JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

BokMeldingar

Å tale eller teie

Britt Karin Larsen skriv om sanning og sår.

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Britt Karin Larsen har skrive mange bøker i sjangrar som dikt, barnebøker, dokumentarbøker og romanar.

Britt Karin Larsen har skrive mange bøker i sjangrar som dikt, barnebøker, dokumentarbøker og romanar.

Foto: Anita Krok / Glåmdalen

Britt Karin Larsen har skrive mange bøker i sjangrar som dikt, barnebøker, dokumentarbøker og romanar.

Britt Karin Larsen har skrive mange bøker i sjangrar som dikt, barnebøker, dokumentarbøker og romanar.

Foto: Anita Krok / Glåmdalen

3400
20190614
3400
20190614

Roman

Britt Karin Larsen:

Berøringen

Cappelen Damm

Skal ein fortelje om det mest smertefulle, når ein veit det vil såre andre? Og kva om dette som ein trur skjedde ein gong, slett ikkje gjekk til slik ein hugsar det? Kven eig sanninga?

Slike spørsmål – og mange andre – blir stilte i Britt Karin Larsens nye roman, som kanskje mest av alt er ein kommentar til debatten om røyndom i litteraturen. Forfattaren har ei merittliste som nærmar seg førti bøker. Særleg for dei siste romanseriane har ho fått mykje åtgaum og blitt kalla «ein forteljar av Guds nåde». I denne siste boka nyttar ho ikkje dette potensialet på same kraftfulle måte som tidlegare.

Våre skrøpelege liv

Innanfor ei rammeforteljing om ei eldre kvinne som for ei tid oppheld seg på ein campingplass for å forsøke å skrive ei historie ho har ruga på eit heilt liv, om noko som hende då ho var lita, får vi servert ei mengde andre forteljingar. Nokre av dei kjem frå kvinna sjølv, det er eigne minne og slikt som folk ho har møtt, har fortald. Anna høyrer ho frå dei ho kjem i snakk med, her ho er no. Felles for anekdotane er at forma er kort og skisseaktig, medan tematikken tung og alvorleg. Det handlar om incest og drap og store svik, om å bli forlaten og forrådd. Her er også historier om ikkje fullt så dramatiske hendingar, men som like fullt fører til vonbrot og djupe sår.

Mange fortel om bitre kjensler, dei strevar med å forsone seg med at ting ikkje vart noko av eller ikkje vart slik dei håpte. Fleire har eit sterkt sakn etter nærleik – og altså berøring. Det er snakk om berøring både i fysisk og i overført tyding, og både om den gode og den vonde kroppskontakten. Hovudpersonen voks opp i eit miljø der det vanka slag og straff, og der enkelte vaksne kanskje kom for nær ein barnekropp.

Problemet er at det heile er og blir skisser. Eg kan ikkje forstå kvifor den eminente forteljaren Britt Karin Larsen har valt denne forma, der personar og hendingar berre kjem fram i slike overflatiske riss, utan sterke fargar eller tydelege konturar. Sidan historiene tar utgangspunkt i svære tema, har dette formatet essayistiske trekk. Likevel blir heilskapen for svak. Dei korte historiene blir fragment utan den narrative stringensen eller «suspensen» som gode forteljingar bør ha, eller den velformulerte brodden som høyrer eit godt essay til.

Store spørsmål

Eit anna særtrekk ved boka er alle spørjesetningane. Dette grepet kan vi kjenne att frå andre bøker av Larsen. I Berøringen kjem dei så tett at det heile blir trøyttande å lese. Alle spørsmåla stoggar leseflyten, ein flyt som frå før ikkje er så god, på grunn av den fragmentariske forma.

Spørsmåla i seg sjølv er plausible nok, komplekse og aktuelle. Det handlar særleg om røyndom, skriving og anna forteljing. Men vi er også innom metoo – som jo i botn og grunn handlar om det same.

«Men om sannheten kan ødelegge et liv, hvor viktig er den da å fortelle?», blir det spurt på den siste sida i romanen, eit vesentleg spørsmål som sjølvsagt ikkje har noko eintydig svar. Vanskelegare å like er det at forteljargrepa Larsen har nytta i Berøringen, gjer at dei store temaa ho tek opp, nettopp ikkje rører oss i tilstrekkeleg grad.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er lektor, forfattar og fast skribent for Dag og Tid.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Roman

Britt Karin Larsen:

Berøringen

Cappelen Damm

Skal ein fortelje om det mest smertefulle, når ein veit det vil såre andre? Og kva om dette som ein trur skjedde ein gong, slett ikkje gjekk til slik ein hugsar det? Kven eig sanninga?

Slike spørsmål – og mange andre – blir stilte i Britt Karin Larsens nye roman, som kanskje mest av alt er ein kommentar til debatten om røyndom i litteraturen. Forfattaren har ei merittliste som nærmar seg førti bøker. Særleg for dei siste romanseriane har ho fått mykje åtgaum og blitt kalla «ein forteljar av Guds nåde». I denne siste boka nyttar ho ikkje dette potensialet på same kraftfulle måte som tidlegare.

Våre skrøpelege liv

Innanfor ei rammeforteljing om ei eldre kvinne som for ei tid oppheld seg på ein campingplass for å forsøke å skrive ei historie ho har ruga på eit heilt liv, om noko som hende då ho var lita, får vi servert ei mengde andre forteljingar. Nokre av dei kjem frå kvinna sjølv, det er eigne minne og slikt som folk ho har møtt, har fortald. Anna høyrer ho frå dei ho kjem i snakk med, her ho er no. Felles for anekdotane er at forma er kort og skisseaktig, medan tematikken tung og alvorleg. Det handlar om incest og drap og store svik, om å bli forlaten og forrådd. Her er også historier om ikkje fullt så dramatiske hendingar, men som like fullt fører til vonbrot og djupe sår.

Mange fortel om bitre kjensler, dei strevar med å forsone seg med at ting ikkje vart noko av eller ikkje vart slik dei håpte. Fleire har eit sterkt sakn etter nærleik – og altså berøring. Det er snakk om berøring både i fysisk og i overført tyding, og både om den gode og den vonde kroppskontakten. Hovudpersonen voks opp i eit miljø der det vanka slag og straff, og der enkelte vaksne kanskje kom for nær ein barnekropp.

Problemet er at det heile er og blir skisser. Eg kan ikkje forstå kvifor den eminente forteljaren Britt Karin Larsen har valt denne forma, der personar og hendingar berre kjem fram i slike overflatiske riss, utan sterke fargar eller tydelege konturar. Sidan historiene tar utgangspunkt i svære tema, har dette formatet essayistiske trekk. Likevel blir heilskapen for svak. Dei korte historiene blir fragment utan den narrative stringensen eller «suspensen» som gode forteljingar bør ha, eller den velformulerte brodden som høyrer eit godt essay til.

Store spørsmål

Eit anna særtrekk ved boka er alle spørjesetningane. Dette grepet kan vi kjenne att frå andre bøker av Larsen. I Berøringen kjem dei så tett at det heile blir trøyttande å lese. Alle spørsmåla stoggar leseflyten, ein flyt som frå før ikkje er så god, på grunn av den fragmentariske forma.

Spørsmåla i seg sjølv er plausible nok, komplekse og aktuelle. Det handlar særleg om røyndom, skriving og anna forteljing. Men vi er også innom metoo – som jo i botn og grunn handlar om det same.

«Men om sannheten kan ødelegge et liv, hvor viktig er den da å fortelle?», blir det spurt på den siste sida i romanen, eit vesentleg spørsmål som sjølvsagt ikkje har noko eintydig svar. Vanskelegare å like er det at forteljargrepa Larsen har nytta i Berøringen, gjer at dei store temaa ho tek opp, nettopp ikkje rører oss i tilstrekkeleg grad.

Hilde Vesaas

Hilde Vesaas er lektor, forfattar og fast skribent for Dag og Tid.

Eg kan ikkje forstå kvifor den eminente forteljaren Britt Karin Larsen har valt denne forma.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Høgpatogen fugleinfluensa spreier seg stadig og har no råka mjølkekyr i USA.

Foto: Rodrigo Abd / AP / NTB

DyrFeature

Influensa-alarm

I mars i år blei det slått full smittealarm i USA. Fugleinfluensa er no funne i meir enn 40 mjølkekubesetningar frå ti ulike delstatar.

Arve Nilsen
Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Emma (Fanny L. Bornedal) arbeider som nattevakt ved rettsmedisinsk institutt, der foreldra i si tid vart utsette for drapsforsøk.

Foto: Another World Entertainment

FilmMeldingar
Brit Aksnes

Skrekkeleg skuffande

Likte du Nattevakten, kjem du ikkje til å elska Nattevakten: Demoner går i arv, dersom det var det du håpte på.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Som låtskrivar er Jessica Pratt meir oppteken av stemningar enn forteljingar, meiner Øyvind Vågnes.

Foto: Samuel Hess

MusikkMeldingar
Øyvind Vågnes

Mindre er meir

Den nye plata til Jessica Pratt, Here in the Pitch, er hennar beste så langt.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Blaz (Aristote Luyindula) (t.v.) har ikkje stor tiltru til systemet, men aktivisten Haby (Anta Diaw) kjempar for å forbetre tilhøva i den falleferdige bustadblokka deira.

Foto: Laurent le Crabe

FilmMeldingar
Håkon Tveit

Oppussinga

Ladj Ly lenar seg mot melodrama etter ein rå debut.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

ReportasjeFeature

Doguekspressen

ANATOLIA: Sett frå ein togkupé midt inne i landet blir Tyrkia ubegripeleg.

Ida Lødemel Tvedt
Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

Det er tradisjon for at reisande pyntar opp kupeane sine på Doguekspressen.

ReportasjeFeature

Doguekspressen

ANATOLIA: Sett frå ein togkupé midt inne i landet blir Tyrkia ubegripeleg.

Ida Lødemel Tvedt

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis