JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Den vitruviske mannen

I 1420-åra vart Italia råka av eit arkitekturopprør. Det teoretiske grunnlaget vart henta frå romaren Vitruv.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Leonardo da Vincis teikning av «den vitruviske mannen» er ein illustrasjon av Vitruvs utgreiing om det matematiske tilhøvet mellom kroppsdelar.

Leonardo da Vincis teikning av «den vitruviske mannen» er ein illustrasjon av Vitruvs utgreiing om det matematiske tilhøvet mellom kroppsdelar.

Foto via Wikimedia Commons

Leonardo da Vincis teikning av «den vitruviske mannen» er ein illustrasjon av Vitruvs utgreiing om det matematiske tilhøvet mellom kroppsdelar.

Leonardo da Vincis teikning av «den vitruviske mannen» er ein illustrasjon av Vitruvs utgreiing om det matematiske tilhøvet mellom kroppsdelar.

Foto via Wikimedia Commons

5000
20240621
5000
20240621

Sakprosa

Vitruv:

Om arkitektur

Omsett frå latin av Einar Weidemann
I serien Kanon. Antikkens litteratur på norsk
Gyldendal 2023

Opprørarane kravde at ein skulle vende attende til det formspråket romarane hadde nytta over tusen år før, i ei tid med heilt andre tekniske og sosiale føresetnader. Det var eit reaksjonært prosjekt, og det underlege er at det lukkast.

I ettertida er det kjent som den italienske renessansen, og han la grunnlaget for europeisk kunst og arkitektur dei neste fem hundre åra.

Proporsjonar

I Italia var det ikkje vanskeleg å finne førebilete for den nye arkitekturen, sidan mange romerske byggverk var så solide at dei framleis stod etter meir enn tusen år. Derimot vanta det på teoretiske verk frå romartida. Det einaste ein hadde, var Vitruv, som difor fekk ein særleg status. Med tida vart han supplert og komplettert av bøkene til renessansearkitektar som Alberti, Vignola og Palladio, men Vitruv vart ståande som arkitekturens gamle testamente. Han var ein autoritet ein ikkje kom utanom.

Difor er Vitruv viktig for å forstå arkitekturhistoria, også i vårt eige land. Når til dømes løytnant Nordahl på Voss skulle byggje seg nytt hus på garden Lekve i 1725, fann han ut at han hadde råd til ei takhøgd på 3 meter. Då måtte storstova måle 6 x 6 meter, og daglegstova 4,5 x 4, 5, fordi dei skulle ha dei rette proporsjonane mellom side og høgd, høvesvis 2:1 og 3:2.

Dette var noko alle danna folk visste, og dei visste at denne proporsjonstenkinga hadde dei frå Vitruv. Han hadde i sin tur lært ho frå Pythagoras, som hadde oppdaga at slike enkle tal låg til grunn for harmoniane i musikken.

«Det er først og fremst proporsjonstenkinga som gjer Vitruv viktig.»

Sidan vart dette gløymt, men når ein først vert merksam på det, finn ein det att i hus etter hus. Romma vart proporsjonerte med enkle forholdstal, og det same vart huset som heilskap. Venleik hadde eit matematisk grunnlag, anten det var i musikk, skulptur, måleri eller arkitektur, og dette grunnlaget kunne ein forstå ved å lese Vitruv.

Arkitekt og artillerist

Marcus Vitruvius Pollio, på norsk kjend som Vitruv, var ingeniør, arkitekt og artillerist. Han levde på Cæsars og Augustus’ tid, og han arbeidde for begge som ekspert på bygging og drift av kastemaskinar. Dette tente han gode pengar på, slik at han kunne nyte sitt otium og skrive boka som har gjort han kjend i ettertida.

Vitruv er ingen stor stilist. Han er ein teknikar som skriv ned det han kan, og det han har høyrt, og dette gjer boka til ei gullgruve av historiske opplysningar. Til dømes skriv han om korleis fargar vart framstilte, og han har eit heilt kapittel om vassforsyning. Her tilrår han vassrøyr av keramikk, mellom anna fordi «mye tyder på at bly kan være giftig». Vidare fortel han at i Georgia byggjer dei hus ved å felle heile tre som dei så legg i firkant over kvarandre på kryss og tvers. Dette er den eldste omtalen eg veit om av det vi kallar laft.

Han gjer seg også sine tankar om mykje anna, som tilhøvet mellom geografi og kultur: «Nordboerne puster inn i et tjukt og grøtete luftlag til daglig, og de nedkjøles av fuktigheten i stillestående luft, på en måte slik at deres sjelelige evner svekkes.»

Elles skriv han også om opphavet til sivilisasjonen, om toneartar, om astronomi, om kringsetjingsmaskinar og om mangelen på realisme i moderne veggmåleri.

Symmetri

Det er likevel først og fremst proporsjonstenkinga som gjer Vitruv viktig, og som han sjølv meiner er viktigast. Han slår fast at «arkitektens viktigste oppgave er å sørge for at bygningenes proporsjoner baserer seg på en gitt modulenhet». At dette vart teke på alvor, oppdagar ein når ein måler opp gamle hus med gamle mål, som fot og alen: Måla går opp i heile tal.

Det er dette Vitruv meiner med symmetri. I dag tyder ordet oftast at to sider er som spegelbilete av kvarandre, men for han innebar det at alle dimensjonar kunne målast med same eining. Symmetri la grunnlaget for eurytmi, god rytme, som vil seie at tilhøva mellom lengd, høgd og breidd kunne uttrykkast ved hjelp av dei fire første heile tala: 1, 2, 3, 4. Dette er ikkje meir mystisk enn å stemme eit musikkinstrument. Det er dei sama tala som ligg til grunn.

Einar Weidemann har gjort ein grundig jobb med omsetjing, fotnotar og innleiing, og boka kjem til å bli eit referanseverk for norske former av den klassiske arkitekturterminologien. Diverre er illustrasjonane få og små, samanlikna med det ein finn i Rowlands engelske omsetjing eller Isagers danske.

Boka hadde fortent eit heilt anna format, med store og mange illustrasjonar. Dette er sjølvsagt eit spørsmål om pris, men det er verdt å merke seg at Isagers omsetjing frå 2016 vart trykt i tre opplag på fire år. Det kan tyde på at Vitruv framleis har noko å seie oss.

Gjert Vestrheim

Gjert Vestrheim er professor i klassiske fag ved Universitetet i Bergen og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Sakprosa

Vitruv:

Om arkitektur

Omsett frå latin av Einar Weidemann
I serien Kanon. Antikkens litteratur på norsk
Gyldendal 2023

Opprørarane kravde at ein skulle vende attende til det formspråket romarane hadde nytta over tusen år før, i ei tid med heilt andre tekniske og sosiale føresetnader. Det var eit reaksjonært prosjekt, og det underlege er at det lukkast.

I ettertida er det kjent som den italienske renessansen, og han la grunnlaget for europeisk kunst og arkitektur dei neste fem hundre åra.

Proporsjonar

I Italia var det ikkje vanskeleg å finne førebilete for den nye arkitekturen, sidan mange romerske byggverk var så solide at dei framleis stod etter meir enn tusen år. Derimot vanta det på teoretiske verk frå romartida. Det einaste ein hadde, var Vitruv, som difor fekk ein særleg status. Med tida vart han supplert og komplettert av bøkene til renessansearkitektar som Alberti, Vignola og Palladio, men Vitruv vart ståande som arkitekturens gamle testamente. Han var ein autoritet ein ikkje kom utanom.

Difor er Vitruv viktig for å forstå arkitekturhistoria, også i vårt eige land. Når til dømes løytnant Nordahl på Voss skulle byggje seg nytt hus på garden Lekve i 1725, fann han ut at han hadde råd til ei takhøgd på 3 meter. Då måtte storstova måle 6 x 6 meter, og daglegstova 4,5 x 4, 5, fordi dei skulle ha dei rette proporsjonane mellom side og høgd, høvesvis 2:1 og 3:2.

Dette var noko alle danna folk visste, og dei visste at denne proporsjonstenkinga hadde dei frå Vitruv. Han hadde i sin tur lært ho frå Pythagoras, som hadde oppdaga at slike enkle tal låg til grunn for harmoniane i musikken.

«Det er først og fremst proporsjonstenkinga som gjer Vitruv viktig.»

Sidan vart dette gløymt, men når ein først vert merksam på det, finn ein det att i hus etter hus. Romma vart proporsjonerte med enkle forholdstal, og det same vart huset som heilskap. Venleik hadde eit matematisk grunnlag, anten det var i musikk, skulptur, måleri eller arkitektur, og dette grunnlaget kunne ein forstå ved å lese Vitruv.

