JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Det farlege kjem innanfrå

Smeltet er ein eminent roman om destruktive krefter i mennesket.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Lize Spit fekk fleire prisar for debutromanen som òg var den mestseljande boka i Belgia i 2016.

Lize Spit fekk fleire prisar for debutromanen som òg var den mestseljande boka i Belgia i 2016.

Foto: Frank Ruiter

Lize Spit fekk fleire prisar for debutromanen som òg var den mestseljande boka i Belgia i 2016.

Lize Spit fekk fleire prisar for debutromanen som òg var den mestseljande boka i Belgia i 2016.

Foto: Frank Ruiter

3597
20180713
3597
20180713

Roman

Lize Spit:

Smeltet

Omsett av Hedda Vormeland
Cappelen Damm

Eit troll er eit vesen som kan ha mange hovud. Ingen av dei er kloke, og samla er dei dummare enn det dummaste av dei åleine. Kimen til det trolske finst i alle, men der eksisterer som regel andre eigenskapar å odla også. Medvit om ansvaret for dette veks sjeldan spontant fram i miljøet. Sivilisasjon er ikkje noko ein er fødd til. Det må lærast, og lærdomen har kontinuitet som føresetnad.

Utan historie

I romanen Smeltet av belgiske Lize Spit møter me klassekameratane Eva, Pim og Laurens, dei tre einaste borna som kom til verda i landsbyen Bovenmeer i 1988. Eva fører ordet i boka, der teksten er ei parallellkopling av ulike tidsplan, med notida, truleg vinteren 2015, og sommarmånadane i 2002 som dei viktigaste. Eva har ei drikkfeldig mor og ein far ho ikkje finn nokon god grunn til å vera glad i, samt ei yngre syster, Tesje, og ein eldre bror, Jolan. Pim er bondeson, medan familien til Laurens driv med slakteri og sal av såkalla feitevarer. Ja, så er dei visst ganske feite òg. Jan, den eldre broren til Pim, har mista livet i ei ulukke, me får berre nokre ymt om dette først, men det vert etter kvart tydeleg at denne hendinga på same tid er både perifer og sentral i boka.

Utan at forfattaren strekar under noko som helst, kjenner ein på seg at Pim er den som styrer trekløveret av jamaldringar, og det han styrer mot, er sjeldan av det gode. Det tek til i det små og nesten uskuldige, Pim og Laurens rangerer jentene dei kjenner, med unnatak av Eva, etter eit poengsystem, og finn ut at dei skal setja rangeringa på prøve ved å lokka desse jentene til å kle av seg. Eva vert beden om å finna på ei gåte, og det gjer ho. Jentene skal så få sjansen til å vinna to hundre euro om dei løyser gåta. Dei får stilla spørsmål, men for kvart urett svar lyt dei kle av seg eitt plagg. Dette utviklar seg så til noko av eit mareritt, og heile tida merkar ein at Pim er den mest ekstreme, men ofte på ein slik måte at han, sjølv når han ikkje gjer noko, får dei andre til å justera handlingane slik dei truleg meiner at han tykkjer dei skal vera. Her er me ved kontinuitetsbristen i miljøet, dei vaksne er ikkje til stades som korrektiv og førebilete, ungane oppdagar verda åleine, dei er utan historie og dermed skortar det stygt på sivilisasjonen.

Meisterleg dramaturgi

Den tjukke boka er skriven så rett fram at ein knapt legg merke til at ein les, det går unna med liten annan motstand enn uviljen mot dei vonde hendingane. Romanen høyrer ikkje til i kategorien feelgood, men dei presise og effektive skildringane av folk og miljø er ofte underhaldande, og somme tider til dels morosame.

Det som skjer på notidsplanet i boka, er rett nok ikkje like truverdig som hendingane det skal vera eit resultat av. Pim har kalla inn til den sjeldsynte kombinasjonen minnefest og demonstrasjon av fjøsrobot, og Eva legg i veg for å setja i scene gåta som lokka jentene til å strippa det skjelsetjande året 2002. Kor som er: Sjølv om den avsluttande scena er konstruert, og formidlinga av henne heilt umogleg, har forfattaren makta å gå inn i sekvensen med slik kraft og innleving at teksten likevel fungerer, og romanen som heilskap er rett og slett imponerande god. Dramaturgien er meisterleg, og forfattaren held seg trufast til nådeløysa. Det er dårleg gjort mot personane i boka, men godt gjort på alle andre måtar.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Lize Spit:

Smeltet

Omsett av Hedda Vormeland
Cappelen Damm

Eit troll er eit vesen som kan ha mange hovud. Ingen av dei er kloke, og samla er dei dummare enn det dummaste av dei åleine. Kimen til det trolske finst i alle, men der eksisterer som regel andre eigenskapar å odla også. Medvit om ansvaret for dette veks sjeldan spontant fram i miljøet. Sivilisasjon er ikkje noko ein er fødd til. Det må lærast, og lærdomen har kontinuitet som føresetnad.

Utan historie

I romanen Smeltet av belgiske Lize Spit møter me klassekameratane Eva, Pim og Laurens, dei tre einaste borna som kom til verda i landsbyen Bovenmeer i 1988. Eva fører ordet i boka, der teksten er ei parallellkopling av ulike tidsplan, med notida, truleg vinteren 2015, og sommarmånadane i 2002 som dei viktigaste. Eva har ei drikkfeldig mor og ein far ho ikkje finn nokon god grunn til å vera glad i, samt ei yngre syster, Tesje, og ein eldre bror, Jolan. Pim er bondeson, medan familien til Laurens driv med slakteri og sal av såkalla feitevarer. Ja, så er dei visst ganske feite òg. Jan, den eldre broren til Pim, har mista livet i ei ulukke, me får berre nokre ymt om dette først, men det vert etter kvart tydeleg at denne hendinga på same tid er både perifer og sentral i boka.

Utan at forfattaren strekar under noko som helst, kjenner ein på seg at Pim er den som styrer trekløveret av jamaldringar, og det han styrer mot, er sjeldan av det gode. Det tek til i det små og nesten uskuldige, Pim og Laurens rangerer jentene dei kjenner, med unnatak av Eva, etter eit poengsystem, og finn ut at dei skal setja rangeringa på prøve ved å lokka desse jentene til å kle av seg. Eva vert beden om å finna på ei gåte, og det gjer ho. Jentene skal så få sjansen til å vinna to hundre euro om dei løyser gåta. Dei får stilla spørsmål, men for kvart urett svar lyt dei kle av seg eitt plagg. Dette utviklar seg så til noko av eit mareritt, og heile tida merkar ein at Pim er den mest ekstreme, men ofte på ein slik måte at han, sjølv når han ikkje gjer noko, får dei andre til å justera handlingane slik dei truleg meiner at han tykkjer dei skal vera. Her er me ved kontinuitetsbristen i miljøet, dei vaksne er ikkje til stades som korrektiv og førebilete, ungane oppdagar verda åleine, dei er utan historie og dermed skortar det stygt på sivilisasjonen.

Meisterleg dramaturgi

Den tjukke boka er skriven så rett fram at ein knapt legg merke til at ein les, det går unna med liten annan motstand enn uviljen mot dei vonde hendingane. Romanen høyrer ikkje til i kategorien feelgood, men dei presise og effektive skildringane av folk og miljø er ofte underhaldande, og somme tider til dels morosame.

Det som skjer på notidsplanet i boka, er rett nok ikkje like truverdig som hendingane det skal vera eit resultat av. Pim har kalla inn til den sjeldsynte kombinasjonen minnefest og demonstrasjon av fjøsrobot, og Eva legg i veg for å setja i scene gåta som lokka jentene til å strippa det skjelsetjande året 2002. Kor som er: Sjølv om den avsluttande scena er konstruert, og formidlinga av henne heilt umogleg, har forfattaren makta å gå inn i sekvensen med slik kraft og innleving at teksten likevel fungerer, og romanen som heilskap er rett og slett imponerande god. Dramaturgien er meisterleg, og forfattaren held seg trufast til nådeløysa. Det er dårleg gjort mot personane i boka, men godt gjort på alle andre måtar.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Romanen som heilskap er rett og slett imponerande god.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Monumental pedal

Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Foto: Erik Johansen / NTB

Ordskifte
PrebenAavitsland

Meir om seinfølgjer

Den årlege rapporten FHI har publisert, syner at dødeligheita blant personar under 40 år har vore nokså stabil sidan 2015.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Foto: Maria Jemeljanova / Fide

SjakkKunnskap
Atle Grønn

«Sjølv har eg heller aldri sett ein så mogen 17-åring, korkje på eller utanfor sjakkbrettet.»

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

Foto: Alex Da Corte

MusikkMeldingar

Ditt første andedrag er eit skrik

På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.

Øyvind Vågnes
St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

Foto: Alex Da Corte

MusikkMeldingar

Ditt første andedrag er eit skrik

På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.

Øyvind Vågnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis