JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Meldingar

1. januar 1968

Olav H. Hauge-dagbøkene: Dostojevskijs liv var eit liv i liding, i smerte, både åndeleg og lekamleg, eit liv i kamp mot ein hard lagnad

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
2161
20231013
2161
20231013

Ein kan spyrja seg sjølv: Hadde Stalin og Hitler, for å ta tvo av dei nye røvarane, lese Dostojevskij? I alle fall ikkje fylgt han til endes og set hans løysing på kva rett individet har.

Nietzsches syn har dei sikkert hatt kjennskap til, maktmennesket, herremoralen, det er lett å forstå og lett å gripa. Det er dyret sin moral (um ein kan segja det har noko slikt som moral), det er einfelde slutningar ut ifrå Darwins lære; men mennesket sin moral er ein annan, det var det Dostojevskij forstod.

Er ikkje Amtmandens Døtre eit like stort kunstverk fordi um ikkje Camilla Collett nytta seg av indirekte tale i stilen?

Attende til Dostojevskij. «Den som veit mykje um seg sjølv, veit òg mykje um han som meir enn nokon annan var det ytste målet på menneskelegdom ... me lyt fyrst vandra gjennom vår eiga djupn før me kan våga oss på hans,» segjer Zweig um han. Og han legg til: «Han sender ingen bodberarar, einast opplevinga fører oss til Dostojevskij.» [Sitata er førte inn på tysk i dagboka av Hauge. Omsett her av Dag og Tid.]

Dostojevskijs liv var eit liv i liding, i smerte, både åndeleg og lekamleg, eit liv i kamp mot ein hard lagnad. Men han forstod herdingi, sjelebaten i lidingi – og sigra. I ungdomen ein troglodyt [?] – heller bue –, som mange andre i dei åri –, men alltid lengtande mot sant menneskeverd.

Dostojevskijs og russisk radikalisme er eit forvitneleg kapittel – serleg tilhøve hans til Bjelenski. Det same vil me vel kunne sjå i dag, no nyradikalismen gjer reint bord med idealitet og sjeleliv og alt slikt som var heilagt.

Selvtilfredsheten var det styggaste Dostojevskij visste. Dette kjem tydeleg fram i eit brev til broren og elles alle stader i bøkene hans.

Sigra yver verdi var ikkje nok. Mest var det å sigra yver sitt land. Både Ibsen og Dostojevskij flytta heim då – ja, ikkje fyrr dei tykte dei hadde rett til det, som sigerherrar. Endåtil ein slik som Dostojevskij hyste slike låge tankar som hug å vera best. Ikkje sagt det er so låg tanke. Ibsen dulde ikkje for det.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Ein kan spyrja seg sjølv: Hadde Stalin og Hitler, for å ta tvo av dei nye røvarane, lese Dostojevskij? I alle fall ikkje fylgt han til endes og set hans løysing på kva rett individet har.

Nietzsches syn har dei sikkert hatt kjennskap til, maktmennesket, herremoralen, det er lett å forstå og lett å gripa. Det er dyret sin moral (um ein kan segja det har noko slikt som moral), det er einfelde slutningar ut ifrå Darwins lære; men mennesket sin moral er ein annan, det var det Dostojevskij forstod.

Er ikkje Amtmandens Døtre eit like stort kunstverk fordi um ikkje Camilla Collett nytta seg av indirekte tale i stilen?

Attende til Dostojevskij. «Den som veit mykje um seg sjølv, veit òg mykje um han som meir enn nokon annan var det ytste målet på menneskelegdom ... me lyt fyrst vandra gjennom vår eiga djupn før me kan våga oss på hans,» segjer Zweig um han. Og han legg til: «Han sender ingen bodberarar, einast opplevinga fører oss til Dostojevskij.» [Sitata er førte inn på tysk i dagboka av Hauge. Omsett her av Dag og Tid.]

Dostojevskijs liv var eit liv i liding, i smerte, både åndeleg og lekamleg, eit liv i kamp mot ein hard lagnad. Men han forstod herdingi, sjelebaten i lidingi – og sigra. I ungdomen ein troglodyt [?] – heller bue –, som mange andre i dei åri –, men alltid lengtande mot sant menneskeverd.

Dostojevskijs og russisk radikalisme er eit forvitneleg kapittel – serleg tilhøve hans til Bjelenski. Det same vil me vel kunne sjå i dag, no nyradikalismen gjer reint bord med idealitet og sjeleliv og alt slikt som var heilagt.

Selvtilfredsheten var det styggaste Dostojevskij visste. Dette kjem tydeleg fram i eit brev til broren og elles alle stader i bøkene hans.

Sigra yver verdi var ikkje nok. Mest var det å sigra yver sitt land. Både Ibsen og Dostojevskij flytta heim då – ja, ikkje fyrr dei tykte dei hadde rett til det, som sigerherrar. Endåtil ein slik som Dostojevskij hyste slike låge tankar som hug å vera best. Ikkje sagt det er so låg tanke. Ibsen dulde ikkje for det.

Fleire artiklar

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Dette biletet av ei jødisk jente og ein palestinsk gut er kunstig generert, men spreidd vidt i sosiale medium som eit symbol. Biletet er laga av ei gruppe som kallar seg «Visions of Peace», som stiller spørsmålet: «Om KI kan sjå for seg fred, kvifor kan ikkje vi?»

Samfunn

Krig i ein biletkarusell

Krig, propaganda og kunstig intelligens set dokumentarfotografiet under stadig kraftigare press. Det er krigen i Gaza eit døme på.

Christiane Jordheim Larsen
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov
Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Ein soldat ber eit portrett av den drepne våpenbroren og aktivisten Pavel Petrisjenko i gravferdsseremonien hans i Kyiv 19. april. Petrisjenko døydde i kamp mot russiske okkupantar aust i Ukraina. Han er tidlegare omtalt i denne spalta fordi han arbeidde for å stogge pengespel som finansiering av det ukrainske forsvaret.

Foto: Valentyn Ogirenko / Reuters / NTB

KrigSamfunn

Hagen til Kvilinskyj finst ikkje lenger

Alle historier, det gjeld òg dei som ser ut til å ha nådd slutten, har eit framhald.

Andrej Kurkov

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis