JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Dei unges trivielle liv

Elena Ferrantes nye danningsroman er lite original. 

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
3696
20201009
3696
20201009

Roman

Elena Ferrante:

Dei vaksnes løgnaktige liv

Omsett av Kristin Sørsdal
Samlaget

Ei ny bok av Ferrante blir alltid møtt med enorm merksemd og forventing. Sjølv har eg aldri vore begeistra for den mystiske «hypa» napolitanske forfattaren. Den siste romanen hennar – eller hans? Veit vi kven som skjuler seg bak namnet no? – stadfester inntrykket av at den enorme suksessen ikkje er proporsjonal med kvaliteten.

I motsetnad til heltinnene i den såkalla Napoli-kvartetten, som kjem frå eit røft arbeidarklassemiljø, veks Giovanna opp i ein middelklassefamilie med foreldre som elskar henne, og som ho sjølv beundrar. Ho kjem i puberteten, og ein dag blir alt forandra. Ho overhøyrer far sin omtale henne med orda «veldig stygg», og at ho liknar på syster hans. Tanta har Giovanna aldri møtt, foreldra har bevisst halde henne unna. At Giovanna skal likne på denne «tanta frå helvete», set i gang eit ras både inne i jenta sjølv og etter kvart i omgivnadene hennar. Som dei fornuftige og tolerante foreldra dei er, lar dei Giovanna møte Vittoria – fleire gonger. Møta blir skilsetjande for ungjenta, verda blir aldri meir den same. Ho kryssar ein del grenser – både i Napoli by og i seg sjølv. Undervegs mister ho illusjonar både om foreldra og om korleis verda heng saman. Etter kvart mister ho også noko anna som ein gjerne vil bli kvitt på veg mot vaksenlivet. Alt saman kan vere smertefullt, men er ei uunngåeleg følgje av å bli vaksen.

Blir det noko?

Som alle ungdomar er Giovanna og venninnene hennar opptatt av gutar og sex. Får hovudpersonen ligge med den ho er forelska i? Dette er lagt opp som ein viktig handlingstråd og spenningsdrivar. I tillegg handlar det mykje om rivalisering og sjalusi mellom venninner. Større tema som identitet, religion, kultur- og klasseforskjellar ligg både i underteksten og i ein del av dialogane. På overflatenivået er det likevel side opp og side ned (romanen er på 400 sider) om kven som er forelska i kven, og kven som ligg med kven, og – kanskje litt mindre trivielt, men mest relevant for dei unge – om mor og far kjem saman att.

Når heller ikkje språket eller forteljargrepa er oppsiktsvekkande gode eller originale, blir leseopplevinga lite interessant, i alle fall for vaksne. Romanen har eit sterkt ungdomsbokpreg.

Kontrastar

Noko skal ho likevel ha: Ferrante er god til å teikne kontrastfylte karakterar og scener med presise og slåande – nesten brutale – riss. Nokre gonger blir det interessante personar av det, som tante Vittoria på den eine sida, melodramatisk, manipulerande, grov og vulgær. På andre sida har vi Giovannas store kjærleik Roberto, mild, snill og reflektert. Likevel kan det litt kantete preget fort bli uelegant og platt, særleg fordi det er så lite variasjon i ordbruken.

Ein burde ha søkt på kor mange gonger orda «stygg», «pen» og ikkje minst «veldig» dukkar opp i denne romanen. Det finst då andre forsterkande uttrykk og adjektiv, både på norsk og italiensk. Særleg i replikkane er dette påfallande, personane her omtalar kvarandre mykje og heile tida med desse lite varierte adjektiva. Kristin Sørsdal har fått mykje skryt for Ferrante-omsetjingane sine, og eg reknar med at heller ikkje originalen varierer ordbruken meir. Eg stussar likevel undervegs, som til dømes på kvifor omsetjaren gjennomgåande har valt sympatisk for det italienske simpatico. Seier 12–13-åringar «sympatisk»? Kanskje på vestkanten i Oslo, men heilt vanleg er det vel ikkje.

Hilde Vesaas 

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast meldar i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Elena Ferrante:

Dei vaksnes løgnaktige liv

Omsett av Kristin Sørsdal
Samlaget

Ei ny bok av Ferrante blir alltid møtt med enorm merksemd og forventing. Sjølv har eg aldri vore begeistra for den mystiske «hypa» napolitanske forfattaren. Den siste romanen hennar – eller hans? Veit vi kven som skjuler seg bak namnet no? – stadfester inntrykket av at den enorme suksessen ikkje er proporsjonal med kvaliteten.

I motsetnad til heltinnene i den såkalla Napoli-kvartetten, som kjem frå eit røft arbeidarklassemiljø, veks Giovanna opp i ein middelklassefamilie med foreldre som elskar henne, og som ho sjølv beundrar. Ho kjem i puberteten, og ein dag blir alt forandra. Ho overhøyrer far sin omtale henne med orda «veldig stygg», og at ho liknar på syster hans. Tanta har Giovanna aldri møtt, foreldra har bevisst halde henne unna. At Giovanna skal likne på denne «tanta frå helvete», set i gang eit ras både inne i jenta sjølv og etter kvart i omgivnadene hennar. Som dei fornuftige og tolerante foreldra dei er, lar dei Giovanna møte Vittoria – fleire gonger. Møta blir skilsetjande for ungjenta, verda blir aldri meir den same. Ho kryssar ein del grenser – både i Napoli by og i seg sjølv. Undervegs mister ho illusjonar både om foreldra og om korleis verda heng saman. Etter kvart mister ho også noko anna som ein gjerne vil bli kvitt på veg mot vaksenlivet. Alt saman kan vere smertefullt, men er ei uunngåeleg følgje av å bli vaksen.

Blir det noko?

Som alle ungdomar er Giovanna og venninnene hennar opptatt av gutar og sex. Får hovudpersonen ligge med den ho er forelska i? Dette er lagt opp som ein viktig handlingstråd og spenningsdrivar. I tillegg handlar det mykje om rivalisering og sjalusi mellom venninner. Større tema som identitet, religion, kultur- og klasseforskjellar ligg både i underteksten og i ein del av dialogane. På overflatenivået er det likevel side opp og side ned (romanen er på 400 sider) om kven som er forelska i kven, og kven som ligg med kven, og – kanskje litt mindre trivielt, men mest relevant for dei unge – om mor og far kjem saman att.

Når heller ikkje språket eller forteljargrepa er oppsiktsvekkande gode eller originale, blir leseopplevinga lite interessant, i alle fall for vaksne. Romanen har eit sterkt ungdomsbokpreg.

Kontrastar

Noko skal ho likevel ha: Ferrante er god til å teikne kontrastfylte karakterar og scener med presise og slåande – nesten brutale – riss. Nokre gonger blir det interessante personar av det, som tante Vittoria på den eine sida, melodramatisk, manipulerande, grov og vulgær. På andre sida har vi Giovannas store kjærleik Roberto, mild, snill og reflektert. Likevel kan det litt kantete preget fort bli uelegant og platt, særleg fordi det er så lite variasjon i ordbruken.

Ein burde ha søkt på kor mange gonger orda «stygg», «pen» og ikkje minst «veldig» dukkar opp i denne romanen. Det finst då andre forsterkande uttrykk og adjektiv, både på norsk og italiensk. Særleg i replikkane er dette påfallande, personane her omtalar kvarandre mykje og heile tida med desse lite varierte adjektiva. Kristin Sørsdal har fått mykje skryt for Ferrante-omsetjingane sine, og eg reknar med at heller ikkje originalen varierer ordbruken meir. Eg stussar likevel undervegs, som til dømes på kvifor omsetjaren gjennomgåande har valt sympatisk for det italienske simpatico. Seier 12–13-åringar «sympatisk»? Kanskje på vestkanten i Oslo, men heilt vanleg er det vel ikkje.

Hilde Vesaas 

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast meldar i Dag og Tid.

Ferrante er god til å teikne kontrastfylte karakterar og scener med presise og
slåande –
nesten brutale – riss.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø
Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø
Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature
Ida Lødemel Tvedt

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
RichardAubrey White

Tendensiøs statistikk om senfølger

Myndighetene må anerkjenne at senfølger eksisterer og utgjør et samfunnsproblem.

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Foto: Javad Parsa / NTB

Ordskifte
AndreasBjelland Eriksen

Bedre forhold for villreinen

Villreinen som lever i fjellområdene i Sør-Norge, sliter. Skal vi lykkes med å snu utviklingen, må vi finne løsninger sammen.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis