Den einskilde og dei uvisse relasjonane
Kristin Vego leverer velskrivne tablå der det ukjende løyner seg i det røynlege.
Kristin Vego er kritikar i Dagbladet Informationen og redaktør i tidsskriftet Vagant. Ho er frå Aarhus, men bur for tida i Oslo.
Foto: Erika Hebbert
Noveller
Kristin Vego:
Se en siste gang på alt vakkert
Gyldendal
Georg Johannesen hevda tidt at mest alt han skreiv, var sitat, og slik er det gjerne oftast med alle, me har ikkje funne opp språket, og skulle me slumpa til å seia eller skriva noko originalt, har det helst slik ein gjæv status av di det er dårleg. Andre har sagt det betre før.
Men du skal radt sjå at dei berre siterte, dei òg. Den vakre tittelen på debutboka til Kristin Vego er eit slikt sitat, etter det ho skriv til sist i boka, og etter det ein kan sjå før den første novella, er det frå eit dagboksnotat av Virginia Woolf, men ho siterte nok, ho Virginia også, for oppmodinga er frå diktet «Fare Well» av Walter de la Mare i ei diktsamling som kom i 1918. Virginia har rett nok omsett det noko arkaiske thy til your, men ho lurer ikkje meg!
Kvardagsleg
Kor som er, har Kristin Vego levert ein solid debut, der skrivehandverket er av høg standard. Her er alt plausibelt, ein trur det som står og får inga plagsam påminning om at ein sit og les fiksjon.
Vego nyttar dei gode evnene som skribent til å skriva om det ein kan kalla kvardagslege hendingar, her er det ingen store og dramatiske plott, og skjer det noko særs, er det i periferien, det gjeld ikkje aktørane i teksten personleg. Dei har likevel nok med sitt.
Sentralt i desse novellene står det gjerne ei ung kvinne. Som oftast er ho i ein relasjon til ein mann eller ei kvinne, ho kan vera på veg ut or eller inn i eit slikt tilhøve, men det er ikkje sjeldan eit drag av einsemd over tekstane, ein lengt etter noko, kan henda eitkvart som ikkje er definert, truleg av di det ikkje er råd å definera det.
Banda personane er knytte til kvarandre med, er veikare enn dei emosjonelle kasta, samhaldet er uvisst, ein er i rørsle, men ein veit ikkje sikkert til kva eller kven. Dette er jo ei generell røynsle, ein veit kva ein er på veg bort frå, men helst når avstanden er vorten for stor til at det er råd å snu.
I somme av tekstane har hovudpersonen, i den grad vedkommande er ein hovudperson, ei kjensle av at ingenting er røynleg eller heilt ekte. Eksistensen tykkjest på eit vis kunstig, men kulissane er realistiske, ja, beint fram reelle, sjølv om eitkvart ukjent løyner seg i dei.
Stilsikkert
Samstundes er det også ein lengt i det personane tenkjer og registrerer, til tider noko som kan minna om eit biologisk kall, og det har nok samanheng med alderen til personane i boka, dei er unge, ikkje born, men heller ikkje fullt etablerte som vaksne, dei er på veg til noko, dei er i drift, men har enno ikkje funne den vågen som Olav H. Hauge nemner i det diktet som alle trur dei kan.
Dei unge kvinnene i denne boka er kosmopolittar; handlinga, i den grad det er ei handling, kan gå føre seg i mange ulike land. Hovudpersonane er heime i det framande, men helst i det urbane, vestlege miljøet. Her er rett nok litt landsbygd somme stader, og endåtil kyr, men det skiplar ikkje inntrykket av det moderne og ungdommelege, i ei tid utan skam og med flytande kjønnsidentitet, der ingen spør om eller etter legning, og mennesket ser ut til å nærma seg seksualmoralen til slektningen sin, bonoboen, men det når enno ikkje opp til Aksel Sandemoses definisjon av ville dyr, for folk både drikk og røykjer.
Alt i alt er dette ein fin og stilsikker debut av ein forfattar som legg meir vekt på skrivekunst enn på underhaldning, plott og drama.
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Noveller
Kristin Vego:
Se en siste gang på alt vakkert
Gyldendal
Georg Johannesen hevda tidt at mest alt han skreiv, var sitat, og slik er det gjerne oftast med alle, me har ikkje funne opp språket, og skulle me slumpa til å seia eller skriva noko originalt, har det helst slik ein gjæv status av di det er dårleg. Andre har sagt det betre før.
Men du skal radt sjå at dei berre siterte, dei òg. Den vakre tittelen på debutboka til Kristin Vego er eit slikt sitat, etter det ho skriv til sist i boka, og etter det ein kan sjå før den første novella, er det frå eit dagboksnotat av Virginia Woolf, men ho siterte nok, ho Virginia også, for oppmodinga er frå diktet «Fare Well» av Walter de la Mare i ei diktsamling som kom i 1918. Virginia har rett nok omsett det noko arkaiske thy til your, men ho lurer ikkje meg!
Kvardagsleg
Kor som er, har Kristin Vego levert ein solid debut, der skrivehandverket er av høg standard. Her er alt plausibelt, ein trur det som står og får inga plagsam påminning om at ein sit og les fiksjon.
Vego nyttar dei gode evnene som skribent til å skriva om det ein kan kalla kvardagslege hendingar, her er det ingen store og dramatiske plott, og skjer det noko særs, er det i periferien, det gjeld ikkje aktørane i teksten personleg. Dei har likevel nok med sitt.
Sentralt i desse novellene står det gjerne ei ung kvinne. Som oftast er ho i ein relasjon til ein mann eller ei kvinne, ho kan vera på veg ut or eller inn i eit slikt tilhøve, men det er ikkje sjeldan eit drag av einsemd over tekstane, ein lengt etter noko, kan henda eitkvart som ikkje er definert, truleg av di det ikkje er råd å definera det.
Banda personane er knytte til kvarandre med, er veikare enn dei emosjonelle kasta, samhaldet er uvisst, ein er i rørsle, men ein veit ikkje sikkert til kva eller kven. Dette er jo ei generell røynsle, ein veit kva ein er på veg bort frå, men helst når avstanden er vorten for stor til at det er råd å snu.
I somme av tekstane har hovudpersonen, i den grad vedkommande er ein hovudperson, ei kjensle av at ingenting er røynleg eller heilt ekte. Eksistensen tykkjest på eit vis kunstig, men kulissane er realistiske, ja, beint fram reelle, sjølv om eitkvart ukjent løyner seg i dei.
Stilsikkert
Samstundes er det også ein lengt i det personane tenkjer og registrerer, til tider noko som kan minna om eit biologisk kall, og det har nok samanheng med alderen til personane i boka, dei er unge, ikkje born, men heller ikkje fullt etablerte som vaksne, dei er på veg til noko, dei er i drift, men har enno ikkje funne den vågen som Olav H. Hauge nemner i det diktet som alle trur dei kan.
Dei unge kvinnene i denne boka er kosmopolittar; handlinga, i den grad det er ei handling, kan gå føre seg i mange ulike land. Hovudpersonane er heime i det framande, men helst i det urbane, vestlege miljøet. Her er rett nok litt landsbygd somme stader, og endåtil kyr, men det skiplar ikkje inntrykket av det moderne og ungdommelege, i ei tid utan skam og med flytande kjønnsidentitet, der ingen spør om eller etter legning, og mennesket ser ut til å nærma seg seksualmoralen til slektningen sin, bonoboen, men det når enno ikkje opp til Aksel Sandemoses definisjon av ville dyr, for folk både drikk og røykjer.
Alt i alt er dette ein fin og stilsikker debut av ein forfattar som legg meir vekt på skrivekunst enn på underhaldning, plott og drama.
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Kor som er, har Kristin Vego levert ein solid debut, der skrivehandverket er av høg standard.
Fleire artiklar
Butikkvindauge i Worth Avenue i Palm Beach i Florida.
Alle foto: Håvard Rem
Det blonde reservatet
PALM BEACH: Krig og folkevandring verkar inn på alle vestlege val. Eit amerikansk presidentval kan verka andre vegen òg.
Lewis Lapham på Lapham’s Quarterly-kontoret ved Union Square på Manhattan.
Ein lang marsj mot idiotveldet
NEW YORK: Sett frå minnestunda for Lewis Lapham ser den politiske dagsordenen i USA mindre ny ut.
VINNAREN: På søndag vart Herbert Kickls Fridomsparti (FPÖ) for første gongen største parti i det austerrikske parlamentsvalet. Får partiet makt, vil dei jobbe for å oppheve sanksjonar mot Russland.
Foto: Lisa Leutner / Reuters/ NTB
Politikk i grenseland
Austerrikarane ser på seg sjølv som ein fredsnasjon. Likevel røystar ein tredel på prorussiske høgrepopulistar.
Eldspåsetting og steinkasting i Ramels veg i Rosengård i Malmö. Ivar Hippe har intervjua innbyggarar i utsette bydelar i Vest-Sverige.
Foto: Johan Nilsson / TT / AP / NTB
– Det kjem til å bli stygt
Ivar Hippe fekk lyst til å sjå nærmare på dei svenske tilstandane. Etter tre års arbeid er Sverige 2024: Beretninger om et land i krise her. Staten må ta styring, seier han.
Yrka med det høgste sjukefråværet er kvinnedominerte med relasjonelt arbeid og høge emosjonelle krav, skriv Lill Sverresdatter Larsen.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Langvarig overbelastning gir rekordhøyt sykefravær
«Vi har lenge drevet en dugnad for å holde skuta flytende.»