Skjerm elevar mot skjermane
Ein ny studie syner på nytt at vi må ta på alvor dei uheldige sidene som dagens storstilte vektlegging av digital undervising i skulen har på elevane. Denne veka kunne Forsking.no fortelja om ein studie ved NTNU som syner at hjernen hjå born og unge er meir aktiv når dei skriv for hand enn når dei bruker tastatur.
Grunnen er at når ein skriv for hand, ser ein bokstavane ein lagar, og sansar vert aktiverte. Dette skapar «kontakt mellom ulike deler i hjernen og åpner den opp for læring». På den måten, hevdar studien, «både lærer vi bedre og husker bedre». Kvinna bak studien, professor i nevropsykologi Audrey van der Meer, legg difor vekt på at born i tidleg alder må verta utfordra til både å teikna og skriva meir for hand i skulen.
Det siste ser vi lite av. Den digitale undervisinga berre aukar i den norske skulen. Ifylgje Forsking.no, er norske born mest på nett blant 19 land i EU, og det er fleire norske skular i dag som er heildigitale og ikkje lærer borna handskrift.
Det er forska lite på vinsten av den digitale undervisinga i skulen. Som forskar i fagdidaktikk Gunvald Skeiseid sa til Dag og Tid for eit knapt år sidan, «verkar det som om planane for digitaliseringa av skulen er bygde mest på tru og von».
Satsinga på digitale læremiddel i skulen er diverre altfor lite diskutert. Det verkar som om vi alle er vortne så avhengige av smarttelefonen og digital lesing at vi ikkje ser kva urett vi kanskje gjer mot dagens skuleelevar.
Dette temaet bør difor løftast opp og takast langt meir alvorleg enn i dag. Ein start kan vera ei stor kritisk høyring om kva røynsler og forskingsresultat som ligg grunn og kan forsvara den massive vektlegginga av digital undervising i skulen i dag. Fram til då kan vi starta med å forby smarttelefonane i skuletida og såleis bidra til at elevane i alle fall får pause frå skjermane i friminutta.
Svein Gjerdåker
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ein ny studie syner på nytt at vi må ta på alvor dei uheldige sidene som dagens storstilte vektlegging av digital undervising i skulen har på elevane. Denne veka kunne Forsking.no fortelja om ein studie ved NTNU som syner at hjernen hjå born og unge er meir aktiv når dei skriv for hand enn når dei bruker tastatur.
Grunnen er at når ein skriv for hand, ser ein bokstavane ein lagar, og sansar vert aktiverte. Dette skapar «kontakt mellom ulike deler i hjernen og åpner den opp for læring». På den måten, hevdar studien, «både lærer vi bedre og husker bedre». Kvinna bak studien, professor i nevropsykologi Audrey van der Meer, legg difor vekt på at born i tidleg alder må verta utfordra til både å teikna og skriva meir for hand i skulen.
Det siste ser vi lite av. Den digitale undervisinga berre aukar i den norske skulen. Ifylgje Forsking.no, er norske born mest på nett blant 19 land i EU, og det er fleire norske skular i dag som er heildigitale og ikkje lærer borna handskrift.
Det er forska lite på vinsten av den digitale undervisinga i skulen. Som forskar i fagdidaktikk Gunvald Skeiseid sa til Dag og Tid for eit knapt år sidan, «verkar det som om planane for digitaliseringa av skulen er bygde mest på tru og von».
Satsinga på digitale læremiddel i skulen er diverre altfor lite diskutert. Det verkar som om vi alle er vortne så avhengige av smarttelefonen og digital lesing at vi ikkje ser kva urett vi kanskje gjer mot dagens skuleelevar.
Dette temaet bør difor løftast opp og takast langt meir alvorleg enn i dag. Ein start kan vera ei stor kritisk høyring om kva røynsler og forskingsresultat som ligg grunn og kan forsvara den massive vektlegginga av digital undervising i skulen i dag. Fram til då kan vi starta med å forby smarttelefonane i skuletida og såleis bidra til at elevane i alle fall får pause frå skjermane i friminutta.
Svein Gjerdåker
Fleire artiklar
Skodespelar Svein Tindberg flettar saman eigne barndomserfaringar med 4000 år gamle forteljingar frå Bibelen.
Foto: Marcel Leliënhof
Høgaktuelle forteljingar frå Midtausten
Trur vi Bibelen er ei utdatert bok, tek vi feil. Svein Tindberg syner korleis gamle jødisk-kristne soger talar til vår eksistens no når bombene fell mellom folkeslag.
Foto: Dag Aanderaa
Pyntesjuke og luksuslov
Christian Kvart ville styre pynten, krydderet og konfekten.
Miridae, ei bladtege med oval form.
Foto: via Wikimedia Commons
Levande innsikt om døyande insekt
Ein optimistisk tone råder i ei tettpakka faktabok om dystre utsikter for insekta.
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.
Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB
Pengegaloppen i ferjetoppen
Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.
Yrka med det høgste sjukefråværet er kvinnedominerte med relasjonelt arbeid og høge emosjonelle krav, skriv Lill Sverresdatter Larsen.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Langvarig overbelastning gir rekordhøyt sykefravær
«Vi har lenge drevet en dugnad for å holde skuta flytende.»