JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Leiar

Jernbanesår

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
1917
20190809
1917
20190809

Det er lett å forstå ønsket frå Nord-Noreg om å få bli med i eit norsk jernbanenett. I det minste var det lett, så lenge Norges Statsbaner trafikkerte skjenene. Då var toget eit nasjonalt prosjekt. Så lenge berre landet sør for Bodø var med, var dette prosjektet å forstå som halvferdig.

I mellomtida har det, som me veit, hendt noko med NSB. Statsbanen er demontert, banen og toga har skilt lag og ulike strekningar er lodda ut til private og utanlandske aktørar som vil prøva lukka. Restane som er att av NSB, kallar seg no Vy, for nett å signalisera at dei ikkje skal driva ein statsbane.

Jernbanen har blitt ein kommersiell arena. Slik vil dei folkevalde ha det, og med det også folket, må me tru. Statsbanane lønte seg ikkje. Om dei nye kostane greier seg betre, står att å sjå.

På dei neste sidene i avisa får me rett nok nokre hint om dette frå reknemeisteren her i redaksjonen. Jernbanen generelt er ikkje konkurransedyktig, korkje til persontransport eller til gods, samanlikna med veg, skip og lufttrafikk. Spesielt ikkje ein Nord-Noreg-bane.

Ikkje blir han særs miljøvenleg heller, forstår me, og tala er talande og truverdige. Er det framtidige inntekter og utgifter som skal avgjera, blir ikkje Jernbanestasjonen i Tromsø anna enn den puben han er i dag, sidan trafikken på skjener til og frå må subsidierast i all framtid, dersom folk skal få råd til å bruka han.

Kan det i dag tenkjast andre grunnar til å kosta på seg eit banenett som omfattar heile nasjonen, kosta kva det kosta vil? Det måtte då vera for å samla heile landet, kring tanken, om ikkje anna, på at Noreg endeleg, som det rikaste landet i verda, har råd til ein skikkeleg norsk statsbane.

Nett då var det altså at den norske statsbanen takka for følgjet. Om Go Ahead, Vygruppen AS, SJ AB og Vy Tåg AB driv aldri så godt, er det ikkje med nasjonsbygging. Dei skal driva butikk og ikkje gje, men ta, ved dørene.

Johan Brox

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.

Det er lett å forstå ønsket frå Nord-Noreg om å få bli med i eit norsk jernbanenett. I det minste var det lett, så lenge Norges Statsbaner trafikkerte skjenene. Då var toget eit nasjonalt prosjekt. Så lenge berre landet sør for Bodø var med, var dette prosjektet å forstå som halvferdig.

I mellomtida har det, som me veit, hendt noko med NSB. Statsbanen er demontert, banen og toga har skilt lag og ulike strekningar er lodda ut til private og utanlandske aktørar som vil prøva lukka. Restane som er att av NSB, kallar seg no Vy, for nett å signalisera at dei ikkje skal driva ein statsbane.

Jernbanen har blitt ein kommersiell arena. Slik vil dei folkevalde ha det, og med det også folket, må me tru. Statsbanane lønte seg ikkje. Om dei nye kostane greier seg betre, står att å sjå.

På dei neste sidene i avisa får me rett nok nokre hint om dette frå reknemeisteren her i redaksjonen. Jernbanen generelt er ikkje konkurransedyktig, korkje til persontransport eller til gods, samanlikna med veg, skip og lufttrafikk. Spesielt ikkje ein Nord-Noreg-bane.

Ikkje blir han særs miljøvenleg heller, forstår me, og tala er talande og truverdige. Er det framtidige inntekter og utgifter som skal avgjera, blir ikkje Jernbanestasjonen i Tromsø anna enn den puben han er i dag, sidan trafikken på skjener til og frå må subsidierast i all framtid, dersom folk skal få råd til å bruka han.

Kan det i dag tenkjast andre grunnar til å kosta på seg eit banenett som omfattar heile nasjonen, kosta kva det kosta vil? Det måtte då vera for å samla heile landet, kring tanken, om ikkje anna, på at Noreg endeleg, som det rikaste landet i verda, har råd til ein skikkeleg norsk statsbane.

Nett då var det altså at den norske statsbanen takka for følgjet. Om Go Ahead, Vygruppen AS, SJ AB og Vy Tåg AB driv aldri så godt, er det ikkje med nasjonsbygging. Dei skal driva butikk og ikkje gje, men ta, ved dørene.

Johan Brox

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø
Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Sigurd Hverven er filosof og forfattar. Han har doktorgrad i filosofi frå Noregs teknisk-naturvitskaplege universitet.

Foto: Dreyer

BokMeldingar

Hegel utan støv

Sigurd Hvervens omfattande bok om Hegel er noko av det mest imponerande eg har lese på lang tid.

Jan Inge Sørbø

Foto: Terje Pedersen / NTB

Ordskifte
RichardAubrey White

Tendensiøs statistikk om senfølger

Myndighetene må anerkjenne at senfølger eksisterer og utgjør et samfunnsproblem.

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap)

Foto: Javad Parsa / NTB

Ordskifte
AndreasBjelland Eriksen

Bedre forhold for villreinen

Villreinen som lever i fjellområdene i Sør-Norge, sliter. Skal vi lykkes med å snu utviklingen, må vi finne løsninger sammen.

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Titusenvis av menneske har samla seg framfor parlamentet i Tbilisi dei siste vekene, i protest mot det dei kallar «den russiske lova».

Foto: Ida Lødemel Tvedt

ReportasjeFeature
Ida Lødemel Tvedt

Krossveg i den georgiske draumen

TBILISI: Demonstrasjonane i Georgia kjem til å eskalere fram mot 17. mai.
Mange meiner at det er no landet tek vegvalet mellom Russland og Vesten.  

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes
Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Leonie Benesch spelar hovudrolla som læraren Carla Nowak.

Foto: Selmer Media

FilmMeldingar

Ja takk, Çatak

Eit sanningsord: Lærerværelset er høgst sjåverdig.

Brit Aksnes

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis