Det er den draumen
Tormod Haugland skriv roman om Tormod Haugland. Det er verdt å få med seg.
Tormod Haugland har lagt handlinga til ytre Nordhordland i 1960- til 1990-åra.
Foto: Helge Skodvin
Roman
Tormod Haugland:
Om søvn og mørke
Oktober
Eg skal ikkje påstå å kjenne Tormod Hauglands forfattarskap frå A til Å, men eit stykke ut i alfabetet er eg alltids, og når eg les den nye romanen hans, Om søvn og mørke, ser eg at han har gjort eit grep ved å bli sitt eige råstoff på ein måte eg ikkje har sett før. Eller før; i den førre romanen hans, Om dyr og syn (2017), var det ei liknande iscenesetjing av eige liv, slik moten har blitt etter Knausgård og alle dei andre som går i hans spor.
Haugland gjer det på sin måte. Han går inn i sin eigen barndom og stiller han i kontrast til eige vaksenliv. Det som ligg imellom, er ei utvikling frå det barnleg naive til ei reflektert haldning til det å skrive og det å leve i skrifta, slik at det oppstår ein avstand mellom det som var, og det som er. Usentimentalt, ja, og med ein sjølvironisk snert.
Episodisk
Sentralt i dette er søvn og draumar, eit indre liv der alt kan skje, liksom i rus, usensurert og fristilt frå logikk og samanheng og eit overordna medvit. I dette verkar det som Haugland er på sporet av ein poetikk som også drar inn det verkelege, det jordnære og rutineprega livet på ein slektsgard, og den kunnskapen som ligg i det nære og kvardagslege.
Framstillinga er springande og episodisk, utan ein streng kronologi. Snart er vi i Tormods barndom, snart som kunststudent i Bergen, snart som odelsgut med det ansvaret som ligg i å overta ein tungdriven gard som ikkje kastar så mykje av seg. Alt dette er med og formar Tormods identitet og sjølvbilde der spennet mellom hans eigen vilje og slektsviljen formar ein knute som strammar seg meir og meir, fram til han seier ja til å overta etter at faren blir sjuk. Dette Per Bufast-motivet er fint integrert i teksten, som også trekkjer inn noko anna knytt til søvn og draumar: søvngjengeri.
Fast og flyktig
Alt som barn går Tormod i søvne. Heime på garden passar mora på at han ikkje skader seg når han forlèt senga og går ut av rommet. Verre blir det som student i Bergen, men der treffer han A, som forstår problemet og aksepterer situasjonen. Eg er usikker på kva som ligg i dette søvngjengeriet. Prøver Haugland på subtilt vis å trekke ei linje til Hermann Broch (1886–1951) og trilogien Søvngjengerne (på norsk 1968–1969) der Broch peiker på dei historiske drivkreftene bak verdioppløysinga i mellomkrigstida? Haugland trekker også inn verdioppløysinga i lokalsamfunn i møte med ei anna tid. Og Broch var også opptatt av draumens betyding for ein indre monolog.
Nok om det. Haugland har skrive ein framifrå og innsiktsfull roman om det faste og det flyktige, reflektert og med eit skrått blikk på sitt eige liv, der ei Kafka-inspirert novelle skal vere tekstprøve til ein søknad om studieplass på Skrivekunstakademiet i Hordaland. Problemet er at teksten er skriven på ei maskin med uttørka fargeband. Så flyktig kan skrifta vere.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Tormod Haugland:
Om søvn og mørke
Oktober
Eg skal ikkje påstå å kjenne Tormod Hauglands forfattarskap frå A til Å, men eit stykke ut i alfabetet er eg alltids, og når eg les den nye romanen hans, Om søvn og mørke, ser eg at han har gjort eit grep ved å bli sitt eige råstoff på ein måte eg ikkje har sett før. Eller før; i den førre romanen hans, Om dyr og syn (2017), var det ei liknande iscenesetjing av eige liv, slik moten har blitt etter Knausgård og alle dei andre som går i hans spor.
Haugland gjer det på sin måte. Han går inn i sin eigen barndom og stiller han i kontrast til eige vaksenliv. Det som ligg imellom, er ei utvikling frå det barnleg naive til ei reflektert haldning til det å skrive og det å leve i skrifta, slik at det oppstår ein avstand mellom det som var, og det som er. Usentimentalt, ja, og med ein sjølvironisk snert.
Episodisk
Sentralt i dette er søvn og draumar, eit indre liv der alt kan skje, liksom i rus, usensurert og fristilt frå logikk og samanheng og eit overordna medvit. I dette verkar det som Haugland er på sporet av ein poetikk som også drar inn det verkelege, det jordnære og rutineprega livet på ein slektsgard, og den kunnskapen som ligg i det nære og kvardagslege.
Framstillinga er springande og episodisk, utan ein streng kronologi. Snart er vi i Tormods barndom, snart som kunststudent i Bergen, snart som odelsgut med det ansvaret som ligg i å overta ein tungdriven gard som ikkje kastar så mykje av seg. Alt dette er med og formar Tormods identitet og sjølvbilde der spennet mellom hans eigen vilje og slektsviljen formar ein knute som strammar seg meir og meir, fram til han seier ja til å overta etter at faren blir sjuk. Dette Per Bufast-motivet er fint integrert i teksten, som også trekkjer inn noko anna knytt til søvn og draumar: søvngjengeri.
Fast og flyktig
Alt som barn går Tormod i søvne. Heime på garden passar mora på at han ikkje skader seg når han forlèt senga og går ut av rommet. Verre blir det som student i Bergen, men der treffer han A, som forstår problemet og aksepterer situasjonen. Eg er usikker på kva som ligg i dette søvngjengeriet. Prøver Haugland på subtilt vis å trekke ei linje til Hermann Broch (1886–1951) og trilogien Søvngjengerne (på norsk 1968–1969) der Broch peiker på dei historiske drivkreftene bak verdioppløysinga i mellomkrigstida? Haugland trekker også inn verdioppløysinga i lokalsamfunn i møte med ei anna tid. Og Broch var også opptatt av draumens betyding for ein indre monolog.
Nok om det. Haugland har skrive ein framifrå og innsiktsfull roman om det faste og det flyktige, reflektert og med eit skrått blikk på sitt eige liv, der ei Kafka-inspirert novelle skal vere tekstprøve til ein søknad om studieplass på Skrivekunstakademiet i Hordaland. Problemet er at teksten er skriven på ei maskin med uttørka fargeband. Så flyktig kan skrifta vere.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Haugland har skrive ein framifrå og innsiktsfull roman.
Fleire artiklar
To unge mormonmisjonærar, søster Paxton (Sophie Thatcher) og søster Barnes (Chloe East), blir tvinga til å setje trua si på prøve i møtet med herr Reed (Hugh Grant).
Foto: Ymer Media
«Mange av skrekkfilmane no til dags liknar meir på filmar frå syttitalet»
I tillegg til å vere forfattar er Kristina Leganger Iversen også litteraturvitar, samfunnsdebattant og omsetjar.
Foto: Sara Olivia Sanderud
Nedslåande sanning
Kristina Leganger Iversen leverer eit grundig studium av noko som burde vere opplagt for fleire.
Teikning: May Linn Clement
«Me har ikkje grunnlag for å seia at bokmålsbrukarar har kvassare penn enn andre, men nokre av dei evnar å kløyva kvass i to.»
Gjennom Hitlers progagandaminister Joseph Goebbels får vi eit innblikk i sanninga bak Nazi-Tysklands propagandamaskin.
Foto: Another World Entertainment
Propaganda på agendaen
Fører og forfører er ein drivande historietime om tidenes skumlaste skrønemakar.
Ein mann med tomlar opp i ruinane i ein forstad sør i Beirut etter at fredsavtalen mellom Hizbollah og Israel vart gjeldande 27. november.
Foto: Mohammed Yassin / Reuters / NTB
Fredsavtale med biverknader
Avtalen mellom Israel og Libanon kan få vidtrekkjande konsekvensar.