JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Det usynlege barnet

Lars Ove Seljestad skildrar smerta hos dei forsømde.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Lars Ove Seljestad skriv om tette familieband i den tredje romanen på rad.

Lars Ove Seljestad skriv om tette familieband i den tredje romanen på rad.

Foto: Niklas Lello

Lars Ove Seljestad skriv om tette familieband i den tredje romanen på rad.

Lars Ove Seljestad skriv om tette familieband i den tredje romanen på rad.

Foto: Niklas Lello

3571
20190315
3571
20190315

Roman

Lars
Ove
Seljestad:

Snøen stryk ut alle spor

Aschehoug

Mangt har blitt sagt og skrive om barn som tar på seg for stort ansvar, og om vaksne som har ei så stor smerte inni seg at dei ikkje maktar å vere nett det – vaksne. Lars Ove Seljestad har skrive ein sympatisk roman om viktige tema. Forteljinga sit att hos den som les, som ein klump i magen og eit trykk bak auga. Undervegs i lesinga blir eg likevel litt i tvil om alle grepa i romanen er like vellykka.

Guten i snøen

Det byrjar med ei scene, skildra så presist og tydeleg at det blir reint filmatisk: Ein gutunge syklar aleine ute i skumring og tett snødrev, farleg nær ein kaikant og i berre T-skjorta. Eit stykke bortanfor på kaia, men utanfor rekkevidde, er dei som har vore kameratane hans. I bukselomma brenn eit brev frå skulen.

Ut frå dette biletet spinn Seljestad ei soge om sorg og smerte i to generasjonar. Far er død og familien har rasa saman. Veslebror er for liten til å skjøne så mykje. Mor, som sjølv ber på store indre sår etter ein vanskeleg barndom, maktar ikkje reise seg att. Det er guten på sykkelen som må sørge for at kvardagen i denne familien ikkje går fullstendig av hengslene, han som må ta seg av broren og ymse praktiske ting. Samtidig har venene forsvunne. Gutungen er difor dobbelt einsam og utsett med altfor stort ansvar og utan nokon stad å laste av. Som så mange lojale barn sladrar han ikkje til dei (få) vaksne som verkar å bry seg. Blant mange vonde scener er desse nokre av dei som stikk mest, dei som viser kor lett og kjapt vi vaksne har det med å vende oss frå det ubehagelege når vi trur vi har fått forsikring om at «alt er berre bra».

Miljøet er eit som «arbeidarforfattaren» frå Odda kjenner godt – ein industristad med eit stort smelteverk. I nokre korte tilbakeblikk får vi sjå eit par varme møte mellom far og son, nettopp i eit slikt fabrikkmiljø.

Guten på sykkelen blir nesten viska ut der i skumringa og snøvêret. Det ytre biletet blir eit tydeleg og effektivt symbol på heile situasjonen: Han er i ferd med viske ut seg sjølv, og han står i fare for å dette utfor. Det er godt skildra, godt sett.

Dobbeltblikket

Perspektivet vekslar gjennom heile romanen, med gutens og moras perspektiv i annakvart kapittel. Dette grepet er både ein styrke og ein liten veikskap. At vi møter blikket til guten først, gjer at lesaren straks blir indignert på hans vegner. Han er trass alt berre tolv år, tenkjer ein – kvar er mor hans? Når vi så får forklaringa på kvifor ho er så makteslaus og handlingslamma, får forfattaren oss dit han vil: Vi får empati også for denne personen og blir minte om at alle menneske kjempar sine løynde kampar i livet. Ein må alltid vere forsiktig med å dømme.

Dette doble blikket fungerer slik sett etter siktemålet, men nettopp siktemålet blir samstundes noko overtydeleg. Stemma til guten er lagd i eit leie som har eit litt påståeleg uttrykk. Ordvala høyrer nok heime hos denne aldersgruppa, men blir ein tanke kunstig i ein roman for vaksne. Då eg las dei første kapitla der guten fortel, lurte eg stundom på om boka kunne ha blitt enda betre som barnebok. Med eit reindyrka barnleg perspektiv og med det vaksne blikket meir i bakgrunnen hadde bodskapen blitt mindre opplagd. Vi hadde mista det doble blikket som Seljestad så gjerne vil ha fram, men lesinga og tolkinga av boka hadde blitt meir open.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er lektor, forfattar og skribent og fast bokmeldar
i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Lars
Ove
Seljestad:

Snøen stryk ut alle spor

Aschehoug

Mangt har blitt sagt og skrive om barn som tar på seg for stort ansvar, og om vaksne som har ei så stor smerte inni seg at dei ikkje maktar å vere nett det – vaksne. Lars Ove Seljestad har skrive ein sympatisk roman om viktige tema. Forteljinga sit att hos den som les, som ein klump i magen og eit trykk bak auga. Undervegs i lesinga blir eg likevel litt i tvil om alle grepa i romanen er like vellykka.

Guten i snøen

Det byrjar med ei scene, skildra så presist og tydeleg at det blir reint filmatisk: Ein gutunge syklar aleine ute i skumring og tett snødrev, farleg nær ein kaikant og i berre T-skjorta. Eit stykke bortanfor på kaia, men utanfor rekkevidde, er dei som har vore kameratane hans. I bukselomma brenn eit brev frå skulen.

Ut frå dette biletet spinn Seljestad ei soge om sorg og smerte i to generasjonar. Far er død og familien har rasa saman. Veslebror er for liten til å skjøne så mykje. Mor, som sjølv ber på store indre sår etter ein vanskeleg barndom, maktar ikkje reise seg att. Det er guten på sykkelen som må sørge for at kvardagen i denne familien ikkje går fullstendig av hengslene, han som må ta seg av broren og ymse praktiske ting. Samtidig har venene forsvunne. Gutungen er difor dobbelt einsam og utsett med altfor stort ansvar og utan nokon stad å laste av. Som så mange lojale barn sladrar han ikkje til dei (få) vaksne som verkar å bry seg. Blant mange vonde scener er desse nokre av dei som stikk mest, dei som viser kor lett og kjapt vi vaksne har det med å vende oss frå det ubehagelege når vi trur vi har fått forsikring om at «alt er berre bra».

Miljøet er eit som «arbeidarforfattaren» frå Odda kjenner godt – ein industristad med eit stort smelteverk. I nokre korte tilbakeblikk får vi sjå eit par varme møte mellom far og son, nettopp i eit slikt fabrikkmiljø.

Guten på sykkelen blir nesten viska ut der i skumringa og snøvêret. Det ytre biletet blir eit tydeleg og effektivt symbol på heile situasjonen: Han er i ferd med viske ut seg sjølv, og han står i fare for å dette utfor. Det er godt skildra, godt sett.

Dobbeltblikket

Perspektivet vekslar gjennom heile romanen, med gutens og moras perspektiv i annakvart kapittel. Dette grepet er både ein styrke og ein liten veikskap. At vi møter blikket til guten først, gjer at lesaren straks blir indignert på hans vegner. Han er trass alt berre tolv år, tenkjer ein – kvar er mor hans? Når vi så får forklaringa på kvifor ho er så makteslaus og handlingslamma, får forfattaren oss dit han vil: Vi får empati også for denne personen og blir minte om at alle menneske kjempar sine løynde kampar i livet. Ein må alltid vere forsiktig med å dømme.

Dette doble blikket fungerer slik sett etter siktemålet, men nettopp siktemålet blir samstundes noko overtydeleg. Stemma til guten er lagd i eit leie som har eit litt påståeleg uttrykk. Ordvala høyrer nok heime hos denne aldersgruppa, men blir ein tanke kunstig i ein roman for vaksne. Då eg las dei første kapitla der guten fortel, lurte eg stundom på om boka kunne ha blitt enda betre som barnebok. Med eit reindyrka barnleg perspektiv og med det vaksne blikket meir i bakgrunnen hadde bodskapen blitt mindre opplagd. Vi hadde mista det doble blikket som Seljestad så gjerne vil ha fram, men lesinga og tolkinga av boka hadde blitt meir open.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er lektor, forfattar og skribent og fast bokmeldar
i Dag og Tid.

Seljestad spinn ei soge om sorg og smerte i to generasjonar.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø
Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
RichardAubrey White

Tendensiøs statistikk om senfølger

Myndighetene må anerkjenne at senfølger eksisterer og utgjør et samfunnsproblem.

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Foto: Javad Parsa / NTB

Ordskifte
AndreasBjelland Eriksen

Bedre forhold for villreinen

Villreinen som lever i fjellområdene i Sør-Norge, sliter. Skal vi lykkes med å snu utviklingen, må vi finne løsninger sammen.

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature
Ida Lødemel Tvedt

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis