5. januar 1968
Olav H. Hauge-dagbøkene: Myrk er Dostojevskij’s verd, vondt er livet, berre liding og smerte.
Meir um Dostojevskij. Ringen er slutta. Gjeng me alle øre i kring i uppdunga tusundårig visdom og tru, til me til slutt finn ut att i ljoset som frå ein dødsskog, ein fortrolla jungel?
Mange. Og mange finn ikkje ut att, men verande der. Her kjem eg då attende til Blake (som Gide rekna saman med Dostojevskij, Nietzsche og Browning). Byrja han der Dostojevskij slutta, skaut han gjenom tidsens skodde som den stjerne han var?
Litt vasa han òg i jungelen, i dødsskogen, men dei fyrste dikti syner kven han er: Bodberaren med sigerstrompeten. Eit nytt signal for ei ny tid! Myrk er Dostojevskij’s verd, vondt er livet, berre liding og smerte, – men likevel sviv ordet, frelsarordet yver djupet, eit ord som linnar og trøystar: «Ottast ikkje for livet, berre gjenom liding kan me læra å elska det.»
Det er han sjølv som kjem med desse ordi, han som har lide mest av alle. Han kyssar sin kross og lovprisar sin lagnad, me må læra å elska livet, fyrst då forstår me. Dei som mest lid og har lide, skal prisa det høgst. I ekstase.
For, og her har me løyndomen, «all smerte skal eg lida, kan eg berre segja ’eg er’, segjer Dimitri Karamasov. ’Dei som spottar Gud og livet, spottar og forbannar seg sjølve’ segjer Sossima.»
Det siste ord Dostojevskij skreiv, var: «Hurra for livet!» Sant. «Brødrene Karamasov er det femte evangelium.»
T.E. Lawrence Jobs lovsong, då han i sine plågor, erkjenner Gud, Daniels menn, martyrane sin lovsong til livet. Og diktarane. Beethoven slær han dauv, Milton blind, Dante jagar han frå heimlandet. Rembrandt støyter han ut i fatigdom, for at dei skal skyna lidingi og sjå hans ljos.
Natt vert til dag, helvite til paradis. Den lidande veit mest, ser mest, skynar best, veit best. Dostojevskij har prisa han – Gud. «It is not intellect that feeds genius, it is passion,» segjer Malraux.
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Meir um Dostojevskij. Ringen er slutta. Gjeng me alle øre i kring i uppdunga tusundårig visdom og tru, til me til slutt finn ut att i ljoset som frå ein dødsskog, ein fortrolla jungel?
Mange. Og mange finn ikkje ut att, men verande der. Her kjem eg då attende til Blake (som Gide rekna saman med Dostojevskij, Nietzsche og Browning). Byrja han der Dostojevskij slutta, skaut han gjenom tidsens skodde som den stjerne han var?
Litt vasa han òg i jungelen, i dødsskogen, men dei fyrste dikti syner kven han er: Bodberaren med sigerstrompeten. Eit nytt signal for ei ny tid! Myrk er Dostojevskij’s verd, vondt er livet, berre liding og smerte, – men likevel sviv ordet, frelsarordet yver djupet, eit ord som linnar og trøystar: «Ottast ikkje for livet, berre gjenom liding kan me læra å elska det.»
Det er han sjølv som kjem med desse ordi, han som har lide mest av alle. Han kyssar sin kross og lovprisar sin lagnad, me må læra å elska livet, fyrst då forstår me. Dei som mest lid og har lide, skal prisa det høgst. I ekstase.
For, og her har me løyndomen, «all smerte skal eg lida, kan eg berre segja ’eg er’, segjer Dimitri Karamasov. ’Dei som spottar Gud og livet, spottar og forbannar seg sjølve’ segjer Sossima.»
Det siste ord Dostojevskij skreiv, var: «Hurra for livet!» Sant. «Brødrene Karamasov er det femte evangelium.»
T.E. Lawrence Jobs lovsong, då han i sine plågor, erkjenner Gud, Daniels menn, martyrane sin lovsong til livet. Og diktarane. Beethoven slær han dauv, Milton blind, Dante jagar han frå heimlandet. Rembrandt støyter han ut i fatigdom, for at dei skal skyna lidingi og sjå hans ljos.
Natt vert til dag, helvite til paradis. Den lidande veit mest, ser mest, skynar best, veit best. Dostojevskij har prisa han – Gud. «It is not intellect that feeds genius, it is passion,» segjer Malraux.
Fleire artiklar
Laila Goody, Maria Ómarsdóttir Austgulen, Trond Espen Seim og John Emil Jørgenrud i nachspielet frå helvete som stykket til Edward Albee blir kalla.
Foto: Erika Hebbert
Sterkt om livsløgn og overleving
Gode skodespelarprestasjonar i intens kamp på liv og død.
Den nye statsministeren i Frankrike, Michel Barnier, blir klappa inn av den utgåande, Gabriel Attal, i ein seremoni på Hôtel Matignon i Paris 5. september.
Foto: Stephane De Sakutin / Reuters / NTB
Ny statsminister med gjeld, utan budsjett
No lyt alt skje raskt i fransk politikk for å avverje nye kriser.
Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl på veg til pressetreffet om motarbeiding av kriminalitet. Også statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum deltok.
Foto: Thomas Fure / NTB
– No ser me effekten av færre politifolk
Det er mykje regjeringa kunne gjort som dei ikkje har gjort. Me er ikkje imponerte, seier Helge André Njåstad (FrP).
Den oppdaterte boka om rettens ironi er ei samling av tekstar frå Rune Slagstad gjennom førti år.
Foto: André Johansen / Pax Forlag
Jussen som styringsverktøy
Rettens ironi, no i fjerde og utvida utgåve, har for lengst blitt ein klassikar i norsk idé- og rettshistorie.
Finn Olstad har doktorgrad i historie og er tidlegare professor ved Seksjon for kultur og samfunn ved Noregs idrettshøgskule.
Foto: Edvard Thorup
Det nye klassesamfunnet
Finn Olstads nye bok er eit lettlese innspel til ei sårt tiltrengd innsikt i skilnaden mellom fakta og ideologi.