JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kunnskap

Verda blir skapt

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Den britiske vitskapsmannen Charles Robert Darwin gav opp å finne eit svar på  urspørsmålet.

Den britiske vitskapsmannen Charles Robert Darwin gav opp å finne eit svar på urspørsmålet.

Foto: AP / NTB

Den britiske vitskapsmannen Charles Robert Darwin gav opp å finne eit svar på  urspørsmålet.

Den britiske vitskapsmannen Charles Robert Darwin gav opp å finne eit svar på urspørsmålet.

Foto: AP / NTB

3294
20201016
3294
20201016

Å ordne og forstå verda har vore eit prosjekt for menneska i alle tider. For å kunne orientere oss i verda har vi laga tankerammer, der vi har sett inn ting vi heilt sikkert veit og stoler på.

Hendingar tek tid. Alle hendingar har eit startpunkt og ei avslutning: eit liv, ei regnbøye, ein krig, eit fjernsynsprogram. Når hendinga har brukt opp si tilmålte tid, er ho over. Dette er kvardagskunnskap.

Og alt som hender, har ei årsak, ei forklaring. Vår avanserte vitskap jagar ustoppeleg slike forklaringar.

Men korleis starta verda, vår tildelte tilhaldsstad? Når vart det heile sett i gang? Av nokon? Av kven?

Gjennom alle tider har menneska slite med dette, å forstå historia til dei fysiske rammene om livet.

Ei svært vanleg løysing på desse spørsmåla var å skape gudar som fekk forklaringsevne og forklaringsmakt.

Historia er full av skapingssoger og skapingsgudar. Mykje er likt i skapingssogene. Verda vart i desse sogene skapt i eit mørkt kaos.

Og jordi var aud og øydi, og myrker låg yver det store djupet, fortel Moseboka.

Jord var ikkje, opphimmel ikkje, var Ginnungagap, men gras var ikkje, seier Voluspå.

Odin og gudebrørne hans drap urjotnen Yme og laga verda av kroppen hans. Mange gudar var med i skapinga, som dei var det i den greske skapingssoga.

Allah er den islamske skaparguden, som skapte mannen av leire og jord.

Gudane er historiske aktørar historia har fare ille med. Heile gudefamiliar er hamna på den historiske skraphaugen, som dei greske, dei romerske og dei norrøne. Andre, som vår Jahve, har tapt makt og posisjon. For dei fleste er han ikkje lenger den allmektige guden han ein gong var.

Gjennom eit par tusenår har vitskapen bygt opp kunnskap og forklaringsevne. Mange gåter har funne si løysing. Kjennskapen til– og forståinga for – verda rundt oss aukar stendig. Gudane har mindre og mindre å forklare.

Men noko stod att, urspørsmålet: Korleis kom det heile i gang?

Dei fleste lèt spørsmålet liggje, som uløyseleg.

Charles Darwin er av dei store i vitskapens historie. Ved si utviklingslære gjorde han skapinga til ein kontinuerleg prosess. Endringar i naturen skjedde heile tida. Men mot urspørsmålet gav han opp: Mysteriet rundt alle tings byrjing er uløyseleg for oss, og i det minste eg må slå meg til ro med å vere agnostikar.

Siste hundreåret har vitskapen gitt oss ei ny skapingssoge, historia om det store smellet. Einsteins relativitetsteori sa at universet utvida seg, og analysar av lyset frå stjernene viste at det var slik. Då må universet ein gong ha vore ein svært tett og varm materiemasse, som så har eksplodert, før bitane har fare ut i rommet og skapt universet. Den rådande læra er at dette skjedde for 13,7 milliardar år sidan. Då vart universet skapt.

Dette har kosmologar og astronomar funne ut ved skarpe observasjonar, skarpe teoriar og skarp matematikk.

Men vi andre er hekta av. Her hjelper det ikkje å stille med ein brukbar, gammaldags realartium.

Svarlause spørsmål driv omkring. Kva var før det store smellet? Denne tette og varme materiemassen, kvar kom han ifrå? Og kva utvidar universet seg inn i?

Uløyseleg, sa Darwin. Vesle vitet, det strekk ikkje til, sa Ivar Aasen.

Så må også vi, sitjande på det høgaste kunnskapsfjellet historia har sett, vedgå at ikkje alle spørsmål har svar.

Andreas Skartveit

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Å ordne og forstå verda har vore eit prosjekt for menneska i alle tider. For å kunne orientere oss i verda har vi laga tankerammer, der vi har sett inn ting vi heilt sikkert veit og stoler på.

Hendingar tek tid. Alle hendingar har eit startpunkt og ei avslutning: eit liv, ei regnbøye, ein krig, eit fjernsynsprogram. Når hendinga har brukt opp si tilmålte tid, er ho over. Dette er kvardagskunnskap.

Og alt som hender, har ei årsak, ei forklaring. Vår avanserte vitskap jagar ustoppeleg slike forklaringar.

Men korleis starta verda, vår tildelte tilhaldsstad? Når vart det heile sett i gang? Av nokon? Av kven?

Gjennom alle tider har menneska slite med dette, å forstå historia til dei fysiske rammene om livet.

Ei svært vanleg løysing på desse spørsmåla var å skape gudar som fekk forklaringsevne og forklaringsmakt.

Historia er full av skapingssoger og skapingsgudar. Mykje er likt i skapingssogene. Verda vart i desse sogene skapt i eit mørkt kaos.

Og jordi var aud og øydi, og myrker låg yver det store djupet, fortel Moseboka.

Jord var ikkje, opphimmel ikkje, var Ginnungagap, men gras var ikkje, seier Voluspå.

Odin og gudebrørne hans drap urjotnen Yme og laga verda av kroppen hans. Mange gudar var med i skapinga, som dei var det i den greske skapingssoga.

Allah er den islamske skaparguden, som skapte mannen av leire og jord.

Gudane er historiske aktørar historia har fare ille med. Heile gudefamiliar er hamna på den historiske skraphaugen, som dei greske, dei romerske og dei norrøne. Andre, som vår Jahve, har tapt makt og posisjon. For dei fleste er han ikkje lenger den allmektige guden han ein gong var.

Gjennom eit par tusenår har vitskapen bygt opp kunnskap og forklaringsevne. Mange gåter har funne si løysing. Kjennskapen til– og forståinga for – verda rundt oss aukar stendig. Gudane har mindre og mindre å forklare.

Men noko stod att, urspørsmålet: Korleis kom det heile i gang?

Dei fleste lèt spørsmålet liggje, som uløyseleg.

Charles Darwin er av dei store i vitskapens historie. Ved si utviklingslære gjorde han skapinga til ein kontinuerleg prosess. Endringar i naturen skjedde heile tida. Men mot urspørsmålet gav han opp: Mysteriet rundt alle tings byrjing er uløyseleg for oss, og i det minste eg må slå meg til ro med å vere agnostikar.

Siste hundreåret har vitskapen gitt oss ei ny skapingssoge, historia om det store smellet. Einsteins relativitetsteori sa at universet utvida seg, og analysar av lyset frå stjernene viste at det var slik. Då må universet ein gong ha vore ein svært tett og varm materiemasse, som så har eksplodert, før bitane har fare ut i rommet og skapt universet. Den rådande læra er at dette skjedde for 13,7 milliardar år sidan. Då vart universet skapt.

Dette har kosmologar og astronomar funne ut ved skarpe observasjonar, skarpe teoriar og skarp matematikk.

Men vi andre er hekta av. Her hjelper det ikkje å stille med ein brukbar, gammaldags realartium.

Svarlause spørsmål driv omkring. Kva var før det store smellet? Denne tette og varme materiemassen, kvar kom han ifrå? Og kva utvidar universet seg inn i?

Uløyseleg, sa Darwin. Vesle vitet, det strekk ikkje til, sa Ivar Aasen.

Så må også vi, sitjande på det høgaste kunnskapsfjellet historia har sett, vedgå at ikkje alle spørsmål har svar.

Andreas Skartveit

Emneknaggar

Fleire artiklar

Sigrun Slapgard er forfattar og journalist og har skrive ei rekkje kritikarroste biografiar og dokumentarbøker, særleg om sterke kvinnelagnader.

Sigrun Slapgard er forfattar og journalist og har skrive ei rekkje kritikarroste biografiar og dokumentarbøker, særleg om sterke kvinnelagnader.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Frikjend av Slapgard

Alle var på fornamn med statsministerektefellen Werna Gerhardsen på 1950-talet. Også KGB.

ArildBye
Sigrun Slapgard er forfattar og journalist og har skrive ei rekkje kritikarroste biografiar og dokumentarbøker, særleg om sterke kvinnelagnader.

Sigrun Slapgard er forfattar og journalist og har skrive ei rekkje kritikarroste biografiar og dokumentarbøker, særleg om sterke kvinnelagnader.

Foto: Agnete Brun

BokMeldingar

Frikjend av Slapgard

Alle var på fornamn med statsministerektefellen Werna Gerhardsen på 1950-talet. Også KGB.

ArildBye
Tekniske problem mellom Carlsen og Niemann.

Tekniske problem mellom Carlsen og Niemann.

Foto: Chess.com

Kunnskap
Atle Grønn

Skandaleduellen

«Før Speed Chess Championship var eg 'gira'. Dette var så spanande som moderne sjakk kan vera.»

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Kor mykje skal den enkelte forelder ha å seie over barnet? Spørsmålet er til vurdering når barnelova skal oppdaterast.

Foto: Sara Johannessen Meek / NTB

PolitikkSamfunn
Christiane Jordheim Larsen

Flytterett eller vetorett?

Skal mor eller far kunne ta med seg barna og flytte langt bort etter eit samlivsbrot? Barne- og familiedepartementet vil gjere det vanskelegare for fleire, men møter motstand.

Den norske komponisten Sigurd Lie (1871–1904).

Den norske komponisten Sigurd Lie (1871–1904).

MusikkMeldingar
Sjur Haga Bringeland

Klår kulokk

Der er både norsk og tysk nasjonalromantikk i Sigurd Lies romansar.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Foto: Mari Parelius Wammer / Cappelen Damm

LitteraturKultur

Å gå på vatnet i ein blå draum

– Alt er så sterkt no som døden er så nær. Og eg drøymer så mykje og så intenst, ei natt drøymde eg at eg gjekk på vatnet!

Hilde Vesaas
Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Tordis Ørjasæter er 97 år gamal og reflekterer rundt det å bli eldre, om litteratur, og dagane som går, og tida som har gått.

Foto: Mari Parelius Wammer / Cappelen Damm

LitteraturKultur

Å gå på vatnet i ein blå draum

– Alt er så sterkt no som døden er så nær. Og eg drøymer så mykje og så intenst, ei natt drøymde eg at eg gjekk på vatnet!

Hilde Vesaas

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis