JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Den vanskelege fridomen

Stilsikker romandebut om angst og irrasjonell livssmerte.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Anniken Englund Jørgensen (f. 1996) er bloggar og forfattar. Ho debuterte i 2018 med den sjølvbiografiske boka «Bare en natt til». «Og så kom regnet» er romandebuten hennar.

Anniken Englund Jørgensen (f. 1996) er bloggar og forfattar. Ho debuterte i 2018 med den sjølvbiografiske boka «Bare en natt til». «Og så kom regnet» er romandebuten hennar.

Foto: Gyldendal Norsk Forlag

Anniken Englund Jørgensen (f. 1996) er bloggar og forfattar. Ho debuterte i 2018 med den sjølvbiografiske boka «Bare en natt til». «Og så kom regnet» er romandebuten hennar.

Anniken Englund Jørgensen (f. 1996) er bloggar og forfattar. Ho debuterte i 2018 med den sjølvbiografiske boka «Bare en natt til». «Og så kom regnet» er romandebuten hennar.

Foto: Gyldendal Norsk Forlag

3666
20200904
3666
20200904

Roman

Anniken E. Jørgensen

Og så kom regnet

Gyldendal

Kjærleiken til pengar er rota til alt vondt, heiter det i Bibelen, medan andre kjelder finn rota i lediggang, og du skal sjå at båe har rett. Men medan den første rota gjer mest vondt for andre enn den pengekjære, er den ledige vond mot seg sjølv, ved å ha tid til å kjenna etter om noko er gale. Den som leitar, vil alltid finna.

Kvardagar utan innhald

Nathalie, hovudpersonen i debutromanen til Anniken Englund Jørgensen, har god tid til slik leiting. Ei kort stund hadde ho jobb i ein barnehage, men elles har ho ikkje stort å ta seg til. Lukka, som no er fordufta, har smilt til henne før i tida, for far hennar kjøpte eit husvære til henne til fire millionar ved Alexander Kiellands plass, truleg for å få dottera mest mogleg ut or livet sitt. Så der er ho, ei ung kvinne med kvardagar utan nemnande innhald. Dette verkar ikkje som eit spennande utgangspunkt for ein roman, men Anniken Englund Jørgensen har likevel fått til ein interessant tekst om Nathalie. Ho er eit gissel av fridomen sin, for om pliktene vantar, skortar det ikkje på sutene.

Nathalie har ein ekskjærast, Michel, som ho er så ferdig med at ho tenkjer på han heile tida. Ho er kjenslevar, i alle høve når det gjeld seg sjølv, ho er plaga av angst og går til ein psykolog som oppmuntrar etter mantrametoden. Han seier kvar gong at det er dei sterkaste som kjem dit, altså til terapeuten, men han gjer ikkje greie for korleis han har funne ut dette. Lite kjenner han styrken til folk han aldri ser.

Nathalie er klokare enn psykologen. Etter eit møte med han tenkjer ho dette: «Og det sank inn hos meg at voksne ikke er voksne, og at jeg kanskje heller aldri blir en.» Det er ein god observasjon av eit ungt menneske.

Å forstå seg sjølv

Ein annan stad seier Nathalie dette: «Jeg tror ikke jeg er ond, men jeg er muligens gal.» Å erklæra seg for galen er sjeldan eit teikn på sjølvkritikk, snarare det motsette, for ingen som presenterer seg som galen, gjer det for å få diagnosen stadfesta av vitskapen, derimot vil dei syna seg som interessante. Men ved å vera litt uviss på om ho er vond eller ikkje – ho seier jo ikkje at ho veit, ho berre trur – har Nathalie synt seg fram i ein ærleg freistnad på å forstå seg sjølv, og ikkje med eit diktat om kven ho er. Slik opplever lesaren Nathalie som eit røynleg menneske, og dermed interessant, trass i dei trivielle i-landsproblema ho strir med. Angstsjukdomen er irrasjonell, og Nathalie er endåtil merksam på sin eigen irrasjonalitet, men likevel makteslaus når kjenslene tek over styringa. Så immigrerer migrenen frå ukjent hald, og ho vert redusert til eit forknytt, lidande vesen i fosterstilling, på sett og vis heimlaus i samfunnet, frendelaus i skort på andre enn psykologen å opna seg for. For vennene hennar, til dømes Lise, er sutlause, i alle høve på den yta Nathalie kjenner, og lite kjend er ho også, for ho er fattig på kontaktar, og ho likar på leiken ille, som Ivar Aasen skreiv, om enn i ein annan kontekst.

Eg får influensa når eg høyrer tittelen influensar, som Anniken Englund Jørgensen er, og eg gjekk difor til lesinga med ein ryggsekk av fordommar. Men det eg fekk lesa, var ein god roman om einsemd og lengt, skriven i eit reint, kjenslevart og nøkternt språk utan jåleri. Sagt på ein annan måte, med ein faktisk og etterretteleg observasjon: Under det svarte omslaget er boka kvit som snø.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Anniken E. Jørgensen

Og så kom regnet

Gyldendal

Kjærleiken til pengar er rota til alt vondt, heiter det i Bibelen, medan andre kjelder finn rota i lediggang, og du skal sjå at båe har rett. Men medan den første rota gjer mest vondt for andre enn den pengekjære, er den ledige vond mot seg sjølv, ved å ha tid til å kjenna etter om noko er gale. Den som leitar, vil alltid finna.

Kvardagar utan innhald

Nathalie, hovudpersonen i debutromanen til Anniken Englund Jørgensen, har god tid til slik leiting. Ei kort stund hadde ho jobb i ein barnehage, men elles har ho ikkje stort å ta seg til. Lukka, som no er fordufta, har smilt til henne før i tida, for far hennar kjøpte eit husvære til henne til fire millionar ved Alexander Kiellands plass, truleg for å få dottera mest mogleg ut or livet sitt. Så der er ho, ei ung kvinne med kvardagar utan nemnande innhald. Dette verkar ikkje som eit spennande utgangspunkt for ein roman, men Anniken Englund Jørgensen har likevel fått til ein interessant tekst om Nathalie. Ho er eit gissel av fridomen sin, for om pliktene vantar, skortar det ikkje på sutene.

Nathalie har ein ekskjærast, Michel, som ho er så ferdig med at ho tenkjer på han heile tida. Ho er kjenslevar, i alle høve når det gjeld seg sjølv, ho er plaga av angst og går til ein psykolog som oppmuntrar etter mantrametoden. Han seier kvar gong at det er dei sterkaste som kjem dit, altså til terapeuten, men han gjer ikkje greie for korleis han har funne ut dette. Lite kjenner han styrken til folk han aldri ser.

Nathalie er klokare enn psykologen. Etter eit møte med han tenkjer ho dette: «Og det sank inn hos meg at voksne ikke er voksne, og at jeg kanskje heller aldri blir en.» Det er ein god observasjon av eit ungt menneske.

Å forstå seg sjølv

Ein annan stad seier Nathalie dette: «Jeg tror ikke jeg er ond, men jeg er muligens gal.» Å erklæra seg for galen er sjeldan eit teikn på sjølvkritikk, snarare det motsette, for ingen som presenterer seg som galen, gjer det for å få diagnosen stadfesta av vitskapen, derimot vil dei syna seg som interessante. Men ved å vera litt uviss på om ho er vond eller ikkje – ho seier jo ikkje at ho veit, ho berre trur – har Nathalie synt seg fram i ein ærleg freistnad på å forstå seg sjølv, og ikkje med eit diktat om kven ho er. Slik opplever lesaren Nathalie som eit røynleg menneske, og dermed interessant, trass i dei trivielle i-landsproblema ho strir med. Angstsjukdomen er irrasjonell, og Nathalie er endåtil merksam på sin eigen irrasjonalitet, men likevel makteslaus når kjenslene tek over styringa. Så immigrerer migrenen frå ukjent hald, og ho vert redusert til eit forknytt, lidande vesen i fosterstilling, på sett og vis heimlaus i samfunnet, frendelaus i skort på andre enn psykologen å opna seg for. For vennene hennar, til dømes Lise, er sutlause, i alle høve på den yta Nathalie kjenner, og lite kjend er ho også, for ho er fattig på kontaktar, og ho likar på leiken ille, som Ivar Aasen skreiv, om enn i ein annan kontekst.

Eg får influensa når eg høyrer tittelen influensar, som Anniken Englund Jørgensen er, og eg gjekk difor til lesinga med ein ryggsekk av fordommar. Men det eg fekk lesa, var ein god roman om einsemd og lengt, skriven i eit reint, kjenslevart og nøkternt språk utan jåleri. Sagt på ein annan måte, med ein faktisk og etterretteleg observasjon: Under det svarte omslaget er boka kvit som snø.

Odd W. Surén

Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.

Lesaren opplever Nathalie som eit røynleg menneske, og dermed interessant, trass i dei trivielle i-landsproblema ho strir med.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Foto: Mari Parelius Wammer / Cappelen Damm

LitteraturKultur

Å gå på vatnet i ein blå draum

– Alt er så sterkt no som døden er så nær. Og eg drøymer så mykje og så intenst, ei natt drøymde eg at eg gjekk på vatnet!

Hilde Vesaas
Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Foto: Mari Parelius Wammer / Cappelen Damm

LitteraturKultur

Å gå på vatnet i ein blå draum

– Alt er så sterkt no som døden er så nær. Og eg drøymer så mykje og så intenst, ei natt drøymde eg at eg gjekk på vatnet!

Hilde Vesaas
Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Skulpturen «Moren» av Tracey Emin utanfor Munchmuseet i Oslo.

Foto: Anne-Line Aaslund

KunstFeature
ÅshildEliassen

«Moren» og søstrene hennar

Kor original er den ni meter høge skulpturen «Moren», som er plassert utanfor Munchmuseet? Før avdukinga 4. juni 2022 hadde kunstnaren Tracey Emin alt produsert og stilt ut nær identiske skulpturar på tre meter.

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Foto: Sara Johannessen Meek / NTB

PolitikkSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Flytterett eller vetorett?

Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.

Jasmine Trinca i hovudrolla som Maria Montessori, som med ein ny pedagogikk la grunnlaget for montessoriskular over heile verda.

Jasmine Trinca i hovudrolla som Maria Montessori, som med ein ny pedagogikk la grunnlaget for montessoriskular over heile verda.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Traust revolusjon

Det er null nytt i filmen om nyskapingane til Maria Montessori.

Låvesvala er ein utprega insektetar og jaktar helst i flukt. Dei korte beina eignar seg dårleg til å gå med, men er sterke til å gripe og finne feste.

Låvesvala er ein utprega insektetar og jaktar helst i flukt. Dei korte beina eignar seg dårleg til å gå med, men er sterke til å gripe og finne feste.

Foto: Sveinung Lindaas

Feature

Låvesvalehale

For å bestemme alder og kjønn hjå ei låvesvale skal ein ty til fargane i fjørdrakta og til lengda på dei ytste halefjørene.

Naïd Mubalegh
Låvesvala er ein utprega insektetar og jaktar helst i flukt. Dei korte beina eignar seg dårleg til å gå med, men er sterke til å gripe og finne feste.

Låvesvala er ein utprega insektetar og jaktar helst i flukt. Dei korte beina eignar seg dårleg til å gå med, men er sterke til å gripe og finne feste.

Foto: Sveinung Lindaas

Feature

Låvesvalehale

For å bestemme alder og kjønn hjå ei låvesvale skal ein ty til fargane i fjørdrakta og til lengda på dei ytste halefjørene.

Naïd Mubalegh

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis