Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Berre kjærleik og død

Hanne Ørstavik borar i dei inste romma i kjenslelivet vårt.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Hanne Ørstavik har skrive roman om den døyande ektemannen sin.

Hanne Ørstavik har skrive roman om den døyande ektemannen sin.

Foto: Jil Yngland / NTB

Hanne Ørstavik har skrive roman om den døyande ektemannen sin.

Hanne Ørstavik har skrive roman om den døyande ektemannen sin.

Foto: Jil Yngland / NTB

3695
20201211
3695
20201211

Roman

Hanne Ørstavik:

Ti amo

Oktober

Felles for mange av bøkene til Hanne Ørstavik er at dei utforskar dei viktigaste relasjonane. Forfattaren er ikkje redd for å bevege seg inn i dei inste romma, ho går inn dit potensialet for den største lykka ligg, men der også faren for den aller største sjelelege smerta alltid lurar. Kjærleiken er det vi aller mest ønskjer oss og treng, men også noko vi har djup frykt for, fordi det gjer så vondt å miste.

Ti amo er ein sjølvbiografisk roman om dei siste månadene Ørstavik fekk med ektemannen Luigi Spagnol, som døydde av bukspyttkjertelkreft i juni i år.

Heimen

«Jeg elsker deg», seier ho og han til kvarandre heile tida, som om orda har ei magisk kraft og kan lindre smerta over at livet hans snart er over. Romanen søkjer for ein stor del å skildre kjensler og sansingar som rører seg på eit ikkje-verbalt plan, i det ordlause. «En gang strakk jeg hånda ut og kjente huden din, (...) og det var å opprette en forbindelse, få kontakt, at noe lite og språkløst og kanskje veldig tidlig i meg selv, en nyfødt del, kunne kjenne hud og varme og synke ned, kjenne bunn i natten, komme hjem eller fram.»

Slike tidlege erfaringar som ordlaust sit i kroppane våre som vaksne, er vanskelege å skildre. Ørstavik strekkjer orda så langt ho kan, og ho kjem ganske langt.

Minne frå dei fire åra paret har levd saman, kjem hulter til bulter gjennom teksten, det vekslar mellom notid og fortid. Slik blir lesaren gradvis kjent med paret, det livet dei har hatt og det livet dei har no. Alt heilt i opninga får vi vite den brutale sanninga: Han har berre månader att å leve. Ho forsøker å få han til å snakke om det, men han vik unna, orkar ikkje ta inn at livet snart er slutt, klamrar seg til ei von om at det kan gå bra. Dei er på sjukehuset, eller han er der og ho heime, han kviler og ho arbeider. Ho hjelper han når han er på det sjukaste.

Skildringane av dei fysiske konsekvensane av kreft og kreftbehandling held lite attende. Det er ikkje vakkert når kroppens mange funksjonar sluttar å verke. Ørstavik rører seg heilt på grensa av ei uverdig utlevering, modellen var jo ein levande person berre nokre månader tidlegare. Forfattaren held seg likevel på rett side av grensa. Empatien og kjærleiken skin gjennom, og ikkje minst det at ho er slik ein språkets meister, reddar det heile. Prosaen er glasklår og skinande og kan minne om den italienske kunsten personane rører seg mellom.

Mot slutten av boka treffer ho ein annan mann som gjer inntrykk på henne. Det kan ho ikkje seie til han som skal døy, ho må følgje han det siste stykket.  

Inn i døden

Ti amo går langt forbi klisjeane om den trufaste partnaren som støttar og oppmuntrar ein døyande ektefelle. Sant og ærleg fortel romanen kva ein slik situasjon gjer med eit parforhold. Ein kjem ikkje nødvendigvis nærare kvarandre på slutten. Når den sjuke lever i ein tilstand på energimessig lågbluss, blir kontrasten til den som framleis er full av liv og av framtid, så stor. Det er to ulike eksistensformer. Kjærleikens band er sterkt og held eit stykke på veg, men det er heile tida ein fare for at det kan breste eller gradvis smuldre opp.

Ei innvending til slutt: Ørstaviks tekst er så open, så villig til å syne alt. Sidan utgangspunktet for heile romanen er døden som nærmar seg, burde nok lesaren ha fått vere med også heilt fram dit. Eg opplevde slutten som litt unnvikande og tam, eit brot i ein elles smertefullt sterk roman.  

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast meldar for Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Roman

Hanne Ørstavik:

Ti amo

Oktober

Felles for mange av bøkene til Hanne Ørstavik er at dei utforskar dei viktigaste relasjonane. Forfattaren er ikkje redd for å bevege seg inn i dei inste romma, ho går inn dit potensialet for den største lykka ligg, men der også faren for den aller største sjelelege smerta alltid lurar. Kjærleiken er det vi aller mest ønskjer oss og treng, men også noko vi har djup frykt for, fordi det gjer så vondt å miste.

Ti amo er ein sjølvbiografisk roman om dei siste månadene Ørstavik fekk med ektemannen Luigi Spagnol, som døydde av bukspyttkjertelkreft i juni i år.

Heimen

«Jeg elsker deg», seier ho og han til kvarandre heile tida, som om orda har ei magisk kraft og kan lindre smerta over at livet hans snart er over. Romanen søkjer for ein stor del å skildre kjensler og sansingar som rører seg på eit ikkje-verbalt plan, i det ordlause. «En gang strakk jeg hånda ut og kjente huden din, (...) og det var å opprette en forbindelse, få kontakt, at noe lite og språkløst og kanskje veldig tidlig i meg selv, en nyfødt del, kunne kjenne hud og varme og synke ned, kjenne bunn i natten, komme hjem eller fram.»

Slike tidlege erfaringar som ordlaust sit i kroppane våre som vaksne, er vanskelege å skildre. Ørstavik strekkjer orda så langt ho kan, og ho kjem ganske langt.

Minne frå dei fire åra paret har levd saman, kjem hulter til bulter gjennom teksten, det vekslar mellom notid og fortid. Slik blir lesaren gradvis kjent med paret, det livet dei har hatt og det livet dei har no. Alt heilt i opninga får vi vite den brutale sanninga: Han har berre månader att å leve. Ho forsøker å få han til å snakke om det, men han vik unna, orkar ikkje ta inn at livet snart er slutt, klamrar seg til ei von om at det kan gå bra. Dei er på sjukehuset, eller han er der og ho heime, han kviler og ho arbeider. Ho hjelper han når han er på det sjukaste.

Skildringane av dei fysiske konsekvensane av kreft og kreftbehandling held lite attende. Det er ikkje vakkert når kroppens mange funksjonar sluttar å verke. Ørstavik rører seg heilt på grensa av ei uverdig utlevering, modellen var jo ein levande person berre nokre månader tidlegare. Forfattaren held seg likevel på rett side av grensa. Empatien og kjærleiken skin gjennom, og ikkje minst det at ho er slik ein språkets meister, reddar det heile. Prosaen er glasklår og skinande og kan minne om den italienske kunsten personane rører seg mellom.

Mot slutten av boka treffer ho ein annan mann som gjer inntrykk på henne. Det kan ho ikkje seie til han som skal døy, ho må følgje han det siste stykket.  

Inn i døden

Ti amo går langt forbi klisjeane om den trufaste partnaren som støttar og oppmuntrar ein døyande ektefelle. Sant og ærleg fortel romanen kva ein slik situasjon gjer med eit parforhold. Ein kjem ikkje nødvendigvis nærare kvarandre på slutten. Når den sjuke lever i ein tilstand på energimessig lågbluss, blir kontrasten til den som framleis er full av liv og av framtid, så stor. Det er to ulike eksistensformer. Kjærleikens band er sterkt og held eit stykke på veg, men det er heile tida ein fare for at det kan breste eller gradvis smuldre opp.

Ei innvending til slutt: Ørstaviks tekst er så open, så villig til å syne alt. Sidan utgangspunktet for heile romanen er døden som nærmar seg, burde nok lesaren ha fått vere med også heilt fram dit. Eg opplevde slutten som litt unnvikande og tam, eit brot i ein elles smertefullt sterk roman.  

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er forfattar, lektor og fast meldar for Dag og Tid.

Ti amo går langt forbi klisjeane om den trufaste partnaren som støttar og oppmuntrar ein døyande ektefelle.

Emneknaggar

Fleire artiklar

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

Foto: Hallgeir Opedal

Feature

Berre røre, ikkje sjå

Otto Prytz (81) er fødd blind, men takka vere ein ung franskmann blei han ikkje analfabet. Han blei akademikar.

Hallgeir Opedal
– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

– Viss du vil ha meg til å smile, må du synge kjenningsmelodien til Laurdagsbarnetimen, seier Otto Prytz. Pilar følger med frå sofaen når vi syng: «Nå kommer barnetimen, nå kommer barnetimen, hysj, hysj, vær stille som mus...»

Foto: Hallgeir Opedal

Feature

Berre røre, ikkje sjå

Otto Prytz (81) er fødd blind, men takka vere ein ung franskmann blei han ikkje analfabet. Han blei akademikar.

Hallgeir Opedal
Familien Nerdrum ved garden i Stavern.

Familien Nerdrum ved garden i Stavern.

Foto: Agnete Brun / NRK

KunstKultur
Kaj Skagen

Ikkje alt er politikk

Politiseringa av Nerdrum-familien er påfallande i lys av kor upolitisk Nerdrum eigentleg er.

Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Eit langt utdanningsløp kan by på store utfordringar for dei som har ADHD. Eit aukande antal vaksne oppsøker helsetenesta, inkludert dyre privatklinikkar, for å få ein diagnose.

Foto: Gorm Kallestad / AP / NTB

HelseSamfunn
Marita Liabø

– ADHD-diagnosen skal henge høgt

Det har vore ein kraftig auke i talet på ADHD-diagnosar og bruken av ADHD-medisin dei siste åra. Blir diagnosen utvatna når kjendisar snakkar han opp?

Forfattar og siviløkonom Martin Bech Holte har vore både forskar i samfunnsøkonomi og leiar i næringslivet.

Forfattar og siviløkonom Martin Bech Holte har vore både forskar i samfunnsøkonomi og leiar i næringslivet.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar
Gjermund BakkeliHaga

Når rikdom blir eit problem

Martin Bech Holte kjem med ein diskutabel analyse og friske fråspark i Landet som ble for rikt.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov
Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Eit russisk droneåtak råkar ei bustadblokk i Kyiv 10. januar.

Foto: Gleb Garanich / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Ingen Uber i Belarus

Å forstyrre GPS-system handlar ikkje berre om å forvirre russiske dronar. Det gjeld å dirigere dei slik at dei forlèt ukrainsk luftrom fullstendig.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis