Hemningslause medium
Eit fleirtal av russarane, iallfall inntil vidare, trur på forteljinga til styresmaktene om «spesialoperasjonen» i Ukraina. Iallfall om ein skal lita på dei meiningsmålingane som er gjorde, med alle dei feilkjeldene slike målingar har i eit autoritært land som Russland.
Kvar støtte til krigen er knapt til å skjøna når ein ser bilete av Mariupol og samstundes høyrer det russiske snakket om det ukrainske broderfolket. Dei russiske innbyggjarane kan sjølvsagt ikkje fritakast for eigeansvar. Det har trass alt vore nok av informasjon tilgjengeleg dei siste åra som har avslørt at styresmaktene ikkje er til å stola på lenger.
Men når ein har levd lenge nok under eit autoritært regime som i årevis har manipulert og styrt dei sentrale media, har ein tydelegvis lenger korkje mot eller kunnskap til å stå opp mot krigen. Eller ein får mistillit til all informasjon og veit ikkje kva ein til slutt skal tru på. Kombinert med ein utbreidd idé blant folket om å attskapa det storrussiske riket skaper ikkje dette akkurat grobotn for eit folkeleg oppgjer mot krigen.
Russiske medium gjer seg no, time etter time, dag etter dag, skuldige i eit intellektuelt og moralsk overgrep mot folket dei er sett til å opplysa. Dei regimetru, russiske media har mista alle hemningar. Dag og Tid har dei siste vekene gjeve att lange sitat frå aviser og fjernsynsprogram som fortel om gjennomkorrupte og lygnaktige medium.
I dagens avis siterer vi frå internettsendinga til Vladimir Solovjov sist laurdag. Solovjov er Russlands mest kjende journalist og har sitt eit eige debattprogram på TV-kanalen Russland 1 fem kveldar i veka. Det han formidlar, er både tragikomisk og skremmande.
Eit absurd utslag av kor langt sensuren og overvakinga i Russland er komen, er den unge mannen i Novosibirsk som nyleg stilte seg opp på ein open plass i byen med eit kvitt A4-ark utan påskrift av noko slag. Då han ikkje ville leggja frå seg arket, vart han konfrontert med nokre lovparagrafar av politisjefen i byen og ført bort av politiet. Hendinga hadde ikkje stått til truande i ein roman, men er dokumentert og ligg på YouTube.
Styresmaktene fryktar no sitt eige folk – og krafta i språket.
Svein Gjerdåker
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Eit fleirtal av russarane, iallfall inntil vidare, trur på forteljinga til styresmaktene om «spesialoperasjonen» i Ukraina. Iallfall om ein skal lita på dei meiningsmålingane som er gjorde, med alle dei feilkjeldene slike målingar har i eit autoritært land som Russland.
Kvar støtte til krigen er knapt til å skjøna når ein ser bilete av Mariupol og samstundes høyrer det russiske snakket om det ukrainske broderfolket. Dei russiske innbyggjarane kan sjølvsagt ikkje fritakast for eigeansvar. Det har trass alt vore nok av informasjon tilgjengeleg dei siste åra som har avslørt at styresmaktene ikkje er til å stola på lenger.
Men når ein har levd lenge nok under eit autoritært regime som i årevis har manipulert og styrt dei sentrale media, har ein tydelegvis lenger korkje mot eller kunnskap til å stå opp mot krigen. Eller ein får mistillit til all informasjon og veit ikkje kva ein til slutt skal tru på. Kombinert med ein utbreidd idé blant folket om å attskapa det storrussiske riket skaper ikkje dette akkurat grobotn for eit folkeleg oppgjer mot krigen.
Russiske medium gjer seg no, time etter time, dag etter dag, skuldige i eit intellektuelt og moralsk overgrep mot folket dei er sett til å opplysa. Dei regimetru, russiske media har mista alle hemningar. Dag og Tid har dei siste vekene gjeve att lange sitat frå aviser og fjernsynsprogram som fortel om gjennomkorrupte og lygnaktige medium.
I dagens avis siterer vi frå internettsendinga til Vladimir Solovjov sist laurdag. Solovjov er Russlands mest kjende journalist og har sitt eit eige debattprogram på TV-kanalen Russland 1 fem kveldar i veka. Det han formidlar, er både tragikomisk og skremmande.
Eit absurd utslag av kor langt sensuren og overvakinga i Russland er komen, er den unge mannen i Novosibirsk som nyleg stilte seg opp på ein open plass i byen med eit kvitt A4-ark utan påskrift av noko slag. Då han ikkje ville leggja frå seg arket, vart han konfrontert med nokre lovparagrafar av politisjefen i byen og ført bort av politiet. Hendinga hadde ikkje stått til truande i ein roman, men er dokumentert og ligg på YouTube.
Styresmaktene fryktar no sitt eige folk – og krafta i språket.
Svein Gjerdåker
Fleire artiklar
Laila Goody, Maria Ómarsdóttir Austgulen, Trond Espen Seim og John Emil Jørgenrud i nachspielet frå helvete som stykket til Edward Albee blir kalla.
Foto: Erika Hebbert
Sterkt om livsløgn og overleving
Gode skodespelarprestasjonar i intens kamp på liv og død.
Den nye statsministeren i Frankrike, Michel Barnier, blir klappa inn av den utgåande, Gabriel Attal, i ein seremoni på Hôtel Matignon i Paris 5. september.
Foto: Stephane De Sakutin / Reuters / NTB
Ny statsminister med gjeld, utan budsjett
No lyt alt skje raskt i fransk politikk for å avverje nye kriser.
Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl på veg til pressetreffet om motarbeiding av kriminalitet. Også statsminister Jonas Gahr Støre og finansminister Trygve Slagsvold Vedum deltok.
Foto: Thomas Fure / NTB
– No ser me effekten av færre politifolk
Det er mykje regjeringa kunne gjort som dei ikkje har gjort. Me er ikkje imponerte, seier Helge André Njåstad (FrP).
Den oppdaterte boka om rettens ironi er ei samling av tekstar frå Rune Slagstad gjennom førti år.
Foto: André Johansen / Pax Forlag
Jussen som styringsverktøy
Rettens ironi, no i fjerde og utvida utgåve, har for lengst blitt ein klassikar i norsk idé- og rettshistorie.
Finn Olstad har doktorgrad i historie og er tidlegare professor ved Seksjon for kultur og samfunn ved Noregs idrettshøgskule.
Foto: Edvard Thorup
Det nye klassesamfunnet
Finn Olstads nye bok er eit lettlese innspel til ei sårt tiltrengd innsikt i skilnaden mellom fakta og ideologi.