JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Takk for at du vil dele artikkelen

Den du deler artikkelen med, kan lese og eventuelt lytte til heile artikkelen.
Det gjer vi for at fleire skal oppdage DAG OG TID.

Namnet ditt vert synleg for alle du deler artikkelen med.

Kunnskap

Tre klassikarar

Kvar veke les vi inn utvalde artiklar, som abonnentane våre kan lytte til.
Lytt til artikkelen
Sovjetisk plakat frå duellen i 1937.

Sovjetisk plakat frå duellen i 1937.

Sovjetisk plakat frå duellen i 1937.

Sovjetisk plakat frå duellen i 1937.

2272
20180622
2272
20180622

Det finst anekdotiske prov for at cellisten Mstislav Rostropovitsj (1927–2007) var blant dei største i det 20. hundreåret – i kombinasjonen musikk og sjakk. «Eg drøymer om sjakk», sa han til Garri Kasparov i 1999. «Om du syner meg nokre parti, skal eg syna fram Stradivariusen min.» Då stormeister Mark Tajmanov nesten 30 år tidlegare fekk problem med styresmaktene etter å ha lese dissidentforfattaren Aleksandr Solzjenitsyn, kommenterte Rostropovitsj med svart russisk humor at Solzjenitsyn hadde fått liknande problem etter å ha lese boka til Tajmanov om nimzo-indisk opning. Eg tykkjer Rostropovitsj viste høg klasse med kommentarane sine, men på sjakkbrettet får han likevel hard konkurranse frå komponisten Sergej Prokofjev (1891–1953).

Prokofjev såg på sjakk som rein kunst og gjorde den seinare verdsmeister Mikhail Botvinnik rasande i sovjetmeisterskapen hausten 1940. Botvinnik stod for ei ny line, den vitskaplege sovjetiske sjakkskulen. Då Estland vart sovjetisk tidlegare på sumaren, kunne eller måtte det estiske sjakkgeniet Paul Keres spela i Moskva. Det var god akustikk i musikkonservatoriet, der spelarane sat på scena. Då sjakkunstnaren Keres vann partiet sitt, byrja Prokofjev applaudera høgt. «Hysj!», sa alle rundt, men Prokofjev svara: «Eg har rett til å uttrykkja kjenslene mine». Botvinnik, som gjorde ei dårleg turnering, gjekk til motåtak: «Korleis ville Sergej Sergejevitsj ha reagert om han spela i ein trio og publikum klappa slik etter fiolinisten at ein ikkje kunne høyra pianisten? For sjakkspelaren er det enda verre. Han vert straffa om han spelar falskt under applausen.»

Men den aller største var nok fiolinisten David Ojstrakh (1908–1974). Det spørsmålet vart avgjort alt i 1937, under den store duellen mellom Ojstrakh og Prokofjev i Moskva. Aldri har to sjakkamatørar spela ein like seriøs kamp over to veker. Botvinnik var på plass kvar einaste dag og kommenterte: «Dette er ein idékamp mellom den impulsive og romantiske Prokofjev med eit før-revolusjonært sjakksyn og den meir moderne, kalkulerande Ojstrakh.» Fiolinisten vann 4–3, og Prokofjev komponerte den kjende fiolinsonaten nr. 1 til ære for vinnaren.

Neste gong: Dmitrij Sjostakovitsj (1906–1975)!

Atle Grønn

Atle Grønn er internasjonal
meister i sjakk.

Digital tilgang til DAG OG TID – heilt utan binding

Prøv ein månad for kr 49.
Deretter kr 199 per månad. Stopp når du vil.


Eller kjøp eit anna abonnement

Det finst anekdotiske prov for at cellisten Mstislav Rostropovitsj (1927–2007) var blant dei største i det 20. hundreåret – i kombinasjonen musikk og sjakk. «Eg drøymer om sjakk», sa han til Garri Kasparov i 1999. «Om du syner meg nokre parti, skal eg syna fram Stradivariusen min.» Då stormeister Mark Tajmanov nesten 30 år tidlegare fekk problem med styresmaktene etter å ha lese dissidentforfattaren Aleksandr Solzjenitsyn, kommenterte Rostropovitsj med svart russisk humor at Solzjenitsyn hadde fått liknande problem etter å ha lese boka til Tajmanov om nimzo-indisk opning. Eg tykkjer Rostropovitsj viste høg klasse med kommentarane sine, men på sjakkbrettet får han likevel hard konkurranse frå komponisten Sergej Prokofjev (1891–1953).

Prokofjev såg på sjakk som rein kunst og gjorde den seinare verdsmeister Mikhail Botvinnik rasande i sovjetmeisterskapen hausten 1940. Botvinnik stod for ei ny line, den vitskaplege sovjetiske sjakkskulen. Då Estland vart sovjetisk tidlegare på sumaren, kunne eller måtte det estiske sjakkgeniet Paul Keres spela i Moskva. Det var god akustikk i musikkonservatoriet, der spelarane sat på scena. Då sjakkunstnaren Keres vann partiet sitt, byrja Prokofjev applaudera høgt. «Hysj!», sa alle rundt, men Prokofjev svara: «Eg har rett til å uttrykkja kjenslene mine». Botvinnik, som gjorde ei dårleg turnering, gjekk til motåtak: «Korleis ville Sergej Sergejevitsj ha reagert om han spela i ein trio og publikum klappa slik etter fiolinisten at ein ikkje kunne høyra pianisten? For sjakkspelaren er det enda verre. Han vert straffa om han spelar falskt under applausen.»

Men den aller største var nok fiolinisten David Ojstrakh (1908–1974). Det spørsmålet vart avgjort alt i 1937, under den store duellen mellom Ojstrakh og Prokofjev i Moskva. Aldri har to sjakkamatørar spela ein like seriøs kamp over to veker. Botvinnik var på plass kvar einaste dag og kommenterte: «Dette er ein idékamp mellom den impulsive og romantiske Prokofjev med eit før-revolusjonært sjakksyn og den meir moderne, kalkulerande Ojstrakh.» Fiolinisten vann 4–3, og Prokofjev komponerte den kjende fiolinsonaten nr. 1 til ære for vinnaren.

Neste gong: Dmitrij Sjostakovitsj (1906–1975)!

Atle Grønn

Atle Grønn er internasjonal
meister i sjakk.

Emneknaggar

Fleire artiklar

Kvart år i perioden 1990–2021 har om lag éin million menneske globalt døydd som følgje av antibiotikaresistens.

Kvart år i perioden 1990–2021 har om lag éin million menneske globalt døydd som følgje av antibiotikaresistens.

Foto: Cornelius Poppe / NTB

HelseSamfunn

Framtidsrapport frå bakteriefronten

At antibiotika skal slutte å verke, er den store skrekken for helsevesenet verda over. Vi dykkar ned i den grundigaste prognosen som nokon gong er utført for dødsfall som følgje av motstandsdyktige bakteriar.

Christiane Jordheim Larsen
Kvart år i perioden 1990–2021 har om lag éin million menneske globalt døydd som følgje av antibiotikaresistens.

Kvart år i perioden 1990–2021 har om lag éin million menneske globalt døydd som følgje av antibiotikaresistens.

Foto: Cornelius Poppe / NTB

HelseSamfunn

Framtidsrapport frå bakteriefronten

At antibiotika skal slutte å verke, er den store skrekken for helsevesenet verda over. Vi dykkar ned i den grundigaste prognosen som nokon gong er utført for dødsfall som følgje av motstandsdyktige bakteriar.

Christiane Jordheim Larsen
Sauene er henta ned frå fjellet til garden til familien Lützen i Sydradalur for å bli klipte. Ein gong sa dei at ull var gull, men slik er det ikkje lenger. No blir det meste av ulla brend.

Sauene er henta ned frå fjellet til garden til familien Lützen i Sydradalur for å bli klipte. Ein gong sa dei at ull var gull, men slik er det ikkje lenger. No blir det meste av ulla brend.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature

Om sau og sjølvstende

Amerika har Kennedy-klanen, Færøyane har Patursson-klanen – og 70.000 sauer.

Hallgeir Opedal
Sauene er henta ned frå fjellet til garden til familien Lützen i Sydradalur for å bli klipte. Ein gong sa dei at ull var gull, men slik er det ikkje lenger. No blir det meste av ulla brend.

Sauene er henta ned frå fjellet til garden til familien Lützen i Sydradalur for å bli klipte. Ein gong sa dei at ull var gull, men slik er det ikkje lenger. No blir det meste av ulla brend.

Alle foto: Hallgeir Opedal

ReportasjeFeature

Om sau og sjølvstende

Amerika har Kennedy-klanen, Færøyane har Patursson-klanen – og 70.000 sauer.

Hallgeir Opedal

les DAG OG TID.
Vil du òg prøve?

Her kan du prøve vekeavisa DAG OG TID gratis i tre veker.
Prøveperioden stoppar av seg sjølv.

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Komplett

Papiravisa
Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis

Digital

Digital utgåve av papiravisa
Digitale artiklar
Digitalt arkiv
Lydavis