Arkitekt og artillerist

Marcus Vitruvius Pollio, på norsk kjend som Vitruv, var ingeniør, arkitekt og artillerist. Han levde på Cæsars og Augustus’ tid, og han arbeidde for begge som ekspert på bygging og drift av kastemaskinar. Dette tente han gode pengar på, slik at han kunne nyte sitt otium og skrive boka som har gjort han kjend i ettertida.

Vitruv er ingen stor stilist. Han er ein teknikar som skriv ned det han kan, og det han har høyrt, og dette gjer boka til ei gullgruve av historiske opplysningar. Til dømes skriv han om korleis fargar vart framstilte, og han har eit heilt kapittel om vassforsyning. Her tilrår han vassrøyr av keramikk, mellom anna fordi «mye tyder på at bly kan være giftig». Vidare fortel han at i Georgia byggjer dei hus ved å felle heile tre som dei så legg i firkant over kvarandre på kryss og tvers. Dette er den eldste omtalen eg veit om av det vi kallar laft.

Han gjer seg også sine tankar om mykje anna, som tilhøvet mellom geografi og kultur: «Nordboerne puster inn i et tjukt og grøtete luftlag til daglig, og de nedkjøles av fuktigheten i stillestående luft, på en måte slik at deres sjelelige evner svekkes.»

Elles skriv han også om opphavet til sivilisasjonen, om toneartar, om astronomi, om kringsetjingsmaskinar og om mangelen på realisme i moderne veggmåleri.

Symmetri

Det er likevel først og fremst proporsjonstenkinga som gjer Vitruv viktig, og som han sjølv meiner er viktigast. Han slår fast at «arkitektens viktigste oppgave er å sørge for at bygningenes proporsjoner baserer seg på en gitt modulenhet». At dette vart teke på alvor, oppdagar ein når ein måler opp gamle hus med gamle mål, som fot og alen: Måla går opp i heile tal.

Det er dette Vitruv meiner med symmetri. I dag tyder ordet oftast at to sider er som spegelbilete av kvarandre, men for han innebar det at alle dimensjonar kunne målast med same eining. Symmetri la grunnlaget for eurytmi, god rytme, som vil seie at tilhøva mellom lengd, høgd og breidd kunne uttrykkast ved hjelp av dei fire første heile tala: 1, 2, 3, 4. Dette er ikkje meir mystisk enn å stemme eit musikkinstrument. Det er dei sama tala som ligg til grunn.

Einar Weidemann har gjort ein grundig jobb med omsetjing, fotnotar og innleiing, og boka kjem til å bli eit referanseverk for norske former av den klassiske arkitekturterminologien. Diverre er illustrasjonane få og små, samanlikna med det ein finn i Rowlands engelske omsetjing eller Isagers danske.

Boka hadde fortent eit heilt anna format, med store og mange illustrasjonar. Dette er sjølvsagt eit spørsmål om pris, men det er verdt å merke seg at Isagers omsetjing frå 2016 vart trykt i tre opplag på fire år. Det kan tyde på at Vitruv framleis har noko å seie oss.

Gjert Vestrheim

Gjert Vestrheim er professor i klassiske fag ved Universitetet i Bergen og fast skribent i Dag og Tid.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Ei kvinne får hpv-vaksine.

Ei kvinne får hpv-vaksine.

Foto: Heiko Junge / NTB

Kommentar

Skam i eit sprøytestikk

Dersom regjeringa verkeleg bryr seg om kvinnehelse, kan dei starte med å gje norske barn den beste HPV-vaksinen.

Christiane Jordheim Larsen
Ei kvinne får hpv-vaksine.

Ei kvinne får hpv-vaksine.

Foto: Heiko Junge / NTB

Kommentar

Skam i eit sprøytestikk

Dersom regjeringa verkeleg bryr seg om kvinnehelse, kan dei starte med å gje norske barn den beste HPV-vaksinen.

Christiane Jordheim Larsen

Teikning: May Linn Clement

Ord om språkKunnskap
Kristin Fridtun

«Rørslene me skildrar som vipping, er gjerne større og kjem mindre tett enn dei me omtalar som vibrering.»

Foto: Agnete Brun

LitteraturKultur
Jan H. Landro

Med den monumentale boka Sjøfareren Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.

Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB

ØkonomiSamfunn
Marita Liabø

Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro
Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Det blei teater av Brynjulf Jung Tjønns sterke og prislønte diktsamling.

Foto: Den Nationale Scene

Meldingar

Sterkt og poetisk om etnisk utanforskap

Ei enkel, framifrå framsyning om vondskapen som synest å ha bite seg fast i oss.

Jan H. Landro

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis