Pedagogikk i skoddeheimen
«Vi er i gang med å fornye fagene i skolen», seier Utdanningsdirektoratet i ein video på nettsidene sine. Det skal vera visst. Problemet er at arbeidet med dei nye læreplanane i skulen har kome særs skeivt ut med uklare og altfor vidfemnande kompetansemål.
For oss utanfor avgjersleprosessen er det vanskeleg å skjøna kva Utdanningsdirektoratet i det heile vil med fornyinga av faga i skulen. Utgreiingane og rapportane som vedtaka skal gjerast på bakgrunn av, frå dei fyrste offentlege utgreiingane i 2014 til i dag, er i praksis uleselege.
Setning for setning skjønar ein i og for seg kva som står der, men til slutt vert det pedagogiske internspråket så overveldande at ein gjev opp. Det er som å koma inn i ein skoddeheim av ord med setningar som «det er behov for å støtte deres kapasitet og kompetanse i implementeringsprosessen» og «opplæringens verdigrunnlag skal prege dybdelæringsprosesser».
Norsk skule kan ikkje drøftast med eit slikt internspråk. Språket verkar framandgjerande og ekskluderer folk frå å delta i ordskiftet. Det må då kunne gjerast enklare! Det er sikkert mykje å seia om tidlegare læreplanar, men dei kunne iallfall lesast – med konkrete og tydelege setningar og med ord frå alminneleg bruk.
Og det hastar, for Utdanningsdirektoratet legg opp til nye høyringar av læreplanane alt på nyåret. Deretter går det fort, vedtaksprosessen er lagd opp med stramme fristar. Dei endelege læreplanane skal fastsetjast alt hausten 2019.
Som Rune Slagstad seier i avisa i dag, verkar det som om politikarane har overlate til Utdanningsdirektoratet å forma norsk skulepolitikk. Slik kan vi ikkje ha det. No må Stortinget ta ansvar og sikra eit skikkeleg ordskifte om viktige vegval for norsk skule.
Svein Gjerdåker
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
«Vi er i gang med å fornye fagene i skolen», seier Utdanningsdirektoratet i ein video på nettsidene sine. Det skal vera visst. Problemet er at arbeidet med dei nye læreplanane i skulen har kome særs skeivt ut med uklare og altfor vidfemnande kompetansemål.
For oss utanfor avgjersleprosessen er det vanskeleg å skjøna kva Utdanningsdirektoratet i det heile vil med fornyinga av faga i skulen. Utgreiingane og rapportane som vedtaka skal gjerast på bakgrunn av, frå dei fyrste offentlege utgreiingane i 2014 til i dag, er i praksis uleselege.
Setning for setning skjønar ein i og for seg kva som står der, men til slutt vert det pedagogiske internspråket så overveldande at ein gjev opp. Det er som å koma inn i ein skoddeheim av ord med setningar som «det er behov for å støtte deres kapasitet og kompetanse i implementeringsprosessen» og «opplæringens verdigrunnlag skal prege dybdelæringsprosesser».
Norsk skule kan ikkje drøftast med eit slikt internspråk. Språket verkar framandgjerande og ekskluderer folk frå å delta i ordskiftet. Det må då kunne gjerast enklare! Det er sikkert mykje å seia om tidlegare læreplanar, men dei kunne iallfall lesast – med konkrete og tydelege setningar og med ord frå alminneleg bruk.
Og det hastar, for Utdanningsdirektoratet legg opp til nye høyringar av læreplanane alt på nyåret. Deretter går det fort, vedtaksprosessen er lagd opp med stramme fristar. Dei endelege læreplanane skal fastsetjast alt hausten 2019.
Som Rune Slagstad seier i avisa i dag, verkar det som om politikarane har overlate til Utdanningsdirektoratet å forma norsk skulepolitikk. Slik kan vi ikkje ha det. No må Stortinget ta ansvar og sikra eit skikkeleg ordskifte om viktige vegval for norsk skule.
Svein Gjerdåker
Fleire artiklar
Med jamne mellomrom legg Riksrevisjonen, her representert ved riksrevisor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen, fram undersøkingar med nokså hard kritikk av korleis vedteken politikk vert gjennomført av forvaltinga.
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Eit spørsmål om kontroll
I rapport etter rapport kritiserer Riksrevisjonen statlege institusjonar for feil og manglar. Men kva kjem det eigentleg ut av kritikken?
Odd Nordstoga slo gjennom som soloartist i 2004. No har han skrive sjølvbiografi.
Foto: Samlaget
Ein av oss
Odd Nordstoga skriv tankefullt om livet, ut frå rolla som folkekjær artist.
Stian Jenssen (t.v.) var alt på plass i Nato då Jens Stoltenberg tok til i jobben som generalsekretær i 2014. Dei neste ti åra skulle dei arbeide tett i lag. Her er dei fotograferte i Kongressen i Washington i januar i år.
Foto: Mandel Ngan / AFP / NTB
Nato-toppen som sa det han tenkte
Stian Jenssen fekk kritikk då han som stabssjef i Nato skisserte ei fredsløysing der Ukraina gjev opp territorium i byte mot Nato-medlemskap. – På eit tidspunkt må ein ta innover seg situasjonen på bakken, seier han.
President Joe Biden og visepresident Kamala Harris i august 2023. Den økonomiske politikken deira bidrog til å få ned arbeidsløysa, men inflasjonen som tok av i 2022, gjorde større inntrykk.
Foto: Evan Vucci / AP / NTB
Harris blir heimsøkt av inflasjonen
Kanskje vart presidentvalet i USA 2024 avgjort ved bensinpumpene og i matbutikkane.
Noreg er på tredjeplass i kokainbruk i Europa.
Foto: Beate Oma Dahle / NTB
– Meiningslaust å straffe sjuke
Ronny Rene Raveen, tidlegare politimann og rusmisbrukar, vil ha avkriminalisering av rusmisbrukarar og unge opp til 25 år.