Finland og Sverige inn i Nato
Finland og Sverige må få bli medlemer av Nato. Ein kan ikkje avvisa to land i Norden, som i tillegg er EU-land, når dei vil verta medlemer i eit nordatlantisk forsvarssamarbeid.
Men kvifor hastar det slik? Militære russiske provokasjonar mot Finland og Sverige – og ikkje minst ein invasjon – er no meir usannsynlege etter den russiske invasjonen av Ukraina enn før. Russland har ikkje kapasitet til det. Dei baltiske landa, derimot, ville vore mykje meir utsette for russisk militært press om dei ikkje var medlemer i Nato.
Det er likevel forståeleg at særleg Finland no raskt grip sjansen til å verta Nato-medlem, med den lange grensa dei har til Russland, den viktige strategiske plasseringa og den historia dei har med nabolandet.
Dei to nye medlemskapane vil vera ei stor endring av den militærpolitiske situasjonen i Norden og Nord-Europa, der Austersjøen no vert heilt dominert av Nato-land. Russland vil verta endå meir omringa av Nato enn før og vil sjølvsagt markera tydeleg motstand mot medlemskapane.
Ein treng likevel ikkje overdramatisera følgjene av Nato-utvidinga. Både Sverige og Finland har i fleire år hatt eit tett militært samarbeid med Nato i fleire år.
Den negative kostnaden med ein svensk og finsk medlemskap er våpenopprusting på begge sider av grensene. Når no både Finland og Sverige får Nato-våpen, og med jamne mellomrom vil halda Nato-øvingar, vil sjølvsagt Russland byggja opp ein større beredskap mot desse to landa enn dei har i dag.
Sverige og Finland bør difor dempa konfliktnivået og gjera som Noreg: ikkje ha militærøvingar nær den russiske grensa og ikkje tillata lagring av atomvåpen eller faste Nato-basar.
Norden må halda fram med avspenningspolitikk andsynes Russland. Det er i vår interesse, og det vil minska faren for provokasjonar og mistydingar som kan føra til bruk av våpen landa imellom.
Svein Gjerdåker
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Finland og Sverige må få bli medlemer av Nato. Ein kan ikkje avvisa to land i Norden, som i tillegg er EU-land, når dei vil verta medlemer i eit nordatlantisk forsvarssamarbeid.
Men kvifor hastar det slik? Militære russiske provokasjonar mot Finland og Sverige – og ikkje minst ein invasjon – er no meir usannsynlege etter den russiske invasjonen av Ukraina enn før. Russland har ikkje kapasitet til det. Dei baltiske landa, derimot, ville vore mykje meir utsette for russisk militært press om dei ikkje var medlemer i Nato.
Det er likevel forståeleg at særleg Finland no raskt grip sjansen til å verta Nato-medlem, med den lange grensa dei har til Russland, den viktige strategiske plasseringa og den historia dei har med nabolandet.
Dei to nye medlemskapane vil vera ei stor endring av den militærpolitiske situasjonen i Norden og Nord-Europa, der Austersjøen no vert heilt dominert av Nato-land. Russland vil verta endå meir omringa av Nato enn før og vil sjølvsagt markera tydeleg motstand mot medlemskapane.
Ein treng likevel ikkje overdramatisera følgjene av Nato-utvidinga. Både Sverige og Finland har i fleire år hatt eit tett militært samarbeid med Nato i fleire år.
Den negative kostnaden med ein svensk og finsk medlemskap er våpenopprusting på begge sider av grensene. Når no både Finland og Sverige får Nato-våpen, og med jamne mellomrom vil halda Nato-øvingar, vil sjølvsagt Russland byggja opp ein større beredskap mot desse to landa enn dei har i dag.
Sverige og Finland bør difor dempa konfliktnivået og gjera som Noreg: ikkje ha militærøvingar nær den russiske grensa og ikkje tillata lagring av atomvåpen eller faste Nato-basar.
Norden må halda fram med avspenningspolitikk andsynes Russland. Det er i vår interesse, og det vil minska faren for provokasjonar og mistydingar som kan føra til bruk av våpen landa imellom.
Svein Gjerdåker
Fleire artiklar
Foto: Dag Aanderaa
Pyntesjuke og luksuslov
Christian Kvart ville styre pynten, krydderet og konfekten.
Miridae, ei bladtege med oval form.
Foto: via Wikimedia Commons
Levande innsikt om døyande insekt
Ein optimistisk tone råder i ei tettpakka faktabok om dystre utsikter for insekta.
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.
Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB
Pengegaloppen i ferjetoppen
Det står ei Norled-ferje her og ei Torghatten-ferje der – innstilte. Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.
Yrka med det høgste sjukefråværet er kvinnedominerte med relasjonelt arbeid og høge emosjonelle krav, skriv Lill Sverresdatter Larsen.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Langvarig overbelastning gir rekordhøyt sykefravær
«Vi har lenge drevet en dugnad for å holde skuta flytende.»
Teikning: May Linn Clement