JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Ånda sigra over sosial-
demokratiet og alkoholen

Peter Norman Waage gjev ei imponerande oversiktleg framstilling av det imponerande produktive livet til forfattaren André Bjerke.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Peter Normann Waage har organisert stoffet på ein vellukka original måte.

Peter Normann Waage har organisert stoffet på ein vellukka original måte.

Foto: Swanstrøm

Peter Normann Waage har organisert stoffet på ein vellukka original måte.

Peter Normann Waage har organisert stoffet på ein vellukka original måte.

Foto: Swanstrøm

5325
20180504
5325
20180504

Biografi

Peter Normann Waage:

I kampens glede

Aschehoug

Det er i år 100 år sidan André Bjerke vart fødd. Og ettersom dei tre bøkene som hittil har vore skrivne om Bjerke, ifølgje Peter Normann Waage, ikkje kan reknast som fullstendige biografiar, har han no laga ein til dette jubileet. Resultatet er ein murstein på over 500 sider. Men berre når det gjeld storleik. Det har vorte ei bok som er lett å lesa, utan å vera lettvint.

Eg lovar lesaren: Før ein veit ordet av det, har ein lese gjennom alle orda om denne ordkunstnaren som sjølv visste ordet av det, ja som til og med var redaktør av eit tidsskrift som heite Ordet.

Original vri

Waage har organisert stoffet på ein vellukka original måte: Ettersom Bjerke spela så mange ulike roller, har Waage skilt desse frå kvarandre og handsama dei innanfor kronologien til ekteskapa hans: I samband med ekteskapet med Mette Brun (1946–56) vert Bjerke framstilt som essayforfattar, med Henny Moan (1959–72) som poesiforfattar, og med Gerd Granholt (1972–85) som gjendiktar. Men undervegs er det eigne kapittel om alle andre av Bjerkes interesser, særleg sjakk, og vener, slik at kapitla ifølgje Waage er som overlappande takstein. Nett slike desse ekteskapa òg var.

Det er sanneleg eit stort materiale Waage har måtta halda styr på: Bjerkes privatarkiv på Riksarkivet er på over 13 hyllemeter. Bak i biografien er det ein bibliografi som dekkjer åra 1940–1983, altså om lag 40 år, som har 163 publikasjonar. Desse omfattar mellom anna 21 diktsamlingar, 8 krimbøker, 10 saksprosabøker, 2 novellesamlingar, 11 essaysamlingar, 3 humorbøker, 6 barnebøker, 2 prologsamlingar, 6 høyrespel og 21 omsetjingar og gjendiktingar.

Kulturkamp

Waage vil finna fram til kva alt dette handlar om, både i seg sjølv og i konfrontasjon med den samtidige kulturen. Vi får formidla eit inntrykk av Bjerke som ein som stadig er innblanda i såkalla kulturkampar. Tittelen på biografien, I kampens glede, skal understreka dette.

Den gongen handla det særleg om kamp mellom klassiske formale krav til lyrikk: rytme og rim og struktur, slik som sonettform versus rimlause modernistiske dikt og formlause prosadikt. Bjerke, nett som Ibsen, var velsigna med eit stort talent for å uttrykkja seg gjennom rim og i streng form. Så velsigna at det ifølgje kritikarane vart snudd til ei forbanning. Noko liknande kunne ein sagt om Mozart: Musikken kom lett og var ikkje alltid så djup som Beethovens. Bjerke sjølv spara forresten heller ikkje på forbanningar mot modernistane.

Meir generelt hadde Bjerke to hovudmotstandarar i 50-åra: sosialdemokratane, som hadde makta i landet, var avhaldsfolk og sende ut rundskriv gjennom Arbeiderbladet og NRK, og kulturradikalarane som ikkje var avhaldsfolk, men berre hadde makt i forlag og teater og skreiv i Dagbladet.

Dei første tok sikte på å byggja ein homogen folkeheim, styrt av byråkratar og ekspertar, mellom anna ved å innføra eit nytt språk: samnorsk. Bjerke, som var riksmålsmann, brukte mykje tid på denne språkstriden. Kulturradikalarane, på si side, var elitistiske modernistar som slost mot religion og åndeleg drøs og var tilhengjarar av fritt freudiansk seksualliv.

Men avstanden til kul­tur­radikalarane var langt mindre enn til sosialdemokratane. Dei første kunne Bjerke treffa på Theatercaféen. For når det gjaldt alkohol og seksualmoral, var det ingen skilnad. Bjerke avviste rett nok Marx, med utdanning som halvvegs sosialøkonom. Og Freud, som han først hadde vore interessert i, meinte han til slutt berra passa inn i kriminalromanane hans. Men han var ven med Mykle og forsvarte pornografi, slik at han slett ikkje passa inn i den verdikonservative «Annen front» til A.H. Winsnes og Asbjørn Aarnes, som støtta aktoratet i rettssaka mot Mykle.

Metafysikk

Nei, det som først og fremst skilde Bjerke ut frå kulturradikalarane, var metafysikken: Dei, lik sosialdemokratane, var positivistar og materialistar, medan Bjerke var tilhengjar av Goethe, særleg fargelæra hans, som han eksperimenterte med og skreiv om, og Rudolf Steiner og antroposofien, som drøste om åndelege dimensjonar som gjorde mennesket til meir enn ein klump materie.

Dinest skilde Bjerke seg ut ved å ha humoristisk sans, noko både sosialdemokratar, kulturradikalarar og verdikonservative mangla. Eigenleg var han meir av ein anarkist. Han gjennomførde fleire köpenickiadar ved å senda inn falske parodiske lesarbrev. Og framfor alt laga han, saman med vener, tre parodiske leksikon eller familiebøker, som framleis kan lesast: «Infanteri: Den del av det norske forsvar som foretar sin flukt til fots.» Eit peik til eigne erfaringar då han forsvarte Høytorp fort mot tyskarane i 1940.

Waage legg ikkje skjul på dei mørke sidene hos Bjerke, særleg alkoholismen heilt inn i delirium, som øydela ekteskapa hans. At han trass i dette, som vel førte til ein altfor tidleg død, klarte å få skriva så mykje, er for meg eit mirakel og hans eige beste prov på at ånda sigra over materien. Både Waage og Bjerke imponerer meg gjennom denne boka.

Arild Pedersen

Arild Pedersen er professor emeritus og fast skribent i Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Biografi

Peter Normann Waage:

I kampens glede

Aschehoug

Det er i år 100 år sidan André Bjerke vart fødd. Og ettersom dei tre bøkene som hittil har vore skrivne om Bjerke, ifølgje Peter Normann Waage, ikkje kan reknast som fullstendige biografiar, har han no laga ein til dette jubileet. Resultatet er ein murstein på over 500 sider. Men berre når det gjeld storleik. Det har vorte ei bok som er lett å lesa, utan å vera lettvint.

Eg lovar lesaren: Før ein veit ordet av det, har ein lese gjennom alle orda om denne ordkunstnaren som sjølv visste ordet av det, ja som til og med var redaktør av eit tidsskrift som heite Ordet.

Original vri

Waage har organisert stoffet på ein vellukka original måte: Ettersom Bjerke spela så mange ulike roller, har Waage skilt desse frå kvarandre og handsama dei innanfor kronologien til ekteskapa hans: I samband med ekteskapet med Mette Brun (1946–56) vert Bjerke framstilt som essayforfattar, med Henny Moan (1959–72) som poesiforfattar, og med Gerd Granholt (1972–85) som gjendiktar. Men undervegs er det eigne kapittel om alle andre av Bjerkes interesser, særleg sjakk, og vener, slik at kapitla ifølgje Waage er som overlappande takstein. Nett slike desse ekteskapa òg var.

Det er sanneleg eit stort materiale Waage har måtta halda styr på: Bjerkes privatarkiv på Riksarkivet er på over 13 hyllemeter. Bak i biografien er det ein bibliografi som dekkjer åra 1940–1983, altså om lag 40 år, som har 163 publikasjonar. Desse omfattar mellom anna 21 diktsamlingar, 8 krimbøker, 10 saksprosabøker, 2 novellesamlingar, 11 essaysamlingar, 3 humorbøker, 6 barnebøker, 2 prologsamlingar, 6 høyrespel og 21 omsetjingar og gjendiktingar.

Kulturkamp

Waage vil finna fram til kva alt dette handlar om, både i seg sjølv og i konfrontasjon med den samtidige kulturen. Vi får formidla eit inntrykk av Bjerke som ein som stadig er innblanda i såkalla kulturkampar. Tittelen på biografien, I kampens glede, skal understreka dette.

Den gongen handla det særleg om kamp mellom klassiske formale krav til lyrikk: rytme og rim og struktur, slik som sonettform versus rimlause modernistiske dikt og formlause prosadikt. Bjerke, nett som Ibsen, var velsigna med eit stort talent for å uttrykkja seg gjennom rim og i streng form. Så velsigna at det ifølgje kritikarane vart snudd til ei forbanning. Noko liknande kunne ein sagt om Mozart: Musikken kom lett og var ikkje alltid så djup som Beethovens. Bjerke sjølv spara forresten heller ikkje på forbanningar mot modernistane.

Meir generelt hadde Bjerke to hovudmotstandarar i 50-åra: sosialdemokratane, som hadde makta i landet, var avhaldsfolk og sende ut rundskriv gjennom Arbeiderbladet og NRK, og kulturradikalarane som ikkje var avhaldsfolk, men berre hadde makt i forlag og teater og skreiv i Dagbladet.

Dei første tok sikte på å byggja ein homogen folkeheim, styrt av byråkratar og ekspertar, mellom anna ved å innføra eit nytt språk: samnorsk. Bjerke, som var riksmålsmann, brukte mykje tid på denne språkstriden. Kulturradikalarane, på si side, var elitistiske modernistar som slost mot religion og åndeleg drøs og var tilhengjarar av fritt freudiansk seksualliv.

Men avstanden til kul­tur­radikalarane var langt mindre enn til sosialdemokratane. Dei første kunne Bjerke treffa på Theatercaféen. For når det gjaldt alkohol og seksualmoral, var det ingen skilnad. Bjerke avviste rett nok Marx, med utdanning som halvvegs sosialøkonom. Og Freud, som han først hadde vore interessert i, meinte han til slutt berra passa inn i kriminalromanane hans. Men han var ven med Mykle og forsvarte pornografi, slik at han slett ikkje passa inn i den verdikonservative «Annen front» til A.H. Winsnes og Asbjørn Aarnes, som støtta aktoratet i rettssaka mot Mykle.

Metafysikk

Nei, det som først og fremst skilde Bjerke ut frå kulturradikalarane, var metafysikken: Dei, lik sosialdemokratane, var positivistar og materialistar, medan Bjerke var tilhengjar av Goethe, særleg fargelæra hans, som han eksperimenterte med og skreiv om, og Rudolf Steiner og antroposofien, som drøste om åndelege dimensjonar som gjorde mennesket til meir enn ein klump materie.

Dinest skilde Bjerke seg ut ved å ha humoristisk sans, noko både sosialdemokratar, kulturradikalarar og verdikonservative mangla. Eigenleg var han meir av ein anarkist. Han gjennomførde fleire köpenickiadar ved å senda inn falske parodiske lesarbrev. Og framfor alt laga han, saman med vener, tre parodiske leksikon eller familiebøker, som framleis kan lesast: «Infanteri: Den del av det norske forsvar som foretar sin flukt til fots.» Eit peik til eigne erfaringar då han forsvarte Høytorp fort mot tyskarane i 1940.

Waage legg ikkje skjul på dei mørke sidene hos Bjerke, særleg alkoholismen heilt inn i delirium, som øydela ekteskapa hans. At han trass i dette, som vel førte til ein altfor tidleg død, klarte å få skriva så mykje, er for meg eit mirakel og hans eige beste prov på at ånda sigra over materien. Både Waage og Bjerke imponerer meg gjennom denne boka.

Arild Pedersen

Arild Pedersen er professor emeritus og fast skribent i Dag og Tid.

Avstanden til kulturradikalarane var langt mindre enn til sosial-
demokratane.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Olfa og døtrene i den Oscar-nominerte dokumentarfilmen som Kaouther Ben Hania har både manus og regi på.

Foto: Arthaus

FilmMeldingar

Venleik og udyr

Den vakre og vonde dokumentaren til tunisiske Kaouther Ben Hania er stor filmkunst, skriv Håkon Tveit om Olfas døtre.

Håkon Tveit
Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Christian Treutmann-orgelet frå 1737 i stiftskyrkja St. Georg i Grauhof.

Foto via Wikimedia Commons

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Monumental pedal

Masaaki Suzukis frasering gjev rom for smertelege dissonansar.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Det oppstår misvisande biletet av at covid-19 forårsakar Alzheimer, meiner Preben Aavitsland ve FHI.

Foto: Erik Johansen / NTB

Ordskifte
PrebenAavitsland

Meir om seinfølgjer

Den årlege rapporten FHI har publisert, syner at dødeligheita blant personar under 40 år har vore nokså stabil sidan 2015.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Gukesh kan verta den klart yngste verdsmeisteren i historia. Carlsen var nesten fem år eldre då han vann kandidatturneringa og vart verdsmeister i 2013.

Foto: Maria Jemeljanova / Fide

SjakkKunnskap
Atle Grønn

«Sjølv har eg heller aldri sett ein så mogen 17-åring, korkje på eller utanfor sjakkbrettet.»

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

Foto: Alex Da Corte

MusikkMeldingar

Ditt første andedrag er eit skrik

På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.

Øyvind Vågnes
St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

St. Vincent er artistnamnet til Annie Clark.

Foto: Alex Da Corte

MusikkMeldingar

Ditt første andedrag er eit skrik

På plata All Born Screaming vender St. Vincent tilbake til, og reindyrkar, det som for mange har definert det kunstnarlege uttrykket hennar.

Øyvind Vågnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis