Dei kjenslevare og dei utilstrekkelege
Britt Karin Larsen byr på riss frå røynda i landskap der moralske forteikn er påliteleg ustabile.
Britt Karin Larsen har skrive mange bøker, men debuterer som novelleforfattar i haust.
Foto: Anita Krok / Glåmdalen
Forteljingar
Britt Karin Larsen:
Fuglene tar ikke telefonen
Cappelen Damm
Britt Karin Larsen er ein forfattar som meistrar det største formatet med bravur, noko mellom anna den store serien med tjukke romanar frå Finnskogen er eit prov på. No kjem ho med ei tynn bok med stutte forteljingar, ein overgang som kan få somme grinebitarar til å tenkja at det gjekk med så mykje trevirke til finnskogbøkene at Finnskogen vart snauhogd, slik at det ikkje er meir å skriva om eller på der, anna enn litt flis og kvist til nokre små noveller. Ja, desse grinebitarane!
Skisser og riss
Forteljingane er stundom stutte skisser og riss frå kvardagslege hendingar, og nokre gonger kan ein sjå dei som kapittel frå uskrivne romanar. Her florerer det med einebuarar, så mange at dei kunne ha danna ein mektig klubb dersom dei visste om kvarandre. Dei er også einslege i tida, dei lever i dette hundreåret, men høyrer ikkje heime i det. Somme av dei kan ha ei dramatisk fortid, andre får ei tragisk framtid, og notida er ikkje så mykje å ropa hurra for heller. Men her er òg døme på kjenslevare personar som er einslege og stundom desperate av di dei vert ignorerte av utilstrekkelege føresette.
Ein kjenner att Larsen i dette – og i eit anna særdrag, nemleg at det gode oftast er å finna hjå dei ressurssvake. Utskota råkar etisk blink, medan dei andre sit attende med innskot og lite anna. Eit døme på dette er teksten «Idioten», der ein dødsannonse syner at det har gått overraskande bra med ein gut som fekk ein vanskeleg start i livet. Her finn ein dessutan nokre saftige replikkar på dialekt, som denne, då guten får høyra dette frå mor si: «Je skær jaga dæ så mækka skvætter tur ræva på dæ!» Me får tru at dei mjuke ord til hjarta gjekk, for han fekk eit strålande ettermæle som temmeleg brått avsluttar teksten.
I forteljinga «En varm dag» kan lesaren kjenna seg klok og skarp av di han eller ho fort forstår føresetnadene betre enn forteljaren, ei jente som vart skadd i ei ulukke. Ho er uskuldsrein og naiv, medan dei som har tilsyn med henne, pleiarane Rune og Rita, som korkje er sysken eller kjærastar, men kristne og gifte på kvar sin kant, har sine svin på skogen, og dei har dei i lag. Men mot slutten kjem dette så tydeleg fram at lesaren ottast at også andre skal forstå dette, og gjera han mindre unik. Med andre ord: Sjølv om Larsen i desse korte tekstane seier lite, seier ho stundom litt for mykje.
Føreseieleg
Larsen sympatiserer mykje med dei små og veike i samfunnet, og heller lite med dei store og ressurssterke, og sjølv om ho prøver å vera nøytral, kjem grunnhaldninga ofte til uttrykk. Det er vel og bra, men det gjer at det moralske kompasset er låst på føreseieleg vis. Dei som har ansvar, misbruker det, dei med moralsk fallhøgd, står for fall. I ein roman vert dette stundom nyansert av formatet, ein får sjå aktørane i mange ulike situasjonar, medan dei stutte forteljingane fokuserer på nokre få handlingar i ein episode eller to. Såleis vert personane litt for enkle i novelleutgåva av Larsens metode. Eg trur likevel at mange vil finna glede i desse tekstane, ikkje minst kan «Idioten» gjera godt for lesarar som sjølv har lese- og skrivevanskar.
Larsen skriv elles klokt og godt og varierer stilen etter personane som fører ordet i tekstane. Og ho kan gjerne nytta brei dialekt oftare, for det gjer teksten plausibel og kraftfull.
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Forteljingar
Britt Karin Larsen:
Fuglene tar ikke telefonen
Cappelen Damm
Britt Karin Larsen er ein forfattar som meistrar det største formatet med bravur, noko mellom anna den store serien med tjukke romanar frå Finnskogen er eit prov på. No kjem ho med ei tynn bok med stutte forteljingar, ein overgang som kan få somme grinebitarar til å tenkja at det gjekk med så mykje trevirke til finnskogbøkene at Finnskogen vart snauhogd, slik at det ikkje er meir å skriva om eller på der, anna enn litt flis og kvist til nokre små noveller. Ja, desse grinebitarane!
Skisser og riss
Forteljingane er stundom stutte skisser og riss frå kvardagslege hendingar, og nokre gonger kan ein sjå dei som kapittel frå uskrivne romanar. Her florerer det med einebuarar, så mange at dei kunne ha danna ein mektig klubb dersom dei visste om kvarandre. Dei er også einslege i tida, dei lever i dette hundreåret, men høyrer ikkje heime i det. Somme av dei kan ha ei dramatisk fortid, andre får ei tragisk framtid, og notida er ikkje så mykje å ropa hurra for heller. Men her er òg døme på kjenslevare personar som er einslege og stundom desperate av di dei vert ignorerte av utilstrekkelege føresette.
Ein kjenner att Larsen i dette – og i eit anna særdrag, nemleg at det gode oftast er å finna hjå dei ressurssvake. Utskota råkar etisk blink, medan dei andre sit attende med innskot og lite anna. Eit døme på dette er teksten «Idioten», der ein dødsannonse syner at det har gått overraskande bra med ein gut som fekk ein vanskeleg start i livet. Her finn ein dessutan nokre saftige replikkar på dialekt, som denne, då guten får høyra dette frå mor si: «Je skær jaga dæ så mækka skvætter tur ræva på dæ!» Me får tru at dei mjuke ord til hjarta gjekk, for han fekk eit strålande ettermæle som temmeleg brått avsluttar teksten.
I forteljinga «En varm dag» kan lesaren kjenna seg klok og skarp av di han eller ho fort forstår føresetnadene betre enn forteljaren, ei jente som vart skadd i ei ulukke. Ho er uskuldsrein og naiv, medan dei som har tilsyn med henne, pleiarane Rune og Rita, som korkje er sysken eller kjærastar, men kristne og gifte på kvar sin kant, har sine svin på skogen, og dei har dei i lag. Men mot slutten kjem dette så tydeleg fram at lesaren ottast at også andre skal forstå dette, og gjera han mindre unik. Med andre ord: Sjølv om Larsen i desse korte tekstane seier lite, seier ho stundom litt for mykje.
Føreseieleg
Larsen sympatiserer mykje med dei små og veike i samfunnet, og heller lite med dei store og ressurssterke, og sjølv om ho prøver å vera nøytral, kjem grunnhaldninga ofte til uttrykk. Det er vel og bra, men det gjer at det moralske kompasset er låst på føreseieleg vis. Dei som har ansvar, misbruker det, dei med moralsk fallhøgd, står for fall. I ein roman vert dette stundom nyansert av formatet, ein får sjå aktørane i mange ulike situasjonar, medan dei stutte forteljingane fokuserer på nokre få handlingar i ein episode eller to. Såleis vert personane litt for enkle i novelleutgåva av Larsens metode. Eg trur likevel at mange vil finna glede i desse tekstane, ikkje minst kan «Idioten» gjera godt for lesarar som sjølv har lese- og skrivevanskar.
Larsen skriv elles klokt og godt og varierer stilen etter personane som fører ordet i tekstane. Og ho kan gjerne nytta brei dialekt oftare, for det gjer teksten plausibel og kraftfull.
Odd W. Surén
Odd W. Surén er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Larsen sympatiserer mykje med dei små
og veike i samfunnet.
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
«Rørslene me skildrar som vipping, er gjerne større og kjem mindre tett enn dei me omtalar som vibrering.»
Foto: Agnete Brun
Med den monumentale boka Sjøfareren Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.
Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB
Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.
Kongsbonden Johan Jógvanson bur i den Instagram-venlege bygda Saksun. Men sjølv om han skjeller ut turistar, er det ikkje dei han er forbanna på. Det er politikarane inne i Tórshavn.
Alle foto: Hallgeir Opedal
Turistinvasjonen har gjort Johan Jógvanson til den sintaste bonden på Færøyane.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.
Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Kapitulasjon i klimapolitikken
Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.