsett av Cecilie Winger
Aschehoug

For eitt år sidan mista eg ein barndomsven. Han berre døydde mens han sov. Uansett kor uuthaldeleg skremmande og uverkeleg det er, så hender slikt av og til.

Det same skjer med sambuaren til Carolina Setterwall, Aksel. Ho finn han død i senga ein haustmorgon i 2014, hjartet hans har stoppa i søvne, og Setterwall blir etterlaten åleine med sonen Ivan, som er spedbarn på det tidspunktet. Dette er utgangspunktet for debutromanen hennar, som har gjort stor suksess i heimlandet Sverige og er selt til 25 land.

I dagane etter at eg fekk beskjed om at venen min var gått bort, kjende eg eit trykk, ein trong til å skrive ut absolutt alt, eg ville ikkje gløyme noko. Alle detaljar vart med, heilt ned til klokkeslettet eg avtala å treffe veninnene mine utanfor kyrkja for å gå i gravferda.

Dette har stor verdi for meg, det er godt for meg nærast å kunne gå tilbake i tid og lese dette. Men for andre, og særleg dei som ikkje kjende venen min, vil det truleg ikkje vere noko nyttig eller på annan måte interessant å lese kva vi åt i minnestunda, iallfall ikkje berre rett fram som ein faktaopplysing.

Journalistspråk

Det er dette som er mi store innvending mot La oss håpe på det beste. Vi får vite alt frå dei to første åra etter at Aksel går bort, og noko blir til og med gjentatt. Romanen fyller drygt fire hundre tettskrivne sider, og mykje av det er slikt som opplysningar om korleis venane hennar hjelper til eller om ho har dusja den dagen.

Eg stolar på at omsette bøker er av høg kvalitet, men denne romanen, med eit språk som minner meg om det ein finn i ein typisk politikarbiografi, blir eg knapt gripen av, sjølv om boka har det mest dramatiske utgangspunktet ein kan tenke seg. Det er som å lese ein rapport, det er rett og slett tidvis keisamt å lese.

Setterwall sa i eit intervju at ho har hatt som mål å skrive lite jålete, og at ho ikkje forventar å få prisar for språket sitt. Det er eg glad for å lese. Dessutan er forfattaren utdanna journalist og kommunikatør, og då er det ikkje underleg at ho skriv som ho gjer. Men eg slit med å skjønne kvifor ein har valt å kalle boka ein roman i staden for ein sjølvbiografi. For når boka er såpass lite litterær, blir «lesarkontrakten» broten, og eg blir sitjande igjen forvirra.

Vi kan bruke Olaug Nilssen som døme på det motsette: Tung tids tale handlar om ein vanskeleg del av forfattarens liv, ei slags sorg, alt skrive på ein konsentrert, litterær måte. Nilssen har slik vore nøydd til å kutte bort mykje for å gjere god kunst ut av det, og romanen er vellukka.

For lettlesen

Noko driv, eller lat oss berre kalle det variasjon, klarer forfattaren å lage ved å veksle mellom fortid, før Aksel døyr, og notid, etter at Aksel døyr. Boka er lettlesen, men det meiner eg mest i negativ forstand – det blir for få utfordringar, for lite for lesaren å finne ut av på eige hand.

Katrine Judit Urke

Katrine Judit Urke er bibliotekar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Carolina Setterwall:

La oss håpe på det beste

Omsett av Cecilie Winger
Aschehoug

For eitt år sidan mista eg ein barndomsven. Han berre døydde mens han sov. Uansett kor uuthaldeleg skremmande og uverkeleg det er, så hender slikt av og til.

Det same skjer med sambuaren til Carolina Setterwall, Aksel. Ho finn han død i senga ein haustmorgon i 2014, hjartet hans har stoppa i søvne, og Setterwall blir etterlaten åleine med sonen Ivan, som er spedbarn på det tidspunktet. Dette er utgangspunktet for debutromanen hennar, som har gjort stor suksess i heimlandet Sverige og er selt til 25 land.

I dagane etter at eg fekk beskjed om at venen min var gått bort, kjende eg eit trykk, ein trong til å skrive ut absolutt alt, eg ville ikkje gløyme noko. Alle detaljar vart med, heilt ned til klokkeslettet eg avtala å treffe veninnene mine utanfor kyrkja for å gå i gravferda.

Dette har stor verdi for meg, det er godt for meg nærast å kunne gå tilbake i tid og lese dette. Men for andre, og særleg dei som ikkje kjende venen min, vil det truleg ikkje vere noko nyttig eller på annan måte interessant å lese kva vi åt i minnestunda, iallfall ikkje berre rett fram som ein faktaopplysing.

Journalistspråk

Det er dette som er mi store innvending mot La oss håpe på det beste. Vi får vite alt frå dei to første åra etter at Aksel går bort, og noko blir til og med gjentatt. Romanen fyller drygt fire hundre tettskrivne sider, og mykje av det er slikt som opplysningar om korleis venane hennar hjelper til eller om ho har dusja den dagen.

Eg stolar på at omsette bøker er av høg kvalitet, men denne romanen, med eit språk som minner meg om det ein finn i ein typisk politikarbiografi, blir eg knapt gripen av, sjølv om boka har det mest dramatiske utgangspunktet ein kan tenke seg. Det er som å lese ein rapport, det er rett og slett tidvis keisamt å lese.

Setterwall sa i eit intervju at ho har hatt som mål å skrive lite jålete, og at ho ikkje forventar å få prisar for språket sitt. Det er eg glad for å lese. Dessutan er forfattaren utdanna journalist og kommunikatør, og då er det ikkje underleg at ho skriv som ho gjer. Men eg slit med å skjønne kvifor ein har valt å kalle boka ein roman i staden for ein sjølvbiografi. For når boka er såpass lite litterær, blir «lesarkontrakten» broten, og eg blir sitjande igjen forvirra.

Vi kan bruke Olaug Nilssen som døme på det motsette: Tung tids tale handlar om ein vanskeleg del av forfattarens liv, ei slags sorg, alt skrive på ein konsentrert, litterær måte. Nilssen har slik vore nøydd til å kutte bort mykje for å gjere god kunst ut av det, og romanen er vellukka.

For lettlesen

Noko driv, eller lat oss berre kalle det variasjon, klarer forfattaren å lage ved å veksle mellom fortid, før Aksel døyr, og notid, etter at Aksel døyr. Boka er lettlesen, men det meiner eg mest i negativ forstand – det blir for få utfordringar, for lite for lesaren å finne ut av på eige hand.

Katrine Judit Urke

Katrine Judit Urke er bibliotekar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

«Eg slit med å skjønne kvifor ein har valt å kalle boka ein roman i staden for ein sjølvbiografi.»

Katrine Urke om La oss håpe det beste

Emneknaggar

Fleire artiklar

Maskinist Ivar Tjøstheim med den flunkande nye bygdekinobilen og Sandvesanden på Skudenes i bakgrunnen.

Maskinist Ivar Tjøstheim med den flunkande nye bygdekinobilen og Sandvesanden på Skudenes i bakgrunnen.

Foto Brit Aksnes

Feature

Bygde-Cinema Paradiso

STRANDEBARM: Det rører meg djupt at Bygdekinoen framleis eksisterer.

Brit Aksnes
Maskinist Ivar Tjøstheim med den flunkande nye bygdekinobilen og Sandvesanden på Skudenes i bakgrunnen.

Maskinist Ivar Tjøstheim med den flunkande nye bygdekinobilen og Sandvesanden på Skudenes i bakgrunnen.

Foto Brit Aksnes

Feature

Bygde-Cinema Paradiso

STRANDEBARM: Det rører meg djupt at Bygdekinoen framleis eksisterer.

Brit Aksnes
Ole Paus døydde før sjølvbiografien var ferdigskriven.

Ole Paus døydde før sjølvbiografien var ferdigskriven.

Foto: Nina Djæff

BokMeldingar
Ronny Spaans

Eit sandkorn i maskineriet

Ole Paus skriv mest om slektsbakgrunn og mindre om artistkarrieren i sjølvbiografien sin, men det forklarar likevel mennesket Ole Paus.

Eit hus i Ål kommune vart teke av jordskred under ekstremvêret "Hans" i august i fjor.

Eit hus i Ål kommune vart teke av jordskred under ekstremvêret "Hans" i august i fjor.

Foto: Frederik Ringnes / NTB

Samfunn
Per Anders Todal

Husforsikring i hardt vêr

Kan klimaendringane føre til at også norske heimar blir umoglege å forsikre?

Folkerørsla for lokalsjukehusa demonstrerer mot helseføretakmodellen utanfor Stortinget i 2017.

Folkerørsla for lokalsjukehusa demonstrerer mot helseføretakmodellen utanfor Stortinget i 2017.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB

Ordskifte
PerVaglum

Vestre må avslutte konflikter og beklage

«Svært mange av de 300.000 som jobber i Helse-
vesenet, merker daglig følgene av Helseforetaks-
modellen som nå videreføres av Ap og Sp.»

Ekstreme nedbørsmengder førte til ein katastrofe i Valencia i Spania 29. oktober. Minst 217 skal ha mista livet, og dei materielle øydeleggingane er kolossale.

Ekstreme nedbørsmengder førte til ein katastrofe i Valencia i Spania 29. oktober. Minst 217 skal ha mista livet, og dei materielle øydeleggingane er kolossale.

Foto: Susana Vera / Reuters / NTB

Samfunn

Prisen for det ville vêret

I forsikringsbransjen er det langt mellom klimaskeptikarane.

Per Anders Todal
Ekstreme nedbørsmengder førte til ein katastrofe i Valencia i Spania 29. oktober. Minst 217 skal ha mista livet, og dei materielle øydeleggingane er kolossale.

Ekstreme nedbørsmengder førte til ein katastrofe i Valencia i Spania 29. oktober. Minst 217 skal ha mista livet, og dei materielle øydeleggingane er kolossale.

Foto: Susana Vera / Reuters / NTB

Samfunn

Prisen for det ville vêret

I forsikringsbransjen er det langt mellom klimaskeptikarane.

Per Anders Todal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis