Arkitektur som skaper vantrivnad
Ulf Andenæs har denne veka den siste av tre artiklar i serien om «arkitektur på villspor» i Dag og Tid. Serien hans er prega av kunnskap og eit forfriskande sterkt engasjement. Ja, sinne over det han omtalar som den brutale og modernistiske arkitekturen som har heimsøkt landet og landskapet vår dei siste 70 åra.
Denne arkitekturen, som kjøpesenteret midt i sentrum av Ørsta eller P-hotellet ved jarnbanestasjonen i Trondheim, har vore dominerande i tiår etter tiår for offentlege bygningar av alle slag. Resultatet er at mange gater eller område har mista det lokale særpreget og vorte omforma til ein stad som kunne vore kvar som helst i verda.
Det finst fine og vellukka modernistiske bygningar, men det er langt mellom dei. Det er difor trist å reisa rundt i landet vårt og sjå alle dei mange by- og bygdesentruma som har vorte utsette for dårleg arkitektur og manglande stadplanlegging – med massiv nedbygging av matjord for å få plass til store preglause bygningar omgjevne av enorme veganlegg og parkeringsplassar.
Merkeleg nok har altfor få lokalpolitikarar i by- og heradsstyra vore opptekne av å hindra denne utviklinga. Det er som om det store fleirtalet ikkje har skjøna kor viktig god og gjennomtenkt arkitektur og stadplanlegging er for at folk skal trivast i nærmiljøet.
Vonleg vil det store arkitekturopprøret som no går føre seg rundt om i landet, verta ein vekkjar. Alle lokalparti i by og bygd med respekt for seg sjølve bør no leggja fram konkrete planar og strategiar for betre arkitektur- og stadutvikling.
Ein slik plan må ha plass til tradisjonsorientert arkitektur og – som arkitekturopprøret legg vekt på – hus som høver til dei andre husa i same gate eller område. Nye hus må som hovudregel fylgja – i det minste ta omsyn til – bygningsarven på staden.
Svein Gjerdåker
Er du abonnent? Logg på her for å lese vidare.
Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding
Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.
Ulf Andenæs har denne veka den siste av tre artiklar i serien om «arkitektur på villspor» i Dag og Tid. Serien hans er prega av kunnskap og eit forfriskande sterkt engasjement. Ja, sinne over det han omtalar som den brutale og modernistiske arkitekturen som har heimsøkt landet og landskapet vår dei siste 70 åra.
Denne arkitekturen, som kjøpesenteret midt i sentrum av Ørsta eller P-hotellet ved jarnbanestasjonen i Trondheim, har vore dominerande i tiår etter tiår for offentlege bygningar av alle slag. Resultatet er at mange gater eller område har mista det lokale særpreget og vorte omforma til ein stad som kunne vore kvar som helst i verda.
Det finst fine og vellukka modernistiske bygningar, men det er langt mellom dei. Det er difor trist å reisa rundt i landet vårt og sjå alle dei mange by- og bygdesentruma som har vorte utsette for dårleg arkitektur og manglande stadplanlegging – med massiv nedbygging av matjord for å få plass til store preglause bygningar omgjevne av enorme veganlegg og parkeringsplassar.
Merkeleg nok har altfor få lokalpolitikarar i by- og heradsstyra vore opptekne av å hindra denne utviklinga. Det er som om det store fleirtalet ikkje har skjøna kor viktig god og gjennomtenkt arkitektur og stadplanlegging er for at folk skal trivast i nærmiljøet.
Vonleg vil det store arkitekturopprøret som no går føre seg rundt om i landet, verta ein vekkjar. Alle lokalparti i by og bygd med respekt for seg sjølve bør no leggja fram konkrete planar og strategiar for betre arkitektur- og stadutvikling.
Ein slik plan må ha plass til tradisjonsorientert arkitektur og – som arkitekturopprøret legg vekt på – hus som høver til dei andre husa i same gate eller område. Nye hus må som hovudregel fylgja – i det minste ta omsyn til – bygningsarven på staden.
Svein Gjerdåker
Fleire artiklar
Teikning: May Linn Clement
«Rørslene me skildrar som vipping, er gjerne større og kjem mindre tett enn dei me omtalar som vibrering.»
Foto: Agnete Brun
Med den monumentale boka Sjøfareren Erika Fatland gitt oss eit uvant, og skremmande, perspektiv på europeisk kolonialisme.
Moss–Horten-ferja er den mest trafikkerte i landet. Skjer det noko uføresett, som då dei tilsette blei tatt ut i LO-streik i fjor, veks køane på begge sider av fjorden.
Foto: Terje Bendiksby / AP / NTB
Ferja, ein livsnerve for mange, er eigd av folk vi ikkje aner kven er, utanfor vår kontroll.
Kongsbonden Johan Jógvanson bur i den Instagram-venlege bygda Saksun. Men sjølv om han skjeller ut turistar, er det ikkje dei han er forbanna på. Det er politikarane inne i Tórshavn.
Alle foto: Hallgeir Opedal
Turistinvasjonen har gjort Johan Jógvanson til den sintaste bonden på Færøyane.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) på pressekonferanse etter framlegginga av statsbudsjettet måndag. For dei som er opptekne av klima, var ikkje budsjettet godt nytt.
Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Kapitulasjon i klimapolitikken
Regjeringa veit ikkje om statsbudsjettet bidreg til å redusere eller å auke klimagassutsleppa. Derimot er det klart at det nasjonale klimamålet for 2030 ikkje blir nådd.