Å tape alt
Ein treng ikkje vere fotballfrelst for å like denne romanen, men det hjelper.
Thomas Marco Blatt har skrive både romanar, dikt og bøker for barn og unge sidan debuten i 2006.
Foto: Rolf M. Aagaard
Roman
Thomas Marco Blatt:
Vi kom fra Liverpool
Kolon Forlag
For nokre år sidan reiste eg saman med son min og eit barnebarn til Sheffield for å sjå favorittlaget Sheffield Wednesday (ikkje mitt!) mot Aston Villa på Hillsborough. På veg inn til stadion stansa vi framfor minnesmerket over det som har gått inn i historia som Hillsborough-tragedien: I semifinalen i FA-cupen mellom Nottingham Forest og Liverpool 15. april 1989 mista vaktstyrken og politiet kontrollen over folkemassane, og i panikken som oppstod, omkom 97 menneske.
Når eg nemner dette, er det fordi Vi kom fra Liverpool sluttar på Hillsborough denne dagen. Men før vi kjem dit, følgjer vi familien O’Brien nokre veker heime i Liverpool gjennom ulike forteljarstemmer: Joe på 17, søstera Emma på 19 og onkelen Dave som triksar og fiksar fire billettar til Hillsborough.
Familien høyrer til den fattige arbeidarklassa, og når faren Fred døyr av hjarteinfarkt, blir framtida usikker: Korleis betale rekningane utan faste inntekter, korleis realisere draumen om eit betre liv i London eller som proffspelar på Liverpool, korleis komme seg unna det kriminelle miljøet i nabolaget?
Thomas Marco Blatt skildrar på truverdig vis og med slåande eksempel korleis livet i Liverpool kunne vere i 1989. Han nemner ikkje The Beatles, og fotballaget Liverpool er berre ein fjern draum. I staden skriv han realistisk og heilt nedpå det daglegdagse i ein sliten og rusten bydel med eit fotballag i 4. divisjon, med konkursar og arbeidsløyse, med skrot og plast, søle, brakkvatn og kanalar fylte av søppel, eit myrområde med ein bunker frå krigen, nedgrodd av mose og fylt med vatn. Og i kanalane og i myrvatnet lever ekle, sleipe ålar som ein gjerne kan lese noko symbolsk i, for onkel Dave har til og med tatovert ein ål på ryggen.
Midt oppi dette lever familien O’Brien med si sjølvforståing, sin sentimentalitet og sin hardbarka måte å takle kvardagen på. Joe og Emma vil opp og fram, men «hva må skje for at folk som oss skal bli huska»? Joe drøymer om at ein talentspeidar frå Liverpool skal tilby prøvespel, Emma drøymer om å komme seg til London og finne ut av seg sjølv, men samtidig er dei vikla inn i ein spindelvev av folk og relasjonar som har andre forventningar og lågare ambisjonar enn dei sjølv har. Alle passar på kvarandre på godt og vondt.
Det store lyspunktet i ein elles grå kvardag blir turen til Sheffield 15. april 1989. Der ventar den blinde lagnaden på dei, men om dei overlever Hillsborough-tragedien, må lesaren sjølv finne ut.
Vi kom fra Liverpool er den sjette boka og den tredje romanen frå Thomas Marco Blatt. Han fekk Tarjei Vesaas’ debutantpris i 2006, og etter det har han halde seg i den øvste delen av tabellen.
Eg liker fotball, og eg likte denne romanen. Så enkelt er eg skrudd saman.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Roman
Thomas Marco Blatt:
Vi kom fra Liverpool
Kolon Forlag
For nokre år sidan reiste eg saman med son min og eit barnebarn til Sheffield for å sjå favorittlaget Sheffield Wednesday (ikkje mitt!) mot Aston Villa på Hillsborough. På veg inn til stadion stansa vi framfor minnesmerket over det som har gått inn i historia som Hillsborough-tragedien: I semifinalen i FA-cupen mellom Nottingham Forest og Liverpool 15. april 1989 mista vaktstyrken og politiet kontrollen over folkemassane, og i panikken som oppstod, omkom 97 menneske.
Når eg nemner dette, er det fordi Vi kom fra Liverpool sluttar på Hillsborough denne dagen. Men før vi kjem dit, følgjer vi familien O’Brien nokre veker heime i Liverpool gjennom ulike forteljarstemmer: Joe på 17, søstera Emma på 19 og onkelen Dave som triksar og fiksar fire billettar til Hillsborough.
Familien høyrer til den fattige arbeidarklassa, og når faren Fred døyr av hjarteinfarkt, blir framtida usikker: Korleis betale rekningane utan faste inntekter, korleis realisere draumen om eit betre liv i London eller som proffspelar på Liverpool, korleis komme seg unna det kriminelle miljøet i nabolaget?
Thomas Marco Blatt skildrar på truverdig vis og med slåande eksempel korleis livet i Liverpool kunne vere i 1989. Han nemner ikkje The Beatles, og fotballaget Liverpool er berre ein fjern draum. I staden skriv han realistisk og heilt nedpå det daglegdagse i ein sliten og rusten bydel med eit fotballag i 4. divisjon, med konkursar og arbeidsløyse, med skrot og plast, søle, brakkvatn og kanalar fylte av søppel, eit myrområde med ein bunker frå krigen, nedgrodd av mose og fylt med vatn. Og i kanalane og i myrvatnet lever ekle, sleipe ålar som ein gjerne kan lese noko symbolsk i, for onkel Dave har til og med tatovert ein ål på ryggen.
Midt oppi dette lever familien O’Brien med si sjølvforståing, sin sentimentalitet og sin hardbarka måte å takle kvardagen på. Joe og Emma vil opp og fram, men «hva må skje for at folk som oss skal bli huska»? Joe drøymer om at ein talentspeidar frå Liverpool skal tilby prøvespel, Emma drøymer om å komme seg til London og finne ut av seg sjølv, men samtidig er dei vikla inn i ein spindelvev av folk og relasjonar som har andre forventningar og lågare ambisjonar enn dei sjølv har. Alle passar på kvarandre på godt og vondt.
Det store lyspunktet i ein elles grå kvardag blir turen til Sheffield 15. april 1989. Der ventar den blinde lagnaden på dei, men om dei overlever Hillsborough-tragedien, må lesaren sjølv finne ut.
Vi kom fra Liverpool er den sjette boka og den tredje romanen frå Thomas Marco Blatt. Han fekk Tarjei Vesaas’ debutantpris i 2006, og etter det har han halde seg i den øvste delen av tabellen.
Eg liker fotball, og eg likte denne romanen. Så enkelt er eg skrudd saman.
Oddmund Hagen
Oddmund Hagen er forfattar og fast bokmeldar i Dag og Tid.
Blatt skildrar på truverdig vis korleis livet i Liverpool kunne vere i 1989.
Fleire artiklar
Penélope Cruz i rolla som mor til Adriana eller Andrea, spelt av Luana Giuliani.
Foto: Wildside
Roma – ein lukka by
Filmmelding: Italiensk oppvekstdrama sveipt i 70-talet skildrar tronge kjønnsnormer og fridomstrong.
Studentar på Universitetsbiblioteket på Blindern i Oslo.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Ja til skule, nei til studentfabrikk
Diverre er samarbeidet mellom skulen og høgre utdanningsinstitusjonar ofte dårleg.
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.
Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB
Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger
Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.
Christine Hope, Thomas Bye og Gisle Børge Styve står på scenen i revyen om E16.
Foto: Andreas Roksvåg
Syltynt
E16 Dødsvegen er ei framsyning som har lite å melde – og som melder det i over halvannan time.
Eskil Skjeldal har skrive fleire bøker, både sakprosa og romanar.
Foto: Vegard Giskehaug
Der mørkeret bur
Eskil Skjeldal er ikkje redd for å gå dit det gjer mest vondt.